שתף קטע נבחר

איפה קים? "ייתכן שהוא מתבודד בגלל הקורונה"

תעלומת מצבו של רודן צפון קוריאה: בשכנה מדרום יש מי שמעריך שקים ג'ונג און נעדר מטקסים מחשש שיידבק בנגיף: "הדיווחים שנותח – פייק ניוז". מומחה לפיונגיאנג מטיל ספק: "אם כך, זו לא בעיה לפרסם תמונות שלו". עריק מהצפון תוהה: אולי צילומי הרכבת מעיירת הנופש הם הטעיה?

 

 

בעולם משיכים לעקוב גם היום (ג') בעניין רב אחר מצבו של רודן צפון קוריאה קים ג'ונג און, למרות הכחשות שמשמיעה השכנה מדרום לדיווחים שמצבו של קים חמור בעקבות ניתוח שעבר לכאורה.

 

עוד על תעלומת מצבו של קים ג'ונג און:

טראמפ: "יודע מה מצבו, לא יכול לדבר על זה"

איסוף מודיעין במדינה המבודדת בעולם

בעיתוני הצפון מדווחים, אך לא מראים

היורשים: מי ישלוט בצפון קוריאה אחרי קים?

 

הבוקר אמר שר האיחוד של דרום קוריאה, קים יאון-צ'ול, מי שאחראי על היחסים עם השכנה המבודדת מצפון, כי אפשר שקים החליט להימנע מטקסים פומביים בגלל מגפת הקורונה, לאור הצעדים החריפים שנקטה פיונגיאנג על מנת למנוע את התפשטות הנגיף בשטחה.

3082 ()
חושש מהנגיף? קים ג'ונג און

"אני לא חושב שזה יוצא דופן במיוחד, לאור המצב הנוכחי", אמר השר הדרום קוריאני, חרף העובדה שרשמית – צפון קוריאה טוענת כי לא התגלה אצלה אפילו מקרה אחד של הידבקות בקורונה (אם כי לפי דיווחים פקידים במדינה הודו שאכן התגלו בשטחה לפחות כמה מקרים).

 

קים יאון-צ'ול ציין כי מאז אמצע חודש ינואר השנה, הרודן הצפון קוריאני נעדר כבר פעמיים מעיני הציבור לתקופות של עד 20 יום. את הדיווחים שקים עבר ניתוח בלב או בכלי הדם, ושצוות רפואי הגיע מסין על מנת לייעץ לצפון על מצבו של קים, כינה השר הדרום-קוריאני "פייק ניוז".

  ()
מדווחים, לא מראים. שער העיתון הממלכתי "רודונג סינמון", אתמול

השמועות על מצבו של קים, נזכיר, נפוצו לאחר שנעדר מחגיגות יום הולדתו של סבו ומייסד צפון קוריאה, קים איל סונג, ב-15 באפריל. יום זה הוא אחד מהמועדים החשובים ביותר בלוח השנה הצפון קוריאני. הפעם האחרונה שבה דיווחה התקשורת הממלכתית על מקום הימצאו של קים הייתה ב-11 באפריל, אז דווח כי הוא הוביל מפגש של הפוליטביורו של המפלגה הקומוניסטית. התקשורת המלכתית פירסמה מאז מכתבים וברכות שקים לכאורה שלח לעובדים בארצו, אך לא תמונות עדכניות שלו או מידע על מקום הימצאו.

 

אתר האינטרנט Daily NK, שמושבו בסיאול, דיווח בשבוע שעבר שב-12 באפריל עבר קים הליך רפואי הקשור ללב או לכלי הדם. לפי האתר, הדיווח הזה נשען על מקור כלשהו בצפון קוריאה. הדיווח האמור ודיווחים שבאו בעקבותיו הובילו לחרושת שמועות ברשתות החברתיות שלפיהן קים ג'ונג און מת, אף שבכירים בדרום קוריאה ובארה"ב הדגישו שככל הידוע להם הוא חי ומתפקד. בסיאול ציינו כי לא הבחינו בתנועה חריגה במדינה המבודדת, כזו שעלולה להצביע על היערכות חירום בשל מות הרודן.

 

בעבר כבר קרה שקים – שלפי הערכות גילֹוֹ 36 – נעלם מדיווחי התקשורת הממלכתית של צפון קוריאה. בשנת 2014 הוא נעלם ליותר מחודש, ובהמשך הוא נראה בשידורי הטלוויזיה הצפון קוריאנית צועד עם צליעה. העובדה שהוא מעשן כבד ושנראה כי מאז עלייתו לשלטון הוסיף קילוגרמים רבים למשקלו רק מגבירה את התהיות בנוגע למצבו הבריאותי. למשפחתו יש היסטוריה רפואית של בעיות קרדיו-וסקולריות.

ארכיון דונלד טראמפ נשיא ארה
טראמפ: יודע מה מצבו של קים, אבל לא יכול לדבר על כך כעת(צילום: AP)

בלילה האחרון רמז גם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שקים בחיים, ואמר כי יש לו "מושג טוב" על מצבו, אם כי הדגיש שבשלב זה אינו יכול לפרט על כך. הוא הבטיח "שבזמן הלא מאוד רחוק" תיפתר התעלומה. "אני רק מאחל לו טוב ומקווה שהוא בסדר", אמר טראמפ. הבוקר התייחס לסוגיה גם ראש ממשלת יפן שינזו אבה, שאמר כי ממשלתו מודעת לדיווחים על מצבו של קים ועוקבת בתשומת לב רבה אחר מצבו.

 

מומחים שונים לצפון קוריאה הטילו ספק בטענה שהעלה השר הדרום קוריאני, שלפיה כאמור ייתכן שקים נמצא בבידוד מחשש להידבקות בקורונה – אפשרות שכבר אתמול העלה אותה בכיר אחר במדינה. כחלק מניסיונה לבלום את הנגיף, נזכיר, ביטלה צפון קוריאה כמה אירועים גדולים, סגרה את הגבולות והכריזה על הגבלות נוספות. אך אם קים אכן נמצא בבידוד רק בגלל החשש מהנגיף, לא נראה שאמורה להיות לשלטונות בעיה גדולה לפרסם תמונות עדכניות של הרודן.

 

"אם הוא רק רוצה להימנע מהידבקות, תיאורטית מאוד קל לפרסם תמונות או סרטונים שבהם נראה קים הבריא", אמר צ'אד אוקרול, מנכ"ל Korea Risk Group, ארגון העוקב אחר המצב בחצי האי הקוריאני. "הדבר מחורר חור גדול בנרטיב של התקשורת הממלכתית, שלפיו המשבר הזה נמצא בשליטה מוחלטת", הוא הוסיף.

  (צילום: רויטרס, Planet Labs-38 North)
ניסיון הטעיה? הרכבת של קים בעיירת הנופש וונסאן(צילום: רויטרס, Planet Labs-38 North)

גם ברויטרס ציטטו "גורם מהימן" שמעורה לטענת סוכנות הידיעות במודיעין האמריקני, שאמר כי בהחלט אפשרי שקים נעלם על מנת להימנע מחשיפה לקורונה. אותו גורם ציין כי צילומי הלוויין שבהם זוהתה רכבת בעיירת הנופש וונסאן – ככל הנראה הרכבת היוקרתית המשרתת את קים –  מלמדים כי קים שוהה שם כעת, או שלפחות שהה שם עד לאחרונה.

 

יחד עם זאת, אותו גורם הדגיש כי עדיין לא התקבל מידע מהימן בנוגע למצבו של קים, וציין שסוכנויות המודיעין של ארה"ב עדיין בוחנות את האפשרות שמצבו חמור.

 

תאה יונג-הו, דיפלומט צפון קוריאני לשעבר שערק לדרום ב-2016, אמר כי ייתכן שצילום הרכבת דרך הלוויין הוא חלק מניסיון הטעיה של פיונגיאנג, כדי להסוות את תנועותיו של קים ג'ונג און. "ההנחה בצפון קוריאה היא שלווייני הריגול של ארה"ב מנטרים כל הזמן את הצפון – והם ערוכים לכך", אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
קים ג'ונג און
צילום: רויטרס
מומלצים