Star Wars: Battlefront
משחק המציע בעיקר שינויים קוסמטיים, ובצירוף גרפיקה מצוינת ופסקול תואם, מצליח לקלוע לטעמם של חובבי הסדרה, אך מי שאינו מעריץ מושבע - יתקשה לסלוח על בינה מלאכותית לקויה וממשק בעייתי
חברת LucasArts, שצפתה בפופולריות הגואה של משחקי פעולה מלחמתיים מרובי משתתפים, הגיעה למסקנה שהעולם של Star Wars יכול להתאים למשחק המדמה מלחמה. לשם כך פנתה החברה לחברת Pandemic האוסטרלית, וביקשה ממנה לפתח בשבילה משחק שכזה. התוצאה היא Star Wars: Battlefront.
למרות ש-Battlefront מיועד בעיקר לריבוי משתתפים, מפתחיו כללו בו גם אפשרות לשחקן יחיד בתוך המשחק. ושלושת הגירסאות - PC, PS2 ו-XBOX - מכילות שלושה קמפיינים לשחקן יחיד.
שני הראשונים הם קמפיינים היסטוריים משתי התקופות של "מלחמת הכוכבים". הראשון הוא קמפיין ה-Clone Wars שמתאר את המתרחש בשלושת הסרטים החדשים בסדרה, והשני הוא קמפיין ה-Galactic Civil War המתרחש בתקופת שלושת הסרטים המוקדמים. שני הקמפיינים הללו ליניאריים לחלוטין, אך ישנו גם קמפיין שלישי, המכיל את שתי התקופות של מלחמת הכוכבים.
ההתקדמות בקמפיין הזה פחות ליניארית, ובתחילה יכול השחקן לבחור את סדר השלבים. רק במידה והשחקן מנצח את המשימה, הוא יכול להמשיך לבחור היכן הוא יילחם.
לא מחדש הרבה
משימות השחקן היחיד זהות למשימות שבמסגרת ריבוי המשתתפים, אך במקום שחקנים בשר ודם, הדמויות האחרות יהיו בשליטת המחשב. התנהלות המשחק זהה לשאר המשחקים בז`אנר: ברחבי המפה פרוסות "נקודות שליטה" אסטרטגיות, אותן צריך לכבוש.
Battlefront משתרע על שני העידנים של Star Wars, והצדדים במשחק הם בהתאם. בחלק מהמפות, הקרבות יערכו בין מיליציית המורדים (Rebels) לבין צבא האימפריה, כלומר הצדדים שנלחמים בסרטים הראשונים. במפות האחרות, הקרבות יערכו בין צבא השיבוטים (Clones), לבין צבא הדרואידים. השחקן יכול לבחור באחת מתוך חמש דמויות שונות שלכל אחת כישורים משלה, אך בכל צד הדמויות דומות.
בכל צד תמצאו חיל עם רובה סער, חיל עם משגר טילים, טיס עם משגר רימונים, שיכול לתקן כלי רכב בהם הוא נוהג ואפילו להקים עמדות ירי, וצלף עם רובה צלפים. אך בכל צד יש גם דמות "מיוחדת", בעלת כישורים מתקדמים.
למשל, בצבא המורדים מופיע "מבריח ווקי" (Wookie Smuggler) המחזיק ברובה קשת ויכול לספוג יותר נזק מהשאר. צבא האימפריה נהנה משירותיו של ה-Dark Trooper שיכול לעוף בעזרת Jetpack, בעוד לצבא השיבוטים יש את ה-Jet Trooper, בעל יכולת ריחוף. הדמות המיוחדת של צבא הדרואידים היא הדרואידיקה, דרואיד בצורת ג`וק איטי, ובעל כוח ירי חזק.
הדמויות וכלי הנשק נאמנים לסרט
כמו הדמויות, גם כלי הנשק נאמנים לעולם "מלחמת הכוכבים", שנראים ונשמעים בדיוק כמו בסרטים. כיאה, במקום קליעים, הם יורים מעיין "קרני לייזר" בצבעים שונים. כלי הנשק הללו אמנם לא תורמים הרבה לתחושת הריאליזם של המשחק, אבל הנזק שלהם מזכיר כלי נשק "מציאותיים" - בדרך כלל יספיקו שתיים שלוש יריות כדי לחסל אויב רגיל.
וכמובן שגם כלי הרכב, שלקוחים כולם מסרטי Star Wars השונים. אולי המפורסמים ביותר הן חלליות ה-X-Wing המיתולוגיות בצד המורדים,
הנלחמות ב-Tie Fighters של האימפריה. ישנו גם מגוון אופנועים מרחפים בסגנון מרוצי ה-POD, שנראה שהוסבו לשימוש מלחמתי.
כלי רכב כבדים יותר הם הטנקים, שמגיעים בגדלים וצורות שונות ומשונות. אך אלה שנראים הכי אטרקטיביים, הם ללא ספק מגוון ה-Walkers - רובוטי הענק הנשלטים על ידי השחקן. גם הם זמינים במגוון גדלים וצורות. קיימת גם אפשרות לנוע בשטח על גבם של חייזרים - Tauntaun, חיה דו רגלית גדולה, ו-Kaadu - שמזכיר מוטציה ענקית של ברווז.
השליטה בכלי הרכב סטנדרטית ופשוטה. בעזרת המקלדת ניתן לשלוט על כיוון ומהירות הנסיעה, ובעזרת העכבר לכוון את הנשק. אבל למרות הפשטות של השליטה ברכבים, פעמים רבות חשנו שהם לא מגיבים כיאות לניסיונות הנהיגה. ב-Walkers למשל, לוקח יותר מדי זמן להסתובב לכיוון הרצוי, בעוד שבאופנועים זה קורה מהר מדי. מוטב היה שהשליטה תדרוש יותר מיומנות, וכך תהיה מהנה יותר.
גרפיקה ראויה לשבחים
מההתרשמות שלנו, מירב השבחים מגיעים ל-Battlefront דווקא על הגרפיקה. המשחק נבנה על מנוע גרפי חדש, שפותח למענו ב-Pandemic. התוצאה ללא ספק מרשימה מאוד. כנדרש, המפות במשחק ענקיות אך גם מעוצבות היטב. גם הדמויות מפורטות עד רמה מפחידה, ונראות זהות לדמויות המוכרות.
בנוסף, המשחק מעוטר בשלל אפקטים, ביניהם גם הצללה דינמית או Bump Mapping. כמובן ש-Pandemic לא פסחה גם על הפיזיקה, וצירפה למנוע מודל פיזיקאלי מציאותי. התוצאה הסופית היא של-Battlefront יש מנוע גרפי שניצב בגאווה מול שאר המשחקים של ימינו.
במידה שתבחרו לשחק בקמפיינים של השחקן היחיד במשחק, תאלצו להתמודד עם האינטליגנציה המלאכותית של הדמויות. כאן למעשה מתחילה הבעייתיות של Battlefront. ה-AI אמנם לא גרועה במיוחד, אך היא גם לא טובה מספיק על מנת לאפשר משחק מהנה של שחקן יחיד. החיילים הממוחשבים יבצעו את תפקידם ויתקפו את המטרה הנכונה, אבל אין להם שום חוש אסטרטגי בסיסי.
לעיתים קרובות, ניצלנו את העובדה שלוחמי האויב עסוקים בקרב עם דמויות אחרות, כדי לרוץ במהירות מאחוריהם. לא רק שאף אחד מהם לא ניסה לעצור אותנו, אלא שכשעברנו אותם - יכולנו לירות בגבם מבלי שיתגוננו.
מקרים כאלו ואחרים חוזרים על עצמם יותר מדי במהלך הלחימה בדמויות הממוחשבות, וחבל שכך. האינטליגנציה הנמוכה הופכת את משחק היחיד למשעממת ומוציאה ממנו את מירב ההנאה.
בעיה חמורה של שרתי משחק
גם באפשרות ריבוי המשתתפים, החוויה לא מושלמת. ראשית, ממשק בחירת השרתים של המשחק פשוט מזעזע. בתפריט רשימת השרתים, לא ניתן לראות את ה-Ping (זמן התגובה) שמקבלים מכל שרת ושרת. במקום זאת ישנו מעין מדיד, שתמיד נמצא על הרמה הנמוכה ביותר. כך שלמעשה, בעזרת רשימת השרתים כמעט ואין דרך לדעת מה יהיה ה-Ping שתקבלו בשרת.
למרבה המזל, ניתן להשתמש גם בתוכנה חיצונית דוגמת All Seeing Eye כדי לקבל את רשימת השרתים, אך במקרה של Battlefront תצטרכו לעבור את כל מסכי הפתיחה ותפריט בחירת פרופיל לפני שתתחילו בתהליך החיבור לשרת. אם תבחרו בשרת ריק, סביר להניח שבמהלך הזמן הזה השרת אליו תנסו להתחבר כבר יתמלא בשחקנים, ולא תצליחו להתחבר אליו. אפילו כשתצליחו להתחבר - החוויה לא תמיד מומלצת.
לרוע מזלנו, בעת כתיבת שורות אלו אין אפילו שרת ישראלי אחד למשחק, כך שנכון לעכשיו אנו נאלצים לשחק בשרתים אירופים. עובדה זו לא היתה כה בעייתית, לולא קוד הרשת של המשחק היה רחוק מלהיות מושלם. כאשר ה-Ping עולה מעל 200 המשחק מתחיל לקפוץ ולהפסיק להגיב, עד כדי כך שכמעט ואי אפשר לשחק בו.
קיימות גם לא מעט בעיות טכניות ב-Battlefront. פעמים רבות המשחק סרב לרוץ, בטענה שהעותק שלנו אינו מקורי. זאת אמנם הבעיה היחידה שהיתה, אך בפורום התמיכה של המשחק ישנן תלונות רבות אחרות, חלקן לגבי קריסות בלתי פוסקות שלו, אחרות על כך שהוא לא עובד כלל ועוד.
עם זאת, כאשר המשחק סוף סוף מסכים לרוץ - הוא עושה זאת נהדר. המשחק רץ על המחשב שלנו באופן חלק, ובהתחשב בדרישות המינימום הסבירות מאוד, ניתן להניח שהוא יופעל בצרוה משביעת רצון גם על מחשבים בינוניים בביצועיהם.
בעיקר לחובבי הסדרה
הסאונד של המשחק עשוי היטב. כל כלי הנשק, הדמויות, ושאר העצמים במשחק נשמעים זהים למקבילים הקולנועיים שלהם. באופן כללי, ישנו מגוון רחב מאוד של צלילים, וכולם מקוריים - בהתאם למשחק שנוצר על ידי בעלי הזכויות לעולם "מלחמת הכוכבים".
פס הקול יגרום לכל חובבי סרט Star Wars לאושר צרוף. המשחק מלא בכל הנעימות המוכרות מהסרטים בהלחנתו של ג`ון וויליאמס.
בזמן האחרון, נראה כי ז`אנר משחקי המלחמה מגוף-ראשון עמוס וחוזר על עצמו. Tribes הראשון הדגים עד כמה משחקיות פעולה במפות פתוחות ורחבות ידיים יכולה להיות מהנה וממכרת, ו- BattleField 1942 שיכלל אותה ופתח את תקופת הזוהר הנוכחית שלה. אך לאחרונה נראה שיותר מדי משחקים משתמשים בנוסחה, ומתחילים ללעוס אותה עד אובדן טעם.
Star Wars: Battlefront לא מחדש הרבה, והשינוי בו הוא בעיקר קוסמטי: במקום חיילים, נשק, ורכב צבאי רגיל, אנו מקבלים את אלו של עולם ה-Star Wars. מצד אחד, חובבי Star Wars יאהבו כל רגע במשחק. מצד שני, מי שאינו מעריץ של הסדרה לא ימצא חידושים, ומכלול הבעיות, כמו האינטליגנציה המלאכותית והממשק המעצבן, ימאסו עליו במהרה.
גירסת ה-PS2 של Star Wars: Battlefront כבר נמצאת על המדפים בארץ, בעוד שגירסת ה-PC צפויה להגיע בסוף החודש.