שתף קטע נבחר

מנכ"ל הדואר: נהיה הבנק הגדול ביותר בישראל

אבי הוכמן, מנכ"ל דואר ישראל, החברה הממשלתית החדשה, מספר על תוכניותיו לגבי הרחבת שירותי הדואר עד להפיכתו לבנק קמעונאי לכל דבר. הוא מתכונן להפרטה ואינו מתרגש מדברי מנכ"ל המזרחי, אלי יונס, שהטיל ספק ביכולת התחרות של בנק הדואר בבנקים: "העובדים שלנו מוכשרים ויידעו למכור גם בולים וגם שירותים פיננסים. יש לנו 700 סניפים וזה יותר מכל בנק אחר בישראל"

ב-1 בינואר השנה החל לפעול דואר ישראל כחברה ממשלתית, שפועלת על בסיס עסקי. בספטמבר אשתקד מינתה מועצת רשות הדואר בהמלצת שרת התקשורת דאז, דליה איציק את אבי הוכמן למנכ"ל הדואר ישראל. הוכמן החליף את המנכ"ל שפרש, יוסי שלי.

 

הוכמן (50) שימש אז כמנהל הכספים של חברת נטפים. בעבר שימש כמנהל הכספים של רשות הדואר, מנהל השירותים הבנקאיים של הרשות (בנק הדואר) סמנכ"ל הכספים של חברת בזק, ומנהל הכספים של חברת התקשורת הפולנית NETIA HOLDING S.A. 

 

הוכמן אינו נחשב לאיש פוליטי. משימתו הראשונה היתה ולהשלים את הליך הפיכת רשות הדואר לחברה ממשלתית - השלב הראשון לקראת הפרטתה המלאה.

 

בשיחה עם ynet הוא מספר מהן תוכניות הפיתוח שלו לגבי דואר ישראל, שיפור השירות ומה דעתו על התחרות בענף.

 

כיצד מתכוננת חברת דואר ישראל להפרטה, ומתי היא צפויה להתרחש?

 

"הפרטה זה עניין של בעלים ולא של הנהלה. ההחלטה הראשונית צריכה להיות על ידי הבעלים - מדינת ישראל, שמיוצגת על ידי רשות החברות ונכון לרגע זה - אין החלטה. ברגע שתתקבל החלטה, הנהלת הדואר תתחיל להתכונן על ידי הכנת תשקיף ופגישות עם משקיעים פוטנציאלים שירצו לבצע בדיקת נאותות (דיו-דיליג'נס) לחברה".

 

אילו שירותים פיננסיים מעניק בנק הדואר כיום ומה אתם מתכננים בעתיד?

 

"השירותים כיום הם שירותי תשלומים לחברות, שירותים של מכירת מט"ח, שירותים לחברת ויזה כאל כגון ביצוע הלוואות, או אקטיבציה של כרטיסי אשראי. בנוסף, קיים שירות של חשבון צ'קים בבנק הדואר כאשר המגבלה היחידה שלא ניתן לבצע משיכת יתר.

 

"לגבי העתיד, אני רואה בדואר מרכז קהילתי עסקי - אנו נקודת הקצה של אירגונים רבים. אנו רוצים למכור ביטוח כאשר נהיה המפיצים בלבד, וכך לא נוטלים כל סיכון. יש ועדה משותפת בין דואר ישראל, משרד האוצר ובנק ישראל בראשות החשב הכללי שדנה לאן פני הדואר.

 

"הכוונה היא להפוך את הדואר לבנק קמעונאי הנותן שירותים עממים זולים ללא לקיחת סיכונים פיננסים גדולים. אשראי עסקי זה לא התחום שלנו, אנו נישה לקמעונאות, רשת הפצה של מוצרים פיננסים.

 

"ועדת בכר פתחה בפנינו אפשרות ואנו מתכוונים לפעול ואף להתחבר בעתיד לגורמים פיננסים בינלאומיים. המטרה היא למנף את הבנק בנישה המתאימה לו: פקדונות, קרנות נאמנות, קופות גמל, ביטוח רכב, ביטוח נסיעות לחו"ל וכו'. אלו מוצרים סטנדרטים ופשוטים למכירה, אין צורך במומחיות".

 

שעות הפתיחה של הדואר אינן נוחות. מדוע אינכם מרחיבים את שעות הפעילות?

 

"אנו בעיצומו של תהליך שבו בתוך כמה שבועות העובדים יעברו ל-5 ימי עבודה בשבוע ורוב הסניפים יהיו פתוחים 6 ימים בשבוע. בכוונתינו להרחיב את שעות הפעילות.

 

"כיום שעות הפתיחה שלנו אחרות משל המערכת הבנקאית, אך לאחר השינוי נרחיב את שעות הפעילות לציבור, כיום יש פיילוט במספר מקומות".

 

לקוח שרוצה לשלם בכרטיס אשראי למשרד או חברה ממשלתית - משלם בקרדיט, כלומר משלם לחברת האשראי ריבית ועמלה על תשלום נדחה. חלוקת התשלום, הנכפית על הלקוח מחייבת אותו ב-11 שקלים לפחות.

 

"מי שקובע את שיטת התשלום זה המוטב, אליו אנו מעבירים את הכסף מהלקוח ובמקרה של קרדיט אנו מעבירים את מלוא העמלה לחברת כרטיסי האשראי. גופים שרוצים להגן על עצמם מפני צ'קים חוזרים, מחליטים באופן דרקוני שכל הלקוחות ייאלצו לשלם במזומן בלבד או בקרדיט.

 

"משרד התחבורה ביטל לאחרונה את האפשרות לשלם בצ'קים ואנו ביקשנו לשיחזור בו מההחלטה הזו. בחודש יוני האחרון הדואר ביצע 170 אלף פעולות גבייה עבור משרד התחבורה, מתוכן 80 אלף צ'קים ורק 47 צ'קים חזרו - פחות מחצי אחוז, ובכל זאת הם החליטו לא לקבל יותר צ'קים".

 

אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי-טפחות, שאל בעבר: "מישהו חושב שגוף שמוכר בולים יתחרה בבנק הפועלים ובנק לאומי?". עושה רושם שהבנקים לא ממש מתרגשים מכוונות הדואר להיכנס לתחום הפיננסי.

 

"אני לא מתכוון להתחרות ב-Mainland של הבנקים. אני גם לא מתרגש מההכרזה של אלי יונס. ראיתי אותו באירוע חברתי וביקשתי ממנו שימשיך להצהיר הצהרות כאלה - אני מניח שזה מטריד אותו. העובדים שלנו מוכשרים ויידעו למכור גם בולים וגם שירותים פיננסים. יש לנו 700 סניפים וזה יותר מכל בנק אחר בישראל".

 

בעבר בנק הדואר היה בפיקוח משרד התקשורת, אך מאז הפך לחברה בת של דואר ישראל בפברואר 2006 ואין פיקוח על הפעילות הכספית.

 

"משרד התקשורת ממשיך לפקח על בנק הדואר. בנוסף, משרד התקשורת מרחיב את יחידת הפיקוח ולאחרונה נבחר סמנכ"ל חדש במשרד שתפקידו יהיה לפקח על בנק הדואר".

 

האם הדואר במתכונתו הנוכחית היא חברה רווחית?

 

"כרשות דואר היינו אמורים להפסיד, אך השנה נגיע לראשונה לאיזון תפעולי. בשנת 2005 היה הפסד של 55 מיליון שקל ובשנת 2004 היה הפסד של 90 מיליון שקל".

 

מה מדיניות החברה לגבי מספר הסניפים? האם יסגרו סניפים שאינם רווחיים?

 

"לגבי הסניפים, ייתכן ויהיו שינויים, אך הסוכנויות הן חלק חשוב ממערך ההפצה ובכוונתינו להמשיך ולהתפתח".

 

כיצד אתה מתייחס לתוכניות הרגולטור להרחבת התחרות?

 

"אינני מתנגד לתחרות, להפך אני מצפה שתחול התקדמות בעבודת הרגולציה שלצערי טרם הסתיימה. לגבי התעריפים, הנושא טרם הוסדר למרות שהוקמה ועדה לנושא לפני יותר משנתיים. זו שערורייה. גם נושא הרשיון הכללי לא הוסדר ואת האישור לשירותים חדשים לא קיבלנו".

 

למיטב ידיעתי יש שיבושים רבים בדואר בגלל הסכסוך והשביתות.  

"יש עימות עם סוכני הדואר ששבתו במרץ 2006 על רקע הסכמים חדשים בזמן מעבר לחברה, עדיין יש כ-40 סוכנויות שלא פועלות.

כיוון שהנושא נידון בבית המשפט העליון אסור לנו לפתוח את הסניפים. הבאתי קראוונים כדי לתת שירות דואר כך שהאוכלוסייה תסבול פחות כתוצאה מהשביתה הפראית שלהם".

 

מה אתה עושה עם כל המינויים הפוליטיים של קודמך?

 

"ביצעתי 'רענון' בהנהלת דואר ישראל והחלפתי את סמנכ"לית הכספים, מנהל התקשוב, מנהל כוח אדם ומנהל שיווק".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הוכמן. "ביצעתי 'רענון' בהנהלה"
הוכמן. "ביצעתי 'רענון' בהנהלה"
מומלצים