שתף קטע נבחר

מצרים: בית המשפט נגד מורסי, הבחירות הושעו

נשיא מצרים קרא להמונים להצביע בבחירות לפרלמנט שנקבעו, על פי החוקה, ל-22 באפריל. אולם בית המשפט, שהיחסים בינו לבין מורסי עכורים, השעה אותן בשל "טעויות טכניות"

בית המשפט המצרי שוב נגד ההחלטות של הנשיא. בית משפט במצרים הורה היום (יום ד') להשעות את הבחירות שהיו אמורות להתחיל ב-22 באפריל ולהיערך במספר שלבים, חרף קריאתו של הנשיא מוחמד מורסי לאזרחי מצרים להשתתף בבחירות לפרלמנט שמועדן נקבע על פי החוקה החדשה. הבחירות הושעו עד שבית הדין החוקתי יפסוק לגבי חוקיותו של חוק הבחירות. טרם נקבע מועד לדיון. 

 

מורסי בפני הפרלמנט (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מורסי בפני הפרלמנט(צילום: EPA)

 

בשבת הייתה אמורה להיפתח ההרשמה להצגת מועמדויות לבחירות בפרלמנט, אך כעת ההרשמה צפויה להתעכב. ההחלטה התקבלה בעקבות קובלנות רבות שהגיעו לבית המשפט והטילו דופי בחוקיותו של החוק שמסדיר את עריכת הבחירות לפרלמנט, שנכלל בחוקה החדשה.

 

בחודשים האחרונים אירעו מספר התנגשויות בין בית המשפט לבין מורסי. העימות הזכור ביותר בין הצדדים אירע בנובמבר האחרון לאחר שמורסי פרסם צו שהרחיב את סמכויותיו אפילו מעל הרשות השופטת. חלק מהשופטים הגיבו בשביתה והחרימו את משאל העם בעניין החוקה. בעקבות הלחץ הציבורי שינה מורסי את הצו והצהיר כי הוא תומך בעצמאות הרשות השופטת, אך המתח בינו לבינה נותר בעינו.

 

יועצו של מורסי לעניינים משפטיים, מוחמד ג'אדאללה, אמר כי הנשיאות אמנם מכבדת את החלטת בית המשפט אך תערער עליה בטענה שצווים מסוג זה הם צעדים ריבוניים שלא ניתן לבטלם בבית המשפט. הפסיקה ניתנה על בסיס טכני. בית המשפט קבע כי מועצת השורא, הבית העליון של הפרלמנט המצרי, לא מסר את חוק הבחירות לבחינת בית הדין החוקתי לפני שהעביר אותו.

ג'אדאללה הסכים כי על המועצה היה לעשות כן וכי לנשיא אין חילוקי דעות עם בית המשפט בנושא זה.

 

באופוזיציה המצרית קיבלו בסיפוק רב את ההחלטה. עמרו מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר, ואחד מהבכירים ב"חזית ההצלה הלאומית" שמאגדת בתוכה את רוב גופי האופוזיציה, בירך על פסק הדין. "דחיית הבחירות לפרלמנט היא הזדמנות טובה לקחת בחשבון את הדרישות של האופוזיציה". הוא הוסיף בראיון לאחד מכלי התקשורת במצרים כי "לא מדובר כאן רק במתנה מהרשות השופטת, אלא מתנה שהגיעה מהשמיים. בואו ננצל אותה לטובת מצרים ויציבותה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מורסי. יערער על ההחלטה
צילום: Gettyimages
מומלצים