שתף קטע נבחר

חוות החופש הראשונה בישראל יוצאת לדרך

גארי, טלה קטן וצולע שהפך לכוכב בפייסבוק, עדן העגל הביישן, בובה הפרה היתומה מהצפון ומעייני, פרה הודית חביבה, הם הדיירים הראשונים בחוות החופש. מיזם חינוכי ומקלט ראשון מסוגו בישראל לשיקום בעלי חיים שניצלו מהמשקים של תעשיות המזון מן החי, רגע לפני שהפכו לארוחת צהריים. "בני האדם מכירים אותם כמוצר מוגמר בצלחת ולא יודעים איזה תכונות מדהימות יש להם", אומרות היזמיות עדית רומנו ומיטל בן ארי

 

 

ארבעה דיירים חדשים ומעט ביישנים הגיעו בימים האחרונים אל ביתם החדש, בחוות החופש הממוקמת ביישוב קטן ופסטורלי באזור השרון. גארי, טלה קטן וצולע שהפך לכוכב מתוק בפייסבוק, עדן העגל הביישן, בובה, פרה יתומה וחומה מהצפון ומעייני, פרה הודית חביבה.

 

החבורה בילתה את החודשים האחרונים בחוות אומנה זמניות עד שהגיע הרגע לעבור אל ביתה החדש. חוות החופש היא מקלט הצלה מיוחד וראשון מסוגו בישראל, המשקם בעלי חיים שניצלו מהמשקים של תעשיות המזון מן החי.

 

גארי הטלה (צילום: מיטל בן ארי, חוות החופש) (צילום: מיטל בן ארי, חוות החופש)
גארי הטלה(צילום: מיטל בן ארי, חוות החופש)

 

"הרפתנים התאהבו בעדן והתחננו שניקח אותו"

הראשון שיוצא מקרון ההובלה הוא עדן, עגל גמלוני וביישן שנולד כפג לפני מספר חודשים ברפת חלב אי שם בארץ. עדית רומנו ומיטל בן ארי, צמד היזמיות שהקימו את פרויקט "חוות החופש" מביטות בעדן פוסע בזהירות ודורך על האדמה.

 

"כשסוחר הבשר הגיע לאותה הרפת כדי לרכוש עגלים זכרים, הוא היה קטן ולא השתלם להשקיע בו כסף ומזון כדי לשלוח אותו לבית המטבחיים. עדן נשאר בכלוב קטן בו לא יכול לנוע במשך כשלושה חודשים, עד שגדל ואחת הרפתניות חששה כי הוא יילקח לשחיטה", מספרת מיטל.

 

"הרפתנית לא יכלה לדמיין שסכין תעבור לו בגרון. למרות שהראש שלו היה מעוות בגלל המלטה קשה ויש לו פגיעה מוחית קלה, כל אלו גרמו לרפתנים להתאהב בו יותר, כי הוא הפך לעגל מתכרבל והם התחננו שניקח אותו אלינו".

 

עדן (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
עדן(צילום: ארז ארליכמן)

 

"רוב המפגש שלנו עם בעלי החיים הוא בפרסומות או בצלחת"

עדית רומנו, עבדה בעשרים השנים האחרונות בתחום של שיווק בינלאומי ויזמות עסקית. לפני כארבע שנים לאחר שעברה מאורח חיים צמחוני לטבעוני, היא ביצעה מפנה דומה גם באופי היזמות והחליטה להתמקד ביזמות חברתית.

 

"כשנתקלתי באתר של מקלט הצלה של בעלי חיים בארצות הברית וראיתי קבוצה של ילדים שמגיעה למקלט בעלי החיים, האסימון נפל לי. הרעיון העיקרי של חוות החופש הוא לא רק הצלת בעלי חיים, אלא להנגיש את החיות לכמה שיותר אוכלוסיות בגילאים שונים, מילדים בגן, נוער, משפחות ושכולם ייחשפו לבעלי החיים באופן אחר. רוב המפגש שלנו עם בעלי החיים הוא בפרסומות או בצלחת", היא מסבירה. "בני האדם מכירים אותם כמוצר מוגמר בצלחת ולא יודעים איזה תכונות מדהימות יש להם". 

 

צמד היזמיות של חוות החופש. מיטל בן-ארי (ימין) ועדית רומנו (שמאל) (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
צמד היזמיות של חוות החופש. מיטל בן-ארי (ימין) ועדית רומנו (שמאל)(צילום: ארז ארליכמן)

 

על פי הערכות ארגוני בעלי חיים, למעלה מ-300 מיליון בעלי חיים מוצאים את מותם מדי שנה בישראל למטרות מאכל ואל חוות החופש יגיע מספר זעום של בעלי חיים שיצאו מהמשקים המתועשים לחיים חדשים בחווה.

 

"את הפרות אנחנו רואים בעיקר ברפתות ומאמינים שהיא חיה מסריחה. אנחנו רואים אותה אחרי שהיא הופרדה מהילדים שלה. את התרנגולים בכלובי הסוללה רואים כשהם חולים, מרוטים ואומללים. אנחנו יודעים ליהנות מחברתם של בעלי חיים בעיקר עם כלבים וחתולים, יש כאלה שנהנים גם מחברת סוסים, אבל אנחנו מפסידים היכרות עם יצורים מדהימים וכולנו, הם ואנחנו, משלמים על כך מחיר כבד. חוות החופש היא בעצם מיזם חינוכי לחמלה כלפי כל יצור חי ולאורח חיים בריא".

 

עדן מגשש את צעדיו הראשונים באדמה החולית ומחליט להתחבא מאחורי אחד העצים. הדר גוטמן-שטרן, משקמת בעלי חיים שטיפלה בחבורת הפרות בחודשים האחרונים, ניגשת אליו ומלטפת אותו. היא מגישה לו דלי עם מים והוא לוגם ממנו בהצלחה. 

 

בובה (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
בובה(צילום: ארז ארליכמן)

 

הפרות בובה ומעייני לא נפרדות זו מזו

אחרי עדן, הגיע תורה של בובה, פרה חומה וגדולה שגדלה במרעה פתוח בצפון הארץ. עתידה היה אמור להסתיים בעוד מספר חודשים כסטייק משובח ולאחר שאמה נורתה בשוגג על ידי צייד חזירים, היא נותרה יתומה. "ללא אמא, בובה הפכה לחלשה וקטנה יותר. המגדלים לא ראו סיבה להשאיר במרעה הפתוח מאחר ולא חשבו כי היא תוכל להמליט עגלים", מציינת מיטל.

 

למזלה, אדם שביקש לפדות אותה לחופשי פנה לעמותה ואנשי "חוות החופש" עזרו לו ליצור קשר מול המגדל. "אנחנו לא פודות או רוכשות חיות מתעשיות המזון מן החי", הן מדגישות. בובה גדלה בחוות אומנה יחד עם מעייני, חברתה הטובה, פרה חומה ועדינה מסוג ברהאמה.

 

לדברי עדית ומיטל, שתי הפרות הצעירות הפכו לחברות טובות שלא נפרדות זו מזו, שומרות אחת על השנייה ואוהבות לשחק יחד.

 

מעייני (ימין) ובובה (שמאל). חברות נפש (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
מעייני (ימין) ובובה (שמאל). חברות נפש(צילום: ארז ארליכמן)

 

"את הפרות מהסוג של מעייני, מביאים במאות אלפים במשלוחים חיים מאוסטרליה לישראל בספינות משא גדולות. ככל הנראה היא נפלה מאחת המשאיות שהובילו את הפרות לפיטום והיא הגיעה אלינו. יש לה פרווה קצרה ובניגוד לבובה, היא פחות סובלת מהחום בישראל ומזג האוויר מתאים לה מאוד", מציינת מיטל. "הקשר בין השתיים הדהים אותנו. הן רק עוזבות אחת את השנייה לרגע ואחת מהן מייד מתחילה לבכות. הן הנחמה אחת של השנייה, אי אפשר ואסור להפריד ביניהן".

 

מעייני (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
מעייני(צילום: ארז ארליכמן)

 

בזמן שעדן כבר החל לשחק לו עם ענף עץ קטן שמצא בשטח. בובה ומעייני עורכות סיור בשטח, מריחות וטועמות כל דבר הנקרה בדרכן. ההתרגשות הגדולה של הצוות יחד עם המתנדבים שהגיעו לצפות ברגע הגעתם של הדיירים הראשונים לחווה מפנה את מקומה במהרה לדאגה להאכלת החיות ושמירה על עדן הקטן שזוכה בתחילה למבטי קינאה מצידה של בובה. אל תתנו לגודל של הפרות להטעות אתכם, ברגע שהן מקבלות ליטופים וגירודים מקרב צוות החווה, הן שוכחות מכל הצרות שבעולם ומתמסרות למגע בקלות. 

 

דיור מוגן והופעות חיות עם פרות

המסע למציאת השטח במושב ארך כמעט כשנתיים. בתום חיפושים קדחתניים אחר קרקע, נמצא שטח מתאים באזור השרון, שיכול לעמוד בתקנות הווטרינריות לאכלוס מינים רבים של בעלי חיים. החווה קיבלה אישורים ממשרד החקלאות לפעילות במקום כמשק חקלאי, למרות שהחיות עצמן לא מניבות תוצרת חקלאית המיועדת למכירה. 

 

החווה מצוייה בהליך בנייה אינטנסיבי ומשתרעת על פני שטח עצום של כ-24 דונם. המקום עצמו מורכב כרגע מאורווה קיימת המאוכלסת בסוסים, בסמוך אליה מבנה רחב ידיים ששימש כנגרייה. שטח אדמה גדול כבר זכה בסיוע של מתנדבים רבים לשיפוץ התחלתי הכולל גידור ולצידו, מבנה מקורה מרופד בשכבת מפנקת של חציר בו תנמנם החבורה בלילה.

 

מי יגיע אל החווה לדיור מוגן? פרות ועגלים מתעשיית החלב והבשר, עזים וגדיים, כבשים וטלאים, תרנגולי הודו, תרנגולות שמטילות ביצים, אפרוחים ותרנגולים המפוטמים לתעשיית הבשר, חזירים, ברווזים.

 

בקיצור נמרץ: כמעט כל חיה שלרוב תפגשו ארוזה בניילון בקצביה בסופרמרקט או בצלחת לצד צ'יפס וסלט ירקות, תקבל לדברי היזמיות אפשרות לחיים ארוכים ומהנים, עם גישה למשחקים, עצי פרי ומזון בשפע, תנאי פנסיה מפנקים ומרפאה וטרינרית שתטפל בכל מכאוב. 

 

לאחר שתסתיים הבנייה של החצרות והמבנים בשטח הגדול, הפרות יזכו לשטח מרעה פרטי משלהן. "אחד התכנונים שלנו הוא לשלב מוסיקה יחד עם הפרות. אנחנו נציב עמדות עם כלי נגינה שונים, כך שהמבקרים יוכלו לבוא ולנגן לפרות. הן מאוד אוהבות מוסיקה. מתי בפעם האחרונה היית בקונצרט או הופעה חיה יחד עם פרות?", עדית שואלת בחיוך. "תתפלא, אבל כשהן שומעות מוסיקה, הן אוהבות לרקוד, בדרך שלהן".

 

 

כוכב בהתהוות - גארי הטלה

המיזם גרר אחריו התלהבות רבה בקרב אוהבי בעלי חיים בארץ ובעולם, עוד לפני שנמצא המקום להקמתו ונחרש התלם הראשון באדמה. עמוד הפייסבוק של החווה באנגלית כבר זכה למעלה מ-292 אלף לייקים והגירסה בעברית כבר זכתה ליותר מ-50 אלף לייקים.

 

נראה כי הטקטיקה של השתיים בחשיפת הציבור לאחורי הקלעים של תעשיית המזון מן החי, מתמקדת פחות בהצגת תנאי המחייה של החיות וקלוזאפים מדממים להליך השחיטה או לתנאי גידול החיות, ובמקום זאת הן החליטו להעצים את מימד החמודיות והמתיקות שכל חיה יכולה להציע לעולם, בתקווה לקבל בחזרה יחס דומה מבני האדם.

 

 (צילום: רוני ארליכמן) (צילום: רוני ארליכמן)
(צילום: רוני ארליכמן)

 

עדית מדגישה כי "בחוות החופש אנחנו לא מטיפות, לא מאשימות ולא באות ממקום כעוס, אלא מציעות הצעה נדיבה לסגל אורח חיים שפוי, עשיר והרמוני יותר עם בעלי החיים והטבע", היא אומרת.

 

יום לאחר הגעת הפרות, הגיע תורו של גארי הטלה להתאקלם בביתו החדש. "גארי הטלה נולד נכה והיה מיועד להפוך לקבבוני טלה", מציינת מיטל בזמן שהיא מלטפת אותו ברכות. הוא זכה לשמו על שם גארי יורופסקי, פעיל למען בעלי חיים שהרצאתו ביוטיוב הפכה ללהיט ויראלי בישראל עם למעלה ממיליון צפיות.

 

בימים הראשונים הוא לא הצליח ללכת אך לאחר שיקום ופיזיותרפיה אצל המשקמת הדר, החל לעמוד בהצלחה ואף לרוץ. "הבטחתי לגארי האמיתי כשהחווה תקום, אקרא לחיה על שמו. זה מתבקש", היא מחייכת. "עד לפני כמה שנים אכלתי קבבונים כמו גארי, היום אני מלטפת אותם ולא מאמינה שאכלתי טלאים".

 

מיטל וגארי (צילום: רוני ארליכמן) (צילום: רוני ארליכמן)
מיטל וגארי(צילום: רוני ארליכמן)

 

גארי מתמסר כמו גור חתולים מגרגר ועוצם עיניים עם כל ליטוף. בשבועות הראשונים הוא זכה לחדר מלא בחציר וכריות בביתה של מיטל, המתגוררת במושב סמוך. עד לפני מספר ימים הוא הסתובב עם חיתול גדול כדי למנוע ממנו לעשות את צרכיו על השטיח בדירה אך לאחר שעבר לחווה, הוא נפרד מהחיתול לשלום ולמד להכיר את חבריו החדשים.

 

כשגארי לא מתכרבל בחיקה של מיטל או קופץ לקבל ליטופים משאר המתנדבים בחווה, הוא משתרך אחריה לכל מקום וכשהיא נעלמת לו לרגע, הוא פועה בקול ומחפש אחר מיטל.

 

"לפני שהכרתי את חיות המשק, פגשתי בהתנהגוות כאלו רק אצל כלבים וחתולים. הוא מחפש חום ומגע בלי הפסקה. מגיב לשם שלו כשקוראים לו, ולראות אותו משחק ורץ בחופשיות זה כיף גדול", היא אומרת. בן ארי שהתה במשך מספר חודשים בחוות חופש בארצות הברית, שם למדה כיצד לטפל בבעלי חיים.

 

גארי הפך במהירות לכוכב בפייסבוק של החווה ולבעל החיים שכמעט כל מי שמגיע לחווה, מביע רצון עז "לאכול" אותו ולא באופן שאתם חושבים.

 

 

מאות אלפי לייקים בפייסבוק

לצמד היזמיות ברור כי אי אפשר לתחזק פרויקט עצום המצריך מאות אלפי שקלים לתחזוקה שוטפת מדי חודש, רק מאהבה לחיות ופוסטים עם תמונות חמודות של החיות בפייסבוק ובאינסטגרם.

 

הן בטוחות כי בזכות נסיונן בעולם השיווק והיזמות יחד עם נכונות של למעלה מ-2,000 מתנדבים שנרשמו כבר בארץ כדי לסייע בפרויקט, תרומות שיגייסו בארץ ובעולם, תוכל החווה לשמור על קיומה ופעילותה למשך שנים רבות.

 

 (צילום: ארז ארליכמן) (צילום: ארז ארליכמן)
(צילום: ארז ארליכמן)
 

 

החווה תקלוט בהדרגה בחודשים הקרובים במקביל להליך הקמתה, בעלי חיים נוספים. בינתיים, ממתינים בתור עשרות תרנגולים ותרנגולות שניצלו מסיבוב כפרות ביום כיפור, אפרוחים שחולצו מפחי ענק, ומספר טלאים וכבשים המחכים בסבלנות בחווה אומנת.

 

"לא חסר כסף בעולם שמחפש מטרות טובות להגיע אליהן", מסכמת עדית. מאז שהחלו פעולות ההקמה, גרעין של עשרות מתנדבים מגיע בעיקר בסופי שבוע כדי לקדם את הקמת המקום. "חוות החופש היא  מיזם שמשחרר בעלי חיים ומשעבד בני אדם. התהפכו היוצרות", היא צוחקת. "יום ולילה מאה איש עובדים סביב החיות כדי לעשות להן חיים טובים וכדי לאפשר חווייה רב חושית לכל מי שיגיע לכאן בעוד מספר חודשים כשהמקום ייפתח למבקרים".

 

לאתר ולעמוד הפייסבוק של חוות החופש

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רוני ארליכמן
גארי הטלה
צילום: רוני ארליכמן
מומלצים