מלחמה טוטאלית
כדאי שתתחילו ללמוד לטינית. Rome: Total War, המשך לאחד ממשחקי האסטרטגיה המצטיינים של 2002, נמצא בדרך, מצוייד בפילים, מגדלי מצור וכדי שמן רותח
Rome: Total War . עוד לפני ששוחרר הפרט הראשון לגבי הכותר הזה, ידעתי שחובה לעקוב אחריו. סדרת המשחקים הנהדרת מבית Creative Assembly הרגילה אותי לצפות לגדולות ונצורות מכל מה שכולל את המילים Total War בשמו. המשחק הראשון בסדרה, Shogun: Total War , סיקר את המלחמות הפנימיות ששליטים פיאודליים ניהלו על שליטה ביפן, והציג שילוב מקורי בין קרבות טקטיים תלת ממדיים הכוללים מאות לוחמים לבין ניהול אימפריה מבוסס תורות. בזמן שהמשחק הראשון כשל קצת בצד הניהולי שלו, הוא הצטיין בזכות הקרבות הטקטיים המרתקים והמתוחכמים, שזיכו אותו בתשבחות וביקורות מהללות. משחק ההמשך, Medieval: Total War, העביר את זירת ההתרחשות לאירופה של ימי הביניים, שיפר רבות את הניהול האסטרטגי מבוסס התורות של המשחק, וזאת מבלי להזניח את הקרבות הטקטיים, שקיבלו תוספת אדירה למגוון היחידות. Medieval אומנם מהווה אותה מהפכה של Shogun קודמו, כיוון שהכיוון שלו היה לפתח ולהוסיף לרעיונות של המשחק הקודם, אבל זה לא מנע ממנו מלקבל ציונים טובים מאוד ברחבי העולם, וגם את הקול שלי בהצבעה ל"משחק האסטרטגיה של השנה". Warcraft אומנם לקח את התואר בסופו של דבר (מועמד ראוי ביותר), אבל נצחונו היה כחוט השערה. לסיכום, ידעתי שכדאי לצפות למשחק הזה, אבל עוד לא הייתה לי סיבה מוחשית...
ואז שוחררו הסרטונים
לא נהוג להתחיל כתבת בקרוב על משחק, לא כל שכן על משחק אסטרטגיה עם פיסקה נלהבת דווקא על מראהו החיצוני. אבל במקרה הזה אי אפשר להתאפק. אם שם הסדרה היה מספיק כדי לטפח אצלי ציפיות מבלי שאדע דבר על המשחק, הרי שהתמונות והסרטון המדהים ששוחררו, המראים את מנוע המשחק בפעולה, הם סיבה לחגיגה בפני עצמם, עוד לפני ששמענו מילה על המשחקיות. כשסרטון מתוך קרב ב-Rome: Total War הוצג בפני עיתונאים, הם סירבו בתחילה להאמין שהוא מבוסס על מנוע המשחק של הכותר, והיו משוכנעים כי מדובר בסרטון מרונדר מראש (FMV), כנהוג בסרטוני קידום. השינוי הגרפי שהקרבות הטקטיים עברו פשוט, אבל ההשפעה שלו היא לא פחות ממדהימה. בזמן שבמשחקים הקודמים בסדרה, מאות הלוחמים אשר נלחמו בקרב היו לא יותר מדמויות דו ממדיות על פני תוואי שטח תלת ממדי (זה נראה הרבה יותר טוב מכפי שזה נשמע), המנוע של Rome מסוגל להציג על פני המסך אלפי דמויות תלת ממדיות מפורטות להפליא בו זמנית. מי שלא ראה שיירת פילים שופעת פוליגונים לא ראה פאר מימיו, ולעזאזל עם הבחורות של Beach Volleyball.
ועכשיו אפילו יש פרטים ראשונים על המשחקיות
לאחר שעברו מהמזרח הרחוק לאירופה במשחק השני, המשחק השלישי לוקח אותנו אחורה בזמן לתקופה היחידה בה מעצמה הצליחה לשמור על עליונות צבאית ותרבותית מוחלטת באירופה וסביבותיה לאורך זמן. התפאורה הרומית מתאימה באופן מושלם לאופי של משחקי Total War: לוחמה עתיקה, צבאות ענק, אזורים רחבים לכיבוש, ואויבים נחושים כמו קרתגו בהנהגת חניבעל, או הגאלים, שהובסו על ידי צבאות קיסר. המפתחים אומרים שרומא תמיד הייתה מועמד מועדף למשחק בסדרה, כבר כשניגשו ליצור את המשחק הראשון.
אלא שהמנוע הגרפי הראשוני ש-Creative Assembly יצרו, לא יכול היה להתמודד עם ייצוג גרפי הולם של האימפריה הרומאית וחזון העיצוב שהיה להם למשחק על אימפריית המגף. רק עכשיו המפתחים מרגישים שיש בידם את הטכנולוגיה ליצור את האימפריה הרומית במלוא תפארתה הצבאית. ההפרדה בין האסטרטגיה מבוססת התורות לקרבות הטקטיים נותרה, וכן חלוקת מאות הלוחמים למספר מצומצם של לא יותר מעשרים יחידות. ממשק הקרב נותר אותו Point & Click נוח שמוכר לאוהדי הסדרה. אבל חוץ מזה, הכל צפוי להשתנות.
קרבות המצור בסדרת Total War התחילו בתור בדיחה מיותרת: Shogun דרש מהשחקן לצור על טירות ללא כל כלי מצור, דבר שדרדר את הקרבות הללו להסתערות המונית על שער הטירה, ותקווה לטוב. Medeival שיפר את המצב רבות עם מגוון רחב של קטפולטות, בליסטראות, וכלי מצור שביכולתם למוטט את חומות הטירה – אבל המפתחים לא השכילו להפוך הסתערויות למשתלמות, וכמעט תמיד היה עדיף פשוט לחכות עד שהאויב גווע ברעב במקום להסתער על החומות. האם המצב ישתנה באמת ב-Rome, וסוף סוף יינתן לשחקן תמריץ אמיתי לבצע הסתערויות מסוכנות על טירה? לא ברור, אבל כדי לנקות את ראשינו הקטנים מדאגות שכאלה, המפתחים ממשיכים במהירות לפרט את החידושים שיש באופן בו קרבות-מצור מתנהלים.
בניגוד למשחק הקודם, שם הפלת החומות הייתה הדרך היחידה להסתער על טירה, ב-Rome ניתן להציב יחידות על החומות עצמן, ולא רק מאחוריהן. משמעות הדבר היא, שהשחקן יכול לצייד את אנשיו בסולמות ולהסתער על חומות הטירה, להשתמש במגדלי מצור משוריינים כדי להעפיל על החומות והצריחים, ולהיאבק עם האויב על חומותיו מבלי שייאלץ להרוס אותן. המגנים מצידם לא יישארו חייבים, ויהיה ביכולתם להפיל את הסולמות שמוצבים על חומותיהם ולהשתמש בטריק חדש למשחק, ומוכר לכולנו: שפיכת שמן רותח על המסתערים. הכוחות הצרים יכולים להימנע מאי-הנעימות הזו בעזרת מהנדסים שיחפרו תעלות עמוקות מתחת לחומות ויפילו אותן ארצה, אבל מבצעים כגון אלה אורכים זמן רב, והמגנים לא יעמדו בידיים שלובות בזמן שחומותיהם מתמוטטות...
הטכניקות ה"מסורתיות" לכיבוש מבצרים נשארו במקומן כמובן, וזה כולל איילי ניגוח, בליסטראות, וקטפולטות שמשליכות פגזים לוהטים ויוצרות אש אמיתית למראה, שמתפשטת לכל עבר. מראה העיר הנצורה בעת קרב, אגב, לא ייקבע באקראי: גודלה של העיר והמבנים שנראה בתוכה נקבעים על פי מצבה ב"משחק האסטרטגי". בניתם קולוסאום ברומא, והיא נמצאת תחת מצור? תוכלו לראות אותו בוער במלוא תפארתו כאשר שבטי ההונים יטילו עליה מצור. הפנאטים המונותאיסטים בפלסטינה שוב מתחילים עם תסיסה משיחית? תזרקו כמה לפידים לתוך המקדש ההוא שלהם, והבעיה נפתרה.
איזון היחידות ב-Rome צפוי להשתנות לחלוטין. בזמן שבמשחק הראשון, כל הצדדים במשחק יכלו ליצור את אותן 16 יחידות קרביות, ו-Medieval חילק מעל למאה חמישים יחידות בין שלושה זרמים עיקריים, ב-Rome יעמדו 20 יחידות בלעדיות לצד כל אחד מחמשת הפלגים במשחק. כל פלג ייהנה מיתרונות בתחומים שונים, כאשר יחידות מאותו "סוג" יתאפיינו בתכונות שונות בין פלג לפלג. ה"פרשים הכבדים" של קרתגו יהיו פילי מלחמה רבי עוצמה ואיטיים, בזמן שהפרשים הכבדים של רומא ירכבו על סוסים משוריינים (וסוסים, כידוע, מפחדים פחד מוות מפילים). אם כבר בפילים עסקינן, אז דעו לכם שמעבר להיותם ה"טנקים" של העת העתיק, עם צריחי-קשתים על גבם וניבים אימתניים מקדימה, הם גם חיות עדינות ביותר.
בניגוד לאמונה הרווחת, עכברים לא מבהילים אותם, אבל מסתבר שמריחת חזיר בזפת, הבערתו, והשלכתו לעבר הפיל כן מפחידה את הצמחונים הענקיים הללו. טריק "בייקון לארוחת צהריים", וכן פציעות מצטברות מחצים וחרבות, יכניסו את הפילים לפאניקה, ופילים שנכנסים לג`ננה לא מבדילים בין ידידים לאויבים. הם פשוט מוחצים את כל מה שנמצא בינם לבין החופש.
נושא נוסף שזוכה לשינוי מהותי במשחק הזה הוא המפה האסטרטגית של המשחק. בזמן שכל המשחקים הקודמים בסדרת Total War חילקו את המפה האסטרטגית לאזורים נוסח Risk, כאשר כל אזור מיוצג על ידי "מפת קרב" בה מתרחשים העימותים על בעלותו, הפעם המשחק מציג מפה תלת ממדית אחת רציפה שמכסה את כל אירופה, צפון אפריקה והמזרח התיכון. Michael Del Plater, המפיק הראשי של המשחק החדש, מסביר: "...ניתן לעשות זום אל כל נקודה מהמפה האסטרטגית לשדה הקרב. בתיאוריה, ניתן להוליך את הצבא לאורך תוואי שטח תלת ממדי כל הדרך מצרפת למצרים". כלל השטח התלת ממדי במשחק יחולק בקירוב לעשרת אלפים "ריבועים", שהם שדות הקרב התלת ממדיים בהם היחידות ינועו וילחמו, והמעבר בין השליטה האסטרטגית לשליטה הטקטית יהיה בלתי-מורגש.
משהו בכל הרעיון נראה קצת מעורפל, כיוון שאם נחלק את כל אירופה, מצרים והמזרח התיכון לעשרת אלפים, נקבל כמה ריבועים ענקיים במיוחד, שכל ניסיון לערוך בהם קרב יהיה די מגוחך. לא ברור כיצד הרעיון ייושם, והאם בסופו של דבר נראה באמת מפה אסטרטגית שאינה מחולקת לאזורים, אבל ההבטחה שבשילוב תלת ממד גם בפן האסטרטגי של המשחק רבה מאוד. לפי התוכנית, כל מבנה, עיר, הר, חווה, מבצר ושביל שהשחקן יבנה במשחק האסטרטגי, מבוסס התורות, ייראו בתוואי השטח של הקרבות בזמן-אמת, אשר ייבנה על סמך המפה האסטרטגית. משמעות הדבר שהשחקן יוכל לתמרן את כוחותיו ברמה האסטרטגית, לחצות נהרות, לבנות מבצרים במעברים צרים, ולסלול כבישים לתנועה מהירה בעורף, וברגע שיווצר קרב, לראות את מעשה ידיו בתלת ממד. איך כל זה ישתלב בסופו של דבר עם משחקיות מבוססת תורות? עושה רושם שנצטרך לחכות כדי לענות על השאלה הזו.
קמפיין אסטרטגי
נושא יותר קל להבנה שיתווסף לקמפיין האסטרטגי, הוא דיפלומטיה. המערכת הדיפלומטית של סדרת Total War לדורותיה נעה בין "ביזיון" ל"די גרוע", ו-Creative Assembly מבטיחים לנו שהעניין ישתנה בכותר החדש. כמנהיג צבאי מטעם רומא, השחקן יוכל לחתום על מגוון רחב של הסכמים וסידורים דיפלומטיים עם כל ישות עצמאית שנמצאת במשחק, מהגאלים ועד לקרתגו. ניתן לחתום על הסכם שמתיר לשחקן לעבור דרך שטחים של בעל בריתו (ולהפך), לכרות בריתות, הסכמי שלום, לסחור בטריטוריות, ולדרוש מנחות מעמים חלשים בתמורה לשימור ריבונותם. סוף סוף נוכל להגיד שלום למערכת הדיפלומטיה הרדודה של המשחק הקודם, אשר דרשה מהשחקן להזיז ידנית "יחידות שליחים" כדי לדבר עם מנהיגים אחרים. הגיע הזמן כבר שנוכל להגיע להסכמים מתוחכמים יותר משלום/ברית/מלחמה שהוצעו לנו במשחקים הקודמים, לא?
דבר נוסף שצריך לציין, זה העובדה המצערת שהשחקן לא מתחיל את המשחק כשליטה של רומא, אלא בתפקיד של עובד מדינה, משרת הציבור. השחקן מתחיל את המשחק כשהוא כפוף לסנאט, אשר נותן לו את משימותיו. הרעיון כאן הוא לתת קצת מבנה לקמפיין של המשחק, מבלי להגביל את חירותו של השחקן. המשימות הראשונות שהסנאט יחלק לשחקן יהיו לימודיות באופיין, וידרשו דברים טריוויאליים כמו בניית מקדשים או דיכוי מרד שפרץ בקצה האימפריה. בתמורה למילוי המשימות הללו, השחקן יקבל מהסנאט תגמול, בדמות כספים או משאבים נוספים. ככל שהשחקן מתקדם, הסנאט יציג לשחקן משימות מאתגרות יותר ויותר. השחקן לא יחויב בשום שלב לקחת עליו את המשימות שהסנאט מטיל, ותמיד יש באפשרותו לבחור את מטרותיו ואופן פעולתו באופן עצמאי. משצבר השחקן מספיק כוח, יש ביכולתו לקרוא תגר על סמכות הסנאט, ולהפוך לשליטה המוחלט של רומא בדרך של מלחמת אזרחים, כפי שקיסר עשה בשעתו. האם משמעות הדבר, שבתחילת המשחק נשלוט רק על חלק מרומא, ורק בסופו תהיה לנו שליטה מלאה בארצנו? כפי שאתם רואים, יש עוד לא מעט פרטים חסרים בנוגע למשחק הזה...
הכתבה על המשחק הזה לא מסתיימת כאן, היא רק מתחילה. חלקים שלמים של המשחק עוד לוטים בערפל, במיוחד הקמפיין האסטרטגי ורעיון שילובו עם המפה התלת ממדית. תאריך היציאה של המשחק עוד לא הוכרז רשמית, אבל ההערכות עומדות על סוף 2003, ואני בטוח שנעדכן אתכם עם כתבה יותר מקיפה לכשייחשפו פרטים רבים יותר על המשחק. אני מרשה לעצמי להתנבא, ולהמר שהמשחק יצא רק בתחילת השנה הבאה, אבל אתם יודעים מה? לא אכפת לי. קחו את הזמן שלכם, Creative Assembly, אנחנו נחכה. במילא עוד לא מימשנו את אורך החיים האדיר של Medieval... העיקר שהמשחק השלישי בסדרה יעמוד בהבטחה האדירה שלו, ויוכיח שוב למה סדרת Total War השיגה מקום של כבוד בהיסטוריה של משחקי האסטרטגיה.