שתף קטע נבחר

עוברים לגז, גם בישראל

לאחר מסכת יסורים ארוכה, מתחילה יפנאוטו, יבואנית סובארו, לשווק מכוניות מונעות בגז בישראל. מחיר המערכת: כעשרת אלפים שקלים

כמעט 60 שנה לאחר שנעשה לראשונה שימוש בגז להנעת כלי-רכב, ומספר עשורים לאחר שאירופה גילתה את היתרונות, מגיעה המהפכה גם לישראל. יפנאוטו, יבואנית סובארו, תהיה הראשונה להציע כלי-רכב המונעים בגז בישראל. האישור להנעת רכב בגפ"מ (גז פחמימני מעובה) התקבל בועדת הכלכלה של הכנסת בסוף 2001, וכפוף להקמת מתקני תדלוק לגז ברחבי הארץ.

יבואן סובארו, שעבר מסכת ייסורים בנסיון לאשר את יבוא מערכת הגפ"מ, יחל בשלב ראשון בשיווק שלושה דגמים מתוצרתו העושים שימוש בגז ובבנזין: אימפרזה עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר, לגאסי ופורסטר עם מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר. מאוחר יותר יציע היבואן את המערכות גם לכלי-רכב אחרים - לאו דווקא מתוצרת סובארו. המערכת מותקנת במקביל למערכת הדלק הרגילה ומאפשרת מעבר בין השימוש בגז ובנזין בלחיצת כפתור. מחיר המערכת בישראל: כעשרת אלפים שקלים.

לדברי יונתן ולד, מנכ"ל סובארו בישראל, צריכת הגפ"מ לק"מ גבוהה ב-5% בלבד מצריכת בנזין לק"מ, אך מחירו נמוך משמעותית מבנזין ואפילו מסולר. להערכתו, מחיר ליטר גז לצרכן יעמוד על כ-1.75 שקל לליטר. בסובארו מזכירים כי ציי רכב וחברות - אליהן יכוון השיווק בתחילה - יוכלו לזכות בהנחות נוספות על קנייה מרוכזת של גז.

פלח שוק נוסף אליו תכוון סובארו הם נהגי מוניות ומורי נהיגה. להערכת ולד, תמכור סובארו כ-1,000 כלי-רכב מונעים בגז כבר במהלך 2003.

 

לא רק בטוח

 

למרות שמדובר בשיטה המשמשת מאות אלפי כלי-רכב בעולם, לא התאפקנו ושאלנו את ולד על סכנות אפשריות בשימוש בגז. ומתברר שלא רק אנחנו. מסכת הייסורים אותה הזכרנו בתחילה, נגעה בעיקר לתחום זה. בשלב ראשון זכתה המערכת של סובארו לכל האישורים הדרושים בשל העובדה הפשוטה שמדובר באותה מערכת המשמשת יצרנים מובילים בעולם ובהם וולוו וג'נרל מוטורס.

בשלב שני אושר המוסך המרכזי של סובארו כמוסך ראשון בישראל לטיפול בכלי-רכב מונעים בגז. כאן הערימו הרשויות בעיות לא מעטות, בעיקר באשר לאופן הטיפול במוסך בכלי רכב מונע גז. בכל הנוגע לתחנות התדלוק, אלה נדרשות לעמוד בתקנים זהים לכל תחנה המחזיקה גז בישול.

בכל הקשור לתאונות, מיכלי הגז עמידים בהרבה ממיכלי הדלק המוכרים לנו. גם במקרה של קרע במיכל, הגז - שהוא קל מאוויר - נוטה להתפזר במהירות, בשונה מבנזין שנוזל בסביבת הרכב. בנוסף, טמפרטורת ההצתה של הגז גבוהה מזו של בנזין.

מעבר לנקודה הבטיחותית, יתרון השימוש בגז להנעת כלי רכב נוגע בעיקר לפליטת המזהמים, הנמוכה משמעותית מרכב המונע בבנזין ובסולר. מסיבה זו, יושקו המכוניות הראשונות המונעות בגז בתערוכת איכות הסביבה שתתקיים בגני התערוכה בין ה-19-17 בדצמבר. מאותה סיבה, צפויה הממשלה לתרום את חלקה לעניין ולא להטיל מס על השימוש בגז להנעה בשנים הקרובות.

 

מבט לעתיד

 

יתרונותיו של הגז הטבעי, ובהם כל הקשור לזיהום אוויר, זוכים לביטוי ממשי בתעשיית הרכב העולמית, ובעיקר באירופה. יצרנים רבים מציעים דגמים של מכוניות המונעות בגז, כמו-גם את האפשרות להסב רכב מונע בנזין לרכב מונע גז. לקראת שנת 2005 - כאשר יכנסו לתוקף תקנות מחמירות יותר של זיהום אוויר (יורו-4) - צפוי מספרם של כלי הרכב המונעים בגז לגדול משמעותית.

וכדי להבין שלא מדובר בתופעה שולית, כדאי להזכיר כי באיטליה לדוגמה - אחת המדינות המובילות בשימוש בכלי-רכב מונעים בגז - נעים כבר היום לא פחות מ-300,000 כלי-רכב שכאלה. אולי בקרוב גם אצלנו.

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סובארו. מעכשיו גם עם גז
סובארו. מעכשיו גם עם גז
מומלצים