שתף קטע נבחר

בקרוב: הקלות במכס על יבוא אישי

האוצר עומד לשנות את תקנות המכס ליבוא אישי של רכב, בעקבות איום של האיחוד בסנקציות נגד ישראל

מי מפחד האיחוד האירופי? כנראה שמשרד האוצר. האוצר עומד לבצע שינויים בהסדרי היבוא האישי של רכב לישראל, שיפחיתו את המכסים על יבוא אישי של רכב. למה? בגלל שמוסדות השוק האירופי המשותף פנו לאוצר ורמזו על נקיטת סנקציות נגד ישראל אם האוצר לא ישנה את מדיניות המכס ליבוא אישי.

 

המכס הנהיג בשנת 2001 שיטת חישוב מס חדשה ליבוא טובין לשימוש עצמי. השיטה החדשה גרמה לפגיעה קשה ביבוא אישי של רכב, שנעשה באמצעות סוחרי רכב, כאשר נקבע חישוב מס שונה ליבוא באמצעות יבואן בלעדי, וחישוב שונה לגבי יבוא אישי. השיטה הזאת גרמה להפסקה כמעט מוחלטת של יבוא אישי באמצעות מתווכים, שכן היבוא האישי הפך ליקר מאוד, ולא כדאי.

 

מאז מתנהל מאבק עיקש של סוחרי היבוא האישי (שאין להם מעמד רישמי וחוקי) נגד השיטה החדשה. הם פנו בנושא גם למוסדות השוק המשותף, והתריעו על כך שהשיטה מ-2001 מנוגדת להסכמי גאטט ולאמנה שישראל חתומה עליה עם השוק המשותף. מוסדות השוק הגיבו באחרונה, עם פניה לישראל, כדי שתסביר איך שיטת המס עולה בקנה אחד עם ההסכמים שעליהם חתומה ישראל. בפניה רמזו גם על נקיטת סנקציות נגד ישראל.

 

בשיטה החדשה המחיר הקובע לצורך חישוב המס על יבוא אישי הוא המחירון הרישמי של היצרן בחו"ל. המכס הסכים גם להכיר בחשבוניות של היבואנים, אבל רק אם אלה לא סטו ביותר מ-10% ממחיר המחירון הרישמי. בכל מקרה של סטייה גדולה יותר - הכיר המכס ב-10% סטייה בלבד. אצל היבואנים הבלעדיים, מכיר המכס בחשבונות הספק, חשבונות הנמוכים בעשרות אחוזים מהמחירון הרישמי של היצרנים.

 

בועז סופר, מי שהיה סגן בכיר לממונה על הכנסות המדינה ומונה באחרונה לסגן מנהל המכס המטפל בנושא, אישר שהאוצר משלים בימים אלה מודל חדש לחישוב מס על יבוא אישי, ועם אישורו הסופי בעוד כשבוע הוא יובא לדיון עם נציגות השוק המשותף כדי לקבל את האישור של השוק למודל החדש. רק לאחר קבלת האישור הזה תובא התוכנית לאישור ועדת הכספים של הכנסת. סופר לא היה מוכן לומר בכמה תוזיל השיטה חדשה את היבוא האישי, אך אמר שיהיו בה הקלות משמעותיות לעומת השיטה הנוכחית.  

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם יוזל היבוא האישי?
האם יוזל היבוא האישי?
מומלצים