האם יתקיימו לימודים במלחמה?
מה יקרה אם המלחמה תפרוץ במהלך יום לימודים? מה יעשו בבתי-ספר בהם אין לכולם מקום במקלט? מי יחליט על סגירת מוסדות החינוך? האם המורים יהיו חייבים להתייצב לעבודה? ומה יעשו התלמידים במקרה שייאלצו להישאר זמן רב בבית? במערכת החינוך נערכים לכל תרחיש.
מדבקה ידידותית עם שמו המלא של כל ילד להדבקה על בגד, גרביים כתחליף לנעליים, חפץ מוכר לילד מהבית – כמו צעצוע, מוצץ או שמיכה קטנה – פרס עטוף כמתנה, בובות אצבע, כדורי מעיכה גמישים, שקית קטנה של חטיפים וסוכריות – אלה מקצת מהפריטים המומלצים בערכה לגננת: "התמודדות עם מצבי לחץ בעיתות חירום בגן הילדים". את החוברת הפיקו השירות הפסיכולוגי-ייעוצי והאגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך.
הגננות התבקשו להחזיק את כל הדברים כבר עתה בגנים – למקרה שתפרוץ מתקפה. בחודשים האחרונים, מאז שהחלו ההכנות למלחמה במפרץ, התקיים במערכת החינוך ברחבי הארץ מערך הסברתי נרחב, בהנחיית פיקוד עורף, שבמהלכו למדו הילדים מהי ערכת מגן, איך חובשים מסכה, מה זה חדר אטום ועוד. עיקר ההיערכות התמקדה בהסברה, מתוך הנחה שחוסר ודאות עלול לגרום ללחצים וחרדות מיותרים.
הכנות אחרונות: תרגולים והצטיידות במקביל, תוך מאמצים ליצור תחושת שגרה ולמנוע פאניקה, התבקשו בשבועות האחרונים מנהלים וגננות, על-ידי מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, להיערך באופן מעשי, כלומר: לבדוק מקלטים ומרחבים מוגנים ולהצטייד בפריטים בסיסיים נחוצים, בהתאם לערכת היערכות שקיבלו.
הרשימה כוללת: סרטי הדבקה לחיזוק הזכוכיות, יריעות פוליטילן לכיסוי כל שטח החלון, ערכת עזרה ראשונה, פנס, רדיו עם סוללות, שתייה ומזון משומר בסיסי, רשימת מספרי טלפון חשובים, ערכת פנאי הכוללת משחקים וספרים, אמצעי לינה – מזרנים ושמיכות. במסגרת ההיערכות התבקשו המנהלים להכין רשימות טלפונים וכתובות דוא"ל של מחנכות הכיתה והתלמידים ולהפיצם.
הורים לתלמידים הנוטלים תרופות באופן קבוע התבקשו להעביר למוסדות החינוך ערכה של התרופות בציון שם הילד והמינון הדרוש. בגני הילדים הכינו רשימה של הורים כוננים, שגם עברו הכשרה, ואלה יוזעקו לגנים במקרה הצורך. עתה ממתינים המנהלים, כמו כל האזרחים, להנחייה להתחיל לאטום כיתות. גד אביקסיס, סמנכ"ל בכיר למינהל ומשאבי אנוש וממונה על האגף לביטחון ולשעת חירום במשרד החינוך, ציין כי אטימת כיתות שנקבעו לכך נועדה למצב של התקפת פתע במהלך יום לימודים.
אפשרות 1: ביטול לימודים
במשרד החינוך מתייחסים לארבעה תרחישים אפשריים: קיום לימודים סדירים, קיום לימודים סדירים עם אפשרות לנפילת טילים ללא התרעה, קיום לימודים בכפוף לתפוסת המיגון הקיימת וביטול לימודים. הנחת העבודה של מנכ"לית משרד החינוך היא שבעיתות חירום יתקיימו לימודים סדירים כבשגרה, בהתאם לתפוסת המיגון של כל בית-ספר. אם יוחלט על שינוי בהיערכות מערכת החינוך, בעקבות התפתחויות צבאיות ורמת האיום בזמן אמיתי, תבוא הודעה על כך.
ההערכה הרווחת היא, שאם ייפלו טילים על ישראל – לא יתקיימו לימודים, לפחות לא בימים הראשונים. החוק מקנה לכל רשות מקומית לקבל החלטות לגבי קיומם של לימודים או סגירת מוסדות החינוך – בהתייעצות עם פיקוד העורף. עדי אלדר, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי: "אם גורמי הביטחון יזהירו שיש סיכון שייפלו טילים – צריך לשמור את הילדים בבית, אסור לסכן אותם. לדעתי, בכל מקרה זה מה שההורים יעשו".
בהתאם להנחיות מנכ"לית משרד החינוך, במצב חירום – בו יופסקו הלימודים במפתיע – ישוחררו תלמידי כיתות היסודי א'-ו' לביתם רק בליווי מבוגר ותחת רישום מדויק. תלמידי כיתות ז-י"ב ישוחררו לבתיהם באופן עצמאי באישור ורישום סגל ההוראה.
אפשרות 2: לימודים ע"פ מצב המיגון
המנהלים התבקשו לבדוק כבר לפני כחודש את יכולת הקליטה של המקלטים. עוד התבקשו ליידע את ההורים והתלמידים על אופן היערכות בית-הספר במצב חירום ואיזה כיתות ילמדו אם וכאשר ההיערכות תהיה על-פי תפוסת מיגון. מנתונים שמסר עדי אלדר עולה, כי ב- 36 אחוז מגני הילדים, ב- 35 אחוז מבתי-הספר היסודיים, ב- 24 אחוז מחטיבות הביניים וב- 18 אחוז מהחטיבות העליונות אין כלל מקלטים.
ב- 17 אחוז מגני הילדים, ב- 33 אחוז מבתי-הספר היסודיים, ב- 44 אחוז מחטיבות הביניים וב- 47 אחוז מבתי-הספר התיכוניים קיים מקלוט חלקי – כלומר: לא לכל התלמידים יש מקום במקלט. על-פי נתוני משרד החינוך, ב- 70 אחוז ממוסדות החינוך יש מקלוט. במקרה שיוחלט על הפעלת מוסדות החינוך בכפוף לתפוסת המיגון – כלומר, בהתאם ליכולת הקליטה של המקלטים, הממ"דים או המרחבים אטומים – יתבקשו מוסדות החינוך לפעול על-פי סדרי עדיפויות שנקבעו.
ילדי כיתות החינוך המיוחד יהיו בעדיפות ראשונה, בבתי-הספר היסודיים ילמדו בעדיפות ראשונה מכיתות א' ומעלה, בבתי הספר העל-יסודיים ילמדו בעדיפות ראשונה מכיתה י"ב ומטה. תלמידים שאינם כלולים בסדרי העדיפויות הראשונים, אך הוריהם עובדים במערכות חיוניות, יוכלו להגיע בכל זאת למוסדות החינוך – בתיאום מראש.
אפשרות 3: לימודים בשגרת חירום
במקרה של קיום לימודים בשגרת חירום, התבקשו בתי-הספר להקפיד לשלב במערכת פעולות להפגת המתח ואוורור רגשות. מינהל חברה ונוער במשרד החינוך והשירות הפסיכולוגי-ייעוצי הפיקו חוברות מיוחדות, המיועדות להפעלת התלמידים וכוללות משחקי חברה ופעולות אחרות. תירוש ממליצה לבתי-הספר היסודיים והגנים לאחסן ממתקים, חטיפים ושתייה, שיחולקו לתלמידים להפגת המתח.
שרת החינוך ומנכ"לית המשרד העבירו מסר ברור, לפיו הם מצפים לנוכחות של מנהלים, מורים וגננות בבתי-הספר ובגנים. "על כל עובדי ההוראה במערכת החינוך חלה חובה להתייצב ליום עבודתם כבשגרה, גם אם חלק מתלמידיהם משוחררים מלימודים, בגין מגבלות תפוסת מיגון". בהתאם לצורך יפעיל משרד החינוך צווי ריתוק למורים, בעיקר בקרב מורי החינוך המיוחד. במסגרת ההיערכות סוכם על הפעלת מערך משלים של מורים למקרים של מחסור במורים עקב גיוס למילואים או מסיבות אחרות.
המערך יכלול סטודנטים להוראה בסמינרים ובמכללות וכן תלמידי המכינות הקדם-צבאיות. בשבועות האחרונים הושלמה הכשרתם של אלפי תלמידי כיתות י"א, שתפקידם יהיה לסייע בהפעלת תלמידי הכיתות הנמוכות וילדי החינוך המיוחד ככוח מסייע. במערכת החינוך נלקח בחשבון גם תרחיש של נפילת טיל ללא התרעה בשעת לימודים. במקרה כזה יילקחו התלמידים לחדרים אטומים או למקלטים.
אפשרות 4: לימודים מהבית
ויש גם אפשרות נוספת: לימודים מהבית. הטלוויזיה החינוכית נערכה עם שידורים להעסקת הילדים. במקומות מסוימים באיזור הצפון, שם כבר מתורגלים ללמידה מרחוק בעזרת האינטרנט, יהיו בתי-ספר שיקיימו לימודים בדרך זו. בנוסף התבקשו המנהלים לדאוג שהמורים יכינו מראש דפי הפעלה לתלמידים בבית. בקריית-אונו התארגנו באופן מקומי לקיים לימודים באמצעות למידה מרחוק במקרה שהתלמידים ייאלצו להישאר בבתים.
התוכנית תתמקד בעיקר בתלמידים הניגשים לבחינות בגרות. המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) יפתח בפני כלל התלמידים מסגרות לימוד וירטואליות בפורטל מיוחד שהקים לשעת חירום. הפעילות מתואמת עם המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. בפורטל יעמדו לרשות התלמידים, ההורים והמורים מגוון של פעילויות, משחקים ותכנים לימודיים, וכן קישורים לאתרים חשובים, כמו פיקוד העורף ומערך החירום של משרד החינוך. הפורטל יאפשר גם למורים ולתלמידים להיות בקשר ואפילו ללמד וללמוד.
מט"ח יעמיד לרשות כל המורים פורומים אישיים. כל מורה יוכל לפנות למט"ח ולבקש לפתוח עבורו פורום. תלמידים יוכלו לאתר את הפורומים של המורים שלהם באמצעות חיפוש שם בית-הספר והיישוב במנוע חיפוש מיוחד.
קו חירום מיוחד
חיוג מקוצר: 1204 במקרה שתפרוץ מלחמה, יפעל חדר מצב במשך 24 שעות ביממה, שיהיה מורכב מאנשי פיקוד העורף, משרד הביטחון, משרד החינוך, השלטון המקומי והמשטרה. מרגע הכרזת מצב חירום יפעל קו חירום, אליו ניתן יהיה להגיע בחיוג מקוצר: 1204. מוסדות החינוך יתבקשו להשאיר מענה קולי, בעזרתו יוכלו ההורים להתעדכן אם המוסד פתוח או סגור.