שתף קטע נבחר

חזון התיבה הגדולה

בחודשים הקרובים יחדור לישראל הפתרון האולטימטיבי לפזורי-דעת: תיבה אחת, בטלפון או באינטרנט, שתרכז אצלה את כל ההודעות שקיבלתם - במשיבון הטלפון, בסלולרי, באי-מייל ובפקס. אם תיגשו אליה בטלפון - הודעות הטקסט יוקראו לכם בקול אנושי. אם תגשו אליה באינטרנט - הודעות הקול יופיעו כקבצי קול

נא להכיר: רונית, עורכת-דין מצליחה מאיזור המרכז. אם יזדמן לכם להתלוות אליה ליום טיפוסי, תתקשו לעמוד בקצב. בין דיון בבית-המשפט לפגישה עם לקוח במרכז העיר, האוזן שלה צמודה לסלולרי. היא מתקשרת למשרד כדי למשוך הודעות מהתא הקולי, מתקשרת הביתה כדי למשוך הודעות קוליות גם משם, ומדי כמה שעות עליה לקפוץ למשרד כדי לבדוק אי-מייל ופקסים. אין לה רגע פנאי.

הפתרון שעשוי להקל על רונית ושכמותה באופן משמעותי נקרא מסרים מאוחדים - תיבת דואר וירטואלית, המרכזת אצלה הודעות קול, פקס ואי-מייל. במקום לגשת שוב ושוב למכשיר הפקס, להיצמד בקביעות למחשב מסויים ולהתקשר לתאים קוליים - אפשר להסתפק בתיבה אחת, שמרכזת את כל ההודעות.

אל התיבה הזו אפשר לגשת דרך האינטרנט (במימשק מקוון דמוי הוטמייל), ודרך הטלפון הנייד או הנייח (באמצעות מענה אלקטרוני דמוי התא הקולי). טכנולוגיה מיוחדת תמיר את הטקסט שבהודעות האי-מייל למסר קולי, שניתן יהיה למשוך באמצעות הטלפון. וזה לא הכל: בתגובה, תוכלו להכתיב למערכת אי-מייל חוזר בקולכם.

במהלך השנה הקרובה תנסה בזק לשכנע מאות-אלפי גולשים - ובהם כ-700 אלף ישראלים המשלמים לבזק עבור שירות התא הקולי - לאמץ את מערכת המסרים המאוחדים שלה, שתזכה לכינוי One Mail (דואר אחד).

 

האי-מייל רץ אחריך

 

מערכת מסרים מאוחדים צופנת בחובה עוד שלל אפשרויות. בין השאר, יוכלו המשתמשים לאחסן במרכז התקשורת האישי הזה קבצים חשובים ולקבוע כללים לניתוב ההודעות לכל אחד מאמצעי התקשורת - פקס, אינטרנט, טלפון קווי או טלפון נייד. כיצד זה עובד? נחזור לעוד רונית. היא עדיין במשרד, מחכה בקוצר-רוח לאי-מייל חשוב במיוחד.

ההודעה מתמהמהת, רונית עייפה, אבל היא חייבת לחכות במשרד למייל המתעכב. תיבת מסרים מאוחדים תפטור אותה מהצורך להמתין: כשההודעה המיוחלת תגיע, היא תופנה לכתובת האי-מייל שבביתה של רונית - ובמקביל, תישלח התרעה על-כך לטלפון הסלולרי שלה.

אם רונית תקועה בפקק היא תוכל, כמובן, לבקש מהמערכת להמיר את הודעת הדואר לקובץ קולי - ולהאזין לאי-מייל במכונית. היא תוכל אפילו להשיב להודעה בקולה, ותשובתה תופיע על מסך המחשב של הנמען כקובץ קולי. רונית תוכל גם לקבוע, שכל הפקסים שיישלחו אליה הביתה - יועברו לכתובת האי-מייל שלה במשרד, עם תזכורת טלפונית על-כך.

להודעות שיצטברו בתיבה המאוחדת אפשר יהיה להאזין גם כקבצי-קול במחשב האישי. התיבה המאוחדת תהיה נגישה מכל מקום בעולם. רונית תוכל להחליט אם ההודעה הטלפונית חשובה דיה כדי לענות לפונה באי-מייל או בטלפון, או לדחות את המענה לזמן אחר.

 

לעשות סדר בהודעות

 

שירותי המסרים המאוחדים נועדו לסייע למי שמקדישים חלק ניכר מזמנם לקבלת ולמשלוח הודעות, לייעל את תהליך התקשורת, לחסוך זמן וכסף, ולשלוט בהודעות שלהם במקום שאלה ישלטו בהם. כיום, האופן שבו אנו מנהלים את התקשורת האישית שלנו אינו יעיל במיוחד: מחקר שפורסם לאחרונה בוול סטריט ג'ורנל מעלה, כי עובד משרד ממוצע בארה"ב שולח ומקבל יותר מ-200 הודעות ביום - טלפון, פקס ואי-מייל. כך, משתעבדים העובדים לטיפול במבול ההודעות.

אבל המצב הזה עומד להשתנות: חברת המחקר IDC צופה, כי ב-2003 יעברו יותר ויותר עובדים להשתמש בשירותי המסרים המאוחדים. את השירותים הללו יציעו ספקי אינטרנט שיאפשרו להאזין להודעות טלפוניות כקבצי-קול במחשב האישי, חברות תקשורת שיאפשרו לקבל אי-מייל ופקסים כהודעות קוליות בטלפון וחברות נוספות.

במהלך העשור האחרון שקדו חברות רבות בעולם על פיתוח מערכות מסרים מאוחדים. בין המובילות בתחום ניתן למנות את קומברס, CTI2 ומדיה-גייט הישראליות. עם זאת, הצורך בפיתוחים טכנולוגיים נוספים ובתקנים מתאימים מנע עד לאחרונה מהחזון הזה להפוך לחלק מהמציאות היומיומית של המשתמשים בארץ ובעולם.

 

הודעות גם בעברית

 

חברת בזק בינלאומי כבר מפעילה שירות מסרים מאוחדים חלקי, המבוסס על טכנולוגיה של חברת מדיה גייט. שירות B-Message כולל בשלב זה אפשרות המכונה (Voice Mail) קבלת הודעות קוליות בתיבת האי-מייל (FaxMail ) קבלת הודעות פקס בתיבת האי-מייל.

בבזק בינלאומי מבטיחים, כי בעתיד יתוסף מגוון רחב של שירותים למערכת - ובהם תכונה, שתאפשר למשתמשים לקבל התרעות SMS בסלולר עם קבלת הודעות חדשות, וטכנולוגיה שתאפשר למשתמשים להאזין להודעות אי-מייל בעברית (וכמובן גם באנגלית) מכל טלפון. עד כה הצטרפו לשירות כ-1,100 מנויים, אך המחיר אינו זול - כ-35 שקל בחודש עבור שני השירותים.

חברה ישראלית נוספת, שמפעילה בחודשים האחרונים מערכת מסרים מאוחדים, היא אונליין אופיס. החברה מציעה למשתמשים תיבת מסרים מאוחדת בנפח של 25 מ"ב, שניתן לגשת אליה דרך הטלפון (קווי או נייד) והאינטרנט. תמורת האפשרות להאזין להודעות אי-מייל בתיבה הקולית בטלפון.

המערכת של אונליין אופיס אינה תומכת באי-מייל שנשלח בעברית, ולצרף פקס לכל הודעה שנשלחת בדואר האלקטרוני - תתבקשו לשלם 14 שקל בחודש. עמוס לוי, מנכ"ל החברה, מסביר, כי השירות מיועד בעיקר לעסקים קטנים, שיכולים לנהל כך את כל התקשורת שלהם און-ליין - וחוסכים בכך את הצורך לרכוש מכשיר פקס וקו טלפון נוסף.

בזק צפויה להשיק שירות בשם OneMail, שמבוסס על טכנולוגיה של חברת CTI2. אורי בשארי, מנהל מוצר OneMail בבזק, מעריך כי השירות יופעל בשלבים החל מאפריל-מאי - 2003 ויוצע במחיר אטרקטיבי: עשרה שקלים בחודש. כיום מחוברים למערכת 250 נסיינים.

בשירות שמציעה בזק אפשר לשמוע את הודעות האי-מייל באנגלית או בעברית דרך הטלפון, באמצעות טכנולוגיית TextSpeech של חברת מלינגו, שהופכת את הטקסטים להודעה קולית. הקול של המזכירה האלקטרונית מתכתי ומשעשע-משהו, אך מובן לחלוטין.

שירות OneMail יאפשר למשתמש לקבוע האם התרעות על הודעות חדשות יגיעו לטלפון בעבודה, לטלפון הנייד, לפקס או לכתובת אי-מייל מסויימת. אפשר להורות למערכת להתריע רק על הגעתן של הודעות מסויימות (על-פי מלות מפתח המופיעות בהודעה או על-פי כתובת השולח) - ולקבוע שעות שבהן לא יתקבלו התרעות (למשל בלילה).

דרך תיבת המסרים המאוחדת אפשר יהיה לקבל ולחבר הודעות אי-מייל, קול או פקס חדשות. את הכתובת הרצויה תוכלו לבחור מתוך פנקס הכתובות האישי, ובכך להימנע מהקלדה לא נוחה של הכתובת על-גבי לחצני הטלפון. לפני משלוח של הודעה בכתב, תבדוק המערכת איות בעברית.

עם ההרשמה לשירות של בזק, יקבל המשתמש סיסמה, שתשמש אותו לצורך גישה לתיבת הדואר המאוחדת (שתכלול עד 10 מ"ב). מספר הטלפון שיוגדר עבור השירות הוא מספר הטלפון בבית, ומספר הפקס יהיה זהה - בתוספת הקידומת 158. לאחר מכן, יתבקש המשתמש להגדיר חשבונות אי-מייל חיצוניים שברשותו. ניתן להגדיר גם חשבונות אי-מייל מבוססי-רשת (בינתיים רק יאהו! מייל).

 

הקרב על המסרים

 

היתרון הטמון בשירותים כמו OneMail הוא במכלול התכונות שמוצעות בהם. ובכל זאת, מערכות המסרים המאוחדים אינן מציעות שירות שלם. OneMail למשל, אינו כולל את מספר הטלפון או הפקס בעבודה וגם לא ערוץ תקשורת חשוב נוסף: הודעות שיישלחו לחשבון המשתמש בתוכנות מסרים מיידיים כמו ICQ,MSN מסנג'ר או יאהו!

מסנג'ר לא יישלחו לתיבת המסרים המאוחדים. כל עוד זה לא יקרה, התיבה אינה מאוחדת באמת. ל-CTI2 יש טכנולוגיה שפותרת את הבעיה הזו אך בשלב זה היא לא מתוכננת להשתלב במערכת של בזק.

ובינתיים, מתחילים המסרים להתאחד. סלקום השיקה לאחרונה שירות שמאפשר למשתמשי הוטמייל לגשת לתיבה שלהם דרך הטלפון הסלולרי. ספקי האינטרנט הגדולים מאפשרים למנויים לקבל פקסים והודעות קוליות לתיבת הדואר שלהם תוך כדי הגלישה.

מאחר שאפשר להניח שהמשתמשים לא יזדקקו ליותר מתיבת מסרים מאוחדים אחת, סביר, שיתחולל קרב עז על קהל המשתמשים בין ספקי התקשורת השונים - חברות הסלולר, בזק ואפילו מייקרוסופט, שיש לה שאיפות עתידיות לספק למשתמשיה את כל המסרים שלהם בתיבה אחת.

דווקא ההבטחה לאחד את כל המסרים האישיים, יחד עם אחסון קבצים אישיים, מעוררת חששות מסויימים, הנוגעים לאבטחת המידע. מפעילות שירותי המסרים המאוחדים מבטיחות, כי המערכות שלהן מאובטחות - אולם לנוכח ההתרעות הבלתי-פוסקות על פירצות אבטחה בתוכנות שונות, לא ברור אם אמנם כדאי ונכון לשים את כל הביצים בסל אחד.

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים