שתף קטע נבחר

מדריך: להתיידד עם המבזק במצלמה

איך משתמשים נכון במבזק? ואיך לא "שורפים" את התמונה? איזה מצבי פעולה קיימים? כל מה שרציתם לדעת על הפלאש

מבזק המצלמה (פלאש, בלעז) הוא סוג של אשליה: המבזק מתנוסס בגאווה בחלק הקדמי של המצלמה, או קופץ בשובבות מתוך בית קטן בראשה, ומדובר במקור אור קטן אבל רב עוצמה, אשר מעניק את הביטחון (השגוי) כאילו איננו תלויים באור

הסביבתי. עכשיו אפשר לצלם בכל מקום ובכל מצב תאורה, כולל בחושך מוחלט. או שלא - כפי שנגלה מיד.

 

הבעייתיות שבמבזק

המבזק נותן פתרון קל ומהיר לצילום בתאורה חלשה, כמו תאורת רחוב בלילה. הבעיה היא, שהתמונה תיראה רע. פניהם של המצולמים יופיעו בהירים ואפילו שרופים, עיניהם יהיו אדומות, עורם מבהיק והרקע שחור מהלילה. קל להפעיל את המבזק ולהציף את התמונה באור, אך הרבה יותר קשה להשתמש במבזק ולקבל מראה טבעי ומחמיא למצולמים.

 

כדי לדעת מדוע זה קורה וכיצד להשתמש נכון במבזק, צריך להבין את אופי תאורת המבזק: המבזק הוא מקור אור קטן, והאור שהוא יורה מתפזר ונחלש ככל שהמרחק מהמצלמה גדל. המרחק המקסימלי אליו מגיע אור המבזק הוא לרוב חמישה עד ששה מטרים בלבד. לכן, אם נמשיך עם דוגמת המצולמים ברחוב בלילה, הרי שהמבזק מאיר את המצולמים הקרובים למצלמה, אך הוא אינו מספיק חזק כדי להאיר היטב את הרקע. כך מתקבל רקע כהה, אשר לעיתים מבלבל את מד האור של המצלמה, וגורם לה “לשרוף” את פניהם של המצולמים.

 

בעיה נוספת היא, שמקור האור הקטן יוצר צללים חדים וניגודיות גבוהה מדי בתמונה. אם לא די בבעיות אלו, הרי שתאורת המבזק מתאפיינת במראה מלאכותי. מדוע? שימו לב מהיכן מגיעים מקורות האור שסביבכם: השמש והנורה הביתית מאירים מלמעלה, תאורת חלון מגיעה מהצד. כך התרגלנו לראות את התאורה הטבעית ואת הצללים שהיא מטילה. ומהיכן מגיעה תאורת המבזק? מקדימה כמובן. תאורה קדמית אינה מקובלת, ולכן תעניק לתמונה אפקט מלאכותי בלתי נעים.

 

מהם מצבי הפעולה של המבזק?

השימוש הטוב ביותר למבזק הוא לא כתאורה הראשית והדומיננטית בתמונה, אלא כתוספת. מיד נסביר כיצד להפעיל את המבזק כתוספת חכמה לתאורה הטבעית, אך תחילה עלינו לבדוק אילו מצבי צילום עם מבזק מציעה המצלמה. ברוב המצלמות, אפשר לבחור בין המצבים השונים באמצעות לחצן על גוף המצלמה אשר עליו מצויר סמל הברק. 

 

  • מצב מבזק אוטומטי: במצב זה משתמשים לצילום ספונטני וכאשר לא מעוניינים להתעסק בכיווני המצלמה. לדוגמה, בטיול או באירוע משפחתי שיש לשלוף את המצלמה במהירות ולצלם. החיסרון במצב עבודה זה הוא חוסר השליטה בתאורת המבזק. המצלמה מודדת את עוצמת האור בסביבה בה מצלמים, ואם האור המצוי לא מספיק, המבזק מופעל. לכן, לא ניתן לשלוט ידנית בתאורת המבזק ולהשתמש בה כתאורה משלימה.

 

  • מצב מבזק מופעל תמיד: המבזק מופעל בכל צילום, בלי קשר לתנאי התאורה, בין אם מצלמים באור שמש מלא ובין אם בתאורה חלשה יותר. במקרים רבים מצב זה עדיף על מצב מבזק אוטומטי, מאחר שאנו שולטים בו על תאורת המבזק. דוגמה לשימוש נפוץ במצב זה: כאשר מצלמים דיוקן מול האור, פני המצולם יופיעו כצללית. אם נפעיל את המבזק, הוא יאיר את פני המצולם וכך נקבל תאורה מאוזנת.

 

ללא מבזק: פני המצולם מוצלות

 

עם מבזק: תאורה מאוזנת

 

  • מצב צילום ללא מבזק: מתאים לצילום בתאורה הקיימת, כמו צילום בפנים הבית. במצב זה אנו נהנים מהתאורה הטבעית מבלי שהמבזק יפגע בה. תמיד חייבים לזכור כי תאורת המבזק מעניקה לתמונה אווירה שונה לחלוטין מצילום באור טבעי המגיע מנורה ביתית או חלון צדדי. דוגמה לשימוש במצב זה: ניסיתם פעם לצלם ילד נושף על נרות עוגת יום ההולדת, תוך שימוש במבזק? את אור הנרות לא רואים, מכיוון שעוצמת המבזק חזקה בהרבה מהם. כבו את המבזק ותהנה מתאורת נרות חמימה. רצוי להעלות את רגישות החיישן (תפריט ISO או Sensitivity) למקסימום של המצלמה, לרוב 800 או 1600. כשמדובר בצילום אתרים או נופים, חצובה יכולה לעזור.

 

מצב צילום ללא מבזק שומר על האווירה המיוחדת של אור הנרות

 

  • מצב הפחתת עיניים אדומות: אחת התופעות המרגיזות בצילום עם מבזק היא עיני המצולמים, אשר ברוב המקרים, מקבלות צבע אדום מוזר. הדבר נגרם בגלל פגיעת תאורת המבזק ישירות בכלי הדם אשר בתוך העין. במצלמות קומפקטיות, המבזק ממוקם בסמוך לעדשת המצלמה, דבר אשר מגביר את התופעה. במצב הפחתת עיניים אדומות, המצלמה מנסה להתגבר על הבעיה בכך שהיא יורה מספר הבזקים מקדימים אשר גורמים לאישוני המצולם להצטמצם, ובכך להסתיר את כלי הדם.

 

הבעיה בשיטה זו היא, שההבזקים המקדימים מטרידים את המצולם ולפעמים גורמים לו למחוק את החיוך השמח שהיה מרוח על פניו שנייה קודם. יצרני המצלמות מסמנים את מצב הפחתת העיניים האדומות באמצעות סמל של עין. בדרך כלל מופיע סמל העין בשילוב עם סמל המבזק האוטומטי או המבזק המופעל תמיד.

 

מתי כדאי להפעיל מבזק?

למקרים שבהם אין ברירה וחייבים להגיב מהר, לשלוף את המצלמה ולצלם - המצב האוטומטי בדרך כלל יעשה עבודה טובה. אולם, אם נרצה תאורה איכותית יותר, נוכל להשתמש במצב מבזק מופעל תמיד, וליהנות מאור המבזק כתאורה משלימה. לדוגמה, בצילום באור שמש, המבזק מעדן את הניגודיות הגבוהה של השמש ומאיר אזורים מוצלים, כך שניתן יהיה לראות בהם פרטים. כך גם בצילום בתוך הבית, אם נרצה שהמבזק ישלים את התאורה הטבעית החלשה יחסית, אך

לא יחליף אותה לגמרי.

 

אם צילמתם בשמש או בתוך הבית, וגיליתם כי תאורת המבזק חזקה מדי, מצלמות רבות מאפשרות את מאפיין פיצוי חשיפה למבזק. מאפיין זה נקרא בתפריט המצלמה Flash Exposure Compensation או Flash Output ומסומן בסמל ברק ולידו פלוס ומינוס. באמצעותו אפשר להחליש את אור המבזק. יש להגדיר אותו לערך 1- ואם זה לא מספיק, הגדירו 2-. 

 

איך שומרים על תאורה טבעית?

לסיום, טיפ חשוב לצילום עם מבזק בתוך הבית, במסעדה או לפנות ערב: כדי לשמר את התאורה הטבעית, אך במקביל גם להאיר את הדמויות המצולמות, יש להגדיר את רגישות החיישן (ISO) הגבוהה ביותר. את המבזק יש להגדיר במצב אוטומטי או מופעל תמידית. אם עדיין תאורת המבזק חזקה ומעלימה את התאורה הטבעית, יש להשתמש בפיצוי חשיפה למבזק כפי שהוסבר למעלה.

 

בימים אלו יצרני המצלמות עובדים במרץ על פיתוח חיישנים בעלי תכונות רגישות גבוהה לצילום בתאורה חלשה, עם מעט מאד רעש, מה שיעזור להשתמש ביעילות בטכניקות שהסברנו. בעתיד, יהיה קל בהרבה לצלם בתאורה ביתית רגילה, מבלי לקבל את המראה הגרעיני האופייני לתמונות שצולמו בתאורה חלשה. 

 

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המבזק הוא ידידכם
המבזק הוא ידידכם
צילום: זמן דיגיטלי
מומלצים