דרוש: סלבריטאי לשיקום התיירות
אנגליה בחרה בדיוויד בקהאם להצלת התיירות הכושלת שלה – "ידיעות אחרונות" ניסה לבדוק מי מתאים לתפקיד בארץ בין הצעות הפרסומאים: מארק ספיץ, דנה אינטרנשיונל והאפיפיור
לא מיק ג'אגר, לא רובין וויליאמס ולא אלטון ג'ון - אנגליה בחרה דווקא בדיוויד בקהאם, קפטן נבחרת הכדורגל של אנגליה, להוביל את קמפיין התיירות שאמור לעלות לאוויר בחודש אוגוסט הקרוב, בסכום עתק של כ-14 מיליון לירות שטרלינג.
בדומה לתיירות הישראלית, גם התיירות הבריטית סובלת ממשבר ענק, בעקבות החשש ממחלת הפה והטלפיים שפקדה את המדינה. אנגליה היא ללא ספק מדינת כדורגל, כך היא מגדירה עצמה וכך היא נתפסת. מבדיקת ידיעות אחרונות" עולה, כי הפרסומאים הישראלים לא חושבים שכוכבי כדורגל היו יכולים לקדם את התיירות לישראל: הם לא מספיק מוכרים, והכדורגל כאן זה לא הכדורגל שם", הם אומרים. על דבר אחד בקמפיין הבריטי כולם מסכימים - 14 מיליון לירות שטרלינג, הלוואי עלינו"
ביקשנו ממנהלי קריאיטיב ממספר משרדי פרסום גדולים לציין את מי היו בוחרים לקידום התיירות בישראל, באמצעות קמפיין פרסומי שיפנה לאוכלוסייה מחוץ לישראל.
מזרח תיכון חדש
גדעון עמיחי, מנהל הקריאיטיב ושותף במשרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי, מעלה שתי חלופות שונות למובילי קמפיין תיירות לישראל. שמעון פרס נתפס בחו"ל כמקדם רעיון השלום וכמקדם מזרח תיכון חדש, ולכן האופטימיות שלו יכולה לשדר הרבה מאוד מהדברים הטובים שאנו רוצים לשדר לתיירים פוטנציאליים. הוא מוכר, הוא מוערך, הוא מפורגן. עצם הימצאותו בקמפיין מסוג כזה יכולה למשוך תשומת לב מצד אחד, ולתת לגיטימציה למנהיגי העולם לתמוך ברעיון של הקמפיין כולו", אומר עמיחי.
רעיון נוסף אותו מציע עמיחי, מתרכז בתחומי ארה"ב בלבד. אני מאמין שלמרק ספיץ, אחד השחיינים הגדולים בהיסטוריה ואחד היהודים האמריקנים החמים ביותר, יש יכולת למשוך תשומת לב בשוק האמריקני. מה גם שהאיש היה לא מעט פעמים בישראל, ויש לו זכרונות מאוד טובים ממנה מהזכייה הגורפת במכביה ועד היחס החם והאוהב שהוא קיבל פה. בארה"ב מעריכים מאוד ספורטאים כמוהו ויש לו יכולת לדבר אל הקול היהודי", אומר עמיחי.
לגבי הקמפיין הבריטי, אומר עמיחי כי ספורטאים הם מהאנשים האהודים ביותר ובעלי יכולת השפעה גדולה על הציבור. קחו לדוגמה את טל ברודי".
האפיפיור יבחר את השעה
דיוויד בקהאם הוא מגה-סטאר ואין ספק שהוא יעשה עבודה מדהימה עבור התיירות האנגלית", אומר אורן פרנק, סמנכ"ל קריאיטיב בכיר במשרד הפרסום מקאן-קשר-בראל. כמוביל הקמפיין הישראלי הייתי בוחר את האפיפיור. הוא רק צריך להגיד לכל הנוצרים באיזה יום ובאיזה שעה להגיע לישראל, והם כבר יגיעו".
שוני ריבנאי, מנהל הקריאיטיב ושותף במשרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, לא היה משתמש בדמויות ישראליות ידועות. לדבריו, אם הייתי צריך לבחור את מי שיוביל את הקמפיין שאמור לקדם את התיירות בישראל, הייתי בוחר אנשים מפורסמים מחו"ל, שביקרו בארץ. בעזרתם ניתן להעביר מסר של לגיטימציה לכל אותם תיירים פוטנציאליים שחוששים לבוא לארץ".
באשר לבחירה של הבריטים בבקהאם אמר ריבנאי, כי אני חושב שזה לגיטימי לבחור בבקהאם. הוא אהוב בכל אירופה ויש לי הרגשה שהוא מדבר לקהלים מאוד רחבים. האהבה לכדורגל האנגלי היא גורפת, כך שזה לגיטימי לגמרי לבחור בו כמוביל הקמפיין". מה בנוגע לקמפיין דומה בארץ? נשאלת השאלה עד כמה הכדורגלנים הישראלים ידועים בעולם. גם הבעיות בישראל הן אחרות מאשר באנגליה ואיני חושב שעיני העולם נשואות כרגע לכדורגל הישראלי".
צבעוני ורעשני
דנה אינטרנשיונל, היא ללא ספק הדמות הנכונה להוביל קמפיין לתיירות נכנסת לישראל", אומר יגאל שמיר, סמנכ"ל הקריאיטיב במשרד הפרסום גיתם-BBDO. שמיר מסביר את הבחירה: אני חושב שדנה אינטרנשיונל כוללת ניגודים בלתי אפשריים בדומה למדינה שלנו. שום דבר כאן הוא לא כמו שנראה, וכך גם אצלה. כאן, וגם אצלה בסופו של דבר, הכל צבעוני, רעשני ושובה לב. לא יודעים מה הדבר הבא. אני חושב שמה שמשך את התיירות בשנים עברו זה פחות מעניין, ויש לשנות את הקונספט. מה שמעניין זה דור העתיד, הצעירים, ואת הדור הזה פחות מעניין לראות חיילות עם עוזי בתחנה המרכזית, ממטרות בקיבוץ ובדואים על גמלים", אומר שמיר. אני חושב שנער שומר מסורת שנוסע ללונדון להפוך לאישה ואחר-כך מתחפש לתוכי וזוכה באירוויזיון, משקף היטב את המדינה שלנו".
לגבי הקמפיין האנגלי בכיכובו של בקהאם, אומר שמיר, כי אני לא ממש מכיר את הפרטים, אך זה נראה לי רעיון טוב וגיוס נכון של סלבריטאי.
באנגליה בחרו לקחת דווקא את הזווית של הכדורגל, שהוא פן אחד מכל מה שיש לאנגליה להציע. זו בחירה מעניינת במדינה שיש בה אופנה, בית מלוכה, תיאטרון ומוזיקה. אם הייתי משרד התיירות הייתי מחפש זווית חדשה, וזה מה שהאנגלים עשו".