שתף קטע נבחר

מדד המילניאלס

למה בני דור ה-Y נרתעים כל כך ממניות, ומה עושים בתי ההשקעות בארץ ובעולם כדי לעזור להם להתגבר על החששות ולהשקיע את כספם בשוק ההון

דריה כהן (32), בעלת סטודיו לאקרובטיקה מנווה מונוסון, מעולם לא השקיעה בשוק ההון. "המחשבה אפילו לא עלתה בדעתי", היא מודה. "יש לי אפס הבנה בתחום הזה, ולכן אני לא חושבת שזו הדרך שלי להרוויח כסף".

 

גם יובל פאיס, תושבת כפר סבא בת 25, מבינה מעט מאוד בהשקעות. היא אמנם מנהלת תיק ניירות ערך קטן דרך יועץ ההשקעות בבנק, אבל לא ממש מתעניינת במה שמתרחש שם. "היועץ ואבא שלי מנהלים לי את זה", היא אומרת. "יש לי יחסית מעט כסף להשקיע ולכן הרווחים נמוכים, ואולי כל זה לא שווה בכלל את ההתעסקות והסיכון".

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

הגישות של כהן ופאיס משקפות בצורה אמינה את מה שחושבים על עולם ההשקעות רבים מבני הדור שלהן - הידוע בכינוי דור ה-Y, או ה"מילניאלס" (Millennials). אלו הם ילידי שנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת, שמהווים היום את נתח השוק העיקרי, ומחוזרים נמרצות על ידי חברות ומותגים.

 

לפי מחקר שערכה לאחרונה חברת השירותים הפיננסיים האמריקנית "בנקרייט", בני דור ה-Y מוכנים להשקיע את כספם הפנוי פחות או יותר בכל דבר מלבד מניות. רק 13% מהצעירים מביעים נכונות להשקיע בשוק ההון, לעומת 30% שבחרו בנדל"ן, 30% במזומן ו-17% אפילו בחרו להשקיע בזהב. לצורך ההשוואה, עבור הוריהם - בני דור הבייבי-בום - מניות הן אפיק ההשקעה השני בגודלו ובחשיבותו (אחרי נדל"ן).

 

למעשה, החשש ממניות כל כך גדול עד שחלק מהמילניאלס בוטחים יותר בביטקוין מאשר בשוק ההון. בסקר שערכה חברת Swell, פלטפורמה גלובלית שמתמקדת בהשקעות ממוקדות צדק חברתי, אמרו 12% מהמילניאלס שיעדיפו להשקיע את הכסף שלהם במטבע קריפטוגרפי (ביטקוין ודומיו) יותר מאשר בכל אפיק השקעה אחר.

 

למה הם מפחדים

ממה נובע הפחד משוק ההון של ילדי שנות ה-80 וה-90? יש לכך שלוש סיבות עיקריות: פחד מסיכונים, מעט מדי כסף פנוי וחוסר הבנה של שוק ההון.

 

לדברי מאיר סטטמן, פרופ' לכלכלה מאוניברסיטת סנטה מוניקה שבקליפורניה, קיימת מודעות רבה בקרב המילניאלס שהם צריכים לחסוך ולנהל את כספם, אבל בו זמנית הם גם מצולקים מהמשבר הכלכלי הגדול של 2008. רבים מהם ראו את ההון של הוריהם ואחיהם הגדולים נחתך בחצי או יותר – והם מלאים בחרדות. שוק המניות נראה להם כהשקעה מסוכנת. הוריהם, לעומת זאת, כבר ראו מספיק נפילות של השוק אבל גם התאוששות – הם יודעים שהשוק מתאזן, בסופו של דבר, גם אם המניה שלהם נופלת.

 

בתי השקעות בעולם מנסים בשנים האחרונות לקרב אליהם את המילניאלס, ולהתגבר על החסמים העיקריים שמונעים מהם להתקרב לתחום. על מנת להתגבר על חסם חוסר ההבנה, למשל, מושקעים משאבים רבים בגיבוש פלטפורמות דיגיטליות ידידותיות וקלות לשימוש. האפליקציות ואתרי האינטרנט מאפשרים לגולש להשקיע את כספו באמצעות כמה הקלקות על העכבר, ולקבל החלטות בשפה שהוא מבין כמו: "איזו רמת סיכון תרצה", ללא צורך להבין לעומק במניות.

 

כדי להתמודד עם סוגיית המחסור בכסף פנוי, הגופים הפיננסיים הורידו את רף ההשקעה המינימלי. את המהפכה הובילו בשנים האחרונות כמה גופי השקעות אמריקניים פורצי דרך, בהם בנק ההשקעות Charles Schwab, בית ההשקעות Wealthfront וחברת Betterment - כולם מציעים כיום שילוב של רף כניסה נמוך והצטרפות דיגיטלית פשוטה באמצעות מענה על שאלון אונליין.

 

ובינתיים בארץ

בישראל נפרצה הדרך לדור ה-Y רק בתחילת 2018, עם השקת תוכנית "פסגות PRO" של בית ההשקעות פסגות. מוצר פיננסי זה מציע ניהול תיקים דיגיטלי, עם רף כניסה של 50 אלף שקל בלבד – נמוך משמעותית מסכום הכניסה שהיה נהוג עד כה בשוק. מטרת התוכנית ברורה: להציע לצעירים לראשונה אפשרות לניהול מקצועי של תיק השקעות, בסכום ריאלי שרבים מהם מחזיקים ממילא כחיסכון ומתלבטים כיצד להשקיע אותו.

 

"שוק ההון נחשב עד לאחרונה למועדון אקסקלוסיבי לעשירים בלבד", מסבירה קרן ברנע ברגר, סמנכ"לית השיווק של פסגות. "ייעוץ בבנק ניתן רק ללקוחות עם 150 אלף שקל ויותר, בתי השקעות קיבלו לקוחות עם 250 אלף שקל ויותר. התוצאה הייתה שהמילניאלס – שמתחילים את חייהם עם סכום כסף פנוי נמוך בהרבה – נותרו מחוץ למשחק".

 

אז האם הצעירים באמת זיהו את ההזדמנות? המספרים מעידים שכן: מניתוח נתוני המצטרפים לתוכנית "פסגות PRO" עולה כי 47% הם בני 20-38, ואחריהם 24% הם בני 39-50 – כלומר בני דור ה-Y הפכו לפלח השוק הגדול ביותר שהצטרף לתוכנית.

 

"אין לי יותר מדי הכנסה פנויה ומבחינתי שוק ההון זה משהו שרק עשירים מתעסקים בו", מסכמת כהן מנווה מונסון. "אבל 50 אלף שקל זה סכום סביר שאפילו אני יכולה לחסוך. אם יש אפשרות לנהל תיק השקעות מקצועי בסכום כזה, זו אופציה נחמדה ולא מפחידה מדי - אפילו בשבילי".

 

"פסגות PRO" לא רק הורידה את רף הכניסה עבור צעירים ישראלים רבים, אלא גם איפשרה להם להתנהל בשוק ההון אונליין, בצורה הנוחה להם ביותר. השלב הראשון הוא פתיחת תיק. ניתן לחפש בגוגל "פסגות PRO", ולעבור על שלבי פתיחת תיק שכוללים שאלון מקוון מקיף שבודק את טווח ההשקעה, מטרתה ומידת הסיכון. תיק ההשקעות מותאם על ידי המערכת בדיוק לצרכים של כל אחד, כאשר העדכונים והשינויים מוצגים ומבוצעים באתר ייעודי. עבור המילניאלס הישראלים, השקעה בשוק ההון מתחילה – כמעט כמו כל דבר אחר בחייהם – בחיפוש בגוגל.

 

במה מוכנים בני הדור ה-Y להשקיע?

נדל"ן 30%

מזומן 30%

זהב 17%

שוק ההון 13%

 

פסגות עוסק בשיווק השקעות (ולא בייעוץ) ולו זיקה לנכסים המנוהלים על ידו. אין באמור לעיל ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או הצעה לרכישת ני"ע. אין לראות באמור לעיל התחייבות החברה להשגת תשואה כלשהי. פתיחת החשבון אפשרית מגיל 18 ומעלה, לבעלי חשבון בנק ישראלי פעיל ותושבי ישראל בלבד. אישור הבקשה ופתיחת החשבון כפופים לשיקול דעתה הבלעדי של פסגות ניירות ערך בע"מ להוראות ההסכם ולהוראות הדין.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים