אינטרנט ומחשב לפעוטות: מתי כדאי להתחיל?
התינוק שלכם עוד לא בן שנתיים ואתם ממהרים לרכוש לו מחשב ותוכנות משוכללות? לא בטוח שזה נחוץ. מומחה למחשבים בחינוך: "אני לא יודע אם יש למחשב ערך מוסף כלשהו בגיל שנה או שנתיים, אבל בגיל 3-5 זה כבר נראה סביר לחלוטין"
התינוק שלכם כבר בן שנה, צמחו לו כמה שיניים והוא התחיל ללכת. אם אתם שייכים לזן ההורים הלחוצים, שחוששים לאחר את הרכבת בעידן הטכנולוגיה המתקדמת, בטח מיהרתם לרכוש לו מחשב. גם חיטוט במדפי תוכנות הלימוד הממוחשבות לילדים ולנוער בחנויות עשוי להלחיץ כל אחד. השבוע מצאנו שם כמה תוכנות המיועדות לילדים בני שנה-שנתיים.
התענוג לא זול כלל: המחירים נעים בין כמה עשרות שקלים לכמה מאות. השאלה היא אם זה מומלץ, ואם כבר הולכים על זה - איך הופכים את המחשב לכלי ידידותי ויעיל, המסייע להתפתחות הילד? המומחים חושבים שהמחשב טוב לילדים: הם לומדים לקרוא, להקשיב, לכתוב. ומוכרחים להודות, זה גם מלטף את האגו של ההורים, כשבנם בן השבע כבר מבין במחשבים יותר מהם.
"המחשב הופך לשמרטף"
על פניו, זה גם נראה מועיל יותר מישיבה על הספה מול הטלוויזיה. אבל כמו כל דבר טוב, העיקר הוא המינון. סימן לעצלנות ההורים חלוקים בדעותיהם, מה גם שלחלק פשוט אין כסף להתמודד עם המירוץ הזה אחרי הקידמה. "יש לי הרגשה שהילד לא באמת צריך את המחשב עד התיכון", אומרת דנה, אם לשתי בנות (9, ו-17).
"ההורים פשוט מנצלים את המחשב בדיוק כמו שהם מנצלים את הטלוויזיה - בתור שמרטף. הילד יושב מול המחשב, לא מסתובב ברחוב, לא מציק להם עם שאלות. אפשר להסביר לילד את כל הדברים גם בלי המחשב. נראה לי קצת עצוב, שילד מכיר את הטבע ודברים אחרים על הצג, במקום שההורים העצלנים שלו פשוט ייצאו אתו לטיול".
"קצת נסחפנו"
דורון (אבא לבן בן 6 ובת בת שנתיים וחצי): "ניסינו כמעט כל דבר אפשרי, ובדיעבד נראה לי שקצת נסחפנו, כי הוצאנו על זה הון תועפות בלי שהילדים הפכו בינתיים לביל גייטס. התחלנו עם מקלדת 'קומפי', כולל כל הדיסקים המיועדים לזה. חודש הם שיחקו, ועכשיו זה מעלה אבק. יש לנו משהו כמו עשרים סי.די.רומים עם תוכנות לימוד שונות, ודי קשה לקלוע לטעם הילד. דברים שנראים לנו כהורים לא ממש מתוחכמים, מרתקים את שני החבר'ה למסך, ודברים מורכבים יותר לא ממש מעניינים אותם".
אורית, אמא לילד בן 7: "אני ובעלי מחוברים חזק למחשבים, והילד גם מתחיל להתמצא בזה לא רע, אבל יש כמה דברים שהדליקו אצלי נורה אדומה. יש לי תחושה שהילדים מבלים הרבה זמן עם המחשבים, ומפספסים משהו בלימוד הכלים הבסיסיים לתקשר עם הסביבה. הבן של חברה שלי מדבר עם אנשים כאילו הוא מנהל שיחה באיזה פורום וירטואלי. בשנייה שהשיחה לא מעניינת אותו, הוא כאילו 'מכבה' אותם, לא טורח אפילו להגיד מילה או שתיים לסיום השיחה. היתה לי גם הרגשה שלבן שלי יותר משעמם ללמוד בכיתה אחרי הצבעוניות שהוא רואה בטלוויזיה ובמחשב ולכן הגבלתי בצורה דרסטית את שעות הטלוויזיה, והוא באמת התחיל להתעניין פתאום בספרים".
השלמה ללימודים
"אני לא יודע אם יש למחשב ערך מוסף כלשהו בגיל שנה או שנתיים, אבל בגיל 3-5 זה כבר נראה סביר לחלוטין", אומר פרופ' יעקב כץ, יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך ומומחה למחשבים בחינוך. "זה נותן לילד תחושה של התמצאות בטכנולוגיה. אם מדובר בתוכנות שמותאמות לגיל, להזיק זה בטח לא יזיק.
"מחשב הוא כלי מאוד רציני שיכול בתנאים טובים לסייע להתפתחות הקוגניטיבית והלימודית של הילד. היום ילד בלי מחשב יכול להיפגע מזה, כי יחסר לו משאב מאוד רציני של מאגרי מידע, הכנת עבודות, תוכנות למידה, תוכנות לפיתוח החשיבה, דברים שפחות נגישים מחוץ למחשב".
ממה מתחילים?
"תלוי בגיל הילד. בעיקרון, כדאי להתחיל מדברים בסיסיים: תוכנת ציור פשוטה, מעבד תמלילים, תוכנה ללימוד מתמטיקה, לשון, אולי אנגלית. לא להיסחף יותר מדי לכל מיני משחקי טריוויה, לימודי אנטומיה וכו', שזה לא יהיה מנותק מהחומר של בית-הספר".
איך בוחרים את התוכנה הנכונה?
"חייבים להתייעץ. לא סתם קונים מחשב ושמים אותו בבית ונותנים לילד לעשות בו מה שהוא רוצה. צריך לקנות תוכנות במקום מוסמך, בטח לא תוכנות פיראטיות. הכי טוב זה להתייעץ עם המורים שמכירים את הדברים הטובים והבדוקים, ורצוי גם שהלימוד במחשב בבית יהווה השלמה ללימודים בכיתה או בגן. אם יש אינטרנט, מומלץ מאוד להתקין פילטרים, שהילדים לא יתחילו לשוטט באתרים לא רצויים".
האם המחיר הגבוה של תוכנות הלימוד הוא גם ערובה לאיכות?
"לא בהכרח. גם ערכה של 29 שקלים יכולה להיות טובה, אולי עם גרפיקה פחות מושקעת, אבל עם חשיבה מאחורי התוכן".
ממה צריך להיזהר?
"משימוש לא מבוקר במחשב. תמיד יש חשש שעיסוק אובססיבי כלשהו יפגע בקשר של הילד עם הסביבה. המחשב בגיל צעיר צריך להיות כלי לימודי, לא כלי לשרוף את הזמן, ובטח שלא להיכנס באופן לא מבוקר לאינטרנט ולשוטט באתרים לא חינוכיים בלשון המעטה. זה צריך להיות בפיקוח אדם שיש לו שיקול דעת והוא מבין עניין".
השימוש במחשבים גדל, אבל הישגי התלמידים עדיין לא משהו.
"כי אין קשר בין הכנסת המחשב לבין בעיות במערכת החינוך. אם מלמדים טוב, יהיו ציונים טובים".
ואם הילד לא רוצה מחשב?
"בשום פנים ואופן לא להכריח אותו. כל ילד צריך להתפתח לפי היכולות שלו, בטח שלא להיכנס לתחרות נוסח 'הילד של מי יותר גאון'. לחץ לא יוביל לשום דבר. אולי הוא ימצא עניין בזה מאוחר יותר, ואולי הוא פשוט מעדיף דברים אחרים וצריך לעודד אותו לעשות אותם".