האם אתם יודעים מי נוהג ברכב לידכם?
מפעם לפעם מדווחים על נהג שהיה מעורב בתאונה קטלנית, ולאחר מעשה מתברר שיש לו עשרות הרשעות קודמות. מה, לא מורידים נהגים כאלה מהכביש? לא תמיד. וגם אם כן – חלקם פשוט ממשיכים לנסוע. רק עכשיו מתחילים להכיר במשטרה בכך שאנשים עם יותר עבירות גם מעורבים ביותר תאונות. ועד שימצאו מה לעשות עם זה, סעו במשנה זהירות
בסביבות שמונה בבוקר ביום ראשון אחד, לפני כמה חודשים, דהרה משאית סמי טריילר על הכביש מבאר-שבע לתל-אביב. סמוך לצומת להבים היא התנגשה באוטובוס שהסיע תלמידים. האוטובוס פגע ברכב מסחרי והעיף אותו לשולי הכביש. נוסעת ברכב נפגעה באורח בינוני ו12- תלמידים נפגעו באורח קל. המשאית סטתה ממסלולה, עלתה על מכונית מיצובישי ומחצה למוות את סוניה וראדו מונטנו שישבו בתוכה. בני הזוג, תושבי קריית טבעון, היו בשנות ה50- לחייהם, הורים לשניים ובדרכם לטיול אופניים במדבר.
על תא הנהג של המשאית שבגללה קרה האסון הזה בלטה מדבקה עם כתובת מצמררת: "מהיר... ועצבני." רב פקד רחביה
עומסי, מפקד משטרת התנועה במרחב הנגב אמר כי התאונה נגרמה ממהירות מופרזת (מהיר, כבר אמרנו) ואי שמירת מרחק (עצבני.(? התברר שנהג המשאית, גבר בן 36 מכסייפה, צבר קודם לתאונה 90 הרשעות בעבירות תנועה. קראתם נכון: תשעים עבירות תנועה.
90 עבירות תנועה
זו לא הפעם הראשונה שנהג שביצע עשרות עבירות תנועה מעורב בתאונה קטלנית. רק חודשיים קודם לכן פגע רכב הב.מ.וו של אהוד כדורי, איש עסקים מהרצליה, ברכב המיצובישי של משפחת חדד מצפת. בתאונה נהרגו מרדכי ומירה חדד, ובנם אריאל, בן .18 הבת עינת, ,22 נפצעה. לפי הדיווחים מזירת התאונה רכב הב.מ.וו בקושי נשרט. אף שהדיף ריח של משקה סירב כדורי לעבור בדיקת אלכוהול. כשהובא לפני שופטת התברר שבעבר הורשע בביצוע 63 עבירות תנועה. איך יכול להיות שאדם שהורשע בעשרות עבירות תנועה עדיין ממשיך להחזיק ברישיון נהיגה? ואם יש על הכביש נהגים שהם עברייני תנועה סדרתיים, למה לא עושים נגדם משהו?

לא מספר העבירות קובע, אלא החומרה
כשמדברים על נהגים עם עשרות הרשעות בעבירות תנועה, צריך להבחין בין אלה שהם בעלי רישיון נהיגה בתוקף ומותר להם לנהוג, לבין הנהגים שרישיונם נפסל ונוהגים ללא רישיון בתוקף – עבירה חמורה בפני עצמה. ייתכן מצב שבו לשני נהגים יש 80 עבירות ובכל זאת לאחד יש רישיון נהיגה ואילו השני פסול. איך זה קורה? התשובה נעוצה בשיטת הניקוד של משרד התחבורה.
בשיטת הניקוד הנוכחית מדורגות עבירות התנועה בחמש רמות של חומרה. לעבירה כמו נסיעה ללא אורות כנדרש, ניתנות
שתי נקודות. לעבירה חמורה, כמו כניסה לצומת באור אדום או נסיעה במהירות שגבוהה ב40- קמ"ש מהמותר, ניתנות 10 נקודות. לנקודות יש אורך חיים מוגבל ולאחר שנתיים הן נמחקות, אבל אם נהג צבר 12 נקודות או יותר בו זמנית, הן אינן נמחקות, והוא מזומן לקורס נהיגה נכונה. לאחר הקורס הנקודות נשמרות במשך שנתיים נוספות. אם בתקופה הזו צובר הנהג נקודות נוספות ומגיע ל,24- הוא נשלח לקורס מחמיר יותר. אם הוא צובר 36 נקודות, רישיונו נפסל לשלושה חודשים שלאחריהם הוא נדרש להיבחן ולעבור מבחן תיאוריה כתנאי להשבת הרישיון. הגיע פעם שנייה ל36- נקודות ולפסילה? רישיונו ייפסל ל9- חודשים.
"באופן עקרוני," מסביר ד"ר דן לינק, ראש אגף תשתיות ותנועה ברשות לבטיחות בדרכים ומי שעמד בראש הוועדה שגיבשה את השיטה החדשה, "אם אדם עושה את הקורסים הנקודות ממשיכות להימחק, אבל רישום העבירות לחובת כל אדם לא נמחק לעולם. כך קורה שאדם צובר עשרות עבירות אבל ממשיך להחזיק ברישיון נהיגה."
מוסיפה לכך העובדה שעבירות מסוימות כלל לא נושאות נקודות. "אם את נהגת משאית שנוסעת 700 ק"מ מדי יום," ממשיך לינק, "ויש לך רישיון 30 שנה, תצברי כל מיני עבירות, חלקן בכלל בלי נקודות. לדוגמה: אם תיתפסי נוסעת 69 קמ"ש בתוך העיר, היכן שהמהירות מוגבלת ל50- קמ"ש, תשלמי קנס, אבל לא יושתו עלייך נקודות." המשמעות: גם אם תיתפסי 30 פעם נוהגת במהירות אסורה בעיר, אולי תשלמי הרבה כסף, אבל לא תצברי נקודות שעלולות להוביל אותך לאיבוד הרישיון.
הערכה: כעשרת אלפים נוהגים על אף שרישיונם פסול!
ראש אגף הרישוי במשרד התחבורה, שוקי שדה, מעריך שיש כ115- אלף נהגים פסולי רישיון. חלק מהם נמצאים בשלילה של משרד הרישוי, חלק לא חידשו את הרישיון מסיבות שונות, חלק בפסילה מנהלתית מהמשטרה, בשל ביצוע עבירה שדינה שלילה במקום, וחלק בשלילה מבתי המשפט. "אבל אף אחד לא יודע כמה מבין האנשים שאין להם רישיון בתוקף נוהגים כרגע בכבישים," הוא מסכם.
מבחינתו של שדה "הגרועים ביותר" הם פסולי הרישיון כתוצאה משיטת הניקוד, כלומר אלה שהגיעו ל36- נקודות ויותר. בארבע השנים האחרונות, מאז תחילת שיטת הניקוד החדשה, הגיע מספרם לכ20- אלף. חלקם עברו "תיקון" וקיבלו חזרה את רישיונם. חלקם האחר, הבעייתי, מעולם לא טרחו להפקיד את רישיונם, ויש יסוד סביר להניח שהם נוהגים בזמן פסילה. כמה נהגים כאלה יש? למשרד התחבורה יש נתונים, אבל משום מה, למרות פניות חוזרות ונשנות, הוא העדיף שלא למסור אותם. ככל הנראה מדובר בכחצי מאותם 20 אלף.
הנהג המטייל ללא רישיון הוא כאב הראש של סנ"צ אפרים (קרמשניט) ארליך, מפקד היחידה המרכזית של אגף התנועה, שאחד מתפקידיה העיקריים הוא איתור ולכידת נהגים שנוהגים בזמן פסילה וטיפול בבריוני כביש. "ב2004- תפסנו 534 נהגים פסולים," מדווח ארליך, "כלומר אנשים שנוהגים בלי רישיון נהיגה בר תוקף מעל חמש שנים. ב2005- תפסנו 700 נהגים ואת 2006 סיימנו עם 908 נהגים. כיוון שהיכולות שלנו מוגבלות," הוא ממשיך, "אנחנו צריכים להחליט אחרי מי אנחנו עוקבים ומשתדלים לכוון את איסוף המודיעין לנהגים שיש להם הרבה הרשעות, נגיד מעל חמישים, או שהיו מעורבים בתאונות קטלניות. המטרה שלי היא לטפל בנהג שעלול להיות מעורב בתאונה הקטלנית הבאה."
עברייני תנועה מועדים? אין דבר כזה
הנה לכם שאלה: איך יודעים מיהו הנהג שעשוי להיות מעורב בתאונה הבאה? האם ניתן להגדיר פרופיל של עבריין תנועה מועד וחסר תקנה? האם האיש הזה הוא בהכרח מי שצבר עשרות הרשעות? ומי יותר מסוכן? נהג משאית עם 80 עבירות שחלקן טכניות, או נהג מכונית פרטית עם 15 עבירות חמורות, שהיה מעורב בתאונה קטלנית, רישיונו נשלל ובכל זאת הוא ממשיך לנהוג? במפתיע, עד כה לא נעשתה בארץ עבודת מחקר מסודרת בנושא.
"אין דבר כזה עברייני תנועה מועדים", קובע נחרצות ד"ר דן מוקואס, פסיכולוג תחבורתי, לשעבר חבר המכון לחקר התחבורה בטכניון יועץ ומרצה בבר-אילן לבטיחות בדרכים. "התופעה המעניינת בעבריינות תנועה היא שכל אדם הוא עבריין. בניגוד לפשיעה הקלאסית, של פורצים ואנסים, רוב האנשים שעושים תאונות הם אנשים נורמטיביים. ומה לגבי רוכבי אופניים? כשהם חוצים צומת הם מתייחסים בכלל לרמזור? והולכי רגל מצייתים לחוק? גם הם גמישים... אין נהג שלא מבצע עבירות, מכוח המציאות ולא כי הוא אדם רע."
אבל יש נהגים מסוכנים במיוחד, למשל נהגים צעירים
"בהחלט, נהגים צעירים מעורבים הרבה יותר בתאונות. אבל זה לא קשור לגרעין של פורענות באישיותם, אלא לנעורים, להורמונים, לסגנון החיים, לבילויים בפאב ב2- בלילה ושתייה מוגזמת, וגם להיעדר ניסיון. אבל אם לא תתני להם לנהוג, איך הם יצברו ניסיון"?
ונהגים תחת השפעת אלכוהול?
"כמה כאלה את חושבת שיש? מתוך כ30- אלף נהגים שהיו מעורבים בתאונה ב2005- היו בערך 300 שהמשטרה העריכה שהיו תחת השפעת אלכוהול וסמים. אחוז אחד בלבד."
אתם יודעים על אנשים שנוהגים למרות שרישיונם נפסל? אתם מוזמנים לפנות ל"מצילון," קו פקס לדיווחים )גם אנונימיים( על נהגים שנוהגים בפסילה: 03-9685912