במאית "אנטומיה של גיהנום" נגד הצנזורה
הבמאית הצרפתייה קתרין ברייה ביקשה היום מהמועצה לביקורת סרטים, שהחליטה בשבוע שעבר להתנות את הקרנת סרטה בהוצאת שלוש סצינות ובהגבלת גיל הצופים, לשקול שוב את החלטתה
במאית הסרט "אנטומיה של גיהנום", שצונזר בשבוע שעבר על-ידי המועצה לביקורת סרטים בישראל, פנתה היום במסמך הבהרה לחברי המועצה בו היא מבקשת מהם לשקול שוב את החלטתם.
המועצה, כזכור, התנתה את יציאתו המסחרית של הסרט לאקרנים בישראל בהוצאת שלוש סצינות שבהן נשתה דם מכוס כשטמפון בתוכה, מוחדר קלשון לגוף של אשה ומשקפת ראייה לגוף ילדה. כמו כן דרשה המועצה שהסרט יוגבל לצופים מגיל 18 ומעלה.
"רציתי לשכלל ולהעמיק את קו המחשבה הנובע מהמושג רומנטיות, שזו שאיפתה הראשונית של גיבורת הסרט בחיפושיה אחר זהות מינית", כותבת ברייה. "מדובר בסיפור שיש בו מסתורין והגות, מעין אמירה על פריצות. הרי ידוע לכל שאם לגיהנום יש מבנה ברור, הרי שהוא בוודאי מקביל לצורת גוף האשה".
הסרט, לדבריה של ברייה, מעניק התבוננות שלמה ומושלמת על הגוף הנשי. "דיאלוגים מסוימים (אלה הנוגעים בנושא הדם) לקוחים ישירות מהתורה. זהו סרט על המקורות שעוסק בגבר הראשון הניצב מול האשה הראשונה", היא אומרת. לדבריה, הסרט מנהל דיאלוג עם ציורים כמו "מוצא העולם" של קורבה, "האודליסק" של מאנה וציורים נוספים מתקופת הרנסנס האיטלקי שמשלבים אקסטזה קדושה וגוף אדם.
ברייה מסכימה כי מדובר בסרט למבוגרים בלבד: "הסרט מתנהל כמו טקס, עוטה קדושה מסוימת על הפעולות והמעשים. בצילומים היינו מודעים לכך שמדובר בסרטי הקיצוני והמסוכן ביותר ועשינו ככל יכולתנו כדי לא להיכנע למפלצתיות המינית אלא לשמר את התכנית הראשונית ולא להיסחף להצגת תאוותנות מעוררת מחלוקת. זהו סיפור של מסתורין והסרט מיועד למבוגרים בלבד".
הסצינות המתייחסות לעירום של ילדים, לדברי הבמאית, הן אשליה ויזואלית שנעשתה בעזרת בובה שיצרה דומיניק קולאדון, האחראית על האפקטים המיוחדים בסרט. "בצרפת, בפורטוגל או בכל מקום אחר בעולם הייתי נענשת על מעשה כזה (עירום של ילדים) וסרטי היה נאסר להפצה".
"הסרט הוצג ב-11 ביוני בסינמטק תל-אביב וב-25 ביוני בסינמטק בולנסיה שבספרד מבלי לעורר מחלוקת כלשהי", חותמת ברייה את מכתבה. "אני מעזה לקוות כי בחכמתכם הרבה תנהגו בו באופן דומה".
תגובת המועצה לביקורת סרטים בישראל טרם התקבלה.