בועת האינטרנט החדשה
חברה ישראלית אחת לא מפחדת מהבועה ואפילו נכנסת אליה ברצון. BubblePLY, שהוקמה על ידי מייסדי האוזן השלישית, פיתחה שירות מקוון שמאפשר לגולשים להוסיף בקלות בועות טקסט וקישורים לכל וידאו מאתרים כמו Youtube. היזמים רואים עתיד בו כל הסרטונים ברשת יהיו כאלה, ולא, הם לא חושבים שיש כאן בעיה משפטית
אנחנו חיים בעידן של מידע, וגם אם נתעלם מכך, הטכנולוגיה הדיגיטלית האינטראקטיבית תטרח להזכיר לנו ולהציע לנו אינספור לדעת יותר. עושר האפשרויות הזה מאפיין בעיקר את האינטרנט – מאחורי כל דף מסתתר דף נוסף , תמונה מובילה לתמונה – המידע נכון להיפרש לפניכם כמו בצל – אם רק תקליקו.
גם צופים ב-DVD יכולים לדעת יותר באדיבות רצועת הבמאי, רצועת קטעים שצונזרו ושאר פריטי המידע המשולבים בדיסקים לבחירתם של המשתמשים. האינטראקטיביות הזו מספקת השראה גם לטלוויזיה, שמושפעת מאוד ממנה בשנים האחרונות. למשל, התוכנית פופ אפ וידאו ב-MTV, במסגרתה שולבו פריטי טריוויה בבועות שצצו בקליפי מוזיקה.
הווידאו האינטרנטי, למרבה הבושה, חף לרוב משכבות מידע ודומה למדי לווידאו הטלוויזיוני. בסרטונים שמופיעים ברוב האתרים הגדולים ברשת אי אפשר למצוא בדרך כלל קישורים למידע נוסף (hotlinks) מלבד אלה המופיעים לאחר שהסרטון מסתיים (כמו ב-Youtube). מספר חברות מפתחות טכנולוגיות שאמורות להפוך את הווידאו לאינטראקטיבי, אך אלה אינן זמינות ונגישות לקהל הרחב.
הגולשים מוסיפים שכבות מידע
חברה ישראלית חדשה בשם PlyMedia שואפת לשנות את המצב. החברה פיתחה כלי מקוון בשם BubblePLY להוספת שכבה של בועות קומיקס עם טקסט וקישורים לקטעי וידאו קיימים. הם לא הסתפקו בכך וצירפו לחזון את הבאזוורד הלוהט ביותר ברשת בימים אלה – UGC, כלומר, מתן אפשרות לכל גולש להפוך לעורך וידאו בקלי קלות.
כדי לערוך עם BubblePLY (המילה PLY - "שכבה" בעברית, ומתייחסת לכל שכבת המידע שנוספה לסרט מסוים) אין צורך בידע מוקדם בעריכת וידאו או להוריד תוכנה. מספיק לגלוש
לאתר החברה, ולהעתיק לחלון הכתובת קישור לסרטון מאחד מאתרי שיתוף הווידאו הגדולים – YouTube, Google Video, Metacafe, אתר Flix בישראל ואחרים.
כעת אפשר להתחיל לערוך. הסרטון מתחיל לרוץ וברגע שמאתרים מקום רצוי להוספת בועה לוחצים על הכפתור Add Bubble. בשלב זה הסרטון קופא וניתן למקם את הבועה במקום הרצוי ולהוסיף טקסט (אפשר גם בעברית). השירות מאפשר למשתמש לקבוע במשך כמה שניות תופיע הבועה בטרם תעלם. ניתן לצבוע את הבועה ואת הטקסט בצבעים שונים ולהוסיף קישורים.
עם סיום הוספת הבועה יימשך ניגון הסרט ואפשר להוסיף עוד בועות ללא הגבלה. בסיום העריכה יקבל המשתמש קישור ייחודי לסרטון עם השכבה הנוספת, הניתן לשיתוף עם גולשים. אפשר גם להטמיע את הסרטונים בבלוגים (תמיכה חלקית בלבד).
פיתוח הטכנולוגיה ארך מספר חודשים בהשקעה של כמה מאות אלפי דולרים. השירות הושק רק השבוע ונחשף כאן בפעם הראשונה בעברית. לחצו כאן כדי לצפות בווידאו הממחיש את יכולות הטכנולוגיה. סרטון ההדגמה הבא מרחיב בנושא.
מי צריך את זה?
למה בעצם שירות כזה נחוץ? BubblePLY מחלץ את הצופה בווידאו מהעמדה הפסיבית ומאפשר לו לספק פרשנות אחרת למה שמתרחש על המסך. הוא מייצר בעצם גירסה חדשה, אשר עשויה לעלות על הסרטון המקורי ולספק לו חיים חדשים. שימוש בסיסי בכלי שצפוי להיות פופולרי מאוד הוא לצורך "דחקות" – הוספת בועות שמגחכות את הסרטון המקורי.עוד ישום צפוי הוא טריוויה – בעלי הידע תורמים מידיעותיהם לסרטונים המופצים ברשת ומעשירים אותם במידע. עוד אפשרות שתועיל מאוד לגולשים דוברי עברית היא הוספה של כיתוביות לסרטונים בסטרימינג - אם כי התבנית של הכיתובים אינה ידידותית עבור המטרה הזו בשלב זה והם אינם ניתנים לפרישה לכל רוחב החלק התחתון של המסך.
בעלי PlyMedia הם יובל קליין ומיקי דותן, הבעלים של החנות "האוזן השלישית" והיזם בן אנוש. בין הפעילויות הנוספות של הקבוצה נמנה אתר אינדיק.נט, שירות השכרת סרטים באינטרנט הקשור לאוזן השלישית, בהשראתו נולד הרעיון לאתר החדש.
"האוזן השלישית מתמחה בסרטי נישה, בהם מאוד מקובל להוסיף מידע הרלוונטי לסרט לטובת הצופים הצמאים למידע", אומר ל-ynet קליין, "חשבנו איך אפשר לתרגם את ערוצי המידע של ה-DVD לאון ליין כי היכולת הזו חסרה לנו. מאחר ולא ראינו טכנולוגיה דומה בשום מקום החלטנו לפתח אותה בעצמנו".
קליין, 45, מסביר כי הטכנולוגיה העומדת מאחורי האתר אינה מורכבת מאוד, אך דרשה התמודדות עם שילוב שכבה חדשה של מידע על הנגן של BubblePly, המתנגנת בסינכרון בזמן אמת עם הווידאו המשודר מהנגן המקורי.
"עדיין לא ייצרנו חווית משתמש פשוטה והגיונית", הוא מודה, "תהליך הייצור של שכבה עדיין לא מספיק קל ואינטואיטיבי. נוסף על כך, עלינו להתמודד עם נגנים שונים. בשלב זה אנחנו תומכים בווידאו המנוגן בנגני פלאש,
בקרוב נוסיף תמיכה בנגן המדיה של מיקרוסופט ובעוד חודשיים גם נתמוך בנגן Real. למרות הקשיים, אנחנו רואים עתיד בו כל הסרטים באינטרנט ישודרו עם שכבות מידע".
הנקודה המשפטית
אם החזון יתממש, סביר להניח כי לא יחלוף זמן רב בטרם יישמעו טענות של בעלי התכנים על עריכת קטעי הווידאו שלהם ללא רשותם באופן שפוגע בזכויותיהם. "רק השכבה החדשה נשמרת באתר שלנו", מדגיש קליין, "אנחנו לא נוגעים בתוכן המקורי".
לדבריו, על פי הייעוץ המשפטי שניתן לחברה, הוספת שכבה לסרטים קיימים אינה שונה מציור על מסך טלוויזיה. "על פי החוקה האמריקנית הצופים רשאים להתייחס לתוכן המקורי בלי לפגוע בו. אנחנו לא שומרים את הסרטונים המקוריים ולא עורכים אותם. המשתמשים שלנו רק מציירים על הנגן - לא יותר. אם בעלי התכנים אינם מעוניינים בכך באפשרותם לא להעלות את היצירות שלהם לאינטרנט".
המודל העסקי
כיצד מתכוונים בחברה לוודא כי השירות יהיה כלכלי? קליין אומר כי BubblePLY פועל בידיעת
אתרי הווידאו הגדולים, שעוקבים אחר התקדמותו. בחברה מקווים כי אם הניסוי יעלה יפה, בגוגל, Metacafe ובשאר אתרי הווידאו ירכשו רישיונות שימוש בטכנולוגיה במקום לפתח כלי זהה באופן עצמאי.
אפשרות נוספת היא כי הגולשים עורכי הווידאו יוסיפו קישורים פרסומיים בתוך הסרטונים. למשל, חנות אמזון תרכוש קישור מבעלים של סרט במסגרתו מוצג ספר מסוים. הקישור יפנה ישירות לרכישת הסרט, והחנות תשלם עבורו ישירות לבעל זכויות היוצרים, כאשר חלק מהתשלום יועבר כעמלה ל-PlyMedia.
"למען האמת אנחנו לא יודעים מה המודל העסקי", אומר קליין, "אנחנו מעריכים שנוכל להיות מתווכים טובים בין יצרני שכבות המידע, לצופים ולמפרסמים. קודם כל אנחנו רוצים לבדוק אם אנשים אוהבים את הרעיון והטכנולוגיה ועושים בהם שימוש נרחב".
במקרה של הצלחה יש כוונה להוסיף לשירות תכונות. Cast Ply, שכבה שתגלה למשתמשים מי הם השחקנים הנראים בסרט בכל זמן נתון ותספק פרטים נוספים אודותיהם, Map Ply, שתגלה היכן צולם כל אתר שנראה בסרט, Get It Play, שיפנה את הצופים לרכישת מוצרים המוצגים בסרט, ו-Director Ply, המאפשר להוסיף לסרט תכנים המשתנים מעת לעת.
למשל, על קיר חלק שנראה בסרט אפשר להוסיף פוסטר שיתחלף בכל חודש ויפנה את מי שיקליק עליו לאתר אחר. גם במקרה הזה, טוען קליין, עקרון הציור על הטלוויזיה נשמר - לא מדובר בהתערבות בתוכן המקורי.
הצטרפתם כבר לניוזלטר החדש שלנו? הוסיפו את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם בתיבת הרישום התכולה מימין ותקבלו מדי ערב את מהדורת סיכום היום שלנו - עם קישורים מעניינים והערות על המצב

