שתף קטע נבחר

הקפה קר - אבל הזירה מתחממת

שוק הקפה הקר מתעורר לקראת הקיץ. למאבקים המסורתיים בין עלית לאסם מצטרפים השנה שני שחקנים חדשים: סידס - שמשווקת פחיות משקה קר של ג'ייקובס, ואדיר - משווקת פחיות מאסטר קפה. קר, אבל גם חם

מדי שנה, עם בוא הקיץ, מתעורר לחיים שוק משקאות הקפה הקר. הצריכה העיקרית היא בבתי הקפה, שגולת הכותרת שלהם היא משקאות אייס בבלנדר במגוון טעמים, העשויים ברובם מאבקת קפה. סקר שערכה חברת עלית מראה, כי 57% מהציבור נוהגים לשתות קפה קר בעונת הקיץ מספר פעמים בשבוע, 13% שותים פעם בשבוע, 18% שותים מספר פעמים בחודש ורק 11% שותים פעם בחודש או פחות.

אז איפה זה התחיל? רשת סטארבקס האמריקנית נולד הלהיט פראפצ'ינו - תערובת של קפה קלוי כהה וחלב, שהפך להצלחה גדולה כבר בשנת 1994. הווארד שולץ, מייסד הרשת, מספר בספרו על לידתו של המוצר שכמעט שגה לדחות את היוזמה לייצורו. על פי שולץ, בתי קפה בקליפורניה החלו לעשות עסקים גדולים עם משקאות קפה מתוקים וקרים, וקצרו הצלחה בעיקר כשמזג האוויר התחמם. מנגד, הציעה סטארבקס קפה קר עם קוביות קרח, אך הלקוחות שרצו את המשקה האיכותי יותר עברו למתחרים. מנהלת חנויות הרשת באזור לחצה על הנהלת סטארבקס שתאשר לבצע ניסוי עם משקה מעורבל ולאחר נסיונות וטעימות אין ספור של תיירים וקונים, נולד הפראפוצ'ינו שבגרסה המקורית היה מבוסס על אבקה ולאחר מכן שונו המרכיבים וכבסיס השתמשו בחליטת קפה טרי. "דחיית הפארפוצ'ינו הייתה השגיאה הטובה ביותר שלא עשיתי מעולם", הצהיר שולץ ואמר כי בשנת 1996 מכרה הרשת את המשקה בשווי של 52 מיליון דולר, שהיוו 7% מכלל ההכנסות השנתיות.

 

רק 7% מהשוק

 

נחזור לישראל. שוק הקפה הנמס מגלגל כ-340 מיליון שקל בשנה, כשקטגוריית תערובות הקפה מהווה 7% מתוכו. הקפה הקר הוא עונתי והמוצרים מוצבים בדרך כלל על המדף מסוף חודש מאי ועד לתקופת החגים.

בשנים האחרונות החלו גם חברות מסחריות להכנס לתחום זה כשהחלוצה הייתה ג.י.ל.ס קפה שהחלה לייבא לפני חמש שנים אבקות קפה קר של חברת MOCAFE האמריקנית. האבקות הותאמו לטעם הישראלי ומשווקות למעדניות ולשוק המוסדי בטעמים קפה אורגינל, מוקה, וניל ולאטה. גילי שגיא, מבעלי חברת ג.יל.ס, טוענת כי מכירות המוצר בעלייה וברבעון האחרון עלו ב-25% לעומת רבעון מקביל אשתקד.

קטגוריית הקפה הקר נחלקת לשוק ביתי שכולל את האבקות ושוק מחוץ לבית שכולל את החידושים האחרונים: קפה קר בפחיות. שוק תערובות הקפה הוא די מצומצם בישראל ומלבד מוקפה משחקת בו חברת עלית עם משקה ICE בטעם קפה נמס שהושק בשנה שעברה והגיע לנתח של 14% בקטגוריית הקפה הנמס ובשבוע שעבר הושק המשקה גם בטעם וניל.

שחקנית נוספת וחדשה בתחום היא אסם-נסטלה שהשיקה את נסקפה COOL - משקה קפה בטעם מוקה. לדברי איציק צאיג, סמנכ"ל השיווק של אסם, התערובות של נסטלה קיימות בשוק האירופי ובמזרח למעלה מ-10 שנים. במזרח מתייחסים אליו כקפה On the go ועיקר השימוש הוא בשקיות אישיות שמכילות את התערובת. "המטרה של אסם-נסטלה היא להרחיב את מגוון המוצרים לצרכן ואנו מצפים לתפוס 45% משוק תערובות הקפה", מציין צאיג.

בגרמניה, שם ה-COOL קפה הוא מוצר ותיק, מוערך היקף שוק הקפה הקר ב-15 מיליון אירו, עם גידול שנתי של כ-10%. מרבית צרכני הקפה הקר שם הם משפחות להורים בגילאי בית ספר ורווקים צעירים. הגילאים הממוצעים של צרכני המוצר הם: 40-49 ו-30-39.

 

קפה "על הדרך"

 

הקטגוריה החדשנית ביותר בשוק הקפה הקר בישראל היא קפה בפחיות On the go. הקטגוריה החדשה מתאימה לצורת החיים המודרנית והדינמית. הופעת משקאות האנרגיה במהלך השנים האחרונות וההצלחה שלהם מדגישה את הצורך במשקאות מעוררים ואנרגטיים שאינם מבוססים על אלכוהול.

שני השחקנים בקטגוריה זו הם אדיר סחר וסידס דברים טובים, שרואה עצמה מתחרה לא רק במשקאות הקפה, אלא גם במשקאות האנרגיה.

לאחרונה החלה אדיר לייבא מיוון את מאסטר קפה בפחיות בטעמים קולומביאני, לאטה וקפה טירמיסו ועוררה את השוק הקר. הקפה מיוצר על ידי חברה איטלקית ביוון ובטייוואן. יניב דיין, מבעלי אדיר סחר אומר כי בפיילוט שערכה החברה מאוגוסט 2002 נמכרו 500 אלף פחיות. בקרוב תשיק החברה את הקפה לייט, שלדברי דיין הוא פיתוח ישראלי והוא יושק במקביל בארץ ובחו"ל. כמו כן, תשיק החברה מארזי שישיות בטעמים לאטה, שהוא הטעם הנמכר ביותר, וקולמביאני. בקיץ הבא צפויה החברה להשיק טעמים נוספים, ביניהם ברזילאי וקפה שחור. אדיר מנהלת מו"מ להכנסת מאסטר קפה לרשתות שופרסל וקו-אופ.

סידס נכנסת השבוע לתחום המשקאות הקרים באמצעות השקת מותג קפה קר בפחית - ג'ייקובס אייספרסו. המשקה משווק בעולם משנת 1996 באמצעות חברת קראפט, יצרנית מותג ג'ייקובס. באירופה מוכר המשקה כ-10 מיליון פחיות בשנה. השקת ג'ייקובס אייספרסו בישראל מתבצעת במקביל להשקה בקפריסין. המוצר, בתוספת תמצית קרמל ווניל, מכיל כמות קופאין כמו זו המצויה בשתי כוסות אספרסו.

 

פעם היינו פחות מפונקים

 

גילי שגיא נזכרת שבעבר, כשרצו להכין קפה קר בבית, ערבבו אבקת נס עם קוביות קרח. "פעם זה היה מצליח ופעם לא", היא אומרת "אבל מאז שהישראלים נחשפו לקפה הזה בארה"ב הוא הפך למשקה פופולארי גם בישראל ואפילו האיטלקים המסורתיים, שבהתחלה סירבו להיכנע לחידושים שהכתיב השוק, נאלצו לבסוף להכניס את המשקה לבתי הקפה".

ואצל האמריקאים, כמו אצל אמריקאים, ככל שזה יותר צבעוני וססגוני זה יותר טוב. לאחרונה, מספרת שגיא, מוגש הקפה הקר בארה"ב עם קישוטי סוכריות צבעוניות, פירורי קפה ואפילו מרשמלו, כמו שנהוג להגיש ליקרים וקוקטיילים.

 

 

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נסטלה. רוצה 45% מהשוק
נסטלה. רוצה 45% מהשוק
וניל. בעקבות הצלחת הלאטה
וניל. בעקבות הצלחת הלאטה
ג'ייקובס. זריקת קופאין מעוררת
ג'ייקובס. זריקת קופאין מעוררת
מומלצים