שתף קטע נבחר

בשמיים

ישראלים המעוניינים לבלות את הקיץ בחיק המשפחה בארץ מגלים כי השנה גם המחירים מרקיעים לשחקים

שבנו מחופשת האביב, ספרינג ברייק, בכוחות מחודשים, מותשים ומרוששים ועכשיו הגיעה העת לתכנן את חופשת הקיץ. ישראלים רבים המתגוררים בארה"ב בוחרים מידי שנה לבלות את חום יולי-אוגוסט בארץ, קרוב לסבא-סבתא, ילדות ישראלית, וכמובן קייטנה משפחתית שתחסוך את הוצאות הענק של הקייטנות המוצעות לנו כאן, באמריקה. "ידיעות אמריקה", מצוייד בחוש צרכני מחודד למדי, בדק עבורכם מהי הדרך הבטוחה והמשתלמת ביותר לטוס לישראל.

 

המחירים מרקיעים לשחקים

 

"המחירים השנה בשמיים, תרתי משמע", אומרת דלית, אם לשלוש המתגוררת בדמרסט שבניו ג'רזי. "אחותי הצעירה מתחתנת בתחילת יולי כך שלא היתה לנו כל כך ברירה והיינו חייבים להגיע. הבעל שלי טס על חשבון החברה בה הוא עובד ואת יתר הכרטיסים קנינו בעזרת ההורים שלי, שלא הסכימו שנפספס את האירוע המשפחתי. בנסיבות אחרות אין מצב שהייתי טסה השנה. זו הוצאה של קרוב ל-10,000 דולר רק עבור הטיסות", היא מסכמת. עבור איילת, גם היא אם לשלושה, המתגוררת בהובוקן, השיקול הכלכלי גבר על הגעגועים למשפחה, "לראשונה מזה שנים, בחרנו שלא לטוס לארץ בקיץ", היא מגלה. "אנחנו עוד מתאוששים כלכלית מהביקור הקודם בישראל. הוצאנו 8,000 דולר עבור טיסות. בחישוב כולל של אוכל, דלק, טלפון לסלולרי, סופ"ש באילת ורכב שכור, החופשה בישראל הפכה להיות עול כלכלי! כל קפיצה לים עם הילדים זו הוצאה של מאתיים שקל. זול יותר ומשתלם להביא את המשפחה לכאן וזה בדיוק מה שנעשה השנה. הקיץ הילדים שלנו יהנו בקייטנת סבא צבי. אבא שלי, פנסיונר צעיר ברוחו, יגיע מישראל ויבלה עם הילדים. תיכננו יחד לוח פעילות: יום פארק, למחרת רכיבה על אופניים, גן חיות, בריכה, ביקור בפסל החירות, אין לי ספק שכולנו נרוויח ונהנה מהסידור. לילדים יהיה זמן איכות עם סבא שלהם ולצבי יהיה קצת אמריקה במקום הלחות, הצפיפות והמדוזות. בעודף שיישאר ניסע למפלי הניאגרה או לקייפ קוד לוויקנד ארוך ונתכנן את החופשה בקאריבים לדצמבר. החברים מישראל שמתגעגעים מוזמנים לבקר אותנו פה. ההגיון במקרה הזה גבר על הרגש", איילת מסכמת. סוכני הנסיעות המתמחים בשירות קהל ישראלי, מעידים כי אמנם נרשמה ירידה במספר רוכשי כרטיסי הטיסה לתקופת הקיץ בהשוואה לתקופה זו אשתקד, אבל הנתון צפוי להשתנות ולהשתוות לקיץ 2011. "הישראלים פה זה קהל שבוי, לא יעזור", מסביר שמוליק קרביצקי, בעל חברת הנסיעות "סקיי 2000", שמשרדיה ממוקמים במנהטן. "כן יתקפו באיראן, לא יתקפו באיראן, הם יטוסו בכל מקרה. בשניה שמתחיל החופש הגדול באמריקה, הישראלים כבר על המטוס, בדרך לסבא ולסבתא בקריות. אל תשכחי שבחוף המזרחי יש קהילה של כחצי מיליון ישראלים שממלאים מטוסים, אחר כך מקצצים בהוצאות במקומות אחרים. חלק, אגב, משלבים קצת אירופה, משאירים את הילדים עם הסבתא וקופצים לרומא או לפראג במהלך הביקור".

 

נתקלת בלקוחות ששוקלים לבטל את הביקור השנתי בארץ בשל חשש מתקיפה באיראן?

"מדברים על זה. שאלו אותי מה קורה במצב של מלחמה, אם הם יקבלו החזר כספי. אין לי תשובות. במקרים קודמים, למשל במלחמת לבנון השנייה, חברות התעופה פיצו את הנוסעים שנתקעו, למרות שהן לא חייבות לעשות זאת".

 

איך הכי משתלם לטוס השנה לישראל?

"בגלל מחירי הדלק והנפט, המיסוי מאד יקר. כרטיסים שאני מוכר עכשיו ומיועדים לחג הסוכות מגיעים לסכום אדיר של $2,200. כל חברות התעופה, 'אל על', דלתא, יונייטד שהתאחדה לאחרונה עם קונטיננטל, כולן גובות פחות או יותר מחיר דומה. אני ממליץ ללקוח למצוא סוכן שנותן אקסטרה, למשל כניסה לפארק מים, או מכשיר סלולרי לתקופת החופשה. את יודעת כמה עולה התקשורת בארץ? הון! לנו יש הסכם עם חברות תיירות מישראל ואנחנו מעניקים חבילות של טיולי ג'יפים והנחות לאטרקציות. זו הדרך היחידה להוזיל עלויות. כל הסיפורים על כרטיסים מוזלים, טיסות קנויות, הכל סיפורי צוונציק. אני ממליץ ללקוחות שלי לקנות עכשיו את הכרטיסים ולא להמתין, משום שהמחירים, לטעמי, רק יעלו. טווח המחירים לטיסות ישירות לישראל נע בין $1580 ל-$1750 לתקופה שבין אמצע יוני לסוף אוגוסט. 'אל על' מציעים את הכרטיסים היקרים ביותר, אבל יש להם את 'התוכנית המשפחתית' במסגרתה הילדים טסים בהנחה. התנאי הוא ששני ההורים יטוסו יחד באותם התאריכים ולמרבית הישראלים התנאי הזה לא מתאפשר כך שזה לא תקף. טיסה עם קישור דרך אירופה זולה משמעותית. האופציה הזולה ביותר כיום היא לטוס באמצעות 'איר פולין' או 'טראנס אירו' דרך מוסקבה כשמחיר כרטיס הוא בסביבות 1,300 דולר. יש לקחת בחשבון שזה לא תנאי האבטחה של 'אל על', לא תמיד יש ארוחות כשרות והם טסים בשבת. הקהילה הנוצרית קונה הרבה מאד כרטיסים לקיץ והטיסות מתמלאות".

 

סוכנים חשאיים

בעוד שקרביצקי דוחק בלקוחותיו לרכוש את הכרטיסים כמה שיותר מהר, סוכנת הנסיעות פנינה עבאדי מחברת "אקספרס" בברוקלין ממליצה להם להמתין. "הבעיה היא שכש'אל על' מעלים מחירים, חברות התעופה המתחרות מעלות גם הן. כרגע, אין חברה אטרקטיבית לקו הזה. ביחס למחירים בשנה שעברה העליה מאד משמעותית. הייתי ממליצה לטוס דרך קייב או טורקיה אבל הישראלים פוחדים: 'מה אם יחטפו את המטוס? ניתקע במדינה מוסלמית!' המטוסים של החברות הרוסיות לא חדישים ולכן האופציה שנשארה היא 'אל על', שמפמפמים את נושא הביטחון שעבור הישראלים הוא חשוב במיוחד. אני אומרת לך שהמטוסים יוצאים חצי ריקים... את יודעת מה היה בפסח? הם מכרו כרטיסים ב-2,000 דולר ועשרה ימים לפני החג, כשהם גילו שהמטוסים היו ריקים, 'אל על' הורידו את הכרטיסים ל- 950 דולר".

 

האם צעד בסיגנון מחאת הקוטג', כלומר חרם צרכנים, יכול לעבוד גם בתחום התעופה ולהביא להורדת המחירים?

"נראה לך שהישראלים לא יטוסו לראות את הסבתא ואת הדוד? ישראלים מחוברים למדינה, לא יעזור. אני 16 שנים בביזנס ובכל שנה אותו הסיפור: יורד כאן גשם בקיץ וכולם בורחים. מה שכן, בפסח האחרון רבים מהלקוחות הישראלים שינו כיוון ובמקום לחגוג את פסח בארץ הם טסו לפלורידה. הייתה ממש יציאת מצרים למיאמי. תאמיני לי, ב-2,000 דולר שוכרים בית על החוף למשך חודש. הילדים יהנו לא פחות. אני כבר יכולה לדווח על ירידה של 20% במספר רוכשי הכרטיסים לקיץ. במאי אשתקד כבר היו לי הזמנות מכורטסות לקיץ. ב'אל על' יעשו לי צרות אם ישמעו אותי".

 

צילום: יונתן בלום
אפשר לטוס גם דרך אירופה. אליעזר שקדי (צילום: יונתן בלום)

 

סוכנים אחרים המליצו לקנות כרטיסים, ועכשיו.

"כי הם מפחדים שלא יקנו מספיק השנה והם לא ירוויחו עמלות. לפי תחושת הבטן שלי, 'אל על' תתקפל ותוזיל את המחירים בסופו של דבר. נראה מה יהיה עם הלקוחות. אם הם יגלו גמישות ולא יקנו בכל מחיר אז הם ירוויחו בסוף. לישראלים יש סנטימנטים ל'אל על' בגלל הדגל על הכנף והתואר 'חברת התעופה הלאומית', אבל אנשים שוכחים שמדובר בחברה פרטית. שמענו במשרד שמועה שהם מתכוונים אפילו להעלות את המחירים, ואגב, מחירי הדלק לא השתנו, אז איך הם מסבירים את העליה במחיר?"

 

שוחחנו עם סוכן נסיעות נוסף הפועל בחוף המערבי ושביקש שלא להזדהות בשמו. אותו סוכן חשאי תומך בדברי עבאדי ומוסיף כי "לצרכנים יש כוח והם יקבעו את המדיניות. אני מציע ללקוחות שלי את כל האופציות שקיימות ומאפשר להם לבחור. אני משתדל לא לדחוק אבל ממליץ להם להיות גמישים ולא להינעל על תאריכים. אנחנו עדים לקפיצות של 300 דולר לכרטיס ב'אל על', למשל בתאריכים 15-14 ביוני, אז מתחיל החופש בחוף המערבי. למי שעדיין ה'הבאנו שלום' ומחיאות הכפיים בנחיתה בנתב"ג עושה לו את זה, מוזמן לטוס איתם. המחירים פשוט מופקעים".

 

החמצן של פרס

חיצי ביקורת נוספים הופנו השבוע לעבר "אל על" דוקא מכיוון האזרח מספר אחת, הנשיא שמעון פרס. מי שכונה בעבר "הנוסע המתמיד" בשל נסיעותיו הממלכתיות ברחבי הגלובוס, בחר, לראשונה במהלך הקדנציה שלו ובצעד חריג, שלא להשתמש בשירותיה של חברת "אל על" כשיצא לביקור רשמי בקנדה. הפמליה של פרס טסה בחברת "אייר קנדה", זאת לאחר ש"אל על" דרשה תוספת תשלום של $4,700 עבור בלון חמצן שמתלווה לפי הנוהל לטיסות של אישי ציבור. בבית הנשיא החליטו לקצץ בהוצאות ולבחור בחברת תעופה אחרת. מ"אל על" נמסר בתגובה כי: "אנו מצדיעים לכבוד נשיא המדינה, הלקוח מספר 1 של החברה, ומכבדים את החלטתו לטוס בחברה מתחרה. הדרישה לתוספת תשלום על ציוד חירום לאישי ציבור בוטלה בכדי שהמכרז הבא יתנהל בצורה חלקה יותר".

 

האזרח הראשון פרס בשחקים

 

ניר צוק, יו"ר ועד טייסי "אל על", פנה לנשיא פרס במכתב החתום ע"י טייסי החברה ובו נכתב:

"אני בוש ונכלם בשם טייסי אל על כולם. ברצוננו להביא בפניך את התנצלותנו הכנה לנוכח התנהלות קלוקלת זו מצד האחראי על כך, המחשבה שאזרח מספר אחד, נשיא מדינת ישראל, נאלץ לטוס בטיסה ממלכתית במטוס, שדגל מדינת ישראל איננו מצוי עליו, פוגעת בנו עד מאוד. יתרה מכך, המחשבה שאת כבוד נשיא המדינה לא יטיסו טייסים ישראלים בטיסה ממלכתית, מהווה אות קלון לכל טייסי ישראל, על אף העובדה שידינו לא הייתה במעל", כך נוסח המכתב. בעקבות פירסום המקרה, עמוד הפייסבוק "חרם צרכני על חברת אל על" שנפתח לפני מספר חודשים, זכה לאלפי לייקים נוספים של לקוחות מתוסכלים וזועמים.

 

בשבוע שעבר פגשנו בניו-יורק את מנכ"ל "אל על", האלוף במיל' אליעזר שקדי. שקדי שהוזמן לנאום בכנס שערך העיתון "ג'רוזלם פוסט" בעיר, נראה היה רענן וחיוני כמי שזה עתה נחת מטיסה במחלקת העסקים המפנקת של "אל על".

 

נשאל ישירות: למה כרטיסי הטיסה לארץ כל כך יקרים? לטעמך $1,800 לכרטיס הוא סכום ריאלי?

"למה שלא תנסו לטוס דרך אירופה? הרבה יותר זול לטוס בטיסת קישור לארץ".

 

ומה תציע למשפחות עם ילדים קטנים?

"זה כבר מורכב. ננסה לדבר כשאשוב לארץ", ענה שקדי ומסר לנו את כרטיס הביקור שלו.

 

עם שובו לישראל הוא נדרש לטפל בבעיית התדמית שנוצרה בעקבות "סקנדל פרס" והטיפול בסוגיית מחירי הטיסה לישראל עבר לדוברת החברה בארה"ב, שריל סטיין. "קודם כל לא שינינו את מדיניות המבצע המשפחתי, חבל שסוכני המכירות לא מעודכנים בפרטים. יש הנחות לכרטיסי ילדים במידה ושני מבוגרים מלווים אותם בטיסה הלוך ולפחות אחד ההורים בחזור", הבהירה סטיין.

 

קראנו את "האותיות הקטנות" ומצאנו כי יש כאן קאץ' מאחר וההנחה ניתנת על מחיר הבסיס של הכרטיס, לפני תוספות המיסים וההיטלים. סכום לא משמעותי בחישוב הכללי.

"הילד הראשון זוכה להנחה של עשרה אחוזים, השני להנחה משמעותית של חמישים אחוז והילד השלישי לעשרים וחמישה אחוזים הנחה. אין לך מושג כמה התימחור של כרטיסי הטיסה לארץ מורכב. הדלק מאד התייקר ובכלל, מחירי הטיסות עלו לכל היעדים בעולם, גם בטיסות הפנים. הכל עניין של היצע וביקוש. גם דלתא וקונטיננטל יקרים. לטעמי, מחיר כרטיסי הטיסה שלנו הוגן ביותר. הקהל האורתודוכסי מוצא את המבצע מאד אטרקטיבי".

 

אם כן, משפחה ישראלית ממוצעת, הורים ושלושה ילדים ייאלצו להיפרד מכ-8500 דולר עבור נסיעה לארץ בחופשת הקיץ?

"לפי החישוב שלנו, בתקופה שבין אמצע יולי לסוף אוגוסט, טיסה משפחתית לחמישה איש תעלה 7764 דולר ו-30 סנט. אתם מוזמנים לבדוק אונליין".

 

 

 

 

פורסם לראשונה 11.05.12, 21:19

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בסוף הישראלים תמיד יטוסו. שמוליק קרביצקי
בסוף הישראלים תמיד יטוסו. שמוליק קרביצקי
אל על. "יותר זול לטוס בטיסת קישור"
אל על. "יותר זול לטוס בטיסת קישור"
צילום: רויטרס
אליעזר שקדי מנכ"ל אל על
אליעזר שקדי מנכ"ל אל על
צילום: יונתן בלום
מומלצים