שתף קטע נבחר

היד שמנענעת את העריסה

גל פרידמן, כותב הטלנובלות הבכיר בארץ, הוא לא בדיוק הטיפוס שהייתם רוצים שישמור על הילדים שלכם. אז מה הוא עושה בדיוק ב"ראש גדול", סדרת הנוער של yes? כנראה את מה שבא לו. "בתחום הילדים אין הרבה פיקוח אז אתה יכול לעשות להשתולל. יש בזה משהו נורא מושחת"

כיצד הפכה "ראש גדול" מסדרת נעורים צנועה ומבוססת סיפור, שהתפקידים שהציעה היו חממה חמימה לשחקני אופי, לסדרה המובלת על ידי שני כוכבים מוצנחים: מייקל לואיס ורוני סופרסטאר? התשובה היא גל פרידמן.

 

"אני נורא מרוצה מהשינוי. אני חושב שסדרות צריכות להיות נורא מסחריות", אומר פרידמן, חלוץ הטלנובלות בארצנו שיודע דבר או שניים על הצלחה. הוא המוח שרקח את אופרת הסבון החד שבועית רמת אביב ג', אחריה עמד מאחורי ההגה של הטלנובלות "לגעת באושר" ו"לחיי האהבה" ועשה גם את הסבונייה היומית "אהבה מעבר לפינה". "העונה הרביעית החלה לא מזמן והשינוי לא קרה בבת אחת. היה משהו נורא נאיבי ובתולי בעונה הראשונה אבל אי אפשר לחזור לזה. היה כיף נורא ליצור אותה מפני שהיה לה סגנון ייחודי. אבל סדרה צריכה גם לפרוץ".

"ראש גדול". רוצים לפרוץ

 

והיא תפרוץ עם לואיס ורוני?

 

"זו חלק מהתפיסה שסוף סוף השתנתה. מאז שליהקנו יותר כוכבים החשיפה של הסדרה נהייתה גדולה יותר. אני לא חושב שהשקיעו יותר בשיווק, אבל יחסי הציבור גדלו".

 

סופרסטאר ולואיס אגב השתתפו בסדרה כבר בעונה הקודמת שלה. סופרסטאר כנערה סנובית שלומדת להסתדר עם אחרים ולואיס כראפר עצבני ודורש כבוד. לדברי פרידמן, בעונה הנוכחית נפח הדמויות שלהם התרחב במטרה למשוך יותר קהל, שמעדיף את סדרות הילדים המתחרות.

 

"רוני לומדת משחק ולכן אנחנו מעמיקים את הדמות שלה, שהתחילה כנורא שטחית. אבל לא כולם אצלנו דוגמנים. ועם זאת, אנחנו מתעסקים בטלוויזיה מסחרית, אנחנו לא רוצים להיות צודקים ושלא יראו אותנו. אנחנו משתדלים לקחת אנשים שנראים טוב וגם יודעים לשחק".

 

אף אחד לא פרץ מ"ראש גדול", בניגוד לזינוק הגדול שביצעו האלמונים הצעירים מתוך סדרות כמו "מרחק נגיעה" או "השמינייה". לדעת פרידמן, אם אין כוכבים מבית צריך לייבא אותם מבחוץ. "מה שמצליח זה סיפורים ולא כוכבים אבל זה יכול לעזור", הוא אומר, ובאותה נשימה טוען ש"ראש גדול" זוכה לנתוני צפייה טובים גם בלי נצנוץ של כוכבים: "כוכבים זה בעיקר טוב לבאזז ולכותרות ב'פנאי פלוס'. אני לא חושב שזה באמת הכרחי להצלחה של הסדרה. אני חושב שמייקל לואיס הוא עלא כיפאק כי הוא לא רק נראה טוב. הוא מעביר טוב את הדמות שלו ולכן אנחנו רוצים אותו. זו דמות שמתאימה לו. וחוץ מזה אנחנו רוצים שיכתבו עלינו. 'ראש גדול' שינתה את פניה במהלך כתיבתה. כשהיא התחילה היא היתה סדרה לילדים בני 12-13 וליהקנו ילדים. מייקל לואיס הגיע וזה השתנה".

 

פרידמן זה טוב או רע?  

איך עבר כותב הטלנובלות עשיר הרזומה לכתיבת סדרה לילדים? פרידמן מסביר: "בתחום הילדים אין הרבה פיקוח כמו בסדרות בערוץ 2 אז אתה יכול לעשות מה שבא לך ולהשתולל. יש בזה משהו נורא מושחת ובגלל זה אני חולה על הסדרה הזאת". אבל ישנה סיבה נוספת. הטלנובלות שיצר היו קלאסיות לשיטתן: שטופות דמעות, פורטות על כל נימי, ורידי ועורקי הרגש ומדברות על זה ללא הרף, מציגות קונפליקטים בין עשירים לעניים ומממולאות היטב במשפטי נוסחה בעלי ניסוח תיאטרלי. אחרי "לחיי האהבה" צמח כאן זן חדש של כותבי טלנובלות, אלמנט זר ששמו הומור החל לחלחל לתחום ואז גם הגיעו גם הטלנובלות המודעות לעצמן. הטלנובלאי המיומן לשעבר לא יכול היה כבר למצוא את מקומו בתעשייה שלשעבר היתה הממלכה שלו.

 

"נכנסו כל מיני יוצרים לתחום, כל אחד עם הראש שלו", הוא אומר ואף מרמז שהטלנובלות איבדו קצת את דרכן. "אי אפשר לבנות קהל נאמן כשעדיין מחפשים כאן להגניב. נקודת ההתייחסות שלי היא חו"ל, ארצות מתקדמות שהן ארה"ב, אנגליה ואוסטרליה, לא פרו, ולפיה אני חושב שאנחנו מתפתחים לכיוונים מעניינים אבל אנחנו עדיין אנחנו שלולית. במדינות האלו נוצרו ז'אנרים שהתגלו ככאלה שיש להם קהל נאמנים קבוע, אנשים שאוהבים את התחום. בארץ אנחנו עדיין מתייחסים לזה במובן של באזז והייפ.

אני חושב שעדיין לא התפתחו בארץ ז'אנרים מבוססים, כי אין הרבה כותבים בתחום של הסדרות היומיות, אז יוצא שהז'אנר נקבע לפי הראש של מי שכותב את זה ואין ז'אנרים קבועים שמישהו מנסה לחקות או לפעול במסגרתם. ואני חושב שבטלוויזיה מקצועית, מקצבית ובידורית כן עדיף שיווצרו תחומים, למרות שתמיד לכל יוצר יהיה את הייחוד שלו. עדיין לא התמקצענו בקטע הזה".

 

"ראש גדול" היא גם טלנובלה?

 

"העונה השלישית של 'ראש גדול' היתה טלנובלית, כי yes ביקשו שנתבגר ושזו תהיה עונה של יחסים יותר וזה הצליח מאוד, אבל גם אז זה לא היה לגמרי. אם היינו פחות ריאליסטים היינו עושים דברים כמו ב'מורדים': מישהי רוצה להרוס למישהי אחרת אחרי שהיא הרסה לה את החיים".

 

אז יוצר יכול לעבור מטלנובלה לדרמה כמוך, כמו סיגל אבין?

 

"כן, אפשרי. במקרה של 'האקס המיתולוגי' של אבין - הנושא לא מדבר אלי כל כך. יש בה סיפורים כאלו קרירים. הכל נורא בכאילו. אבל זה רק הטעם האישי שלי - אני אוהב דברים שנוגעים".

 

אז מה קרה לך עם "אגדת דשא" שהיתה המעבר שלך לדרמה?

 

"ההתנפלות הגדולה תוכננה מראש. אני מודה שבאיזשהו שלב הרמתי ידיים. נראה היה שגם אם אעשה סדרה על פינגווינים על הירח יקטלו אותה כי אני גל פרידמן. את 'האקס המיתולוגי' קטלו פחות כי אבין מאוד אהובה ומוערכת".

 

ואתה לא מוערך?

 

"אני עבדתי מאוד קשה מאחורי הקלעים כדי למתג עצמי כתסריטאי נחות של טלנובלות והצלחתי יותר מדי. ככל שאתה ממתג את עצמך יותר טוב, אתה מצליח יותר בתחום, לטוב ולרע".
צילום: יוסי צבקר
אגדת דשא ערוץ 10 (צילום: יוסי צבקר)

 

אז מה הלאה, תעז לעשות עוד דרמה?

 

"אין לי עדיין את הלוקסוס לבחור לעשות מה שאני רוצה. בא לי לפעמים לעשות משהו שונה, אני אפילו לא יודע מה, אבל בטח שוב אכתוב טלנובלה - סדרה יומית. החלום היחיד שלי עכשיו הוא שיזמינו עונה חמישית של 'ראש גדול'".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרידמן. הממלכה השתנתה
פרידמן. הממלכה השתנתה
מומלצים