שתף קטע נבחר

נאטו - אימת המערביים

"אני נזכרת בבעתה ביום הנורא בו קניתי בטעות סושי ממולא בחתיכות קטנת בצבע בז' שנראו לי כמו ירקות. להפתעתי הטעם היה נורא, והריח עוד יותר. והמרקם? חלקלק ודוחה". איריס ז'ורלט מספרת על נאטו - עוד מאכל יפני שמתאים רק למי שגדל עליו

אז למי הצבעת? אני שואלת את איזומי, "סוד", היא אומרת וצוחקת. לפי כל הסיכויים הסטטיסטיים זה היה לקואיזומי אני סונטת בה, למראה תוצאות האמת המרשימות של הבחירות לבית התחתון של הפרלמנט שנערכו השבוע ביפן.

 

בבחירות אלו ניצח רוה"מ המכהן ג'וניצ'ירו קואיזומי בניצחון סוחף והיסטורי. לדעתי, כל הנשים היפניות הצביעו לקואיזומי בגלל שהוא גבר נאה שדומה לריצ'רד גיר, אני אומרת לה, והיא שוב צוחקת ועוטה פני פוקר.

 

אני עוברת לסושי. איזומי, איזה סוג של סושי את הכי אוהבת?  "או, יש הרבה סוגים", היא מרצינה לפתע ומקמטת את פרצופה המתוק. "אני חושבת שהכי אהוב עלי אינארי סושי (כיסי טופו מטוגן ממולאים באורז) נגי טורו (מין סטייק טרטר מבטנו של דג הטונה) וסושי עם נאטו".

 

אני מאבדת לרגע את שיווי המשקל: נאטו? את בטוחה? אבל שמעתי שיש הרבה יפנים שלא אוהבים נאטו. איזומי מחייכת:

"את מתכוונת שיש הרבה גאיג'ינים שלא אוהבים נאטו. יש מעט יפנים שאכן לא יגעו במאכל ויגידו עליו דאמה" (אסור אין בנמצא לא מתאים או לא אוהבים ביפנית כשהאצבעות משולבות בהתאם להדגש הכוונה). "אבל כולם יודעים שגאיג'ינים לא אוהבים נאטו", היא צוחקת.

 

אני מודה באשמה בבושת פנים, אכן בשבילי נאטו הוא דאמה. אני נזכרת בבעתה ביום הנורא בו קניתי בטעות סושי ממולא בחתיכות קטנת בצבע בז' שנראו לי כמו ירקות. להפתעתי הטעם היה נורא, והריח עוד יותר. והמרקם? חלקלק ודוחה. פשוט לא אכיל. ואני חשבתי שאני מסוגלת לאכול הכל. הכל, עד שזה מגיע לנאטו.

  

נאטו NATTO

 

נאטו הינו מאכל המופק מפולי סויה שעברו תהליך של התססה. זהו מאכל יפני מסורתי הקיים למעלה מ-1000 שנה. הפופולריות של המאכל עלתה בעקבות תרומתו הרפואית הגדולה. לדוגמא נהוג לחשוב כי הוא מונע התקפי לב, שבץ מוחי, סרטן ועוד.

 

הסיבה העיקרית לתכונות המרפא המיוחסות למעדן היא העובדה שבשעת התסיסה נוצרים אנזימים, ויטמינים חומצות אמינו ועוד תוצרים בעלי ערך תזונתי. כל אלה מעניקים לנאטו את היכולות הרפואיות והבריאותיות שלו. נאטו מכיל ויטמין B12, שחסר בתפריט של צמחונים, ולכן מתאים למתנזרים מבשר.

 

איך עושים נאטו

 

הנאטו מורכב מפולי סויה מאודים שתססו עד למצב המעניק להם את הטעם המפורסם ואת המרקם של הדביקות והחלקלקות. פולי הסויה מגובבים יחדיו בחוטים הדומים לחוטי עכביש.

 

איך זה קורה? הסוד טמון בבקטריה "בצילוס נאטו", שמפעילה את תהליך ההתססה. זאת לאחר שפולי סויה שנבחרו בקפידה אודו במיכל פלדה, בתהליך שסופו אוכל שניתן לעכלו בקלות והוא מזין מאד. פולי הסויה שמיועדים להכנת נאטו קטנים יחסית - בגודל של כ- 5.5 מ"מ. יש עדיפות לפולים קטנים, משום שבשעת תסיסה קל יותר להגיע למרכז הפול.

 


נראה אותכם אוכלים את זה                                      (צילום: יפעת יהודה)

 

 

לאחר שרוחצים את הפולים, מכסים אותם במים לזמן שנע בין 12 ל-20 שעות, עד שהם תופחים (לא מזכיר לכם הכנת חומוס?) אחר כך מאודים הפולים במשך 6 שעות. לאחר מכן הפולים מעורבבים ברוטב מיוחד שמכיל מלח, סוכר, ושמרים עם אותה בקטריה. התערובת עוברת תהליך תסיסה בטמפ' של 40 מעלות צלזיוס למשך כ-24 שעות. אחר כך מקררים את הנאטו ומישנים אותו במקרר למשך שבוע. בעבר הכינו נאטו על ידי אכסון של פולי סויה בתבן אורז (RICE STRAW) שהכיל באופן טבעי 'בצילוס נאטו'. תהליך התסיסה התבצע כשהפולים היו קבורים או מונחים תחת תנור חימום שולחני יפני.

 

 

איך אוכלים את זה?  

 

קיים מגוון רב של סוגי נאטו. בדרך כלל הוא נאכל בארוחות בוקר עם ביצה שלוקה, או במרק מיסו, בסלטים עם טופו, ממולא בחביתה, מוגש כמטבל ואפילו מטוגן בשמן עמוק וכך נהפך למאכל סתגלן במיוחד: נאטו משתלב עם הרבה מאכלים ביניהם אורז בתוספת רוטב סויה חרדל צנון יפני. ועוד. ויש אפילו גם גלידת נאטו, תאמינו או לא.

 

אפשר לומר בבירור שהיפנים מתחלקים לשניים: אלו שאוהבים את הטעם והריח של הנאטו ואלו ששונאים את ריחו ואת המראה שלו. עבור האוכלוסיה השנייה קיימים יצרנים שיגוונו את המוצר ויפיקו נאטו ללא ריח או ריח חלש.

 

אין ספק שצריך לפתח טעם נרכש לנאטו בדיוק כמו שצריך לעשות זאת עבור סוגים משונים של גבינות. אבל ברגע שתרכשו את הטעם תהיו מכורים "לגבינת הירק" הזו מבטיחים אלו ש'חצו את הקווים' ובכל זאת אוכלים את המאכל השנוי במחלוקת. בדומה למאכלים רבים,כמו השמפנייה והרוקפור למשל, גם הנאטו התגלה במקרה. אני מודה בבושת פנים כי אני מעדיפה לאכול גבינת רוקפור ולשתות שמפנייה בצידה, מאשר לאכול את פצצת הבריאות המקומית.

 

ונעבור למתכון... לא של נאטו אלא של צ'יראשי סושי משודרג:

  

צ'יראשי סושי - קדירת סושי עם הפתעות

 

קדירת סושי על בסיס סלמון נא. עבור היפנים סושי הוא לא רק גלילי נורי ממולאים (מאקי סושי), ניגירי סושי (גלילות קטנות של אורז ומעליהן סשימי של דג) וטמאקי סושי (קונוסים). סושי הוא גם המון קדירות ביתיות שכוללות אורז, ירקות, דגים ומוגשות בכלי עץ ענקיים כך שכל המשפחה יכולה לשבוע. לקדירות מהסוג הזה קוראים צ'ירשי סושי (Chirashi Sushi).

 

בפורום אוכל של ווינט בחרו לקרוא לו השבוע 'סלט סושי'. כך או אחרת הוא טעים בריא משביע ואפילו לא כל כך משמין. ומאוד מתאים לימות סוף הקיץ החמימים. חרף האיסור היפני החמור לא לתבל את האורז של הסושי בסויה, בפורום המליצו לשדרג את ה'סלט' עם רוטב סויה יפני, וואסאבי.

 

המרכיבים:

1/2 כוס ג'ינג'ר כבוש, קצוץ גס

1/2 ק"ג סלמון לסשימי סופר טרי ואיכותי חתוך לפיסות של 2X2  (אפשר להחליף בסלמון מעושן)

2 מלפפונים חתוכים לגפרורים

2/3 כוס סלרי עלים קצוץ דק

3 אבוקדו בשלים חתוכים לפלחים דקים

מיץ מלימון אחד

1 כף שמן שומשום קלוי

1/2 כוס שומשום, קלוי

חביתה מ4 ביצים חתוכה או גזורה (עם מספרי בישול) לגפרורים או פשוט לחתיכות קטנות

לאורז:

3 כוסות אורז לסושי

3 כוסות מים

1 כפית מלח

2 כפות סוכר

5 כפות חומץ אורז

1 כף מירין (יין אורז)

  

אופן ההכנה:

  1. שמים את כל חומרי האורז בסיר ומביאים לרתיחה. מכסים, מנמיכים את הלהבה ומבשלים על להבה נמוכה עד שהאורז רך ודביק (כ-20 דקות). מקררים מעט. היפנים מנפנפים על גבי האורז במניפה מיוחדת עד שהוא פושר.
  2. מערבבים יחד את הדג, האורז ושאר החומרים. מעבירים לקערת עץ גדולה, דוגמת הקערות המשמשות לסלט חסה. ההגשה חשובה לא פחות מהאוכל עצמו. מגישים קר.

 

איטאדאקימאס!

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איריס ז'ורלט
צ'יראשי סושי - קדירת הפתעות
צילום: איריס ז'ורלט
צילום: יפעת יהודה
כך נראה המעדן
צילום: יפעת יהודה
צילום: יפעת יהודה
ויש גם מוכן בשקית
צילום: יפעת יהודה
מומלצים