חזרה לביה"ס: מחברות ממותגות
התלמידים העכשוויים לא מסתפקים במחברת החומה של פעם וצורכים בכמויות ענק מחברות מעוצבות וממותגות. המחירים בהתאם: מחירן של מחברות הספירלה נע בין 10 ל-20 שקל ליחידה. איפה לקנות ואיך לצמצם את ההוצאה. מדריך
הרדיפה אחרי המותגים הגיעה גם למדפי המחברות. כפי שנכתב כאן אתמול (בכתבתה של שושנה חן), למעלה מ-20 מותגים מתחרים השנה על ליבם של החוזרים לבית-הספר. כמעט כולם מתנוססים גם על המחברות.
מלבד המחירים הגבוהים של המחברות הממותגות, הן ממשיכות להנציח את החלוקה המגדרית הטבועה בתרבות שלנו: מחברות טלנובלות לבנות, גיבורי ספורט ודימויים צבאיים לבנים. השנה אמנם מנסים המפיצים לצמצם קצת את הפערים והם הכינו יותר מותגי יוניסקס - אבל הילדים והילדות הקטנים יותר 'קונים' את ההבדלים כבר בכיתות הנמוכות.
אבל לא רק ריבוי הדמויות שולט בשוק, גם סוגי המחברות התרבו. כך אפשר למצוא היום מחברות סיכות, מחברות ספירלה, מחברות שבדפיהן חורים לקלסר, מחברות המחולקות עם חוצצים למספר נושאי לימוד, מחברת עם כריכת קרטון קשיח והחידוש האחרון: מחברות עם כריכת פלסטיק מעוצבת חצי שקופה, חלקן גם עם תמונות תלת מימדיות, שזזות לפי זווית הראייה.
כריכת הפלסטיק, כדאי לזכור, היא בלתי ידידותית לסביבה שכן היא כמעט בלתי מתכלה. לכן מי שמעט אכפת לו מאיכות הסביבה כדאי שיעדיף עליה את המחברות עם כריכת הקרטון או הנייר העבה. מחברות אלה גם קלות יותר במשקלן מאלה עם כריכת הפלסטיק, עובדה שכדאי לקחת בחשבון בנשיאת הילקוט הכבד ממילא.
מותגי אופנה לתיכוניסטים
אז מה יש לנו השנה על כריכת מחברת השורה והחשבון? לאפייט סוכנויות מפיצה השנה מחברות מסדרת מוצרי אוניל, דיסני, מוצאים את נמו, מלך החיות וגם פאואר ריינג'רס הנצחיים, שעדיין מככבים בשוק. פלפוט מציעה השנה מחברות עם דמויות של ברבי, גארפילד, סנופי, מיקי, פו-הדוב, שלישיית הבנות פאנקי פרנדס, דמויות מלאכים (כמו בפרסים של פעם) יו-גי-הו, בראץ', הענק הירוק ומוצרים בעיצוב צבאי. ילדים גדולים יותר יעדיפו את דרגון-בול, סאבלימינל, סופרגול וכמובן את המורדים.
התיכוניסטים שעדיין מחפשים מותגים יכולים למצוא בחנויות מחברות של ליווייס, סקצ'רס, פוקס, ג'אנספורט, קדס, קריולה ואחרים. רבים מביניהם כבר מעדיפים מחברות צבעוניות 'חלקות' ודוחים את השעבוד למסע הפרסום על המחברת, שילווה אותם במשך כל השנה. אם התיכוניסטים רוצים בכל זאת להרגיש אין - הם יכולים למצוא בשוק מחברות ספירלה של חברת פליק עם כריכה שקופה ומינימליסטית מפוליפרופילן, ללא ציורים.
לפי דיווחי החנויות, 70% מהמחברות השנה הן ממותגות. לפי בדיקה שערכנו - מחירן של הממותגות הללו גבוה לפחות פי שתיים מהרגילות. לא מוכרחים לקנות אותן, לפחות לא לכל המקצועות. עדיין אפשר למצוא בחנויות לא מעט מחברות צבעוניות נאות ואפילו חומות כמו פעם. חברות ותיקות כמו דפרון, דפתר או המחברת מייצרות כבר שנים את המחברות הישנות וטובות, שמחירן עממי. מי שבכל זאת מתעקש יכול לעטוף אותן בעטיפות צבעוניות ממותגות או בעטיפות בצבע אחיד ולהדביק עליהן את הדמויות האהובות. סידור כזה יכול לתת תעסוקה נחמדה לילדים ולחסוך הרבה כסף.
לעשות סקר שוק
ארבע רשתות גדולות שולטות בתחום החזרה לבית הספר, המגלגל כ-400 מיליון שקל בשנה. קרביץ, אופיס-דיפו, דיונון וכפר-השעשועים. לצידן משגשגות בימים אלה גם רשתות קטנות יותר כמו אקדמון, מכלול, תיק ותק, הפנינג, טויס-אר-אס, ארטא, הום-סנטר וחנויות שכונתיות רבות. מדהים להיווכח, כיצד מחירה של אותה מחברת ממותגת משתנה מרשת לרשת, ולעתים אף מחנות לחנות באותה רשת - בהתאם לאזור המגורים.
מכיוון שמדובר בסל שלם של מצרכים, הכוללים לצד מחברות גם קלמרים, מחדדים, מחקים, דפדפות, עפרונות, צבעים וקלסרים - מומלץ לעשות סקר שוק מקומי ולבדוק לפני הקנייה היכן הסל הזול ביותר.
סקירה כללית של שוק המחברות מראה כי מחיר המחברות ברשתות כמו אופיס דיפו וקרביץ יותר גבוה מאשר ברשתות כפר-השעשועים, צעצועים חצי-חינם או ארטא, כאשר דיונון מתייצבת אי-שם באמצע. מצד שני, אפשר למצוא חבילות כמעט כל חנות יוצאת עכשיו בחבילות מפתות שכוללות מספר מוצרים, או מעניקות מתנות בצורת מכשירי כתיבה למי שקונה ילקוט, למשל. הרשתות הגדולות יוצאות אפילו עם ירידי עודפים שבהם הן מחסלות את מלאי המחברות של השנה שעברה, עוד אישור לכך, שילדינו הפכו לקנייני אופנה לכל דבר.
נקודה נוספת: קניית מחברות במארזים קבוצתיים מוזילה בדרך כלל את המחיר. כמעט בכל רשת מציעים היום מספר מחברות במארז אחד, שיכול להספיק למשך שנה שלמה ולחסוך ריצות נוספות לחנויות במהלך השנה. לפי דיווחי חברת לאפייט סוכנויות, בשנים קודמות 60% מההוצאה הכספית לקניית מוצרי בית הספר מתבצעת לפני פתיחת שנת הלימודים, ורק 40% מתפרסים על פני כל השנה.
ומלה אחרונה על החנויות לציוד משרדי. אלה הימים היפים שלהן, וחבל שחלק מהן מנצלות זאת בדרכים עקיפות. הכוונה היא לחנויות, שמציגות את מחיריהן באגורות בודדות: קלמר ב-9.97 שקל, דבק ב-1.67 שקל או נוזל מחיקה ב-2.18 שקל. מי שמשלם במזומן (מה שקורה בדרך כלל בסכומים הקטנים יותר) - שם לב שבחשבון הסופי הקופה מעגלת את האגורות כלפי מעלה. הלקוח מפסיד אגורות ספורות - אבל הרשת עושה קופה. זו ההזדמנות לשלם בכרטיס אשראי או פשוט לעבור לחנות אחרת, שאינה 'מעגלת'.
מחברות הספירלה
מחברות הספירלה תופסות היום את מרבית שוק המחברות, ולא בכדי. הן נוחות מאוד לשימוש, לקיפול ולתלישה, וחלקן כבר מצויידות בדפים מחוררים, אותם אפשר להכניס ישר לקלסר.
הבעיה היא, שטבעות הספירלות עצמן לא תמיד יעילות וחלקן אפילו לא בטיחותיות. בבדיקה שערכנו גילינו, כי בחלק גדול ממחברות הספירלה הסליל מסתיים בקוץ תלוי באוויר, שעלול לפצוע את הילד. בנוסף, הספירלה בעלת הסליל הבודד היא חלשה למדי ותלישה לא זהירה של נייר עלולה לקרוע את כל המחברת.
ציון לשבח מקבלות המחברות של פלפוט, שבהן הספירלה כפולה ומהודקת היטב לחורי המחברות, ללא סיומת פתוחה ומסוכנת. אלא מה, אלה המחברות היקרות ביותר שמצאנו, אולי גם בגלל מחיר הסליל. כך או כך, חבל שהיצרניות והייבואניות שמשקיעות הרבה בעיצוב המחברות, לא משקיעות גם בספירלה עצמה.
לקנות עם הילדים
למרות שהם בעצמם כבר סיימו לימודים מזמן, עומדים ההורים לפני שנת הלימודים תחת מסע לחצים אדיר. הילדים רוצים מוצרים ממותגים אך ההוצאה הכספית כבדה, בעיקר כאשר מדובר במספר ילדים במשפחה.
למרות כל אלה, לא מוכרחים לראות בקניות האלה עונש, אומרת חוה פרידמן, סגנית פסיכולוגית הראשית של משרד החינוך. זו דווקא הזדמנות טובה להרגיל את הילדים לצרכנות נבונה.
פרידמן מציעה להורים לעשות סקר מקדים בחנויות כדי לבדוק את המחירים, ולהציב לעצמם גבול לסל מינימלי ולסל מקסימלי, אותו אין באפשרותם לעבור. בשלב הבא כדאי לשבת עם הילדים ורשימות בית הספר ולהחליט איתם יחד איפה אפשר לוותר לטובת מוצרים יקרים יותר ומתי אין ברירה וצריך לקחת את המוצרים הפשוטים יותר. אפשר לקנות 2 מחברות ממותגות ואת השאר רגילות, לדוגמה. ילדים בני 9-8 יכולים כבר לחשב בעצמם ולתכנן את התקציב לפי החלטותיהם.
השלב הבא הוא לצאת לחנויות יחד עם הילדים, כדי שיראו ויווכחו במו עיניהם בהבדלי המחירים ויבחרו את הבחירה הנכונה. פרידמן ממליצה לתת את הכסף בידי הילדים היותר גדולים, כדי שיהיו שותפים מלאים בשיקול הדעת על מה לחסוך ועל מה להרשות לעצמם להוציא יותר.
פורסם לראשונה
מחברות הספירלה. נוח לשימוש
מומלצים