השגת תובנות לגבי צרכנים ורצונותיהם העתידיים
פרק 9 מתוך ספרו של דן הרמן 'יתרון לא הוגן'. והפעם - איך מזהים את האנשים שמשפיעים על הצריכה של סביבתם
אחד-אחד, בקבוצות ובתנועה
מתוך מגוון השיטות ב- O-Scan שמאפשרות להגיע לתובנות מרתקות לגבי התנהגות הצרכנים כאינדיבידואלים וכקבוצות, מה מניע אותם, מה הם ירצו בעתיד וכו', בחרתי לחלוק אתכם שלוש. כפי שתוכלו לראות, שלושתן שונות מהדרך שבה חושבים משובטי ה- MBA. שלושתן מאפשרות לדעת ולהבין דברים שהמתחרים שלכם לא יודעים. שלושתן מספקות לכם ראיה חדשה שיכולה להוביל אתכם להשגת יתרון לא-הוגן.
אלה שלוש השיטות שנעסוק בהן:
- שיטת חדשה לפילוח השוק: Contextual Segmentation
- שיטת מחקר לזיהוי רצונות עתידיים: ForeSearch
- שיטה לזיהוי טרנדים באמצעות מחקר מנהיגי צריכה.
פילוח שוק לפי הקשר – Contextual Segmentation
אם אתם מנסים לעשות פילוח שוק בדרך המקובלת, מה שאתם מחפשים זה קבוצות של צרכנים שבתוך כל אחת מהן יש דמיון וביניהן - שונות. המשתנה שיוצר את הדמיון בתוך כל קבוצה ואת ההבדל בין הקבוצות הוא מה שאנחנו מכנים: "משתנה הפילוח". למשל (באמת דוגמה פשטנית): צבע השיער. לאחר שחילקתם את הצרכנים לקבוצות, קרוב לודאי שאתם רוצים לעשות עם זה משהו. נניח שהגדרתם פלח מסוים כקהל מטרה. אתם רוצים לעשות בקרב פלח המטרה פעילות קידום מכירות או להפנות אליו מסרים פרסומיים.
לפעמים, משתנה הפילוח מספיק לשם כך ("ג'ינג'ים הקשיבו!..."). ברוב המקרים (למשל: פלח שותי הבירה רק מחוץ לבית), אתם צריכים לאפיין את הפלח כדי שתוכלו לעשות זאת. במילים אחרות: לדעת משהו על מה שמאפיין את הצרכנים בפלח מעבר למשתנה הפילוח: מי הם? איך הם?. אתם גם רוצים לדעת במה הם שונים מהצרכנים בפלחי שוק אחרים. אפיון הפלח הוא משימה שונה ואחרת מאשר הגדרת הפלח. ואז, אם אתם כנים עם עצמכם, אני משוכנע שכבר גיליתם שזה לא ממש עובד.
למה אני מתכוון? לפי תורת הפילוח המקובלת, האנשים בכל פלח אמורים להיות שונים באופן כלשהו מהאנשים שבפלחים האחרים. אבל הם בדרך כלל לא. בואו נאמר שבפלח מסוים יש ריבוי של נשים. 60% לעומת כ- 50% באוכלוסיה. אפילו אם ההבדל הוא מובהק, האם זהו "פלח נשי"? מה עם ה- 40% ממנו שהם גברים? נניח לדוגמא, שבאחד הפלחים יש שיעור גבוה של חרדים. האם זהו פלח "חרדי"? ממש לא. "שיעור גבוה" עדיין אומר כמעט בכל המקרים שהרוב המוחלט בפלח הוא לא חרדי. וכך, בכל פלח, למרות נטיות קלות, אתם פוגשים פחות או יותר את כל קבוצות האוכלוסיה.
מהיכן הגיע הרעיון הזה שעליו מתבססת תורת הפילוח המקובלת? בעבר ההולך ומתרחק מאיתנו ובחברות מסורתיות ו-"כיתתיות", ההתנהגות של אנשים עוצבה הרבה יותר מאשר היום על ידי המין שלהם, ההשתייכות שלהם ללאום/שבט/עדה מסוימים, הדת שלהם, המעמד החברתי-כלכלי שלהם, המקצוע, והשלב במחזור החיים.
היו אז מקבצים ברורים של מרכיבי הופעה, התנהגות וגם צריכה. אז, באותם ימים, אם ידעת מרכיב אחד של המקבץ, יכולת לשער די בקלות את האחרים. אבל זה השתנה. ככל שנעשינו אינדיבידואליסטים יותר וככל שהתרבו אפשרויותינו, אנחנו פחות ופחות נחלקים לטיפוסים מוגדרים.
כבר בשנות ה- 70 לימדו אותנו שמכיוון שזה קורה כדאי שנבחן אפיון פסיכוגראפי של הפלחים או אפיון לפי סגנון חיים. גישה רווחת כמו VALS (Values, Attitudes and Lifestyles) חילקה את האוכלוסיה לעשר קבוצות "סגנון חיים" שצומצמו בהמשך לשמונה.
אלא שמסתבר שהקבוצות אינן מנבאות באופן אמין ועקבי החלטות קנייה והעדפות בקטגוריות מוצר ספציפיות. כתוצאה מזה, השימוש שלהם השתנה ואנשי שיווק החלו להשתמש בקבוצות כמאפיין פסיכולוגי-אישיותי. ושוב, כמו במקרה של המאפיינים הדמוגראפיים והסוציו-אקונומיים אנחנו מוצאים בכל פרוייקט פילוח ובכל פלח, "נציגים" של כל קבוצות סגנון החיים. לא התקדמנו הרבה, מסתבר.
אם אתם עושים פילוח כבר הרבה שנים, אתם יודעים שהתופעה רק מחמירה עם הזמן. הצרכן שלנו מסרב באופן כמעט מוחלט לציית לפילוחים אשר יוצרים קבוצות הומוגניות (והטרוגניות מהאחרות) לפי מאפיינים דמוגראפיים, סוציו-אקונומיים או אפילו "סגנון חיים". הוא לא מתנהג ולא צורך לפי הציפיות הסטריאוטיפיות שלנו. הוא "מלקט" ולכן אני מכנה אותו "הצרכן האקלקטי". הוא אוהב מוסיקה ישנה וטכנולוגיה חדשה, נוחות (מזון קפוא) וטרחה (DIY, בישול), מותגי יוקרה יקרים וחנויות מחסן מוזלות, מותגים גלובליים וכל מיני דברים מקומיים-שורשיים, מתוחכם ופשוט, אנין ועממי.
פעם חשבנו שצרכנים של מוצרי יוקרה לא מחפשים מבצעים והוזלות או בידור עממי. אם זה היה נכון פעם, זה כבר לא. עשירים כבר לא רוצים להיות אריסטוקרטים בחלק גדול מהמקרים. עשירים מרגישים שמידה מסוימת של פרחיות עושה אותם אותנטיים יותר, מעניינים יותר.
מהצד האחר, פעם חשבנו שצרכנים עממיים לא קונים מוצרי יוקרה. עכשיו אנחנו פוגשים יותר ויותר צרכנים שלפחות בתחום מסוים קרוב לליבם או בנסיבות מסוימות, עושים מאמץ ומוציאים הרבה מעבר לרמה הרגילה שלהם. קוראים לזה Trading Down ו- Trading Up ואלה תופעות של התנהגות צרכנים שמרבים לעסוק בהן בשנים האחרונות.
הצרכן האקלקטי הוא שיכור מרוב אפשרויות והוא מכור להן. הוא לא רוצה להחמיץ שום דבר. הצרכן האקלקטי מונע על ידי "הפחד מהחמצה", מוטיבציה ש ארחיב עליה את הדיבור בפרק 16. הצרכן האקלקטי, שאינו מוותר על שום דבר, "מתחבר" למוטיבציות שונות שיש בתוכו בזמנים שונים.
מכיוון שמוטיבציות אלה לא עולות בהכרח בקנה אחד זו עם זו, הצרכן האקלקטי עובר מסטריאוטיפ לסטריאוטיפ, מסגנון חיים לסגנון חיים. לכן הוא שותה יוגורט עם חיידקים ידידותיים בבוקר ודופק המבורגר עם צ'יפס וקולה וסיגריה בצהריים ובערב הוא פוגש חברים לארוחה יפנית.
התפיסה של "סגנונות חיים" בשיווק, צריכה ריענון. תפיסה שהרבה יותר מתאימה לצרכן של היום אומרת שבחברה מסויימת, בתרבות מסויימת, נוצרים אמנם סגנונות חיים, אבל צרכנים אינם "משתייכים" אליהם. אי אפשר להגיד על צרכן מסוים שהוא שייך לסגנון חיים מסוים. המודל החדש הוא "השתתפות בסגנונות חיים".
ניקח כמה סגנונות חיים כדי להמחיש את הנקודה: רוחניות, קרייריסטיות מערבית, "איש העולם", לאומיות שורשית, בליינות, טכנו-פריקיות, אנינות, טיילות שטח, ויש עוד הרבה. צרכן מסוים יכול להשתתף בכמה מסגנונות חיים אלה והוא יכול להשתתף בהם ברמות שונות. הצרכים שלו משתנים לפי רמת ההשתתפות.
אם הוא עמוק בעניין הוא צריך ברוב המקרים קהילה של אנשים שהם עמוק בעניין, הוא צריך מומחים, הוא צריך ציוד או מוצרים ושירותים שמיועדים לכאלה שהם עמוק בעניין. קחו טיילות שטח. אלה שהם עמוק בעניין צריכים רכבי שטח מצוידים, מערכות GPS וכדומה. אבל אלה שהם רק חצי בעניין, מחפשים חוויות והם צריכים הכוונה כי הם פחות מבינים. רכבי השטח שלהם פחות "מקצועניים". הם צריכים מדריך.
אבל יש גם את אלה שהם רק טועמים ורוצים נוחות ונגישות ומחיר לא מעיק. הם יוצאים מדי פעם לטיול ג'יפים מאורגן ברכב שכור. בהתאמה, גם מותגים שתומכים בסגנונות חיים, מתמקמים להם מול רמות ההשתתפות השונות.
במקביל, אנחנו צריכים להכיר בזה שהצרכנים שלנו מתחברים למותגים בדרך שונה ממה שהורגלנו לחשוב בעבר.
קחו מותג הלבשה תחתונה (במקור) כמו .Victoria's Secret המותג בגלגול הנוכחי שלו, מציע לצרכניות הזדמנות לנפנף במיניות שלהן ולהתגאות בה. במקור, כמו שהשם מרמז, זה היה מותג שאפשר לך להיות אשה מכובדת ורצינית (במילים אחרות: שום דבר סקסי או חס וחלילה מפתה או זנותי) בעבודה ומחוץ לבית בכלל, אבל חשקנית וחוגגת בפרטיות חדר המיטות שלך, בעזרת הלבשה תחתונה משמחת. הצרכניות השתנו, היחס למיניות השתנה ובאמצע שנות ה- 90 המותג הזה עבר מיתוג מחדש.
הוא שינה את התועלת שהוא מספק ללקוחות שלו במאה שמונים מעלות ולכן גם את ההבטחה שלו. לא עוד מיניות נסתרת אלא מיניות גלויה ומוצהרת ומופגנת. הם עשו את זה בגדול. סופר-מודלס הציגו הלבשה תחתונה סקסית בתצוגות מדוברות, חלונות הראווה האטומים נעשו שקופים וכמעט פורנוגרפיים. השקיות הבלתי מזוהות הפכו לורודות ובולטות למרחקים. לאחרונה אפילו בוב דילן שר "אני חולה אהבה" בסרטון פרסומת שלהם שצולם בונציה.
בינתיים, המותג Victoria's Secret עובר Abstraction (התחליף להרחבת המותג) ומשמעותו נחלצת בהדרגה מתחום ההלבשה התחתונה. הוא מצליח עכשיו בלבוש שינה, בגדי ים וחוף, ג'ינסים, אופנה, בישום, קוסמטיקה, טואלטיקה ואין גבול, כי יש מוצרים רבים שיכולים לעשות את העבודה כשהתועלת שהמותג מציע היא "הפגנת מיניות".
אבל לא זה מה שרציתי להגיד לכם. רציתי להגיד שאם בעבר היינו אומרים שנשים מסוימות הן Secret Victoria's ונשים אחרות הן לא, היום אנחנו צריכים לומר שכמעט כל אשה יכולה להתחבר בזמן כזה או אחר ל- mood ולמוטיבציה של Secret Victoria's.
אז איך עושים פילוח שוק בעידן שבו הצרכנים מסרבים להתקבץ בפלחים נוחים, וזה קורה בחלק גדול מקטגוריות המוצר? כדי להתאים למציאות צרכנית זו, הפילוח שלנו (ובעקבותיו המוצרים והשירותים שלנו, המותגים שלנו, הפרסום שלנו וכיוצא בזה) צריך להיות לא לפי קבוצות של אנשים אלא לפי מוטיבציות ושימושים, לפי "הקשרים של צריכה".
משום כך, השם של שיטת הפילוח החדשה הוא Contextual Segmentation – פילוח לפי הקשר. שימו לב, כשאני אומר "שימושים" אני מתייחס בין השאר לשימושים פסיכולוגיים כמו ניהול מצב רוח, חיזוק דימוי עצמי ותמיכה בפנטזיות וגם לשימושים חברתיים, כמו איתות לאחרים על שייכות לקבוצה, יצירת אווירה או ניהול רושם.
זו מהפיכה ממש בחשיבה על פילוח שוק, אני מקווה שאתם קולטים את זה. בואו נזכור את המטרה המקורית של פילוח שוק, שהיא פיצול השוק ליחידות קטנות יותר שמאפשרות לנו למקד פעילות שיווקית/מיתוגית/פרסומית ולהשיג בידול ויתרונות שאנחנו לא יכולים להשיג בכלל השוק. חיפוש אחר קבוצות צרכנים כבר לא עושה את זה, מתברר. חיפוש אחר סוגים של "צריכות" (consumptions) מציע פוטנציאל חדש.
לפי הפילוח הישן, כל פלח מתאפיין בצורך / העדפה / מוטיבציה. הפילוח החדש משמר את התפיסה הזו. אבל במציאות החדשה ובגישה החדשה, המוטיבציה כבר לא משותפת לקבוצת צרכנים מוגדרת כל הזמן. כמעט להיפך, בגישה הזו, המוטיבציה משותפת לכל הצרכנים בזמן כזה או אחר.
לפי השיטה החדשה, "פלח" הוא קבוצה של "קניות / צריכות", סיטואציה מסוימת של קניית / צריכת המוצר. כשאנחנו עושים פילוח לפי גישה זו, אנחנו מנתחים את התנהגות הצרכנים, מזהים הקשרים שונים של צריכת המוצר ואת המוטיבציות השונות המאפיינות צרכני המצויים בהן.
הפלחים הרלבנטיים החדשים עשויים להיות מצבי רוח מסוימים (למשל: פלח ה- "אני אראה לבעלי מה זה"), מצבים חברתיים מסוימים (כמו פלח ה- "יווו כמה זמן לא נפגשנו!") – הכל לפי מה שרלבנטי לקטגורית המוצר. שימו לב שכאשר אנחנו פוגשים בהקשר צריכה נתון ("ארוחה במסעדה") מוטיבציות שונות של צרכנים ("הערב אנחנו יוצאים בלי הילדים" לעומת "חוגגים יומולדת לסבא"), הן תיחשבנה לפלחים שונים. צרכן מסוים, עשוי ליטול חלק בפלח אחד, בכמה פלחים, או באף פלח. עם זאת, כמו בפילוח הישן, כל פלח מייצג נתח מהמכירות שלנו ואנחנו יכולים לעשות לגביו שיקולי כדאיות.
אני יודע שזה נשמע קצת מוזר בהתחלה אז בואו נבחן דוגמה נוספת. אם אתם יצרן שמפו למשל, פלח ה- "אני הולכת להיראות פיצוץ במסיבה" תורם אחוז מסוים מהכנסותיכם וכך גם פלח ה- "אני צריכה חצי שעה לעצמי" ופלח ה- "איזה לחץ ההוצאות האלה, מוכרחים לחתוך קצת". אותה צרכנית עשויה להיות בזמנים שונים בכל אחד מפלחי שוק אלה.
לפי גישה זו אם כן, הפעילות השיווקית שלנו בכל הרמות, צריכה להיות מכוונת להקשרים של קניה, צריכה ומוטיבציה, ולא לקבוצות צרכנים. בואו נבחן עוד דוגמה אחת רק בשביל להיות בטוחים שזה ברור. אחד הפלחים הגדולים והחשובים של שוק אביזרי האופנה, בעיקר אלה במחיר נמוך, הוא פלח ה- "הי, זה חדש? איפה קנית את זה?".
התועלת העיקרית המניעה את הפלח הזה היא שימושיות פסיכולוגית-חברתית: האפשרות לעורר עוד פעם את תשומת הלב של סביבתם. משווקים המתמחים בפלח הזה, נוהגים להשיק מותגים לטווח קצר (אם כי רבים מהם מסתפקים במוצרים לטווח קצר). למה קצר? כי החידוש דוהה במהירות. על פי הגישה החדשה שתיארתי, אתם יכולים להשיק מוצר או מותג כזה אבל הוא לא יהיה מיועד לקבוצת צרכנים מוגדרת. צרכנים שונים מאוד זה מזה, בני מין שונה ובגילאים שונים, בשכבות סוציו-אקונומיות שונות, "משפחתיים" ו- "שוחרי הישגים", ירכשו אותו כאשר יתעורר אצלם הצורך לזכות שוב במעט תשומת לב.
שיטת ForeSearch
אם גם אתם מרגישים ששיטות מחקר הצרכנים הרגילות הן די טחינת מים שלא מובילה אתכם לשום תובנות מדהימות באמת, אז אתם לא לבד. ובאמת Re-search (דגש על Re) שולח אתכם לחפש עוד פעם ועוד פעם באותו כיוון. אני רוצה לדבר אתכם על אלטרנטיבה. זו גישה אחרת עם פוקוס אחר שנקראת ForeSearch. לא רק שהיא משיגה תובנות ברמה אחרת לגמרי, היא גם מאפשרת לחזות ולתכנן רצונות עתידיים של צרכנים. היא מאפשרת משהו שאפשר לכנות "ניתוח תודעה" ("Mind Surgery") כיוון שהיא מאוד שלמה ומדויקת.
שיטת ForeSearch התחילה את עיצובה בפרוייקט של Chrysler. אי שם באמצע שנות ה- 90, מנהלי החברה החליטו שהדבר היחיד אשר יכול להפוך את מגמת התדמית המידרדרת ולתת רוח גבית לכל פעילות השיווק, הוא דגם שיהפוך ללהיט. היה ברור להם שאין להם סיכוי לפתח בעזרת שיטות המחקר הרגילות – הרי הם ניסו אותן פעמים רבות לפני כן. לכן גייסו צוות חדש לחלוטין, שכלל אנשי מחקר מתחומים שונים, לאו דווקא שיווקיים. בראש הצוות, למשל, הם העמידו אנתרופולוג.
זה היה בשנת 1996. בואו ניזכר בה לרגע. ההיי טק עמד רגע לפני שיאו, גלובליזציה הייתה הדבר האמיתי, ה- "פוליטקלי קורקט" שלט בכל – עד כדי כך שאם הגעת למשרד במצב רוח מרומם והחמאת למזכירה שלך, יכול להתחיל מיד בחיפוש אחר מקום עבודה חדש.
על הרקע נערך המחקר של Chrysler שנועד לעצב דגם של מכונית אשר יושק בשנת 2000 ויהפוך ללהיט ענק. הממצאים של המחקר היו מפתיעים בלשון המעטה. למרבה ההפתעה הם גם פורסמו. המחקר גילה שהצרכן האמריקני של שנת 2000 ירצה עולם פשוט יותר, שבו גבר הוא גבר ואשה היא אשה. עולם שבו הרעים צבועים בשחור והטובים צבועים בלבן. הוא ירגיש מאוים מהגלובליזציה, ירצה להפגין שרירים כלפי העולם ולהיראות חזק.
תודו שזה מדהים. המחקר הזה ניבא את הכוחות החברתיים שהעלו לשלטון את הנשיא בוש הבן. הוא ניבא גם את המצע החברתי-תרבותי שנתן את התמיכה למדיניות החוץ שלו, מעבר לאירועי ה- 11 בספטמבר. תודו שהמחקרים שאתם עושים לא מספקים תחזיות כאלה.
אחרי המסקנות האלה, החוקרים התחילו לחפש תקופה בהיסטוריה שתהווה מקבילה לרוח התקופה החזוי. שנות ה- 40 נמצאו מתאימות. עיצוב המכונית שביטא בדרך הטובה ביותר את התקופה התברר כעיצוב המפורסם של מכוניות הגנגסטרים מסרטי הפשע.
צוות המעצבים של Chrysler הסכים די בשמחה לעצב מכונית בהשראת מכוניות הגנגסטרים, אבל מעודכנת. אלא שבכל פעם שהם הציגו לצוות החוקרים את השרטוטים, אלה אמרו "זה לא דומה מספיק" ושלחו אותם בחזרה לשולחן העבודה. בסופו של דבר, יצאה להם ה- PT Cruiser, שנראית בדיוק, אבל בדיוק, כמו מכונית גנגסטרים משנות ה- 40. זה מבחוץ. מבפנים היא כמובן מכונית מפנקת שכוללת את מיטב השכלולים של תחילת המאה ה- 21.
PT Cruiser יצאה לשוק האמריקני בסוף שנת 2000 והפכה למכונית השנה בשנת 2001. היא בהחלט הייתה הלהיט הגדול ש- Chrysler פיללו לו. פרט פיקנטי: בארה"ב מוכרים אותה יחד עם מדבקות של חורי כדורים שמוסיפים לה את הנופך הנכון.
מחקרי ForeSearch התפתחו מהבסיס הזה והפכו לשיטת מחקר מהפכנית למדי בתחום מחקרי הצרכנים, אשר מתבססת על שלוש מההתפתחויות המרכזיות בתחום בעשור האחרון. קרוב לודאי שאתם לא אנשי מחקר לכן אזכיר אותם בלי לפרט ואם תרצו לדעת יותר, תדעו מה לחפש.
- מודל Means-End בגרסתו העדכנית הכוללת גם את הקשרים שבין הפעילות הקוגניטיבית לבין רגשות ומוטיבציה
- שיטת ZMET של G. Zaltman והבסיס התיאורטי שלה. אני ממליץ לכם לקרוא את ספרו How Customers Think.
- ממצאי המחקרים שעסקו ביעילותם של קבוצות המיקוד ושל ראיונות העומק המקובלים.
- ForeSearch היא שיטה איכותנית (Qualitative) אשר מאפשרת לאבחן ולחשוף קשרים לא מודעים אצל הצרכן בין:
- עובדות שקשורות לחברות, למוצרים וכיו"ב, שדווקא עליהן הצרכן "נתפס" והן אלה שקובעות את התפיסות שלו, בלי מודעות לכך שזה קורה
- משמעויות אוטומטיות שהצרכן מייחס לעובדות האלה, כלומר: התפיסות שהוא יוצר לעצמו
- שיפוטים אוטומטיים של טוב ורע שהצרכן עושה, בדרך כלל באופן לא מודע
- אמונות שהצרכן מגבש / מאמץ לגבי התועלת או הנזק שבמוצרים או בחברות, שהעובדות קשורות אליהם
- התייחסויות רגשיות וציפיות שהן הבסיס למוטיבציה של הצרכן לקנות או לא לקנות.
אני ממש מתלהב מהשיטה הזאת, עובד איתה ומשכלל אותה כבר כמה שנים. התוצאות שלה הן פנטסטיות. ראשית, היא שמה את האצבע על העובדות שקובעות באופן לא מודע את התפיסות של הצרכן. לפעמים העובדות האלה הן משהו שאנחנו יודעים שהוא לגמרי לא חשוב (למשל צליל בעת פתיחת קופסה) ולכן אף פעם לא שמים לב אליו, אבל משום מה הצרכן דווקא נתפס אליו.
תמיד, בלי יוצא מהכלל, כל התפיסות של הצרכן מבוססות על עובדות ורוב השיטות במחקרי צרכנים מתעלמות מזה וגורמות לנו להאמין שיש תפיסות של הצרכן שבאות מהחלל החיצון. כשאני אומר "מבוססות על עובדות" אני לא מתכוון להסקה שכלתנית-לוגית אלא לפרשנות אינטואיטיבית, אוטומטית ולא מודעת.
העובדות האלה הן לא תמיד תכונות או מאפיינים. הן יכולות להיות פרטים כמו מי כבר קונה את המוצר, איפה מוכרים אותו ועוד. כמובן שכשאתם יודעים איזה עובדות מעצבות את התפיסה של הצרכן ואיך הצרכן מפרש אותן ומפתח אמונות ואחר כך רגשות – אתם גם יכולים להשפיע על התהליך הזה, לכוון אותו או לשנות תפיסות והתייחסויות.
אתן לכם שתי דוגמאות. ב- ForeSearch עבור בנק במסגרת של פרוייקט לעיצוב שרות ללקוחות עשירים, התברר שהעובדה החשובה ביותר אשר מעצבת את התפיסה היא לא סוג ההטבות, גובה ההטבות ומשתנים אחרים, אלא דווקא נכונות בעל הסמכות (מנהל הסניף, למשל) לחרוג מהמותר ולהגמיש את הכללים עבור לקוחות אלה. רק התנהגות זו פורשה אצל צרכנים כהענקת מעמד על ותורגמה לתפיסת חשיבות וערך אשר יצרה מוטיבציה לעבוד דווקא עם הבנק המסוים. שיהיה לכם ברור: אף אחד מהלקוחות לא אמר את זה ישירות. הם דיברו על השיקולים "שהיו צריכים" להשפיע על החלטתם. ה- ForeSearch אפשר לחשוף את המניע האמיתי ולעצב שרות מאוד מצליח.
הדוגמה השניה היא ForeSearch בנושא תקשורת סלולרית. הסתבר שאחד ההסברים החשובים להבדל בדימוי של שתי חברות הוא שאותה תופעה, ניתוק שיחה, פורש באופן שונה לחלוטין אצל לקוחות מותג אחד ("זה קורה", "זה לא אומר כלום") בהשוואה ללקוחות מותג אחר ("איזה דפוקים הם"). מאמץ ממוקד מאוד שעשתה החברה השניה להפסיק ספציפית את התקלה הזו, הביאה לשינוי דרמטי בהתייחסות למותג באופן כללי ("איזה שיפור מדהים!").
אני רוצה לנסות לסכם מהם הדברים העיקריים ש- ForeSearch מאפשרת:
להבין העדפות של צרכנים, לרבות העדפות ספונטניות שהצרכן לא יודע להסביר
לזהות כיצד נוצרות תפיסות, אמונות, התייחסויות רגשיות ומוטיבציה אצל צרכנים
למפות באופן גראפי ולהבין מבנה של אמונות והתייחסויות רגשיות שנגזרות מהן
במקרים של הצלחה, להבין מה בדיוק הצליח ואיך ולשכפל הצלחות
במקרים של כישלון, לזהות ולסלק את גורמי כישלון
לצפות את תגובות הצרכנים במסגרת Pre Test וגם לדעת על מה בדיוק הם מגיבים כמו שהם מגיבים
לעצב ולשנות תפיסות והתייחסויות רגשיות
לזהות את המקור להבדלים בתגובות הצרכן על מוצרים, מותגים וכו' – מתחרים
לזהות רצונות עתידיים / פוטנציאליים.
איך עושים ForeSearch?
אופי הריאיון
ForeSearch כולל ראיונות פנים אל פנים ארוכים מהמקובל, לא פעם שעה וחצי עד שעתיים וחצי. הראיונות הם אחד על אחד או בקבוצות טבעיות. הגישה כאן הפוכה לחלוטין לקבוצות המיקוד שאתם מכירים. שם, מנסים לכנס קבוצה של זרים. כאן, מראיינים אנשים שיש ביניהם קשר רלוונטי לנושא המחקר. בעל ואשה הם קבוצה טבעית וגם אב ובן או משפחה או שותפים בעסק או קבוצת חברים שרואים יחד משחקי כדורגל. הכל בהתאם לנושא המחקר.
עקרונות הריאיון
ה- ForeSearch דורש מראיינים ברמה גבוהה שפיתחו יכולת כמעט וירטואוזית לנהל שיחה כאילו-חופשית אבל בעצם בעלת מבנה סמוי מורכב. הראיון עובר כל הזמן מחזורים שבכל אחד מהם יש שתי פאזות: הצפה ואחריה חשיפה. כל מחזור בתוך הראיון עוסק בנושא שרוצים להתייחס אליו, כמו מדוע הצרכן לוקח מהמדף אריזה מסוימת דווקא.
שלב ההצפה "מחבר" את המרואיין לחוויה ספציפית שבה בהוא ביצע את ההתנהגות המסוימת. שלב החשיפה מזכיר את השלב בחפירות ארכיאולוגיות כאשר הארכיאולוג מסלק במברשת את העפר מעל ממצא וחושף אותו. בשלב זה המראיין חושף את הקשרים הפנימיים הלא מודעים במוחו של הצרכן בין עובדות שתופסות אותו, משמעויות שהוא מעניק להן, תפיסות שהוא יוצר, אמונות לגבי תועלת או נזק ותגובות רגשיות.
כלל יסוד הוא הימנעות מכל שאלה ישירה, אלא אם כן המרואיין מעוניין במידע עובדתי ספציפי. לעולם לא מבקשים מהמרואיין לעשות הכללה כלשהי לגבי התנהגותו ("מה אתה נוהג...") או להסביר את מניעי התנהגותו ("למה אתה עושה את זה?"), לחוות דעה ("מה יותר טוב...") או לנבא את התנהגותו העתידית ("מה ישפיע עליך יותר לעשות מנוי ל..."). מדוע לא? מפני שמחקרים שנעשו על שיטות מחקר הראו חד משמעית שאין שום ערך לתשובות המרואיין על שאלות כאלה.
ב- ForeSearch הראיון כולו מתנהל לרוב באמצעות שיחה על סיפורים מהחיים. יש לזה לעיתים קרובות אופי של שיחת רכילות כאשר המראיין מתנהג כמו שכנה טובה ומגלה סקרנות נלהבת ("מה אתה אומר! זה מה שהוא עשה?"). לפרקים הוא גם נשמע כמו המפקח קולומבו בסדרת הטלוויזיה הוותיקה, סגנון "המראיין המתקשה להבין" ("אני לא מבין את זה, איך בדיוק הוא התכופף להרים את זה?" ).
שיטות הצפה
כדי לחבר את המרואיין לתהליך שהוא מבצע באופן ספונטני-אוטומטי ולא מודע, המראיין משתמש בכמה שיטות (אני מביא כאן דוגמאות בלבד) שהראשונה היא החשובה שבהן, לפי ניסיוני:
Guided Imagery – התעסקות לפרטים בסיפור של אירוע ספציפי שקרה כדי להחיות אותו בדמיון
Individual metaphor creation – עידוד המרואיין ליצור דימויים עצמאיים, "כמו מה זה"
Thought listing – המרואיין רושם במשך שתי דקות כל מה שעולה בדעתו שקשור לנושא ואחר כך מסמן ליד כל דבר שרשם אם הוא "טוב", "רע" או "לא טוב ולא רע"
Free associations – דומה לקודם רק בעל פה ושם את הדגש על שרשראות של אסוציאציות (מה מוביל למה)
Intuitive grouping and comparison – הצרכן מתבקש לסווג מותגים שונים בשוק לקבוצות לפי מידת הדמיון / שוני האינטואיטיבי שהוא תופס ביניהם (בלי קריטריון מוכתב) ואחר כך הוא מתבקש לאפיין במילה את הדמיון בתוך כל קבוצה ואת השוני בין כל שתי קבוצות.
התפקיד של השיטות הללו הוא להציף את אחד מחמשת "הקצוות" של מבנה שלם לא מודע של תפיסה, אמונה, התייחסות רגשית ומוטיבציה התנהגותית אצל הצרכן ו אשר מורכב מ: עובדה – פרשנות / משמעות – תועלת / נזק – תגובה רגשית – נטיית התנהגות (הסבר רחב יותר על מה שקורה תמצאו בפרק 12).
שיטת החשיפה
אחרי שהמראיין הצליח להציף אחד מחמשת הקצוות של מבנה כזה וגם לזהות איזה מחמשת הקצוות הוא הציף (עובדה – פרשנות / משמעות – תועלת / נזק – תגובה רגשית – נטיית התנהגות), המראיין משתמש בשיטת תשאול מיוחדת כדי לחשוף את כל ארבעת המרכיבים האחרים.
"היה לי ברור שבהזדמנות הראשונה אני עובר אליהם" אמר מרואיין באותו מחקר על מותגים סלולריים שהזכרתי קודם, בעקבות סיפור על חבר שעבר והראה לו את המכשיר החדש. המראיין סימן לעצמו שהוא זיהה נטיית התנהגות והמשיך. "מה כל כך תפס אותך?" התעניין המראיין. "זה גאווה להיות לקוח שלהם" אמר המרואיין.
המראיין חשף את ההתייחסות הרגשית. "מה מיוחד בהם?" שאל המראיין בספקנות. "הם ווינרים, הם חברה של ווינרים" אמר המרואיין בלי להסס. המראיין חשף את תפיסת התועלת. "למה אתה אומר ווינרים?" התעקש המראיין. "בחייך, הם אשפים" אמר המרואיין בהבעה מתפעלת. המראיין זיהה פרשנות שהמרואיין נותן למשהו, אבל לא היה בטוח למה בדיוק. "איך יודעים שהם יותר טובים? לפי מה?" הוא המשיך לברר. "עובדה, הם באו אחרונים ותראה איך הם מצליחים" אמר המרואיין. המראיין הצליח לזהות את העובדה שביסוד כל המבנה. קצת קיצרתי לכם את השיחה אבל זה בערך היה התהליך. אישית, אין סיכוי שהייתי מנחש מראש את חשיבות העובדה הזו. השאלות אולי נשמעות לכם תמימות אבל יש פה שיטת תשאול מתוחכמת.
קצת מזל
הנה דוגמה למשהו שאפשר לעשות עם ForeSearch. בעבודה שעשינו לפני כמה שנים עבור גוף גדול שעוסק בתחום משחקי ההגרלה, זיהינו בעזרת ForeSearch אחת עשרה מוטיבציות להשתתף במשחקים כאלה (כלומר, תועלות שאנשים מצפים להפיק מהם), כולל שלוש שלא היו מוכרות קודם. יותר מזה.
זיהינו בדיוק איזה מאפיינים של המשחקים השונים (למשל: "זכייה מיידית", "פעולת גירוד", וכו') היא טריגר לכל אחת מהמוטיבציות וגם הבנו למה זה קורה. מעבר לזה, בעזרת מחקר סטטיסטי יכולנו לקבוע גם את התפוצה של כל מוטיבציה באוכלוסיה וגם לאפיין אנשים שאצלם חזקה כל מוטיבציה. למעשה, אפיינו ששה טיפוסים בסיסיים של משחקים במשחקי הגרלה.
התוצאה של כל זה היתה שפיתחנו עבור הלקוח שלנו כלי לפיתוח משחקים חדשים. אנשי הפיתוח של החברה יכולים להגדיר איזה צירוף תועלות יספק המשחק החדש שהם עומדים לפתח, להחליט מה צריכים להיות המאפיינים שלו וגם להעריך את פוטנציאל השוק.
מה כולל בדרך כלל פרויקט ForeSearch?
הגדרת מטרות וניתוח עמוק של המשימה
הגדרה של האוכלוסיה הנחקרת (יחידים וקבוצות טבעיות)
ראיונות אישיים או בקבוצות טבעיות, כ- 30 ראיונות בדרך כלל
מיפוי התפיסות, האמונות וההתייחסויות הרגשיות שהתגלו
ניתוח והסקת מסקנות
כימות באמצעות סקר – במקרה הצורך
ייעוץ ופיתוח תכניות לפעולה.
טרנדים ורווחים
בשנות ה- 80 קרה דבר מעניין – גיל ההצלחה הסטריאוטיפי ירד בעשר שנים. בשנות ה- 70 אנשים הגיעו (סטריאוטיפית) לשיא הקריירה וההכנסות בעשור הרביעי של חייהם. הם הגיעו לתפקידי ניהול בכיר, העסק שהקימו סוף סוף עמד איתן על הרגליים, דברים כאלה.
סמלי הסטטוס היו מאסיביים ובאו להעיד עליך שסוף סוף עשית את זה: גדולים, עבים, מוזהבים ורציניים. בשנות ה- 80 תשומת הלב התמקדה בהצלחתם של אנשים צעירים יותר, בני 30 ומשהו (זוכרים את סדרת הטלוויזיה?) ובעלי מקצועות חופשיים, בהתחלה בעיקר ברוקרים בבורסה ופרסומאים. נוצרה אז קבוצה חברתית שלימים קראו לה היאפים (YUP – Young Urban Professionals). המצליחנים החדשים לא הרגישו נוח עם סמלי הסטטוס של העשור הקודם ובין השאר הכניסו את Mercedes-Benz לצרות. סוג חדש של סמלי סטטוס התחיל להיווצר. מילות המפתח היו: מעוצב, מתוחכם.
אם אתם מזהים מוקדם שנוצרת קבוצה חברתית חדשה, זוהי הזדמנות עסקית אדירה עבורכם. המשתייכים לאותה הקבוצה מחפשים אמצעי לזהות את עצמם ולהצהיר גם לאחרים, שהם שייכים לקבוצה.
גם היאפים חיפשו דרכים להביע את יאפיותם. בא המשווק האמריקני של וודקה Absolut, ואמר "אני! אני דרך להצהיר על יאפיות!". וודקה שבדית? על מה אתם מדברים? השבדים אולי שותים הרבה וודקה אבל מה הם מבינים בייצור וודקה איכותית? רוסים אמיתיים היו מתאפקים בקושי (ואולי בכלל לא) מלירוק בבוז על הרצפה. אם לא וודקה רוסית אז מקסימום פולנית. אבל שבדית? זה לא הזיז ליאפים האמריקניים. הם לא היו מבינים גדולים בוודקה.
מותג הוודקה הזה היה אחד המותגים הראשונים שלמד לדבר יאפית. זה מה שקבע. מאותו רגע, יאפי יכול היה להזמין בבר וודקה Absolut וכולם מסביב ידעו שהוא יאפי. יאפי יכול היה להזמין לביתו המעוצב במינימליזם מתוחכם חברים יאפים, למזוג להם שוט של Absolut מהבקבוק האירופאי המוזר וכולם הרגישו בבית. זה הצדיק בעיני היאפים לשלם 100% יותר מאשר עבור Smirnoff, המותג המוביל בנתח השוק.
אחרי עשר שנים נוספות בשנות ה- 90, שוב חלה צניחה בגיל ההצלחה הסטריאוטיפי. בדור ההיי-טק היו מיליונרים בזכות עצמם בני עשרים ומשהו. עיצוב? תיחכום? מה קרה לכם? מישהו עוד עלול היה לחשוב שהגיקים האלה הם יאפים! אז מה היה סמל הסטטוס של הדור הזה? הגדג'טים. רשת Sharper Image היתה בין הראשונות לזהות את הטרנד הזה, והפכה לסופרמרקט של גדג'טים. נכון, הרשת הייתה קיימת קודם, אבל בזכות ילדי ההיי-טק המצליחים, ועוד יותר, אלה שרצו להידמות להם, היא הפכה לסיפור הצלחה ענק, בעיקר באינטרנט כמובן.
מאוד משתלם לזהות טרנדים מוקדם ויש כל מיני דרכים לעשות את זה. אנחנו משתמשים בכמה כלים כמו ניתוח של נתונים של החברה ושל השוק לזיהוי מגמות נוצרות או "שבירות" מגמה, אנחנו משתמשים בתצפיות כדי לזהות התנהגויות של צרכנים שעושות את דרכן מקבוצות שוליים אל המיינסטרים ועוד. אבל אחת השיטות המרכזיות, היא מחקרים בקרב קבוצת אנשים מעניינת שאנחנו מכנים אותה "מנהיגי צריכה".
סקרים טלפוניים זריזים, ForeSearch, מחקרי תצפית או פאנלים בקרב "מנהיגי צריכה" הם אמצעי אפקטיבי להרבה יותר מאשר זיהוי מוקדם של טרנדים. רוצים לחזות איך השוק יקבל את המוצר או המותג החדש שלכם? רוצים לדעת מה צריך לעשות כדי לשפר את סיכויי ההצלחה שלו? רוצים לדעת מה קורה למוצר או למותג שכבר החדרתם? האם הוא מצליח לחדור? האם הוא עושה את דרכו אל המרכז הגדול של השוק? תבדקו עם מנהיגי הצריכה.
"מנהיגי הצריכה" – לא בדיוק מי שחשבתם
הרעיון שישנה קבוצת צרכנים אשר משפיעה על הצריכה של סביבתם כבר מסתובב שנים לא מעטות בתחום השיווק. למרות זאת, המחקר שביצענו גילה קבוצה קצת אחרת שהיא לא רק סייסמוגרף רגיש שמנבא התפתחויות עתידיות אלא קבוצה אשר משפיעה בפועל על גורל המוצרים, השירותים והמותגים שאתם מחדירים לשוק בדינמיקה שונה מכל מה שתואר עד כה.
מנהיגי הצריכה ברובם הגדול אינם "מובילים חברתיים" המאכלסים את טורי הרכילות אלא אנשים אנונימיים בעלי השפעה בסביבתם החברתית והמשפחתית. מנהיגי הצריכה גם אינם בדיוק "חלוצי הרכישה" ו- "המאמצים המוקדמים" של מודל תפוצת החידושים של רוג'רס. מאמצים מוקדמים וחלוצי רכישה אינדיבידואליסטים ולא כריזמטיים, אינם משפיעים על צריכתם של אחרים. מנהיגי צריכה, מסתבר, יש משני סוגים: חדשניים ושמרניים. כמו כן, מתברר שיש שיעור שונה של מנהיגי צריכה בקטגוריות מוצר ושרות שונות. עוד התגלה שמנהיגי הצריכה הם בעלי "מומחיות רחבה" ולא ממוקדת (במילים אחרות: זו אישיות יותר מאשר מומחיות).
מי הם "מנהיגי הצריכה"?
כמו שכבר אמרתי, המחקר שלנו העלה שיש מנהיגי צריכה משני סוגים. 14% מהאוכלוסיה הבוגרת הם מנהיגי צריכה "חדשניים" ואילו 13% הם מנהיגי צריכה "שמרניים". למנהיגי הצריכה אין זיהוי במאפיינים סוציו-אקונומיים ודמוגרפים. הם קיימים בכל קבוצות האוכלוסיה. הזיהוי שלהם הוא אישיותי.
מנהיגי הצריכה החדשניים תורמים לקליטה מהירה ולהתפשטות של מוצרים, שירותים ומותגים חדשים באוכלוסיה. הם מהווים מעין חיל חלוץ אשר עוקב אחר חידושים באופן המשכי, מנסה אותם ו- "רץ לספר לחברה". החדשניים זוכים בתגמולים פסיכולוגיים כמו תחושות ריגוש, התחדשות, חיות, "צעירות" והרגשת ייחוד. עוד הם זוכים בתגמולים חברתיים של שייכות, עניין מתמיד מצד סביבתם ותחושת כוח והשפעה.
מנהיגי הצריכה השמרניים גם הם בעלי השפעה בחוג החברתי והמשפחתי שלהם אבל אופי השפעתם הוא שונה. השמרניים ממלאים תפקיד של הגנה על סביבתם ושל "פקחי איכות". הם נוטים לומר דברים כמו: "ניסיתי את זה ואין בזה שום דבר חדש". הם עשויים לעכב חדירה של חידושים.
כדי להעריך את חדירתו של מוצר, שירות או מותג חדשים לשוק (בין אם לפני החדירה או במהלכה) חשוב לזהות את התייחסות השמרניים לא פחות מאשר את התייחסות החדשניים. עם זאת, השמרניים הם "חותמת ההכשר" עבור הרוב השמרני. חידוש שזוכה כבר לתמיכת השמרנים הוא בדרכו לשיא במכירות. השמרניים זוכים לתגמולים פסיכולוגיים שבהרגשת "אני צודק". הם זוכים לתגמולים חברתיים של ממלאי תפקיד סמכותי (חשיבות, הערכה, תלות) וכמובן תחושת כוח והשפעה.
המחקר שלנו מלמד שמנהיגי הצריכה אינם מגבילים את השפעתם לתחום מומחיות צר. ליותר מ- 80% יש לפחות ארבעה תחומי מומחיות (תחום בו הם מרגישים שהם יכולים להמליץ לאחרים מה לקנות) מתוך אחד עשר תחומים שבדקנו, וליותר מ- 70% יש לפחות חמישה תחומי מומחיות.
כאמור, שיעורם של מנהיגי הצריכה משתנה מקטגורית לקטגוריה. יש הרבה "מומחים" לגידול ילדים ומעט מומחים למחשבים. בסך הכל יש מיעוט מנהיגי צריכה בתחומים שהם עניין של טעם אישי כמו קולנוע או הדורשים ידע ספציפי רב כמו מחשבים. יש יחסית הרבה מומחים לתחומים כמו בישול, ביגוד ואופנה, נופש וטיולים, בריאות וחינוך ילדים.
איך תזהו את "מנהיגי הצריכה"?
למנהיגי הצריכה חמישה מאפיינים אישיותיים מרכזיים:
ערנות לחידושים במוצרים, שירותים ומותגים.
פתיחות לנסות חידושים.
ריבוי קשרים חברתיים ואינטנסיביות של תקשורת עם אנשים.
דעתנות (דעות מגובשות ונחרצות).
כריזמה ומנהיגות.
אתם יכולים לאתר את מנהיגי הצריכה בכוחות עצמכם ואתם יכולים להסתייע במאגר שלנו הכולל אלפים מהם ובניסיון שלנו בשימוש במקור חשוב זה למידע ולתובנות. כך או כך, מנהיגי הצריכה הם אמצעי חשוב מכדי שתוותרו עליו.
לאתר החדש של דן הרמן בעברית ולאתר הספר: www.danherman.com/heb