שתף קטע נבחר

הערכה ממוחשבת של כתיבה

מערך ממוחשב חדש מעריך את תהליך הכתיבה בקרב ילדים ומבוגרים המתקשים בכתיבה. בין המטרות: מציאת הגורמים לקשיים בכתיבה, והצעת פתרונות אפשריים

הכתיבה הידנית היא פעילות אנושית מורכבת המבוססת על מרכיבים קוגניטיביים, מוטוריים וחושיים והאינטגרציה ביניהם. במחקרים שנערכו במקומות שונים בעולם נמצא ש- 10 עד 34 אחוזים מאוכלוסיית תלמידי בתי הספר היסודיים מתקשים בכתיבה. הילדים המתקשים מוגדרים כ"דיסגרפיים". המונח דיסגרפיה מתאר איחור התפתחותי או ליקויים במיומנות הכתיבה.

 

למרות ההשפעות שיש לקשיי כתיבה על ביצועיו הלימודיים ועל מצבו הרגשי של הילד, המחקר בנושא הדיסגרפיה ההתפתחותית הוא דל ביותר בהשוואה למחקר בתחום של קשיי קריאה.

 

לשם ניתוח והערכת תוצר כתב ידם של ילדים הלוקים בקשיי כתיבה פותחו כלי הערכה שונים. כלי הערכה אלה מבוססים על שיפוט אנושי ולכן הם סובייקטיביים מיסודם. הרציונל שעמד בבסיס המחקר של דר' שרה רוזנבלום מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה היה ששילוב הערכה אנושית סובייקטיבית של תוצר הכתיבה עם הערכה ממוחשבת אובייקטיבית יאפשר אפיון מקיף ומעמיק יותר של תהליך ותוצר הכתיבה של ילדים המתקשים בכתיבה.

 

במחקר השתתפו שתי קבוצות של ילדים (מתקשים ושאינם מתקשים בכתיבה). בכל קבוצה היו 50 ילדים מכיתות ג', בגילי 8 – 9 שנים. 100 הילדים שהשתתפו במחקר זוהו ואובחנו כמתקשים או ככאלה שאינם מתקשים בעזרת שאלון למורה. הערכת תהליך הכתיבה נעשתה בעזרת מערכת ממוחשבת הכוללת מחשב נייד, דיגיטייזר (משטח כתיבה אלקטרוני) ותוכנה שנבנתה לצורך המחקר (POET). השימוש במערכת הממוחשבת איפשר קבלת נתוני זמן מרחב ולחץ של תהליך הכתיבה.

 

תיעוד מלא

 

השימוש בדיגיטייזר מאפשר לתעד גם מה שקורה מבחינת תנועה וזמן מעל משטח הכתיבה - באוויר. דוגמת הכתיבה המוצגת (בתמונה) משמאל היא דוגמת כתיבה של ילד טיפוסי. הדוגמה מימין היא כתיבה של ילד המתקשה בכתיבה, שיש לו קושי בקריאה, מהירות ושטף כתיבה. הקווים הכחולים מתארים את הכתיבה כפי שנראית על הדף, הקווים הירוקים הם הקווים של טיולו של הילד באוויר, בין אות לאות. ניתן לראות כמה זמן מבלה הילד המתקשה בתנועתיות שאינה פרודוקטיבית.

 

נמצא כי מדדי הזמן הבחינו באופן משמעותי בין הילדים הרגילים המתקשים לאלה שאינם מתקשים. כמו כן, נמצאו הבדלים משמעותיים בין הילדים המתקשים לשאינם מתקשים במשתני המרחב, דהיינו – "אורך אויר" כולל, אורך כתיבה על הדף, ו"אורך אויר".

 

תוצאות מחקר זה מדגימות את היתרונות שבשילוב המערך הממוחשב עם מרכיבים של הערכה סובייקטיבית לשם הבנת תהליך ותוצר הכתיבה של ילדים מתקשים. המערכת הממוחשבת מאפשרת לתעד באופן אובייקטיבי ומדויק את משתני הזמן והמרחב בתהליך הכתיבה גם בפרקי הזמן שבהם לא מתבצעת בפועל כתיבה על הנייר ("זמן ואורך אויר") . תיעוד זה של "זמן אורך אויר" הוא ייחודי למחקר זה בלבד ואפשר "הצצה" ראשונית לעולם הכתיבה. מדובר בכלי יחיד מסוגו ברמה עולמית.

 

ניתוח ממוחשב מתוחכם יותר

 

במקביל, מפתחים החוקרים בראשותה של ד"ר רוזנבלום, עם חוקר מ- IBM דרכים מתוחכמות יותר לניתוח ממוחשב של הנתונים שבעזרתן אפשר יהיה לקבל מידע נוסף על תהליך הכתיבה כביטוי לתפקודו התפיסתי-מוטורי של האדם, כמו גם לפתח נורמות ביצוע בכתיבה של אוכלוסיות וגילים שונים.

 

בתחום הקליני חינוכי עשויה המערכת לאפשר בעתיד מגוון יישומים בתחומי ההערכה והטיפול כמו איתור מוקדם והערכת קשיי הכתיבה בילדים ובמבוגרים.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: גלית קוסובסקי
מומלצים