שתף קטע נבחר

איך בדיוק תורם "האמר" לקהילה ולסביבה?

פורום 15 הערים העצמאיות בישראל מותח ביקורת על מפעל הפיס, שמצד אחד מצהיר כי הוא תורם את כל רווחיו לטובת הקהילה, הבריאות ואיכות הסביבה, ומצד שני מגריל כעת באחת ההגרלות שלו רכב שטח מדגם "האמר" - זללן דלק שהוגדר כאחד מכלי הרכב המזהמים בישראל

"כולנו זוכים בפיס" - זו הסיסמא המתנוססת בראש אחד העמודים באתר מפעל הפיס, שמסביר כיצד מוחזרים 100 אחוז מרווחי ההימורים לקהילה. בין היתר מציינים שם, שלמעט התשלום לזוכים, כל הכספים מופנים ל"מאות אלפי מבנים ופרויקטים למען הקהילה בתחומי הבריאות, החינוך, הרווחה, הספורט, התרבות, האמנות ואיכות הסביבה".

 

אלא שנראה שבהגרלה האחרונה לא חשבו בפיס לא על הקהילה, לא על בריאות ולבטח לא על איכות סביבה. הפרס הגדול בהגרלת "צאנס" הוא רכב שטח מסוג "האמר" - אחד מכלי הרכב המזהמים ביותר שיש, שהוגדר על ידי משרד האוצר בקבוצת כלי הרכב המזהמים ביותר בישראל, ושידוע גם כשתיין דלק בלתי נלאה - לא בדיוק מודל של שמירה על הסביבה.

 

אגב, בפרסומת האנימציה באתר, נראה ההאמר פורץ מתוך רקע ירוק וקורע אותו לגזרים - חיקוי לא רע למציאות, שבה הרכב הזה אכן קורע לגזרים כל שטח ירוק פוטנציאלי.

 

מי שמותח ביקורת חריפה על בחירת הפרס הזו של מפעל הפיס הוא פורום ה-15 - המאגד את הערים העצמאיות בישראל. הפורום פועל בחסות מרכז השלטון המקומי - שהוא מבעלי מפעל הפיס והנהנה העיקרי מרווחיו.

 

במכתב שהופנה לשאול סוטניק, מנכ"ל מפעל הפיס, תוהה איתן עטיה, מנכ"ל פורום ה-15, איזה מסר חינוכי וסביבתי עמד מאחורי הבחירה ברכב שכזה כפרס בהגרלה. "דווקא בתקופה זו, יוזמה זו של מפעל הפיס ויציאה לקמפיין אשר מעלה על נס רכב כה בעייתי מבחינה סביבתית ובריאותית, מהווה אקט לא ראוי ולא חינוכי, מבחינה ציבורית ומבחינה סביבתית, אשר עדיף היה כי לא תעשה מלכתחילה".

 

עטייה, הקורא למפעל הפיס לבטל את הקמפיין והפרס, ציין במכתב שראשי הערים בפורום ה-15 ועוד ערים גדולות בארץ חתמו השנה על אמנה בינלאומית להפחתת פליטת גזי חממה ומזהמים, והתחייבו לרכז מאמצים כדי לעמוד ביעדים שאפתניים בתחום זה. ומנגד, מפעל הפיס - שמפנה כספים לפיתוח הקהילה באותן ערים - מרוויח את הכספים האמורים תוך שהוא מעודד ומפאר מותג כמו "האמר" - רכב שפולט גזי חממה, מזהם את האוויר וצורך הרבה מאוד דלק.

 

ממפעל הפיס נמסר בתגובה: "מפעל הפיס היא חברה הפועלת למען איכות הסביבה ואף יזמה לאחרונה מהלך להקמת ועדת מומחים בשיתוף משרדי הממשלה, המגבשת בימים אלה שורה של קריטריונים מחייבים לבנייה ציבורית ירוקה. באשר למבצע, מדובר במהלך שיווקי העולה בקנה אחד עם יעדים מסחריים. הרכב הנבחר מתאים לקהל היעד".

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"קורע" את "הירוק" לגזרים. האמר H3
"קורע" את "הירוק" לגזרים. האמר H3
מומלצים