שתף קטע נבחר

מחקר: צפייה בטלוויזיה מסכנת את הילדים

מחקר חדש מגלה כי כ-90 אחוז מהפעוטות עד גיל שנתיים צופים בטלוויזיה באופן קבוע. זאת למרות המלצות האיגוד האמריקני לרפואת ילדים למנוע צפייה בגילאים הללו. ממחקר נוסף עולה כי מתבגרים הצופים באופן תדיר בטלוויזיה נמצאים בסיכון גבוה לפתח הפרעות קשב וקשיי למידה

הילדים לא זזים מהמסך? הם צפויים לבעיות למידה וריכוז בבגרותם, כך מגלים מחקרים שפורסמו השבוע בכתב העת Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine. במחקר נוסף שפורסם בכתב העת לרפואת ילדים Pediatrics נמצא כי חמישית מההורים לילדים בני מתחת לשנתיים כבר מציבים טלוויזיה בחדר הילדים.

 

מחקר ראשון: מתבגרים, טלוויזיה והישגים בלימודים

במחקר הראשון בדקו החוקרים מניו יורק את הרגלי הצפייה בטלוויזיה והקשר שלהם להישגים בלימודים בקרב בני נוער וצעירים מ-678 משפחות. החוקרים מצאו כי ילדים שצפו בטלוויזיה שלוש שעות או יותר מדי יום בגיל 14, היו בסיכון של פי 3 לנשור מלימודים אקדמיים עד גיל 33.

 

לדברי החוקרים, צפייה ממושכת בטלוויזיה בגיל 14 נמצאה קשורה לסיכון גבוה להפרעות ריכוז, כישלון בהשלמת שיעורי בית, שיעמום תדיר בבית הספר, שיעור נמוך של בוגרי תיכון, ציונים גרועים ויחס שלילי כלפי בית הספר.

 

מחקר שני: פעוטות ושעות צפייה

במחקר שני בדקו חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון 1,009 הורים לילדים בגיל חודשיים עד שנתיים. החוקרים מצאו כי עד גיל שלושה חודשים, עוד לפני שהפעוטות מצליחים לשבת ללא עזרה, כ-40% כבר צופים באופן קבוע בטלוויזיה, ב-DVD או בוידאו. עד גיל שנתיים 90 אחוז מהילדים כבר צפו בטלוויזיה באורח קבע.

 

הילדים נחשפו לצפייה בטלוויזיה בגיל ממוצע של תשעה חודשים, כשהצפייה היומית המשיכה לעלות משעה ביום בגיל שנה, ועד ליותר משעה וחצי ביממה עד גיל שנתיים. כשנשאלו ההורים מדוע הם מאפשרים לילדים כה צעירים לצפות בטלוויזיה, 28.9% אמרו כי הטלוויזיה מסייעת להתפתחות המוחית וללמידה. כ-23% מההורים אמרו שהטלוויזיה היא פעילות מהנה עבור הילד, וכ-21% טענו כי הם מאפשרים לילד לצפות בטלוויזיה כדי לפנות לעצמם זמן חופשי.

 

מחקר שלישי: טלוויזיה בכל חדר

במחקר שלישי, שנערך על ידי מדעני אוניברסיטת טקסס נמצא כי אחד מכל חמישה ילדים מתחת לגיל שנתיים, וכאחד מכל שלושה ילדים מגילאי 3 שנים ועד 6 שנים כבר צופים בטלוויזיה בחדרם. מעל מחצית ההורים אמרו כי הטלוויזיה בחדר השינה של הילד מאפשרת לשאר בני הבית לצפות במכשירי הטלוויזיה הנוספים בבית.

 

"מצאנו מספר משמעותי של הורים המציבים טלוויזיה בחדר השינה של הילד", אמרו החוקרים, "אף שלחלק מהתוכניות הלימודיות יש השפעה חיובית על התפתחות השכלית במהלך הילדות, צפייה ממושכת עלולה לתת תוצאות שליליות בגיל ההתבגרות. ברור שהמלצות האגודה האמריקנית לרפואת ילדים לפיה יש להימנע מצפייה בטלוויזיה אצל ילדים מתחת לגיל שנתיים, אינה מיושמת".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זמן פנוי להורים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים