שתף קטע נבחר

התרגול למוח שמעלים כאבים כרוניים ששום טיפול לא עזר

באיכילוב עורכים בימים אלו מחקר שעתיד לספק מזור לסובלים מכאבים כרוניים שכל יתר הטיפולים לא הועילו להם. הנבדקים עוברים "אימונים" בשליטה על הפעילות המוחית. "ניטור פעילות המוח זה העתיד", מנבאים רופאי בית החולים

מחקר פורץ דרך שנערך בימים אלו בבית החולים איכילוב עשוי להביא מזור למאות ואלפי אנשים שסובלים מכאב כרוני בעזרת תרגול מוחי בלבד. חוקרי המכון לכאב בבית החולים איכילוב והמרכז לחקר המוח בבית החולים מקווים להקל על חולים רבים שעד כה הרפואה כשלה בסיוע להם ללא כל צורך בתרופות או ניתוח, אלא בעזרת כוח המחשבה בלבד.

 

נבדקת במכשיר הנוירופידבק (צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב) (צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב)
נבדקת במכשיר הנוירופידבק(צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב)

 

עוד בנושא:

טיפול נוירופידבק העלים את הפרעת הקשב של דן

הטכנולוגיה שתדע אם אתם מרוכזים

"הפכתי לצל של מה שהייתי פעם": לחיות עם פיברומיאלגיה

חיי עם פיברומיאלגיה: בת 22 מרגישה כמו בת 80

 

ליאת אבירם ליכטנשטיין בת ה-56 סובלת כבר עשרות שנים מכאבים משתקים ברגליים ובגב. לפני כשלוש שנים היא אובחנה על ידי ד"ר קובי אבלין כסובלת מפיברומיאלגיה (דאבת השרירים), מחלה שתסמיניה הם כאבים כרוניים שאין להם הסבר פיזיולוגי.

 

"אובחנתי כחולה בפיברומיאלגיה אחרי שעשרות שנים לא הצליחו לאתר את הסיבה לכאבים שלי. זו חוויה מתסכלת מאין כמוה לסבול מכאבים מבלי שמצליחים לאתר אותם. חשבו שאני ממציאה את הכאבים", משתפת ליאת, "הסימפטומים של המחלה הם כאבים אדירים ללא סיבה פיזית. במשך כשלושים שנה ערכתי את כל הבדיקות האפשריות, אך הרופאים לא הצליחו לאתר את המקור לכאב. ניסיתי את כל הטיפולים האפשריים, אבל הכאב לא נעלם".

 

ליאת מספרת כי לאחר איבחון המחלה היא החלה טיפול באמצעות כדורים נוגדי חרדה ודיכאון. הטיפול סייע להפחית את הכאבים מהם סבלה, אך הכאב לא נעלם. כשנתקלה בהצעה להשתתף במחקר באיכילוב שמטרתו הקלה על הסובלים מכאבים כרוניים היא קפצה על ההזדמנות.

 

מנטר פעילות בזמן אמת. מכשיר הנוירופידבק (צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב) (צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב)
מנטר פעילות בזמן אמת. מכשיר הנוירופידבק(צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב)

 

שליטה במוזיקה בכוח המחשבה

חוקרי המכון לכאב והמרכז לחקר המוח חיברו את ליאת לנוירופידבק, מכשיר המנטר בזמן אמת את הפעילות המוחית של הנבדק. הנבדק חובש קסדה אליה מחוברות אלקטרודות אשר מודדות את פעילות המוח באזורים מוגדרים. בעזרת המשוב המיידי של המכשיר יכול הנבדק ל"התאמן" על השליטה בפעילות המוח שלו באזור שהוגדר. במסגרת המחקר בו השתתפה ליאת הושמעה לנבדקת מוזיקה והיא התבקשה לחשוב על מחשבות מרגיעות. ככל שהפעילות במרכז הכאב של ליאת פחתה, עוצמת המוזיקה פחתה יחד איתה. כך התאפשר לליאת לתרגל את השקטת הפעילות המוחית באזורים שבחרו הרופאים.

 

"זה היה מדהים", מתארת ליאת, "הצלחתי לפתח טכניקה איך לשלוט במוזיקה בעזרת גלי המוח בלבד. מדובר באימון שדומה בעיקרון לאימון בחדר כושר. בהתחלה התקשתי להחזיק לאורך זמן את המוזיקה בווליום נמוך, אבל עם הזמן הטכניקה שלי הלכה והשתפרה". ליאת מודה כי היא מתקשה ליישם את השיטה גם בחייה היום יומיים אבל עורכי המחקר מקווים כי הם יוכלו ללמד את הסובלים מכאבים כרוניים שיטות לשנות את הפעילות המוחית שלהם ובכך להפחית את הכאב.

 

ד"ר סילביו בריל, מנהל מכון הכאב במרכז הרפואי איכילוב, שמוביל את המחקר בשיתוף עם פרופ' תלמה הנדלר, מנהלת מרכז סגול לחקר תפקודי המוח, מסביר כי המקור לכל תחושת כאב הוא במוח. "תחושות בסופו של דבר לא קורות בידיים או בגב, אלא במוח שלנו. במצבים מסוימים, כמו במהלך משחק כדורגל או קרב, אנשים יכולים כלל לא לשים לב לכאבים, אפילו כשמדובר בפציעות חמורות. השאיפה שלנו היא לסייע למטופל במקום שמפרש את הכאב ולא באיבר עצמו. אנחנו שואפים ללמד אזורים במוח לעשות פרשנות שונה לכאב". ד"ר בריל מציין כי יתרונותיו הגדולים של הטיפול טמונים בכך שמדובר בטיפול לא פולשני וכזה שכמעט ואינו גורם לתופעות לווי.

 

הנבדק מתאמן בשליטה בפעילות המוחית (שאטרסטוק) (שאטרסטוק)
הנבדק מתאמן בשליטה בפעילות המוחית(שאטרסטוק)

 

בחזית המדעית בשימוש בנוירופידבק

ד"ר חגי שרון, רופא בכיר במכון לרפואת כאב באיכילוב וחוקר במרכז לחקר המוח של בית החולים ואוניברסיטת תל אביב, מתאר כי ישראל ניצבת בחזית המדעית בשימוש בנוירופידבק.

 

"בהובלתה של פרופ' הנדלר פותחו במרכז לחקר המוח כמה כלים חדשניים למדידה וויסות של פעילות המוח, ביניהם כלי שמנטר פעילות מוחית באזורים הקשורים לויסות של הרגש.

 

"כאב הוא חוויה שיש בה אלמנט של סבל רגשי מאוד חזק - כשכואב לך אתה אומלל, חרדתי ומתקשה לישון בלילה. אצל הרבה חולי כאב מתפתח 'לופ' מחשבתי שהם מתקשים לצאת ממנו. השיטה שלנו עשויה לסייע לאנשים שיש להם כאב כרוני שמלווה באלמנט סבל רגשי משמעותי.

 

"ההנחה שבלב המחקר היא שאם נלמד אנשים איך להפחית את פעילות המוח באזורי רגש בזמן שכואב להם, הדבר יסייע להם גם בתחומים אחרים כמו הפרעות חרדה או שינה. אנחנו נמצאים כעת בשלבי סיכום ממצאי המחקר ובקרוב נפרסם מאמר שיסייע להפוך את השיטה לשיטת טיפול מקובלת וזמינה". 

 

ד"ר שרון מוסיף ומסביר כי השליטה על ויסות הפעילות המוחית יכול להיות רלוונטית לתחומים רבים נוספים. "ניטור של פעילות המוח ומודעות רבה יותר של האדם למה שמתרחש במוחו בזמן אמת זה העתיד", מנבא הרופא, "אם נוכל לפתח שיטות יעילות ללמד אנשים שסובלים מדיכאון או חרדה איך לשנות את פעילות המוח שלהם זה דבר משמעותי מאוד".



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב
שליטה במוזיקה בעזרת כוח המחשבה
צילום: ליאור צור, דוברות איכילוב
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים