ככה לא נוהגים
ילדה בת 10 שנסעה באוטובוס אגד מבני ברק לחיפה ובחזרה, עברה טראומה לאחר שבשתי הנסיעות הנהג לא עצר לה בתחנה שהיא מכירה. אגד: נרענן את מודעות הנהגים
באחד מימי תחילת דצמבר 2003 העלו הוריה של כ', ילדה בת 10, את בתם לאוטובוס בקו 970 של אגד, הנוסע מבני ברק לחיפה ובחזרה. הילדה עלתה בבני ברק, והיתה אמורה לרדת בשכונת נווה שאנן בחיפה. שם המתין לה אחיה הבוגר.
בשעה שהילדה הייתה אמורה להיות קרובה מאוד לתחנה שבה המתין לה אחיה, קיבלו לפתע ההורים קריאת טלפון מבוהלת באמצעות מכשיר הטלפון הסלולרי שנתנו בידי הילדה טרם צאתה לדרך. להורים ההמומים התברר, כי נהג האוטובוס החליט שאינו נוסע במסלול הרגיל - דרך נווה שאנן – אלא נוסע היישר לתחנה הסופית של קו זה, בשכונת הדר בחיפה. לא הועילו הפצרות הנוסעים ובכיות הילדה המבוהלת וחסרת האונים: הנהג הוריד את כל הנוסעים בתחנה בהדר, ובהם גם כ' בת ה-10.
הילדה, בשלב זה אחוזת היסטריה, כפי שמספרת אמה, התקשתה למסור להורים מה קורה. במאמצים רבים הצליחה האם לשכנעה לאפשר להורים לדבר עם אחת הנוסעות, שהתנדבה לסייע לילדה. נוסעת זו פשוט איימה על הנהג שתתלונן עליו באגד, ורק אז נבהל האיש, העלה את הנוסעת ואת הילדה לאוטובוס, ונסע לנווה שאנן.
כתוצאה מהתנהגות הנהג הגיעה הילדה ליעדה באיחור של כשעה.
אך בכך לא תמה סאת ייסוריה של הנוסעת הקטנה. לעת ערב העלה אותה אחיה הבוגר על אוטובוס באותו קו, הפעם בואכה בני ברק, שבו היה נהג אחר. הילדה – מדגישה האם – כבר נסעה פעמים רבות בקו זה הלוך וחזור. לפיכך, ידעה היטב היכן עליה לרדת בבני ברק, ואף צילצלה לפני התחנה המתאימה בכביש גהה, בסמוך לגשר להולכי רגל בגבעת שמואל. שם המתינו לה הוריה.
לחרדתם של ההורים, מספרת האם, הם ראו את האוטובוס ובו בתם נוסע דווקא במסלול השלישי בכביש, המרוחק ביותר מהתחנה, חולף על פני התחנה בלא לעצור, וממשיך בדרכו.
ההורים עצרו מונית והחלו לרדוף אחרי האוטובוס בניסיון לאתרו. הם מצאו אותו במרחק כמה קילומטרים, במרכזה של העיר בני ברק, ברחוב חזון איש פינת רחוב רבי עקיבא. שם עצרו את האוטובוס וביקשו לברר היכן בתם. נוסעת יחידה באוטובוס ידעה לספר, שהנהג הוריד את הילדה ברחוב עזרא, מרחק רב מהמקום שבו עצרו ההורים את האוטובוס.
ההורים חזרו כברת דרך על עקבותיהם והמשיכו בנסיעה לכל אורכו של רחוב עזרא, שאינו מן הקצרים בבני ברק. שם מצאו את ילדתם בוכייה, היסטרית והמומה. האם מספרת שמאז אותן חוויות הילדה איבדה את בטחונה העצמי, ובניגוד לעבר אינה מוכנה לנסוע באוטובוס לבדה.
ההורים מיהרו לפנות בתלונה לחברת אגד, ושם טירטרו אותם לא מעט. בין השאר הבהירו להם, כי שני הנהגים מטופלים בנפרד: זה שיצא מבני ברק יטופל במרכז הארץ, וזה שיצא מחיפה יטופל בצפון. לשניהם צפוי שיפוט משמעתי, הבטיחו באגד להורים.
אך הזמן נקף, ימי סוף ינואר 2004 הגיעו, ולהורים טרם נמסר דבר. בצר להם פנו ל-ynet.
מעבר למתן במה לכאבם, חשוב לנו לציין, שכבודו של השיפוט המשמעתי באגד במקומו מונח, אך כל אחד מן הנהגים הללו גם ביצע לכאורה עבירה פלילית, כיוון שלא מילא אחר האמור בתקנות התעבורה.
הנהג הראשון הפר את תנאי הרשיון שעל פיו מופעל הקו. הרשיון קובע, בין השאר, את מסלול הנסיעה, את מיקום התחנות, ואת לוחות הזמנים. במקרה זה נראה, כי הנהג לא ביצע את הקבוע ברשיון, שכן לא נסע במסלול הקו, נמנע תחילה מלהגיע לתחנה לאורך הקו, ולא עמד בלוחות הזמנים של הנסיעה.
הנהג השני הפר גם הוא את תנאי הרשיון, כיוון שלא עצר בתחנה הקיימת בקו. אך נוסף על כך הוא גם עבר על הוראת חוק נוספת, הקובעת כי כאשר צילצל נוסע או ביקש מהנהג לעצור בתחנה של הקו, חובה על הנהג לעצור בתחנה על מנת להוריד את הנוסע.
הכתובת לתלונות אלו, העשויות להניב כתבי אישום נגד הנהגים, היא משרד התחבורה. ניסיון העבר מלמד, כי כתבי אישום אכן מוגשים במקרים כאלו, ולא מעט נהגים כבר הורשעו בעבירות מסוג זה.
אגד: נרענן את מודעות הנהגים
מאגד נמסר בתגובה, כי "הנהג שבו מדובר ביצע באותו יום את הנסיעה במסלול זה לראשונה. למרות התדרוך המוקדם שקיבל, לא היה בטוח במסלול הקו, ולכן נעזר בנוסעים קבועים המשתמשים בקו שירות זה. בנוסף לכך, הצטייד הנהג במספר הטלפון הנייד של פקח התנועה האזורי בחיפה.
"בהגיעו לחיפה, החל לבצע את מסלול הפיזור כפי שהוסבר לו, תוך כדי עזרה והנחייה נוספת שקיבל, כאמור, מנוסעי האוטובוס. כאשר פנו אליו בטענה כי טעה במסלול והוא אמור להגיע לשכונת נווה שאנן, התקשר הנהג עם הפקח בחיפה, וזה הנחה אותו להגיע לנווה שאנן. למרות שהנהג כבר היה סמוך לסיום מסלול הקו, הוא חזר על עקבותיו והביא את הנוסעים, ובכללם את הילדה, למחוז חפצם, בשכונת נווה שאנן.
אשר למקרה שארע בדרך חזרה, הובהר כי במקום שבו המתינו ההורים בכביש גהה, סמוך לגשר להולכי רגל בגבעת שמואל - אין כלל תחנת הורדה לקו זה. תחנת ההורדה הראשונה בקו 970 היא בתוככי העיר בני ברק. לכן המשיך הנהג בדרכו ונכנס לבני-ברק, שם ביצע את מסלול הנסיעה ופיזור הנוסעים כנדרש.
"בעקבות המקרה ינפיק אגף התנועה באגד לנהגים את מפת המסלול וירענן את מודעותם לכך".
הערכת המערכת: בניגוד לדברי אגד, אמה של כ' מספרת, כי עם תחילת הפעלת הקו (970) על ידי אגד, פורסם כי באותו מקום ישנה תחנת הורדה. זאת ועוד: כל הנהגים, כדבר שבשגרה, כולל בימים האחרונים, מורידים שם נוסעים.
הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות