שלושה בסירת הצלה
לא פשוט להנחות את "הצילו, אני כוכב נולד", האחות הקטנה של מפלצת הרייטינג בהנהגת צביקה הדר. אבל דפנה לוסטיג, מרינה מקסימיליאן בלומין וקוואמי דה לה פוקס עומדים במשימה בכבוד, ולא מפחדים לצאת נגד תוכנית האם. ילדים רעים
חם אש בסטודיו של הצלם רונן אקרמן. 40 מעלות בצל והצוות של "הצילו, אני כוכב נולד", תוכנית הבת של "כוכב נולד" שרצה בערוץ 24, נאבקים לשמור על המראה היבש. מרינה מקסימיליאן בלומין, פליטת "כוכב" בעבר ומנחת "הצילו" בהווה, שוכבת על הספה ומשדרת נונשלנט.
די סיוט פה, לא?
"מה זה סיוט? סיוט זה מה שאנחנו קוראים לו סיוט. שום דבר בחיים האלה הוא לא באמת סיוט. נכון, נמרוד?".
בשעות הקרובות למדתי להכיר את הדיבור הזה, שמאפיין מאוד את בלומין ודמותה: טון של אשה בשלה, שימוש בשם פרטי למען האינטימיות, אווירת חוכמה ורוגע.
למעשה, הבגרות הזו של בלומין, ששרדה את יום הצילומים בסגנון של כוכבת, עומדת בניגוד חד לסייד־קיקים שלה: דפנה לוסטיג, שדרנית רדיו ואשת טלוויזיה, שמסתובבת עם בטן של חודש חמישי (לבעלה אסף הראל, "מסודרים") ועדיין נראית הכי ילדה בחדר, או קוואמי דה לה פוקס (אייל פרידמן), שכמעט מכפיל את בלומין בגיל (הוא בן 35), אבל הרבה יותר צעיר בראשו ממנה, כולל בדיחות, קפיצות ועשיית ראפ ספונטני.
אחרי הצילומים המעולים אנחנו יורדים לבית קפה יפואי, שם אני מבין איך החבורה הזו בכלל נוצרה. "אני בחרתי אותם!", צוהלת מרינה לנוכח דפנה וקוואמי. "פנו אליי מטדי הפקות וביקשו שאנחה תוכנית בת. טמירה (ירדני - נ.ד) נורא רצתה שאעשה את זה. מאוד התלבטתי, כי זה ממש לא אני. בסוף החלטתי שאנחה את התוכנית רק אם יתנו לי לעשות גם את ההפקה המוזיקלית. הנחיה זה לא משהו שמעניין אותי. פשוט לא".

השלישייה תומכת זה בזה. בלומין, לוסטיג וקוואמי (צילומים: רונן אקרמן)
קוואמי: "נראה לי שבגלל שלא רצית זה יוצא לך טוב. את כאילו קוּל, לא באמת מנחה".
מרינה: "נכון. אין לי שום אינטרס בהנחיה, אבל זה יוצא לי טוב. זה לא שאני זורקת - שום דבר לא מעניין אותי חוץ מזה שזה יהיה מצוין. אני מעורבת לגמרי בתהליך. אני יושבת בישיבות הצוות עם התסריטאית והעורכת ואנחנו כותבות ביחד. אני מלווה לחלוטין את התוכנית. כששאלו אותי את מי אני רוצה לצידי, מתוך רשימה, ישר בחרתי בדפנה ובקוואמי. היתה לי הרגשה שנשלים אחד את השני".
הפאנל המושלם לשיחת סלון קולחת
מרינה לא טעתה: בשיחה בינינו, כמו בתוכנית עצמה, השלישייה תומכת זה בזה כמו משולש שווה צלעות. הם מתדיינים בכובד ראש על כל מה שנוגע ל"כוכב נולד", מביעים דעות הפוכות לחלוטין על כל נושא, מאופי המתמודדים ועד בחירת העוגה בקפה, ובאופן כללי מהווים את הפאנל המושלם לשיחת סלון קולחת.
גם בתוכנית, בה נאבקים המתמודדים המודחים על הזכות לחזור ל"כוכב נולד", מהווה השלישייה צוות חזק, כשהם מביאים אג'נדות מנוגדות כמעט לחלוטין על כל מתמודד שמגיע לפתחם.
"כל אחד מאיתנו מביא משהו אחר", אומרת לוסטיג. "כשהתקשרו אליי, הם נורא פחדו שקוואמי ואני נביא את אותה האג'נדה. זה רק מראה שאם יש שני שדרני רדיו מתל אביב, זה לא אומר שהם מחזיקים באותן הדעות".
קוואמי: "אני חושב ש'הצילו, אני כוכב נולד' הרבה יותר טובה מ'כוכב נולד'. ב'כוכב נולד' יש תחושה של זירת גלדיאטורים, שאנשים נאבקים על המקום שלהם. אצלנו זו גם זירה, אבל יש בה משהו יותר הוגן. אנשים יותר שווים אצלנו".
לוסטיג: "זה ערוץ המוזיקה, אז הדגש הוא על המוזיקה. פה לוקחים את זה יותר לכיוון של מאחורי הקלעים. אני חושבת שגם ב'כוכב נולד' כולם שווים. מה שמתפספס ב'כוכב' זה שבאמת נהיה שם משהו לא שוויוני, לא כי חלילה מישהו עושה העדפה למועמד אחד על פני אחר, אלא כי ערוץ 2 בפריים טיים זה דבר מאוד גדול ומאוד מלחיץ. צריך כריזמה וגיבוש מאוד גבוהים כדי לעבור את זה. הרבה אנשים נבלעים בזה".
קוואמי: "אצלנו יש יותר ספייס לאנשים. אנחנו מוכיחים שאפשר לעשות את זה אחרת. 'הצילו' מראה שאפשר לקחת את כולם ולתת להם את האפשרות לתת את הכי טוב שלהם, להבדיל מ'כוכב נולד' עצמו, שם יש את הבטוחים ואת המתנדנדים".
לוסטיג: "איזה מצחיק אתה, זה לא אנחנו יוצרים את זה, זה המתמודדים - יש כאלה יותר בטוחים ויש כאלה שמתנדנדים. אבל תחשוב כמה לחץ יורד מהם כשהם מגיעים אלינו. אני חושבת שהמטרה שלנו היא להוסיף לדבר מאוד גדול ומאוד מיינסטרימי שלוחות קטנות, אולי יותר אלטרנטיביות, יותר מעניינות".
קוואמי: "אני חושב שאנשים שופטים לפי מראה עיניים. למשל האחים ג'רפי - הם היו לא טובים בתוכנית, אבל מאוד טובים אצלנו. צריך היה להוציא אותם מהתוכנית כדי להבין כמה הם טובים".
לוסטיג: "דווקא האחים ג'רפי מפרקים את התיאוריה שלך, כי הם הכי נראים כמו אלילי נעורים. אין מה להתווכח. יש אנשים שהאל חנן אותם בהרבה כריזמה ויש כאלה שלא. נגיד לירן דנינו. הוא עולה והבמה מתמוטטת".
קוואמי: "התוכנית הזו היא פרנסה טובה"
מה עם האלטרנטיביים בתוכנית? איה זהבי פייגלין ומיי פיינגולד, נניח? יש להם בכלל מקום?לוסטיג: "אני חושבת שאיה היא דוגמה טובה. מה ההבדל בין איה ומיי פיינגולד? שמיי משחקת את המשחק ואיה לא. לבוא ולהסתער על הקהל רק כדי שהיא תרגיש טוב בלילה זה לא חכם. ועובדה - היא עפה".
קוואמי: "דווקא אני מעריך את איה מאוד, כי היא באה ונתנה את האמת שלה. היא באה ואמרה 'אני כזאת, אף אחד לא ישנה אותי ואני לא אשנה את עצמי בשבילכם', ובעיניי אין אמירה יותר טובה מזו".
לוסטיג: "אבל זה לא חכם. מה הקטע בלעוף בתוכנית הראשונה? אני חושבת שגם לא לשחק את המשחק זו אג'נדה, זו פוזה".
בלומין: "זה מדליק, לבוא, להראות את עצמך, לומר 'יאללה, חפשו אותי במייספייס' וללכת".
קוומי: "זו האג'נדה שאני אוהב. אני מאמין בה".
אז אם אתה כזה אלטרנטיבי, למה אתה שם כאחרונת המרגולים?
מרינה: "כי רציתי שהוא יהיה שם!".
קוואמי: "הציעו לי כבר להיות שופט ב'כוכב נולד' פעמיים בעבר וסירבתי ישר. אני פשוט לא יכול להיות בסיטואציה הזו. ליבי יוצא אל המתמודדים, אני לא טוב בלהעביר ביקורת. פה, אני מסתכל על התוכנית מבחוץ. זה סוג של עמדת אאוטסיידר שמאוד מתאימה לי. חוץ מזה שהתוכנית הזו היא פרנסה טובה. אני לא מוכר את נשמתי, לא מפקיר את האג'נדה שלי. זה נכון מבחינתי".
לוסטיג: "משלושתנו, אני חושבת שאני היחידה שנוח לה עם המעמד, וגם בעמדת השופטת. אני מאוד מבינה שאנחנו עובדים בטלוויזיה, על כל ההשלכות של זה".
אז למה לא נשארת לשפוט, אחרי שהשתתפת כשופטת בשלב האודישנים בעונה הקודמת?
לוסטיג: "הייתי מאוד שמחה לשפוט בתוכנית, אבל זה לא יצא. היו כל מיני בעיות 'כוכב' קלאסיות שאני לא מעוניינת לפרט. זה פשוט לא התאפשר. אבל עובדה שאני פה, אני מרגישה ב'כוכב' מאוד משפחתית".
נותנים את משנתם
בתוכנית עצמה, לוסטיג, קוואמי ומרינה אומנם נותנים את משנתם, אבל הם לא שופטים את המתמודדים (לשם כך יש את הקהל בבית). דווקא על השופטים בתוכנית האם יש להם הרבה מה לומר: "אני חושבת שדנה אינטרנשיונל הורסת", אומרת בלומין. "היא כל כך טובה. אני לא אומרת את זה רק כי היא החדשה. היא מרתקת בעיניי".

על השופטים בתוכנית האם יש להם הרבה מה לומר. שלישיית המנחים
לוסטיג: "גם בעיניי. אבל השופטים יותר דומיננטיים באודישנים, ומתרככים כשהם מגיעים לתוכנית. אני מתה על דנה, אבל אני חושבת שהיחידי שלא מתרכך בתוכנית זה דווקא גל אוחובסקי".
בלומין: "למה? גם צדי לא רך. הוא עושה את זה מאהבה מקצועית מאוד גדולה".
לוסטיג: "גם גל. אני חושבת שגל בא עם אג'נדה מאוד ברורה של למצוא אמנים ולדחוף אותם קדימה".
קוואמי: "זה לא נראה לי בכלל. נראה לי שגל בא כדי לאתר כוכבים ולשים את החותמת שלו עליהם. וגם כי הוא נהנה להיות בפריים טיים, נראה לי שזה פקטור גדול מאוד בשבילו".
לוסטיג: "אני לא מסכימה, ואני לא אוהבת שאומרים את זה עליו. סבבה, מותר לאהוב פרסום, אבל אל תטעו לחשוב שהוא בא לזה רק מאהבת הפריים טיים ומרצון שילדות בבורגר ראנץ' יקפצו עליו".
קוואמי: "אני אומר שוב, לדעתי זה פקטור גדול מאוד אצלו".
מרינה: "יש יותר גיי מזה?"
לוסטיג: "אתה יודע מה, עבור כל מי שהולך לעבוד בטלוויזיה, כולל אתה, זה פקטור מאוד רציני. אבל לומר שגל נמצא שם בשביל זה? זה מכעיס אותי, כי תמיד אומרים את זה על מבקרי מוזיקה. הרגשתי את זה כשהייתי שופטת ב'כוכב'. זו מין מלחמה, להוכיח כל הזמן שיש לך זכות מקצועית להיות שם. אני חושבת שבמקרה של גל, החשיבות שלו כפולה. עצם זה שהוא שם בתור הומוסקסואל, משדרת המון לצופים. גם הנוכחות של דנה, אבל גם שלו".
בלומין: "כל התוכנית הזו היא הכי גיי. כל הלדים האלה מאחור, האורות. יש יותר גיי מזה?".
לוסטיג: "זה טאלנט שואו, יכול להיות לא גיי? אבל אני חושבת שזה חשוב שמעל 250 ילדות צורחות יושב פאנל עם שופטים מגוונים ושונים. זה תורם ומוסיף המון".
קוואמי: "מה קשורות נטיותיו המיניות של גל אוחובסקי לילדות האלה? אני חושב שלדנה יש משמעות, אבל לגל? אין שום קשר".
לוסטיג: "לא נכון. הנוכחות שלו יכולה לעזור להרבה ילדים שחוששים לצאת מהארון. זה חשוב שיש ייצוג כזה בטלוויזיה".
בלומין: "גם השוני של המתמודדים הוא חשוב, בעיניי. אני גדלתי בפרדס כץ, שכונת עבריינים. הייתי אוכלת כאפות מהילדים בשכונה. כשאתה עסוק בחיים שלך בהישרדות, אז למי יש זמן לפתח אופי? היה לי נורא מוזר לראות אנשים עם פסים בשיער, עם פירסינג. אצלנו זה היה להתחתן, להביא ילדים ולעבוד. כשאתה עסוק בהישרדות שלך ואתה רואה פתאום מישהו עם ראסטות, מישהו עם אדום בשיער, זה כל כך רחוק מהיומיום שלך, שאתה צריך ממש לגשש, לצאת החוצה כדי לדעת אם אתה אוהב את זה בכלל".
"הצילו" אמורה להסתיים ב־6 באוגוסט, אז יגישו השלושה את התוכנית האחרונה. שלושה ימים לאחר מכן, מי שיזכה לחזור לתוכנית יצטרף אל חבריו באולפן הגדול של צביקה הדר וינסה פעם נוספת לשכנע אתכם שהוא זכאי לתואר - כוכב נולד.
- את הראיון המלא עם מנחי "הצילו, אני כוכב נולד", ניתן למצוא בגליון החדש של פנאי פלוס
צילום רונן אקרמן