שתף קטע נבחר

לא ממלא אצטדיונים

הביאנלה למיצג מתקיימת בסוף השבוע בפעם החמישית בגלריה קלישר וברחובות הסמוכים בהשתתפות אמנים מרחבי הארץ והעולם. "אני ממש לא מחפש למלא איצטדיונים. טוב לי עם קהל קטן ומחוייב שיודע מה הוא רוצה", אומר האוצר

"אני רוצה להיות חד, נקי ומדויק. אני רוצה להוריד שכבות חיצוניות ומיותרות. אני רוצה לפנות מקום לפריחה פנימית שתפרוץ ותמלא חלל. לאחר מכן אצטרך לחזור על כך שוב ושוב, אז כדאי להתחיל כבר עכשיו".

 

הצהרת הכוונות של שחר מרקוס, אמן מיצג, המשתתף בביאנלה למיצג "blur 5" שנפתחה אתמול (ד'), תעמוד למבחן

במוצ"ש הקרוב, כשהוא יציג את "Precise". מעט קודם לכן הוא כנראה יסתובב במבואה של הבניין, ילחץ ידיים ויקדם בברכה את הקהל הנרגש לא פחות. כנראה שיש בה משהו, בהתקהלות הזו בדקות שלפני המיצג, איזשהו שילוב של דריכות וסקרנות, שמבקשים לעצמם האמנים האלה כדוגמת מרקוס.

 

"העבודה שלי 'Precise' – דיוק או בדיוק – תוצג במוצ"ש בקלישר. זהו מופע בן 25 דקות בו אעשה פעולות שקשורות לסבון ולדיוק", אומר מרקוס. "הפעולות החוזרות על עצמן נעות במעגל עד שהן מגיעות לאיזשהו קתרזיס שאותו אני לא יכול לגלות עכשיו. מה שאני יכול לגלות הוא שכשעבדתי על העבודה מאוד התחברתי למוזיקה של שוליית הקוסם. יהיו הרבה מים, סבון ודליים".

 

ניסיון העבר מלמד שמרקוס, שבעבר כבר הפך שולחן על יושביו, כמו גם מיצגנים אחרים, הם יוצרים בלתי נלאים שנאמנים לפרץ היצירתיות שלהם, והולכים איתו עד הסוף. בהתאם, אי אפשר להתעלם מאווירת הקאלט המרחפת מעל הסצנה הזו, שכמו לקחה על עצמה את תפקיד הילד האחר של עולם האמנות, שמציית בעיקר לכללים של עצמו.

 

אם לשפוט לפי התעניינות הקהל ולפי כמות המבקרים בביאנלה הקודמת ובאירועי מיצג אחרים, הם לא לבד שם. רבים מהמבקרים אמנם עומדים מולם פעורי פה, בוודאי יותר מאשר מול כל מדיום אמנותי אחר שמתלווים אליו ארשת של חשיבות עצמית, דעתנות והשכלה פורמלית של 15 שנות לימוד. אבל הם ממשיכים לבוא. אולי זו החד-פעמיות שממגנטת אותם, סביר שמרתקות אותם גם האינטראקציות בין המציג לבין צופיו, וגם לאניגמטיות ולתחושה של מסע אל הלא הנודע יש משקל. ואולי זה פשוט הביחד.

 

הגוף של כולם

 

הביאנלה למיצג, ביוזמת המרכז לאמנות עכשווית, מתקיימת זו השנה החמישית באצירתו המסורה של סרג'יו אדלשטיין. זירת התרחשות השנה תהיה חללי גלריה קלישר בתל-אביב, והרחובות הסמוכים לה, שוק הכרמל ומדרחוב נחלת בנימין. בנוסף, קבוצת "C.R.A.N.E" מצרפת תציג ביום שישי בבמת מיצג. לביאנלה, כמו לקודמותיה, אין נושא מוגדר, ולכן נמצא בה התייחסויות מגוונות לזהות חברתית ומינית, תקווה, היסטוריה, זיכרון טראומטי, כיבוש הארץ ומי יודע מה עוד.

 

"בארץ יש ממש התפתחות וגם פתיחות למדיום הזה", אומר האוצר סרג'יו אדלשטיין, "זו כבר הביאנלה החמישית שלנו".

 

האם אתה יכול להצביע על נושא שמעסיק דווקא אמני מיצג?

 

"אין ממש איזו מגמה כזו או אחרת שמעסיקה את האמנים. זה מאוד משתנה מאמן לאמן. יש הרבה מגמות וביניהן כאלה שמנהלות אינטראקציה עם מדיה ועם וידאו או עם סאונד לדוגמא. בסופו של דבר כולם כולם מתעסקים עם הגוף".

 

האם כאוצר לא חשוב לך לתת כותרת לכל ביאנלה?

 

"אני דבק בגישה שהמטרה היא לתת כמה שיותר אופציות לאמנים ולקהל. גם לאפשר להציג בחלל סגור או בחלל פתוח. חלל פתוח מייצר אינטראקציה עם קהל מזדמן, וזוהי הבחירה של האמנים. יש מי שיבחר להציג בשוק של שישי בבוקר ויש מי שיעדיף את השוק הנטוש של שבת. ויש גם מי לא מתעניין בכלל בחלל החיצוני. בעבר מרבית האמנים הישראלים בחרו בחללים סגורים, ואני מייחס את הבחירה הזו לחמימות. בחו"ל אוהבים את החיבור אל הקהל המזדמן. היום אני חושב שיש יציאה החוצה גם בארץ".

 

איך אתה מסביר את השינוי הזה, של יציאה מן הפנים אל החוץ?

 

"יש עניין של התנסות וצבירת ניסיון. במיצג אי אפשר לצבור ניסיון מבלי להציג. אני קושר את האומץ הזה לניסיון. ואנחנו בהחלט עדים לפתיחות בקרב האמנים. אחת הדוגמאות היא האמנית מיכל שרייבר, שהמיצג שלה יתרחש ברחוב השוק".

 

על איזה מהמופעים אתה ממליץ למי שעדיין מהסס?

 

"אנשים לא צריכים לפחד ממיצג. אחת העבודות הידידותיות היא של אדווה דרורי וג'וזף שפרינצק, שהוא מיצגן קול. היא עושה את הפעולות שלה במקביל אליו".

 

אתה ממש דבק באצירת המדיום הזה, למרות שזהו אירוע שפוקד אותו קהל מצומצם יחסית, של מביני עניין.

 

"אני ממש לא מחפש למלא איצטדיונים. טוב לי עם קהל קטן ומחוייב שיודע מה הוא רוצה. אני יודע שזה אוונגארד, וטוב לי עם זה".

  

בין האמנים הישראלים שיופיעו בעבודות חדשות ניתן לציין את: הדס עפרת, סאלמנקה, תמר רבן, ירון דויד, אדווה דרורי וג'וזף שפרינצק, שחר מרכוס, מאיר טאטי, ענת פיק ומיכל שרייבר. מולם יופיעו אמנים האורחים מחו"ל, ובהם סנדרה ג'ונסטון מצפון אירלנד, רולנד מילר מבריטניה, ג'יימי מקמארי מלוס אנג'לס, לי וון מסינגפור, פטר בארן מהולנד, אינגולף קיינר מברלין ומרים לפלנטה מאיטליה.

  

  • רב האירועים יהיו פתוחים לקהל בחינם, כאשר לאירועים הסגורים מחיר הכרטיס לסדרת הופעות יעמוד על  45 שקלים. את הכרטיסים ניתן לרכוש במהלך שלושת ימי הביאנלה במרכז לאמנות עכשווית, רח' צדוק הכהן 4 (פינת רח' קלישר 5) מהשעה 12:00.
  • לפרטים נוספים ולמועדי ההופעות היכנסו לאתר האינטרנט.  

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עבודה של לי וון
עבודה של לי וון
מומלצים