מע"צ מאשרת אספלט עם זכוכית
בתום ניסוי שערך הטכניון במשך שש שנים, החליטה מע"צ לאשר סלילת כבישים תוך שימוש בזכוכית ממוחזרת - למען איכות הסביבה
בהודעה לעיתונות שפרסם היום הטכניון, נמסר כי בתום מחקר שביצע במשך שש שנים, החליטה מחלקת עבודות ציבוריות (מע"צ) לאשר שימוש בזכוכית לטובת סלילת כבישים. זאת לאחר שניסוי ב"כביש זכוכית" באורך 200 מטרים, במסגרת ניסוי בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון, הסתיים באופן חיובי.
למה זכוכית?
בכביש האמור נעשה שימוש בזכוכית ממוחזרת, ביחס של 5% מתערובת אספלט רגילה. אלא שלא כמו במחזור לטובת מוצרי זכוכית "רגילים", שהוא תהליך ארוך ויקר, מוסרים בטכניון כי מחזור לטובת שימוש בסלילת כבישים מצריך את גריסת הזכוכית בלבד, ללא תהליכים נלווים.
כך, מבטיחים לנו המדענים, ניתן לצמצם את הפגיעה בנוף ובסביבה תוך ויתור על מחצבות ייעודיות. ומסתבר כי גם מבחינה בטיחותית יש לזכוכית יתרונות, כמו למשל העובדה שכביש מסוג זה "מנצנץ" קלות בתנאי ראות לקויה. עזר חשוב בעיקר בכבישים בהם לא מותקנת תאורה מלאכותית.
לדברי פרופסור אילן ישי, עורך הניסוי, מצטברת מדי שנה בישראל כמות אדירה של כ-100,000 טונות פסולת זכוכית, וב-7% בלבד נעשה שימוש ממוחזר. עוד מבהירים כי גם בעולם הגדול נעשה שימוש בתערובת זו. לדוגמה, בניו יורק משתמשים ב-40,000 טונות בשנה של פסולת זכוכית לסלילת כבישים.