שתף קטע נבחר

גזים וקוליק בתינוקות – למה זה קורה ואיך ניתן להקל

תופעת ה'גזים' בתינוקות המוכרת למרבית ההורים מאפיינת תינוקות בחודשי חייהם הראשונים וזאת כחלק מהבשלת מערכת העיכול וההסתגלות לחיים מחוץ לרחם. בדומה לידיו הקטנטנות והמושלמות שעדיין אינן יודעות לתפוס ורגליו הזעירות שעדיין אינן יודעות ללכת, כך גם בפנים, המערכות מסתגלות וזו שעושה הכי הרבה 'רעש' היא מערכת העיכול. בלשון הרפואית קוראים לזה קוליק (Infantile Colic) ומגדירים את התופעה בהתאם לגיל התינוק ולמאפיינים בהתנהגותו ובמצב בריאותו הכללי. ריכזנו לכם את כל המידע והעצות שיעזרו לכם לצלוח את התקופה הזו בשלום

כיצד מגדירים קוליק?

ההגדרה המקובלת היום נקבעה ע"י ועדת מומחים בינלאומיים שהגדירו את המאפיינים הבאים (קריטריוני רומא 4):

 

תינוק מתחת לגיל 5 חודשים אשר בוכה בכי ממושך ללא סיבה נראית לעין, עם התקפים חוזרים של אי שקט שקשה להרגיעם הנמשכים כ- 3 שעות ביום, 3 פעמים בשבוע. ויחד עם זאת התינוק בריא בדרך כלל וגדל ומתפתח כמצופה.

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

עד כמה זה שכיח?

הספרות המדעית מדווחת על כ20% מהתינוקות אשר סובלים מקוליק אולם אם נשאל את ההורים לתינוקות עד גיל חצי שנה, הרי שמרביתם המכריע (כ-80%) יעיד שהתינוק שלהם סבל בעבר או סובל כעת מגזים בתדירות כזו או אחרת. כך או כך הגם שזו תופעה פיסיולוגית התפתחותית הרי שההתמודדות עם בכיו וסבלו של תינוק אינה פשוטה להורים שמחפשים איך להקל ומוכנים לעשות הרבה בשביל השקט שלו (ושלהם).

 

הקשר לתזונה

במידה ואת מניקה חשוב שתמשיכי בכך. ניתן לנסות הימנעות למשך מספר ימים ממוצרי חלב ולראות אם חלה הטבה אצל התינוק ובמידה וכן להמשיך בכך לתקופה תוך התייעצות עם דיאטנית לגבי העשרת התפריט במקורות נוספים לסידן.

 

האכילו את התינוק עם תחילת סימני הרעב הכוללים השמעת קולות של אי נחת, סיבוב הראש לצדדים בחיפוש אחר הפטמה, קירוב ידיים אל הפה או מציצה נמרצת של המוצץ אשר אינה מרגיעה את התינוק, אל תחכו עד שיהיה רעב מאד.

 

יחד עם זאת, חשוב להבין שלא כל בכי מעיד בהכרח על רעב – לעתים מתוך חוסר אונים, אנו טועים לפרש כל בכי של התינוק כסימן לכך שהוא רעב וממהרים להציע לו ארוחה נוספת, גם אם אנחנו יודעים שזו אינה שעת ההאכלה הרגילה שלו או שלא עבר פרק זמן סביר מהארוחה הקודמת. נסו ללמוד ולזהות את סוגי הבכי השונים של התינוק ,לא כולם מאותתים על רעב וזכרו שריבוי ארוחות עלול להכביד על אי השקט במערכת העיכול ולהחריף את כאביו.

 

כשהתינוק מוזן בבקבוק חשוב לשים לב לקצב האכילה שלא יהיה מהיר מדי, לשם כך בחרו בפטמה עם חור קטן על מנת שלא תהיה זרימה מהירה מדי שעלולה להיות מלווה בהכנסת אויר. אפשרו לתינוק לעשות הפסקות להוצאת אויר (גרפס) במהלך הארוחה ועם סיומה.

 

חלב אם הינו המזון הטוב ביותר לתינוק (צילום: מטרנה)
חלב אם הינו המזון הטוב ביותר לתינוק(צילום: מטרנה)
  

במידה והתינוק ניזון מתמ"ל – תרכובת מזון לתינוקות, כדאי להשתמש בתמ"ל מסוג קומפורט כדוגמת מטרנה קומפורט שפותחה לתינוקות עם קוליק עם פרוביוטיקת הפטנט הייחודית מסוג L.reuteri ושילוב רכיבים יחודי ובהם שמן בטאפלמיטט, הרכב חלבונים 60:40 העשיר בחלבון ה-WHEY והרכב פחמימות דל בלקטוז. הזן הפרוביוטי ל.ראוטרי (L.reuteri DSM 17938) הינו הנחקר ביותר בהקשר של קוליק בתינוקות. זן זה שנמצא בדגימות חלב אם של נשים ממדינות שונות ברחבי העולם ובהם גם נשים מישראל, נמצא כיעיל בהקלה על העיכול ובהפחתת משך בכי בתינוקות עם קוליק.

 

בסקירת מחקרים מקיפה (מטה אנליזה) שהתפרסמה לאחרונה בעיתון המדעי המוביל ברפואת ילדים הPediatrics, בה נסקרו מחקרים קליניים אקראיים כפולי סמיות שהקיפו מאות של תינוקות ובדקו את יעילות הטיפול בפרוביוטיקה ייחודית זו,הסיקו החוקרים כי בקבוצת הטיפול הפרוביוטי בל.ראוטרי משך זמן הבכי ואי השקט הממוצע היה קצר משמעותית, בהשוואה לקבוצת הביקורת (הפלסבו).

 

טיפים נוספים להקלה

הרעיפו חום ואהבה - הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות הוא להיות שם בשבילו עם חיבוק, מגע, חום ואהבה של אמא או אבא. אל תחששו להרבות בהחזקתו על הידיים ואל תבהלו מאמירות שזה יהפוך להיות מפונק כי 'יתרגל להיות על הידיים'. זכרו שעד לא מזמן הוא היה עטוף ברחם ונדרשת תקופת הסתגלות לחיים החדשים שבחוץ.

 

תנוחות ערסול ואחיזה - ערסלו את התינוק על הידיים או במנשא המאפשר את הרמתו בתנוחת ערסול. נסו את תנוחת 'נמר על עץ' בה התינוק שוכב על זרועכם, כך שבטנו צמודה אליה, ראשו מביט החוצה ורגליו משתלשלות כלפי מטה. השילוב של הקרבה הפיזית אליכם והלחץ העדין על הבטן מאד מרגיעים. תוכלו להוסיף ליטוף או עיסוי עדין על גבו בעזרת היד השניה. שבו על כדור פיזיו גדול כשהתינוק בידכם ונועו במעגלים, התנועה המונוטונית מסייעת להרגעה.

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

עיסוי בטן או אמבט מרגיע - השכיבו את התינוק על גבו במקום נעים וחמים, הפשיטו אותו, מרחו את ידיכם במעט שמן תינוקות או שמן שקדים ועסו את בטנו בתנועות מעגליות ועדינות עם כיוון השעון. קפלו את רגליו בעדינות כלפי בטנו. גם אמבטיה חמימה ונעימה יכולה לסייע להרגיע את התינוק ולהקל עליו.

 

היעזרו במוצץ - נסו להרגיעו עם מוצץ, פעולת המציצה נמצאה כמרגיעה מאד את התינוק, במיוחד בשילוב החזקתו על הידיים, תוך כדי הרגעתו אותו בליטוף, חום ודיבור בטון שליו.

 

רננה מזרחי היא תזונאית קלינית ומנהלת מדעית מטרנה

 

למידע נוסף, הקליקו כאן>>

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים