שתף קטע נבחר

הקומבינה של אופיר טורס

אופיר טורס פירסמה מודעה לפיה כל הקונה באיקאה יקבל הנחה לחופשה בסקנדינביה; מעיון באותיות הקטנות עולה כי המבצע לא ממש אטרקטיבי; עוד התברר כי לאיקאה אין יד ורגל בעניין

"הקומבינה הסקנדינבית" – כך הוכתרה מודעה שהתפרסמה בעיתונים ובה הוצעה לצרכנים הנחה ברכישת חבילות תיור של אופיר טורס – אם יציגו חשבוניות קנייה מקוריות של חנות איקאה. ומה מסתתר מאחורי הכותרת הזאת? לטעמי, קודם כל עלבון לצרכנים. ונוסף על כך, כהנה וכנה הטעיות וסעיפים מקפחים. בואו נראה.

"חיכיתם שזה יקרה, עמדתם בפקקים, עמדתם בתור לכניסה, פילסתם דרך בין עשרות אלפי קונים, עמדתם בתור לקופה, שילמתם ונהניתם", אומרת המודעה. "טעמתם את המנה הראשונה... כעת אתם (ורק אתם) מוזמנים ליהנות מהמנה העיקרית, להירגע מההמתנה הארוכה בתור ולהכיר את סקנדינביה השקטה והקרירה". איך?

"כל מי שרכש באיקאה וברשותו חשבונית מקורית מוזמן לפנות למשרדי סוכנות אופיר טורס לקבל הנחה של עד 1,000 ש"ח לזוג, לסקנדינביה חבילות עיר, טיולים מאורגנים, חבילות טוס וסע וכו'". החבילות הרלבנטיות מפורטות מיד אחר כך.

לכאורה, לא רע. אבל כשבודקים מה באמת מציעים שם, התמונה אינה כה ורודה.

למשל, האותיות הקטנות שבתחתית המודעה. "ההנחה תינתן למזמינים עד לתאריך 15.5.01 בלבד". העיתון שבו פורסמה המודעה הוא מ-1 במאי. כלומר, לצרכנים הקציבו כשבועיים בלבד לרוץ לקנות כדי ליהנות מההטבה. אבל גם זה לא מדויק: "כל הקודם זוכה" – מעמידים שם דברים על דיוקם. כלומר, בהחלט ייתכן שתרוצו לקנות – אבל בסוף תגיעו לאופיר טורס ושם יגידו לכם שהם נורא מצטערים, אבל המבצע הסתיים.

עוד צריך לשים לב לכך, שבמודעה לא מפורט כמה שוברי הנחה בכלל מוצעים לצרכנים. כלומר, מבחינת הצרכנים כל זה הוא תעייה באפלה.

האפליה מתעבה עוד יותר כשמגיעים לתכל'ס, סכום ההנחה. כאמור, ההנחה על חבילות התיור שבמודעה היא עד 1,000 ש"ח. מה פירוש "עד"? לפי איזה קנה מידה ייקבע לאיזו הנחה – בסכום שבין שקל אחד ל-1,000 – זכאים הצרכנים? על זה אין מלה במודעה. אולי תגלו במשרדי אופיר טורס.

חוץ מזה, מחירי המבצעים המפורטים במודעה אינם כוללים – על פי האותיות הקטנות – "מיסי נמל, דמי רישום והעברות". הניסיון מלמד, שהתשלומים עבור פריטים אלה עשויים להגיע עד 100 דולר – כלומר כ-400 שקל. במילים אחרות, ההנחה שתינתן לצרכנים שיצליחו להגיע למבצע תתכווץ בהתאם. ומי שיקבל הנחה בשווי פחות מ-400 ש"ח - פשוט לא ייהנה מכלום.

אם בכל זה לא היה די, באות עוד כמה מילים באותיות הקטנות ומלמדות, כי אולי – בעצם – לא מבטיחים לצרכנים שום דבר. "לפי תקנון המבצע החברה רשאית להפסיק המבצע ללא הודעה מוקדמת", נאמר שם.

תקנון המבצע? איפה נמצא התקנון הזה? זה לא נאמר במודעה. מה כתוב בו? המשפט שלעיל הוא היחיד המצוטט ממנו. כל השאר – לניחושכם בלבד.

אבל העיקר הוא התוכן: החברה שומרת לעצמה את הזכות להכריז בכל רגע כי המבצע מופסק – וכל מי שקנה וקנה ופיתח ציפיות ותקוות, יישאר וכל תאוותו בידו.

כל זה הוא די והותר מבחינת הצרכנים. אך במקרה זה התבררה הטעיה נוספת. למערכת ynet הוברר, כי לאיקאה אין כל יד ורגל בעניין. הרעיון למבצע שיושתת כולו על חשבוניות קנייה שלה נולד ובוצע כולו באופיר טורס – בלי שאיקאה שותפה כלל בכך.

אשר לצרכנים, זכותם לדעת מי באמת עומד מאחורי המבצע הזה, על כל הבעייתיות שכאן עמדנו עליה. אשר לאיקאה, נראה שיועציה המשפטיים כבר יידעו כיצד להתמודד עם שימוש בשמה של החברה בידי מי שלכאורה לא הוסמך לכך.

 

אופיר טורס: התקנון נמצא במשרדינו

 

מאופיר טורס נמסר בתגובה כי כל אחד יכול לקבל את תקנון המבצע במשרדי אופיר טורס, פקס או בדואר אלקטרוני. לגבי סכום ההנחה, נמסר כי הוא נקבע על פי החבילה אותה רוכש הלקוח, ללא שום קשר לסכום הרכישה שלו באיקאה.

לגבי המודעה שלא קיבלה את אישור איקאה, נמסר מאופיר טורס כי הם לא רואים בכך כל בעיה. איקאה מייצגת בעיניהם את סקנדינביה והמבצע שהם משווקים הוא לסקנדינביה.

 

תגובת איקאה: המודעה בניגוד לרצוננו

 

טליה יואלי שוודרון, מנהלת השיווק של "איקאה", מסרה בתגובה כי מודעת "אופיר טורס" פורסמה בניגוד לרצונינו והסכמתינו. חברת "אופיר טורס" פנתה אלינו בהצעה לשיתוף הפעולה המוזכר במודעה, ואנו סירבנו והבענו את התנגדותינו באופן חד משמעי.

הנושא נמצא כעת בבדיקת היועצים המשפטיים של החברה. אנו מוחים על השימוש במוניטין שלנו בניגוד לרצונינו ושלא ברשותינו, בייחוד לאור האופן שבו פעלה חברת "אופיר טורס".

 

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 

 

 

 

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך המודעה. איקאה לא היתה שותפה
מתוך המודעה. איקאה לא היתה שותפה
מומלצים