סקר: שוק כרטיסי החיוג לחו"ל יצמח השנה ב-30%
על פי חברת המחקר ביזנס דאטה, כ-3 מיליון כרטיסי חיוג לחו"ל נמכרו בישראל בשנת 2000. החברה מעריכה כי לאחר שנת 2001 יקטן השוק כתוצאה מגידול השימוש בתקשורת סלולרית
כ-3 מיליון כרטיסי חיוג לתקשורת בינלאומית, המשולמים מראש (pre paid) נמכרו בישראל בשנת 2000. כך עולה מסקר שערכה חברת ביזנס דאטה ישראל (המתמחה באספקת מידע עסקי, כלכלי ושיווקי בארץ ובעולם), בנושא כרטיסי חיוג.
מהסקר עולה כי מדי חודש הגיע היקף מכירת כרטיסי חיוג אלה לסכום של כ-8.5-9.5 מיליון שקל. שוק זה גלגל ב-2000 סכום של 102-114 מיליון שקל. על פי הערכות החברה, בשנת 2001 יגדל שוק כרטיסי ה-pre-paid לשיחות בינלאומיות בכ-30%, זאת לאחר גידול של כ-15%, שנרשם בשוק זה בשנת 2000.
שוק כרטיסי החיוג כולל כרטיסים לשימוש בטלפון רגיל ובטלפון סלולרי, כשחלקם משולמים מראש וחלקם משולמים בכרטיס אשראי עם ביצוע השיחות (post-paid). את הכרטיסים המשולמים מראש לתקשורת בינלאומית מפעילות 3 חברות התקשורת (בזק, ברק וקווי זהב), המחזיקות בנתח שוק של כ-90%. לצד חברות אלה פועלות כמה חברות קטנות. את השיחות המשולמות מראש בסלולרי מפעילות 3 חברות הסלולר וכן מירס, שחלקה זניח.
סקר השוק מגלה, כי החברות המפעילות כרטיסי חיוג המשולמים מראש לתקשורת בינלאומית פונות בעיקר לאוכלוסייה בחתך סוציו-אקונומי נמוך, שאינה מחזיקה כרטיסי אשראי, או אינה מנהלת חשבון בנק ואין ברשותה קו טלפון קבוע. בשנים האחרונות העובדים הזרים מהווים את פלח השוק הגדול ביותר המשתמש בכרטיסי חיוג אלה. כן משתמשים בהם תיירים, פלסטינים, צעירים ועולים חדשים. לעומת זאת, קהל המשתמשים בכרטיסי ה-post-paid מורכב בעיקר מבעלי כרטיסי אשראי ישראלים היוצאים לחו"ל ומעובדי חברות בעלות סניפים בחו"ל.
לפי הערכות החברה, לאחר שנת 2001, יקטן השוק כתוצאה מגידול השימוש בתקשורת הסלולרית. ככל הנראה, יורידו החברות את מחירי כרטיסי החיוג לחו"ל המשולמים מראש, אך לא יוכלו להתמיד בכך זמן רב.
בשוק הסלולרי צפוי בשנת 2001 גידול של כ-10% במספר רוכשי כרטיסי החיוג המשולמים מראש. הרחבת השימוש בטלפונים הניידים בחו"ל תצמצם גם את השימוש בכרטיסי הpost-paid, זאת למרות הפרשי המחיר המשמעותיים בין שתי האופציות.