הציבור אופטימי לקראת החגים: שיפור במצב הרוח הצרכני
לאחר 10 חודשים של שפל עלה מדד הרוח הצרכני בספטמבר ל-74.5 נקודות. עלייה עונתית בענפי המזון ומוצרי הניקוי. ירידה בטיולים לחו"ל
השילוב של אווירת החגים והחזרה ללימודים תרם לעלייה במצב הרוח הצרכני לספטמבר, שעלה ב-0.8 ל-74.5 נקודות. מדובר בעלייה יוצאת דופן וראשונה מסוגה לאחר שב-10 החודשים האחרונים נרשמו מדדי שפל, למעט עצירה זמנית במדדי יולי.
האם מבטא מדד מצב הרוח הצרכני לספטמבר יציאה מהמיתון? "עדיין לא מדובר בשינוי מגמה מוכח – נראה זאת רק במדדים הבאים. גם לא מדובר בקפיצה מאד גדולה", אומר ד"ר אריה רותם, מנכ"ל מכון רותם המבצע את הסקר. "עם זאת, בהחלט מדובר על משב קל של אופטימיות מצד הצרכן הישראלי", הוסיף.
להערכת רותם, שני גורמים עיקריים תרמו להעלאת מצב הרוח הצרכני: הרגיעה היחסית בטרור, והגורם העונתי של החגים והחזרה לבית הספר, המשפיעים בצורה בולטת על ההוצאות על ילדים.
עם זאת, בהשוואה למדד ספטמבר 2001, 92.1 נקודות, מהווה המדד הנוכחי ירידה. בענף המזון מורגשת עלייה עונתית בשיעור דומה לשנה שעברה, וכך גם בענף מוצרי הניקוי. עם זאת, בנסיעות לטיולים בחו"ל ובארץ ניכרת ירידה, וכך גם ביציאה למסעדות.
מדד הארוחות במסעדות, לדוגמה, עומד בספטמבר 2002 על 45 נקודות, לעומת 63 נקודות בספטמבר 2001. מדד היציאות לחו"ל עמד בספטמבר אשתקד על 51 נקודות, ואילו השנה הוא עומד על שפל של 34 נקודות. אם בחודש הקודם הצהירו 27% מהנשאלים שהם מתכוננים להוציא יותר מאשר בחודש הקודם, החודש כבר מדובר בכשליש מהישראלים (32%). כמו כן, ניכרת התגברות של הוצאות הקשורות לבית: 11.7% מהנשאלים מתכוונים לרכוש בספטמבר מוצרי חשמל, לעומת 9.7%; 13% מהנשאלים מתכוונים לרכוש בספטמבר ריהוט לבית, לעומת 11.5% באוגוסט.