אודטה בנעלי ערב
שתי מתנות קיבלה אודטה שוורץ בתקופה האחרונה: שידרוג "הבוקר של אודטה" בערוץ 10 לשעות הערב וזכייה בפרס "מסך הזהב" בקטגוריית תוכנית פנאי וסגנון חיים. "מה שיוצא מהלב, מגיע ללב", היא מסבירה, ולמרות ההצעות אין לה שום כוונה לעזוב את הערוץ (או להפסיק לקנות נעליים)
אז יש צופים לערוץ?
"לא תאמיני כמה. והם ביקשו להעביר את התוכנית לשעה אחרת, כי בבוקר אנשים עובדים".
איך ההרגשה לגבור על תוכניות ותיקות ומושרשות משלך?
"בשבילי אין במילון מילה כזאת, 'לגבור'. אין תחרות מבחינתי, ואני לא אומרת את זה במובן השחצני. יש רק עשייה. כל החיים שלי אני מקפידה לשיר את השיר שלי וזה הכל. זה בהרגלים שלי לא להתחרות אף פעם עם אף אחד על שום דבר. יש כיסאות לכולם".
המועמדות והזכייה הפתיעו אותך?
"לא יודעת. המילה המדויקת היא תחושה נעימה. ידעתי שהקהל אוהב אותנו שיגעון. יש לי את הנתון הזה".
זה לא עושה משהו לאגו?
"לא. מכיוון שאני לא מתנהלת עם ציונים מבחוץ, אבל זה בפירוש מחמם את הלב ועושה טוב על הנשמה".
הימרת שתזכי?
"דווקא לא. אני יודעת שלערוץ 2 יש יותר רייטינג מלערוץ 10, בינתיים. במובן הזה הופתעתי לטובה".
אפשר להגיד שאת מחזיקה את הערוץ על כתפייך?
"אומנם זה מאוד מחמיא לחשוב ככה, אבל בואי נזכור שלערוץ 10, שנולד לא מזמן, יש בהחלט עוד תוכניות מצליחות ואנשי מקצוע מעולים שעושים עבודה נהדרת".
התרגשת מהמעבר לערב?
"לא. אני שמחה שהתוכנית מצליחה, פחות חשוב לי מתי היא ממוקמת, כי באתי ליהנות. איך שעליתי לאוויר, אספתי את הצוות ואמרתי להם שהמילים לחץ, עצבים, מתח, התרגשות - לא בבית ספרנו. באנו לעשות כיף, ותוך כדי כך לעשות טוב לאנשים. זו המטרה וזה מה שעובד שם בעצם. אני מאוד נהנית ובגלל זה אני מהנה, זה אמיתי וזה הסוד".
המעבר מעיתונות כתובה לטלוויזיה היה הגשמת חלום עבורך?
"בעניין של חלומות, אני תמיד דואגת להגשים אותם לעצמי, כי אין לי רבע סבלנות לשבת ולחכות שהם יתגשמו לבד. לכן כבר המון שנים אני מופיעה בטלוויזיה, כותבת בעיתונים, כותבת ספרים וקונה המון נעליים. מה שכן, גיליתי שזה מאוד נעים שיש לי תוכנית משלי".
למה בחרת בערוץ גוסס ולא בערוץ 2?
"קודם כל, ערוץ 10 לא רק שלא גוסס, אלא הוא חי, בועט ומנגן. לפני שעליתי לאוויר עם תוכנית הבוקר, היתה לי הצעה לפריים טיים של יום שישי מערוץ 2, אבל בחרתי בערוץ 10, כי כאן יש לי רצועה יומית שהיא מאוד אטרקטיבית בעיני. במתכונת הקיימת של ערוץ 2 אין את היכולת הטכנית לעשות מה שאני עושה בערוץ 10. לי חשוב המפגש היומיומי עם הצופים. מבחינתי, אין בעיה עם אי הוודאות של הערוץ, כי אנחנו תוכנית טובה, ולתוכנית טובה תמיד יש ביקוש. יחד עם זאת, אני מאוד מאמינה בערוץ 10, ברוח המיוחדת שלו, בחדשנות ובתעוזה שלו. יש לי כאן תחושה של חלוציות שמאוד מתאימה לאופי שלי".
ולמרות זאת את עדיין כותבת טור בעיתון. למה לך?
"כי יש דברים שאפשר לעשות בעיתון ואי אפשר לעשות בטלוויזיה, ולהפך. אבל הקהל שלי זה אותו קהל. כל עם ישראל. בפירוש ככה".
מה סוד ההצלחה שלך?
"נתינה, וזה הסוד של כל הצלחה. לפני המון שנים הבנתי שישנם שני סוגי קיוסקים. על האחד כתוב 'פה לוקחים מכם' ועל השני כתוב 'פה נותנים לכם'. נחשי מול מי ישתרך שובל ארוך יותר של קליינטים? וחוץ מזה, מה שיוצא מהלב מגיע ללב. העניין הוא לעשות את זה מהמקום הנקי הזה, האמיתי. ועובדה, זה פועל".
לא הכל זה כסף
בחודשים האחרונים התנוססה דמותה של אודטה מעל שלטי חוצות, שכותרתם "קראתם אצל אודטה". חברות שהזכירה אודטה בכתבותיה ציטטו את דבריה, ומסע הפירסום גרר תגובות קשות בתקשורת. "כשעיתונאי כותב על מסעדה ובעל המסעדה ממסגר את הביקורת עליו, אף אחד לא מצייץ", היא אומרת. "לחברה שכתבתי על המוצרים שלה, כמו שכתבתי על אלפי מוצרים ודברים אחרים במשך השנים, יש כסף למסגר את הביקורת שלי בשלטי חוצות. מכיוון שנקלענו למצב שעברתי עיתון והיה לי חשוב מאוד שאנשים יידעו, הסכמתי. מבחינתי זה השיג את שלו".
אז הפכת למותג?
"להפך. חברות בסדר גודל כזה הולכות רק על מותגים מוכנים".