ק.ט.מ 125EXC - הוזלה שונה לגמרי
אמנם מדובר באופנוע "125" שמתאים גם לבעלי רישיון מוגבל, אבל הק.ט.מ הוא משהו שונה לגמרי. הוא נהנה מהקלה במיסוי ומשתחל לשוק בכמויות מכובדות. סיבה טובה לקחת אותו למבחן
בשוק הישראלי התרחשה מהפכה: מס הקניה על אופנועים בנפח עד 125 סמ"ק הצטמק מ-84% ל-40%. המחוקק לבטח ראה בעיני רוחו את טובת האופנוענים דלי האמצעים. אלא שלא רק הם נהנים. ה-125EXC של ק.ט.מ אותו אנו בוחנים, רחוק מלהיות "דל" או "פשוט".
_wa.jpg)
צילומים: טל זהר
לקראת 2007 עבר ה-125EXC כמה שינויים, שנועדו בעיקר להגדיל את רצועת הכוח האפקטיבית של המנוע (צילינדר חדש, קרבורטור שונה) ולשפר את עבודת המתלים (שינויים מינוריים מלפנים ובבולם ה-PDS). כמו בכל שנה וכמו כל ק.ט.מ, גם ה-125 זוכה לעדכוני גרפיקה. נכון, זה כבר נדוש, אבל האופנוע נראה סקסי ומפתה.
משקל נוצה
הדבר הראשון שבולט ב-125EXC הוא משקל נוצה - קצת פחות מ-99 ק"ג. תנוחת הרכיבה נוחה למדי בישיבה, אבל מעולה בעמידה, זאת בסיוע אפשרות כיוון מיקום הכידון בארבעה מצבים שונים. המושב צר ושטוח, ומאפשר תנועה קדימה ואחורה בקלות.
האופנוע הקטן קל מאד לרכיבה - בראש ובראשונה בזכות המנוע. בניגוד לדגמי מוטוקרוס בנפח זהה, בהם רצועת הכוח צרה מאד ומתקבלת בסל"ד גבוה, כאן מדובר על מנוע גמיש יחסית, שמושך היטב כבר מסל"ד בינוני-נמוך. כתוצאה מכך השימוש במצמד המדויק מצטמצם משמעותית. למעשה, ברוב המקרים אפשר לווסת את כוח המנוע בעזרת המצערת בלבד, ללא שימוש במצמד, כל עוד נמצאים בהילוך הנכון. זה המקום לספר שלתיבת ההילוכים מהלך קצר והיא מאד מדויקת. כמו כן, קל מאד להעלות הילוכים בעזרת סוליית המגף.
_wa.jpg)
מזריזות האופנוע, בדגם 2006, התרשמנו כבר בעבר, וגם דגם 2007 נהנה מאותה זריזות, כך ששינויי כיוון מתבצעים בקלילות רבה. במסלולים טכניים בעלי פניות רבות ה-125 מככב, בזכות היגוי זריז ומנוע שמאפשר לפתוח מצערת ביציאה מכל פנייה. בשבילים מהירים, לעומת זאת, ההיגוי המהיר הופך לחיסרון. בשבילים במהירות גבוהה מאד, האופנוע מרגיש מעט לא יציב ונדרשת עבודה רבה בכדי לשמור על יציבות.
יודע אנדורו
אבל לא שכחנו שהייעוד הוא אנדורו, ושם הוא באמת מרגיש בבית. משקל קל ומנוע גמיש מאפשרים דילוג מעל מכשולים, כשחלק גדול מהזמן האופנוע מבלה באוויר. המתלים סופגים היטב והקו הנבחר נשמר היטב - אבל צריך לעבוד, וקשה.
היעדר המשקל לא מאפשר לרוכב להיות אדיש, ועליו לייצר את האחיזה בעצמו על-ידי עבודת גוף אינטנסיבית. לדעתנו, מדובר ביתרון גדול לרוכבים מתחילים שילמדו לסגל לעצמם הרגלי רכיבת-שטח נכונים. אבל גם רוכבים מתקדמים ימצאו ב-125 פרטנר טוב לרכיבת אנדורו. רוכב בעל ניסיון באנדורו יגלה שניתן לרכב ב"סינגלים" במהירויות גבוהות יחסית, ועדיין להרגיש נוח.
יודע לדלג
בטיפוס איטי על סלעים, משקל האופנוע ואופי המנוע עושים לרוכב חיים קלים. ההילוך הראשון שימושי ומאפשר התפרצויות כוח רגעיות שמרימות את החרטום מעל לסלע התורן. מנגד, בעליות ארוכות יותר אין סכנת התהפכות כתוצאה מעודף כוח. הבעיה מתגלה דווקא בירידות, שם הבלמים חזקים מדי עבור משקל האופנוע הזעום. נעילות גלגלים, במיוחד האחורי, מופיעות לעתים קרובות מדי. הבלם הקדמי חזק ובעל רגש גבוה.
_wa.jpg)
והמתלים? סופגים היטב בכל מצב, ומרגישים במיטבם כאשר לוחצים חזק את האופנוע. אם יש משהו שלמדנו בזמן האחרון בנושא, זה שבאופנועי שטח בכלל ובק.ט.מ בפרט, התאמת המתלים לרוכב עושה פלאים. במקרה הזה, המתלים היו מכוונים למידותי, ופשוט עבדו טוב.
לסיכום
אז מה יש לנו בידיים? אופנוע אנדורו קטן, קל וזריז, הפונה לנישה המקצועית של עבודת אנדורו נטו. הגדולה של ה-125EXC היא ההתאמה שלו למגוון רחב מאד של רוכבים. החל מרוכבים מתחילים, אותם ילמד טכניקות רכיבה ועבודת גוף, ולא פחות חשוב - לפתוח גז חזק ובזמן, דרך רוכבים עממיים, אשר מחפשים אופנוע לשעשועי אנדורו לסופי שבוע, ועד לרוכבים מקצועיים אשר רוכבים "על הקצה" ומטרתם היא לנצח מרוצים.
לכל אלה, הק.ט.מ 125EXC יתאים ויהיה חבר נאמן. עכשיו תוסיפו לשרשרת היתרונות עוד חוליה חשובה: המחיר. בפחות מ-54,000 שקל, הופך הקטן לאופנוע אנדורו סופר-משתלם. לא סתם משתלם, הכי משתלם.

- הכותב הוא העורך הטכני של פול גז