שתף קטע נבחר

"ילדים בישראל אינם מוגנים בפני ניצול כלכלי"

היום יציינו ארגונים חברתיים בעולם את יום המאבק הבינלאומי בעבדות ילדים. בישראל התמונה אינה מעודדת: ילדים רבים אינם מעזים להתלונן נגד מעסיקיהם, אחרים עובדים תמורת תשלום זעום בתנאים לא ראויים. מנכ"ל הנוער העובד והלומד: "אין בישראל אכיפה של חוקי העבודה והילדים הם קורבן לניצול שיטתי"

בישראל אין כמעט אכיפה של חוקי עבודה לצעירים ועשרות אלפי בני-נוער וילדים מתחת לגיל 18 עובדים תמורת תשלום זעום - כך מתברר לקראת היום הבינלאומי למאבק נגד עבדות ילדים, המצוין היום (ב') ברחבי העולם. צעירים רבים בישראל אף לא מקבלים כלל את השכר המגיע להם ולא זוכים לתנאים סוציאליים. בנוסף, ישנם רבים אשר מעסיקיהם אינם מדווחים עליהם מתוך ידיעה שעל-פי חוק אין להעסיק נערים מתחת לגיל 15.

 

הסתדרות הנוער העובד והלומד מדווחת לקראת היום הבינלאומי נגד עבדות ילדים כי במהלך שנת 2006 בלבד התקבלו 5,918 פניות של ילדים ובני נוער ונפתחו 691 תיקים נגד מעסיקים בחשד שניצלו צעירים במסגרת העבודה. יחד עם זאת מציינים בארגון כי מרבית הילדים ובני הנוער אינם מעיזים להתלונן כנגד המעסיקים או לא יודעים כלל שהאפשרות הזאת קיימת.

 

פסח האוספטר, מזכ"ל הנוער העובד והלומד, אמר ל-ynet: "במדינת ישראל הילדים אינם מוגנים בפני ניצול כלכלי, בניגוד לאמנה לזכויות הילד של האו"ם, הקובעת כי לילדים הזכות להגנה מפני ניצול. אין בישראל אכיפה של חוקי העבודה והילדים הם קורבן לניצול שיטתי. ישנם בני-נוער רבים המפחדים להעיז ולהגיש תלונה נגד מעסיקים המנצלים אותם".

 

רבים מבין הישראלים שנוסעים בכבישי הארץ נתקלים כמעט מידי יום בילדים בני שמונה עד עשר המחלקים פרחים, פליירים, או במקרה הגרוע - מקבצים נדבות. גם מי שמגיע לתחנות הדלק פוגש לא-פעם באותם ילדים או נערים המבקשים לשטוף שמשות תמורת תשר. בארגונים החברתיים יודעים לדווח כי אותם ילדים מופעלים למעשה על-ידי מבוגרים, שלעתים נוהגים לגזול את מעט השקלים שהרוויחו בעבודה קשה ומאומצת.

 

רכז האיגוד המקצועי של תנועת הנוער העובד והלומד, יורם בר-קובץ, אמר בשיחה עם ynet: "ישנם כל מיני סרסורים שגורפים את רוב הרווחים של אותם ילדים, וחלקם אף לא משלמים להם דבר. המרחק בין ילדים עובדים לילדים עבדים הוא מאוד קטן". גם בר-קובץ ציין כי הילדים העובדים אינם נוהגים בדרך כלל להתלונן.

 

ילדים עובדים עבור המשפחה ונושרים מבית הספר

זווית נוספת של תופעת ניצול הילדים מספק יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד. "למרבה הצער, גם אצלנו יש תופעות קשות, ואינני מתכוון לילדים שבוחרים לעבוד באופן חוקי במהלך חופשות הקיץ", אמר בשיחה עם ynet. "לצערי גם הרשויות ואזרחים רבים שרואים את התופעות הללו, בוחרים להתעלם. לפני שאנו חושבים שזה קורה בארצות אחרות, אנחנו צריכים לדעת שזה קורה גם מתחת לאף. ניתן לראות את אותם הילדים עובדים בשווקים, בכבישים ובמקומות רבים נוספים, וכמעט לא נעשה שום דבר. כנראה שרוב הישראלים התרגלו לראות ולהסתכל הצידה".

 

בקרב העולים מברית המועצות המצב גרוע אף יותר. אלי זרכין, מנכ"ל האגודה הישראלית למען ילדים עולים, אמר ל-ynet כי ישנם ילדים רבים העובדים מתחת לגיל 15 מבין משפחות העולים: "מההיכרות שלנו כמעט כל ילד רביעי עובד, והילדים עובדים ב'שחור', כלומר מקבלים שכר מינימום. אני גם יכול לדווח על ילדים שמקבלים חמישה שקלים עבור שעת עבודה קשה".

 

עוד ציין זרכין, כי רוב הילדים העולים עובדים בידיעת ההורים ואת הכסף המועט שמרוויחים הם מוסרים להם בכדי לסייע בכלכלת הבית. בנוסף התייחס זרכין לאחוזי הנשירה של ילדים עולים מבית הספר ואמר שאחת הסיבות לכך, היא העובדה שהם נאלצים לעבוד ואינם מסוגלים לתפקד בבית הספר ביום שלמחרת.

 

"המון ילדים עולים מחבר העמים משקרים למעסיקים לגבי גילם, ואומרים שהם מעל גיל 15 בכדי להתקבל לעבודה", אומר זרכין. "התופעה הזאת מנוגדת לחוק והממשלה צריכה לתמוך במשפחות העולים. אם ההורים היו מקבלים שכר יותר גבוה המצב היה אחר. באופן כללי, המצב קשה ומישהו צריך לקחת אחריות על זה".


פורסם לראשונה 11/06/2007 22:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
ילדים עובדים. תמונת ארכיון
צילום: איי פי
זרכין. "ילדים עובדים בשחור"
צילום: אמיר כהן
קדמן. הציבור הפך אדיש
צילום: אמיר כהן
מומלצים