קבלו את היורש של ה-Sims
אבי ה-Sims, משחק המחשב הנמכר ביותר בהיסטוריה, מציג את הדבר הגדול מאוד הבא: Spore, המשחק שיאפשר לשחקניו לקחת בקטריה ולהתפתח לאימפריה גלקטית. דארווין היה מת לשחק ב-Spore, וככל הנראה גם רובנו. מגלומני, כבר אמרנו? בקרוב
האוכלוסיה היצרנית של כדור הארץ נחלקת לשני חלקים – אנשים שיש לצפות את ידיהם בזהב ולהקים סביבן מקדש, וכאלה שצריך לכרות את ידיהם. כשיצא משחק בניין הערים Simcity ברור היה שיוצרו, וויל רייט, יחזה בידיו נוצצות באור השמש, בעוד גיימרים חלוצי נעליים ומכוסי ראש משתטחים לפניו ארצה ומהסים את אחיותיהם הקטנות, אלה הדורשות לשחק בגירסת המשחק האלקטרוני של ברבי.
עם יציאת The Sims היה ברור שמשהו יוצא דופן מתרחש. לא רק גיימרים מושבעים נעמדו בתור לפני מקדש המשחקים של רייט, אלא גם אחיותיהם, הוריהם ואף סביהם. ה-Sims, חבילות ההרחבה שלו, הגירסה המקוונת The Sims Online ומשחק
ההמשך The Sims 2, שברו עוד שיא: לראשונה, שיחקו במשחק מחשב יותר בנות מבנים.
משחק סימולציית החיים הזה דיבר לכולם, כי הסימים אינם שונים מאיתנו: גם הם משקיעים את רוב זמנם בחיפוש עבודה, מציאתה, בזבוז המשכורת על חנויות לעיצוב הבית, ניקיון הבית המעוצב וקשקושי ג'בריש עם השכנה ממול ואף יותר (אך לא הרבה יותר, בכל אופן, לא משהו שניתן לראות, סוטים). לא תראו במשחק סים שעוזב הכל ונסע לטרקים בנאפל, סים ממוסטל, סים מקבץ נדבות בצומת או סים ארקדי גאידמק. לכל היותר, אם תתייחסו אליהם מאוד לא יפה, הם יתאבדו, מובטלים, בבית עם הרבה כלים מלוכלכים.
אמריקה הבורגנית בקטן
כי רייט בנה את ה-Sims כגירסה ממוזערת של אמריקה הבורגנית. "אין ניצחון או הפסד. אין נקודות, אין סוף. במשחק, כמו בחיים, תמשיכו לרחוץ כלים עד יום מותכם", כתב על המשחק ב"ניו יורק טיימס" דיוויד ברוקס, שתיעד בספר את צמיחת הפרברים של המעמד העליון בארה"ב.
"זהו ההרואיזם של חיי היום יום", קובע ברוקס, "המשימות השגרתיות - אלה אשר משעממות למדי במציאות - קמות עליכם בנחישות רבה במשחק. ואתם, אם תבקשו להיות סימים שמחים, אדונים של דירתכם, שליטים של מדשאתכם, סולטנים של פרבריכם, תאלצו למלא אותן. עליכם לכפות סדר בבלאגן. אתם חייבים להיות קוּל ולזרום עם העדר. כך תעלוּ לגדוּלה בחלקת האלוהים הקטנה שלכם".
זו לא הביקורת היחידה על המשחק. הגיימרים המושבעים, אלה המעדיפים משחקים בנוסח "כוון וסחוט את ההדק", לא אהבו
את ה-Sims מסיבות מובנות. נוסף על כך, חלק ממעריציו המוקדמים של רייט נטשו את המקדש בקריאות "אמריקניזציה" ו"התמסחרות".
מבקטריה לאלוהים
מנקודת מוצא זו כדי להסתכל על הכותר המועמד להיות המשחק הגדול הבא לאחר ה-Sims. זהו Spore, אשר הוכרז בשנה שעברה בתערוכת משחקי המחשב E3, והודגם לאחרונה בכנס משחקי מחשב. אם Sim City שם אתכם בכסאו של ראש עיר, וב-The Sims ניהלתם חיים של אנשים פשוטים, המטרה של Spore שאפתנית בהרבה, או, כפי שרייט מגדיר זאת, משחק שבו השחקן הופך מבקטריה לאלוהי היקום כולו.
רייט סיפר שביקש לפתח משחק "קליל", שישלב את התכונות האיכותיות ביותר של המשחקים האהובים עליו בעולם משחק חסר תקדים בגודלו.
מזכיר משחקי רשת חינמיים
Spore יתחיל במשחק קלאסי שמזכיר משחקי רשת חינם המעסיקים מזכירות משועממות במשרד. במשחק זה נגלם יצור קטנטן שעסוק בלאכול ולא להיאכל. למרות שזה לא נשמע מסעיר במיוחד, ההתפתחות האבולוציונית שבפתח תשנה ללא הרף את הדרך שבה אנו משחקים.
אם נאכל מספיק ונשרוד, נוכל להיכנס אל עורך היצור ולבצע שינויים אבולוציוניים מואצים ב-DNA שלו. אם, לדוגמה, נוסיף לו שיניים חדות, נוכל לאכול יצורים שעד כה ניסו לטרוף אותנו. ואם נהפוך את מבנה השלד לעקלקל יותר, נוכל לשחות במהירות ולברוח מיצורים
עם שיניים גדולות. ככל שיעבור הזמן, אם נעמוד במבחניה של אמא טבע, היצור יגדל ויהפוך מורכב יותר, ולבסוף יצא אל היבשה.
רייט הדגים בכנס האחרון את גמישותו של עורך המשחק – בו ניתן ליצור ממפלצות ענקיות דמויות דינוזאורים ועד דובוני אכפת לי, פשוט על ידי תמרון מבנה השלד והאיברים. רייט יצר בהדגמה חיה עם שלוש רגליים, והוסיף על זנבה כף עם ציפורניים מחודדות, כדי להראות את שפע האפשרויות שיציע העורך למי שרק מוכן לדמיין.
התכונות הפיזיות שנקבע ליצור ישפיעו על הדרך שבה הוא מתנהג וכן הדרך שבה אנחנו נחנך אותו תשפיע על יכולותיו. לדוגמה, רייט מורה ליצור שלו לאכול וללכת באותו זמן, וכך מלמד אותו התנהגות חדשה – גרירה.
תחרות הישרדות מול תרבויות אחרות
במהלך המירוץ האבולוציוני הזה נצטרך להשקיע גם בפיתוח מוחו של היצור. בדרגת המוח הגבוהה ביותר תסתיים ההתפתחות הפיזית, והמשחק יהפוך למעיין אסטרטגיה בזמן אמת, בה נשלוט על שבט קטן של יצורים מאותו סוג. תחרות ההישרדות האבולוציונית תהפוך קבוצתית, וכעת נתחרה עם שבטים אחרים על מקורות מזון ומים.
מהרגע הזה יבוא לידי ביטוי המרכיב הקפיטליסטי של המשחק, המאפיין את רוב משחקיו של רייט. בשלב זה נרכוש ליצורים שלנו כלים שילמדו אותם מיומנויות חדשות. המכשירים בהם היצורים ילמדו להשתמש ישפיעו על אופי הדינמיקה ביניהם, ויקבעו אם יפתחו
תרבות נהנתנית, תוקפנית, ידידותית וכן הלאה. בהדגמה, רייט מראה כיצד הוא קונה תוף לשבט שלו, ומיד כמה לומדים לתופף ואחרים לומדים לרקוד.
תושבים שמחים=יותר הכנסות
כאשר יילמדו כל הכלים החיוניים להישרדות (כמו התוף, שכידוע לכולנו, הציל עמים שלמים מהכחדה), נעבור לשלב עירוני בו נפתח מבנים ציבוריים ונשמור על אושר התושבים. בשלב הזה היצורים יוכלו לפתח את עצמם צבאית ותרבותית, ימציאו כלי רכב ויבקרו ערים אחרות במטרות שלום וסחר או השמדה טוטאלית.
את המבנים נייצר בעורך באופן דומה לפיתוח היצור – ננפח לגודל הרצוי צורות תלת מימדיות בסיסיות, נחבר אותן זו לזו ונעמיד אותן בעיר. התושבים עשויים להתלהב ולשמוח או להתעצבן ולכעוס, דבר שתלוי באופי התרבות שלהם ובמידת ההתאמה של הבניין לצרכיהם. תושבים שמחים יאפשרו יותר הכנסות, שיאפשרו גישה לאמצעי פיתוח נוספים.
עינו של האח הגדול פקוחה
אלה מאיתנו שלא רוצים להתחבר לארכיטקט הקטן שבתוכם, יוכלו לרכוש מבנים שנוצרו על ידי אנשים אחרים. בחלק הזה רייט מתגאה במיוחד כלקח חשוב שלמד מהסימס. שחקנים, אומר רייט, אוהבים ליצור בעצמם את התוכן. אם חברת הפיתוח תשאיר את פיתוח התוכן בידי השחקנים, היא תוכל להשקיע יותר בצד הטכני ולהפוך את המשחק לאיכותי יותר.
מכאן שכל הפרטים בעולם המשחק וכן כל היצורים שימלאו אותו ייווצרו על ידי שחקנים אחרים ויישאבו מהרשת. אין הכוונה
שנשחק ישירות נגד שחקנים אחרים - Spore מתוכנן כחוויה אישית. הפריטים הטובים ביותר שיאספו בשרתי החברה, טוען רייט, יקוטלגו, יאוחסנו, ויותאמו אישית לכל שחקן, כדי לאזן את המערכת האקולוגית של המשחק שלו, כך שתמיד תהיה סביבנו שרשרת מזון שלמה. בתחום המבנים, אומר רייט, צורת המשחק של כל שחקן תיבדק, ויישלחו אליו המבנים המתאימים לו ביותר.
הרעיון נשמע מצוין מצד אחד, בעיקר בתחום הגיוון. לכולנו נמאס להיתקל באותו מלאי יצורים שוב ושוב (ומי ישכח את המוטו של FFX "הו, שוב האדום הקופץ הזה"), וגם גיוון בבנינים יכול להיות חביב. מצד שני, האם אנחנו באמת רוצים שיעקבו אחרי אופן המשחק שלנו? נראה לי שאם הייתי יודעת שמישהו רושם כל צעד שאני עושה, לא הייתי מרגישה בטוחה לשחק כמו שמתחשק לי.
אם לדוגמה היו מתעדים את דרך המשחק שלי ב-Warcraft 2, בוודאי לא הייתי מעזה ללחוץ שוב ושוב על החיילים רק כדי שיגידו “Why do you keep touching me?”, ומפסידה שעות של הנאה מטופשת. כך שלטעמי, ואולי גם לטעמכם, הרעיון פותר בעיות מסוג מסוים, אך יוליד בוודאי כמויות בלתי נדלות של תיאוריות קונספירציה אינטרנטיות.
המטרה הסופית: בניית ספינת חלל
גולת הכותרת של העיר היא בניית ספינת חלל שתקח אותנו למושבות חלל בכוכבים. רייט הראה בהדגמה כיצד הספינה חוטפת יצור אחר, טסה איתו לכוכב רחוק ופשוט משליכה אותו כדי לבדוק את מצב הכוכב. היצור התפוצץ, והסתבר שאין על הכוכב אטמוספרה.
בשלב זה יבוא לידי ביטוי התפקיד של אלוהי היקום. נוכל להחיות וליישב כוכבים מתים. כל מה שצריך לעשות זה לחולל אטמוספרה,
פעולה יומיומית שגרתית, לחזור אחרי זמן מסוים ולראות כיצד חיים החלו להיווצר. לאחר מכן נוכל לחטוף צורות חיים מכוכב הבית כדי לישב את הכוכב החדש, ולראות מערכת אקולוגית חדשה מתעצבת לנגד עינינו.
אפשרות מעניינת עוד יותר של ספינת החלל היא לטוס לכוכבים שיש בהם חיים, אותם עיצבו שחקנים אחרים. גם כאן לא מדובר בריבוי משתתפים, אלא על אותה דרך של העברת תוכן של שחקנים אחרים מהרשת, כך שברגע שהעולם יגיע למשחק שלנו הוא יישלט על ידי המחשב ולא על ידי השחקן שיצר אותו. אם מדובר על עמים לא מפותחים טכנולוגית נוכל לבחור אם לסייע להם או להשתלט עליהם. עם עמים מפותחים יותר נוכל לנהל שלל יחסים דיפלומטיים ומערכות קרב, כאשר לכל עולם תהיה התנהגות אחרת איתה נצטרך להתמודד.
סבלנות – יש?
מי שרוצה להזמין את המשחק ייאלץ קצת להתאפק כי Spore עדיין לא מוכן. על אף שכבר בשלב זה, הכותר נראה לא רע בכלל, מן הסתם הגרפיקה תעבור שיפורים במשך השנה-שנה וחצי הקרובות עד לצאת המשחק לחנויות.
כבר עכשיו בולט לעין החופש הסגנוני במשחק. רייט הדגים שתי ערים שונות שנבנו באותו עורך בניינים, כאשר אחת מהן שמחה ועליזה בסגנון ד"ר סוס, והשנייה תעשייתית, קודרת ואפלה. לפי רייט, כל שחקן יוכל לתת לעולם שלו אופי ייחודי, ואחרי הפרברים האמריקניים הסטנדרטיים שראינו ב-Sims, אפשרויות כאלה יהיו מבורכות.
הגענו לסיום ולשאלה המתבקשת - מה יעשה Spore למוניטין של רייט. אף אחד לא יכול לקחת ממנו את ההישגים של ה-Sims ו-Sim City,
אך האם המשחק החדש יזכה את ידיו בציפוי פלטינה ובמעמד השמור לגדולי במאי הוליווד או יתגלה כאכזבה לעומת כל הציפיות שתולים בו? בשלב זה קשה לדעת באופן חד משמעי. בינתיים ההתרשמות שלנו אומרת שאנחנו עומדים בפני גורף המיליארדים הבא בתעשייה.
לחצו כאן לסרטון תקציר ההדגמה של Spore.
עוד חדשות משחקים וביקורת באתר המשחקים vgames.co.il




