מבחן בטיחות: תוצאות רעות לג'יפ רנגלר ופטריוט
שני רכבי השטח הקומפקטיים של ג'יפ זכו לציון מאכזב במבחן ריסוק שבוצע על-ידי איגוד חברות הביטוח האמריקני. פורסם דירוג בטיחות גם לשישה רכבי שטח קומפקטיים נוספים
שני רכבי שטח מתוצרת ג'יפ, זכו לציון נמוך במבחן הגנה על נוסעים שנערך להם בארצות הברית. המבחן, שבוצע על ידי איגוד חברות הביטוח (IIHS), נחשב לדומה בחומרתו למבחן Euro NCAP האירופי, ואף כולל בדיקות שאינן מבוצעות ביבשת הקלאסית. זאת, בניגוד למבחנים הפדרליים באמריקה, בביצוע ה-NHTSA, שנחשבים למקלים על תעשיית הרכב.
במבחן שערך לאחרונה ה-IIHS לשמונה רכבי שטח קומפקטיים, מצאו הבוחנים רמת בטיחות נמוכה בשני דגמי ג'יפ - פטריוט ורנגלר. שניהם משווקים בישראל, הפטריוט במפרט זהה לזה שנבחן (ארבע כריות אוויר), ואילו הרנגלר במפרט נמוך מזה שמוצע אצלנו - שתי כריות אוויר בלבד לעומת ארבע בישראל.
_wa.jpg)
ג'יפ פטריוט. ציון נמוך במבחן ריסוק צדי
מתוצאות המבחן עולה כי הפטריוט הציג רמת בטיחות נמוכה למקובל כיום בכל המבחנים: הוא זכה לציון "מתקבל על הדעת" בריסוק חזיתי ופגיעה מאחור, ו"גבולי" בריסוק צד. לדברי הבוחנים, הציון לפגיעה הצדית מלמד על סכנה מוחשית לנוסעים במקרה של פגיעת רכב בצד הפטריוט, כולל אפשרות לשברים בצלעות ופגיעה באברים פנימיים.
גם במקרה של הרנגלר, הביצועים במבחן הריסוק רחוקים מאוד מלשכנע: הגנה במקרה של פגיעה מאחור זוכה לציון "גבולי", והגנת צד לציון "עלוב", הנמוך ביותר מבין ארבעת הציונים. רק הריסוק החזיתי משפר את המצב, עם ציון "טוב" מרבי. יש לציין עם זאת כי הרנגלר שמשווק בישראל, עשוי להיות בטוח יותר מהגרסה שנבחנה, לפחות בריסוק צד - תודות לתוספת של כריות צד.
_wa.jpg)
ג'יפ רנגלר. רק שתי כריות אוויר וציון עלוב, אצלנו משווק עם ארבע כריות
ה-IIHS בוחן את כלי הרכב ברמת הבטיחות הנמוכה ביותר שמוצעת בארצות הברית, אך מאפשר ליצרניות לבקש מבחן נוסף לדגם מאובזר יותר. מבחן זה מתפרסם לצד תוצאותיו של הדגם הבסיסי, ועלות המכונית שמשתתפת בו ממומנת על-ידי היצרנית, בניגוד למבחן הרגיל שמבוצע במלואו על חשבון הארגון. ב-IIHS מסבירים כי כאשר יצרנית איננה מבקשת לבצע מבחן חוזר לרכב, כמו במקרה של הרנגלר, סימן שלדעתה הציון שייתקבל לא יהיה טוב יותר משמעותית מבדגם הבסיסי.
וגם: פולקסווגן ומיצובישי מצטיינות, סוזוקי פחות
לצד דגמי ג'יפ, בסדרת מבחני הריסוק האחרונה של האיגוד נבחנו שישה רכבי שטח נוספים, שלושה מהם משווקים בישראל: מיצובישי אאוטלנדר, סוזוקי גרנד ויטארה ופולקסווגן טיגואן. תחילה ראוי לציין כי במקרה של כלי רכב שמקורם לא בארצות הברית - עשוי להיות הבדל בין המכוניות שנבחנות במפרט אמריקני, לבין המפרט המוצע בישראל, בתקינה אירופית.
* הדגמים המודגשים משווקים בישראל; המפרט האמריקני עשוי להיות שונה מזה שמוצע בישראל. ה-IIHS מדרג בטיחות בארבע רמות: "טוב", "מתקבל על הדעת", "גבולי", "עלוב"
ואלו התוצאות: הטיגואן והאאוטלנדר הצטיינו במבחן הריסוק, עם ציון מושלם של "טוב" בשלושת המבחנים - חזיתי, צדי ואחורי. בהקשר זה כדאי לציין את ההבדל לעומת Euro NCAP: במבחן האירופי זכה הטיגואן לציון חמישה כוכבים מרבי, אך האאוטלנדר נאלץ להסתפק בארבעה כוכבים בלבד. הבדל נרשם ביניהם גם בהגנה על ילדים, עם ארבעה כוכבים לטיגואן ושלושה בלבד לאאוטלנדר. רכבי השטח של פולקסווגן ומיצובישי נבחנו עם שש כריות אוויר, כמו במפרט האבזור הישראלי.
עוד השתתף במבחן הגרנד ויטארה של סוזוקי. גם הוא מצויד בשש כריות אוויר, אך זה לא הספיק בכדי לזכות בציונים טובים: ריסוק חזיתי דורג אמנם "טוב", אך הוויטארה דורג "מתקבל על הדעת" בריסוק צד, ו"גבולי" בריסוק אחורי. גם כאן כדאי לציין את הציון של Euro NCAP - ארבעה כוכבי בטיחות. מעניין לגלות כי למרות שלאאוטלנדר ולוויטארה ציון זהה בריסוק צד באירופה (16 נקודות, הציון המרבי), בארצות הברית האאוטלנדר מדורג גבוה יותר.
במבחן הריסוק השתתפו גם רכבי שטח שאינם משווקים בישראל. אלו כוללים את פורד אסקייפ (עליו מבוסס הטריביוט של מאזדה), שזכה לציון מושלם - "טוב" בשלושת המבחנים; ניסאן רוג, אף הוא דורג טוב בשלושתם; שברולט אקווינוקס, שקיבל ציון "טוב" בריסוק חזיתי, אך "גבולי" בלבד בשני המבחנים הנוספים. האקווינוקס היה רכב יחידי בסדרה זו שצויד בשתי כריות אוויר בלבד.