שתף קטע נבחר

בגדי חורף: העונה הסתיימה לפני שהתחילה

מכירות סוף העונה הנוכחיות רושמות השנה שיא של אבסורד: למרות שהחורף בכלל לא התחיל, בחנויות הבגדים הזדרזו להכריז על קיצוצים של עשרות אחוזים במחירים. התירוץ הפעם: "המצב". איפה ומה כדאי לקנות, ומתי יצטרפו כל הרשתות לחגיגה

מכירות סוף העונה הנוכחיות רושמות השנה שיא של אבסורד בתולדות מבצעי ההנחות. הן נוחתות ומציפות אותנו לפני שהעונה בכלל הגיעה. השמש זורחת, המזגנים מנסים להדוף את החום, והטפטופים הבודדים עדיין לא מבשרים את החורף. בחלק מהחנויות, לעומת זאת, כבר מנקים מדפים.

בחוקף שעבר, שהיה גם הוא חורף "מיתוני" למדי, התמוגגו הסוחרים על שהצליחו לדחות את החגיגה הגדולה של מכירות סוף העונה לשלהי דצמבר וראשית ינואר. אז הם סיפקו הסברים למכביר, איך המחירים השפויים משכנעים את הישראלים לקנות גם לפני מבצעי ההנחות.

השנה התנדפו כל התיאוריות. מי שמוזיל הוא גם מי שמוכר, ומי שלא משתתף בחגיגת סוף העונה ממציא שמות יציאתיים למבצעים, כדי לא לירות לעצמו ברגל. קשה להמשיך ולשרוד עד ינואר כאשר כבר בנובמבר מכרת במחירי חיסול.

אם בעבר נחשבה רשת "מיס לגוט" למרגיזה של הענף, כאשר נהגה להקדים את המכירות לפני כולם ולגרור את השוק, הרי שהשנה חבשה את הכובע רשת "פוקס". הרשת יצאה בהודעה על הנחות של 50% על רוב הסחורה בחנויות. "מתאים לי" כבר הודיעה הודעה דומה לפני כשבועיים, אבל "פוקס", כהרגלה, משכה תגובות חזקות יותר. ברוב הקניונים חנויות "פוקס" מפוצצות קונים, והמתחרים חורקים שיניים.

ברוך ריינר, מנכ"ל רשת "תמנון", טוען כי השנה עלו המכירות בשיעור של 20% לעומת השנה שעברה, מה שלא הפריע לו לצאת במבצע הוזלות בשיעור דרמטי. "יש מצב היום בשוק, שאי אפשר להתעלם ממנו", הוא אומר. "אם הדברים היו תלויים בי, הייתי מעדיף להתחיל את מכירות סוף העונה אחרי חנוכה, אבל מכיוון שהשוק נגרר אין ברירה".

 

מעילים בפחות מ-70 שקל

 

"את מגמת סוף העונה הדרמטית של החורף שטרם התחיל מוליכות חברות שנתקעו עם סחורה", טוען היועץ השיווקי איציק להב, מנכ"ל תכלית להב, המתמחה בין השאר בענף האופנה. "יש מיתון קשה ומצב כלכלי רע, וחשוב לזכור שאופנה שווה מצב רוח. קונים בגדים כשיש מצב רוח, מה שלא מצוי היום"".

מבחינת הסוחרים, ספטמבר היה סביר ואוקטובר – גרוע. בענף האופנה וההנעלה ציפו אמנם לירידה של 20-30 אחוז בהשוואה למכירות מקבילות מתקופות החגים, אבל בפועל מה שקיבלו הזכיר יותר קריסה, עם ירידות של 50-40 אחוז.

אפילו רשת "קפה" שהתמוטטה ו"המשביר לצרכן" המקרטע לא העבירו יותר קונים למתחרים. החנויות ברובן עמדו ריקות ברוב שעות היום, להוציא חריגים כמו "זארא" ו"קסטרו", שמצליחות לצוף על פני המים. המיתון הכבד, קיצוצי השכר, מזג האוויר החם ומצב הרוח הירוד חברו יחד כדי להשאיר את הקונים בבית. גם בנובמבר המצב דומה.

רשת "פוקס", כפי שפורסם ב"ידיעות אחרונות", נתקעה במחסניה עם מלאי בשווי 140 מיליון שקל. המנכ"ל הראל ויזל זועם על הפרסומים בנדון. הוא טוען כי הם משקפים את תמונת המצב בספטמבר, וכי מסכום זה יש לקזז כ-15 מיליון שקל – מוצרי קיץ שכבר נמכרו.

כמה מלאים יש כיום? ויזל טוען שאיננו יכול לחשוף את הנתון, כמי שעומד בראש חברה ציבורית המחויבת בדיווח לבורסה. העובדה היא כי למרות החום, הציעו למכירה ברשת מעילים ב-69.90 במקום 129.90. 5,000 יחידות נמכרו בסוף השבוע.

"המעילים נחטפים כי זוהי הזדמנות נדירה לרכוש מעילים במחירים מוזלים לפני שהגיע החורף", אומר ויזל. יכול להיות שההסתערות מעידה על מחירים מנופחים מדי בראשית העונה? אולי, הוא מודה. אולי בעונה הבאה יסיקו את המסקנות.

 

שני סריגים ב-129

 

כבר עכשיו, סחורת החורף החדשה המגיעה בימים אלה לנמלים עבור רשת "פוקס", נפרקת ונכנסת לחנויות במחירים של סוף עונה. המתחרים זועמים, ושלא לציטוט הם אומרים: "הוא תקוע עם מלאים ומתסיס את כל השוק". השמועות אומרות שגם עסקים נוספים בבועת האופנה הישראלית תקועים עם מלאים.

חלק מוכנים להודות שאין ברירה. ערן אופין, מנהל רשת חנויות "בוניטה": "המכירות במהלך חודש נובמבר לא תאמו את ציפיותינו, ועל מנת להיות אטרקטיביים כלפי הצרכנית הישראלית ולמשוך אותה לסניפי החברה, החלטנו להקדים את סוף העונה במקביל לרשתות אופנת נשים אחרות".

"המחירים המטורפים שגובות רשתות האופנה מנותקים מהמציאות ומשדרים עסקים כרגיל, כשהעסקים אצל הציבור הרחב ממש לא כרגיל", מודה הגר הצופה אלמביק, מעצבת הבית של "הגרה", שיצאה במבצע הנחות של 40%. "לקוחות ותיקות הרגילות לרכוש מספר פריטים מהקולקציה החדשה מצאו את עצמן, כמו שאר המשק, במצב לא פשוט. החלטנו ללכת לקראתן ולהציע את הקולקציה החדשה כבר עכשיו בהנחה גדולה".

אבל יש גם זועמים שאינם נכנסים לחגיגה. "מכירת סוף עונה בשלב כל כך מוקדם של העונה עקב ריבוי מלאים, הוא קודם כל פגיעה בערך המותג. הלקוחות מאבדים אמון והערכה לקולקציות העונתיות", טוען דורון מחלב, מנכ"ל "וי-אף", יבואנית ומשווקת ג'ינס לי ורנגלר.

גם קובי מויסה, מנכ"ל "מגה ספורט", קורא לקמעונאים לא להיסחף בבהלת המכירות המוקדמות אשר תפגע, לדבריו, ברווחיות הענף כולו. מבצעי הכסאח בבשמים, אומרים המומחים, פגעו בתחום בושמי היוקרה שלא התאושש עד היום.

גם בין מתנגדי סוף-העונה ניתן למצוא את אלו שאוכלים את העוגה ומנסים להשאיר אותה שלמה. הם מצהירים הצהרות חגיגיות, לפיהן אין בכוונתם לקפוץ על עגלת סוף העונה. אבל מתוך ידיעה שאי אפשר היום להכניס לחנויות לקוחות ללא מבצעים, הם מלווים את העונה כמעט מיומה הראשון במבצעים נקודתיים וחזקים.

גבי רוטר, מנכ"ל משותף של "קסטרו", מבטיח סוף עונה עם סיום העונה, אבל מוכר מבחר של סריגים לנשים ב-129 שקל לשניים במקום .89 הוא גם מוזיל חלק מהמעילים לגברים ולנשים. גם "סולוג" לא הכריזה על סוף עונה, אבל ממשיכה מבצע שהחל בראשיתה: 30 אחוז הנחה על אחד מפריטי קטלוג החורף למי שמביא את הקופון שבכריכה האחורית. ענף ההנעלה, בניגוד לענף ,ההלבשה בולט במיעוט מבצעיו. שם כמעט לא החלו מבצעים של סוף עונה.

 

מדריך לצרכן: המבצעים הלוהטים של החורף

 

"מנגו": ברשת האופנה הספרדית מוכרים את קולקציית הסתיו בהנחות של עד 30 אחוז.

"בוניטה": רשת האופנה הנשית יוצאת בסוף-השבוע הקרוב במבצע סוף-עונה, במסגרתו יימכר הפריט השלישי חינם.

"ג'אמפ": 50 אחוז הנחה על הפריט השני. המגבלה: חייבים לקנות שני פריטים או יותר כדי ליהנות מהמבצע.

"מתאים לי"÷ו"עונות"׃ 50 אחוז הנחה על כל המוצרים בחנויות המתמחות במידות גדולות. בקנייה בסך 590 שקל ומעלה ניתן לרכוש מעיל דמוי עור ב-19.90 שקל.

"אייץ' אנד או המשביר אופנה"׃ קונים שני סריגים ומקבלים את השלישי חינם.

"דן קסידי"׃ מ-29 בנובמבר 50 אחוז הנחה על פריט שני בקניית סריגים וחולצות והנחה של 50 אחוז על כל 100 שקל תמורת כוכבים של "ישראכרט".

"תמנון": כל הפריטים בחנות במחיר של עד 99 שקל, כולל מעילים וז'קטים

"המשביר לצרכן"׃ בכל מחלקות האופנה והנעליים מבצע של עד 50 אחוז.

"ראש אינדיאני"׃ עד 50 אחוז הנחה על מוצרי החורף.

"הגרה": 40 אחוז הנחה על כל קולקציית החורף.

"פוקס": 50 אחוז הנחה על רוב הסחורה בחנות

שימוש בנקודות או בכוכבים של חברות האשראי לקבלת הנחות: ב"גלי", לדוגמה על כל קנייה של 80 שקלים מקבלים הנחה של 40 שקלים תמורת 300 כוכבים של "ישראכרט". ב"סולוג" מקבלים 50 שקלים הנחה על כל קנייה של 100 שקלים תמורת 320 כוכבים של "ישראכרט". ברשת "אישה אישה" זכאיות לקוחות "ויזה" של כ.א.ל לפריט נוסף במתנה בקניית פריט אחד, ללא נקודות.

החידוש של השנה ענפים נוספים תופסים טרמפ על אווירת סוף העונה, בתקווה להגביר את המכירות לקראת חנוכה. מרכז "דיזיין סנטר" על 58 חנויותיו מציע מבצע הנחות של עד 30 אחוז על כל קולקציית העיצוב והריהוט בין 14 ל-22 בנובמבר.

 

טיפים לקונים

 

קראו את האותיות הקטנות. "עד 50 אחוז הנחה" פירושו שבפועל יש לכם סיכוי גדול למצוא פריטים סמרטוטיים ופחות מבוקשים בהנחה הגדולה. רוב הפריטים בחנות יימכרו בהנחה של 20-30 אחוז.

המשפט "אין כפל הנחות" מחייב אתכם לפקוח עיניים. לעתים אתם זכאים למגוון הנחות: מועדון לקוחות, תשלום במזומן וכו'. עשו חשבון, אפילו בעזרת הקופאית, איזו הנחה הכי משתלמת לכם

"פריט שני חינם" - הכוונה לזול מבין השניים.

"כל החנות בהנחה של 50 אחוז" - בדקו האם הכוונה לכל המוצרים בחנות, ושאין כוכביות של הסתייגויות כמו ג'ינסים או מעילים שאינם כלולים במבצע.

"כל החנות עד למחיר של 99 שקלים" - פירושו בלבלנו אותך. עכשיו אין לך דרך לחשב את ההנחה האמיתית. הרי אין קשר בין פריט שנמכר קודם ב-109 שקלים ועכשיו ב-99 לזה שנמכר קודם ב-179 שקלים.

לא המחיר הסופי הוא זה שהופך תמיד את המוצר למציאה. חולצה שעלתה קודם 39 שקלים ועכשיו נמכרת ,ב-29 אינה מציאה גדולה. ככל שהפער בין המחיר לפני ההנחה ובין המחיר במבצע גדול יותר, הפריט משתלם יותר.

מעילים כבדים וז'קטים הם הפריטים שנעלמים במהירות הגבוהה .ביותר אם אתם מעונינים בפריט מקטגוריה זו - הקדימו את הקניות.

vמידות השכיחות הן הראשונות להיעלם, במיוחד כאשר מדובר בהוזלות כסאחיסטיות. כנ"ל לגבי הצבעים הפופולריים ביותר: שחור, כחול, קרם. לשבועות האחרונים של סוף העונה ולמבצעי ה-70 אחוז יישארו בדרך כלל הפריטים הביזאריים והחד-שנתיים.

זכרו כי במכירות סוף-עונה אין החלפות.

 

 

 

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סוף העונה כבר כאן
סוף העונה כבר כאן
צילום: חיים זיו
וגם כאן
וגם כאן
מומלצים