שתף קטע נבחר

טיפול בכאבי גב עם הפרעות תפקוד

שירות ייחודי במרפאה לשיקום שדרה בבית־החולים לוינשטיין, המוביל ברפואת-שיקום בישראל

לרשות הסובלים מכאבי גב וצוואר, עומד שירות ייחודי שנותנת המרפאה לשיקום שדרה בבית החולים לוינשטיין, בנוסף לפעילותה באבחון, טיפול ומעקב בפגיעות חוט-שדרה והפרעות סוגרים.

 

כאב גב הוא תופעה שכיחה שמלווה לעיתים גם בהקרנה לרגליים. בחלק מהסובלים הכאב מתמשך: מופיע ברציפות למעלה משלושה חודשים. לפעמים כאב הגב המתמשך מלווה בהפרעה בתפקוד. ההפרעה בתפקוד יכולה להתבטא בתפקוד המורחב, למשל בקושי להרים משאות כבדים או לבצע עבודות גופניות. היא עלולה להתבטא גם בתפקוד היומיומי, כמו בהימנעות מהתלבשות ורחצה, בהגבלת משך הפעילות בישיבה או עמידה או בקיצור מרחק ההליכה הרצופה.

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

להפרעה התפקודית שמלווה כאב גב מתמשך תיתכן משמעות קשה ולמרות שהסובל מתלונן בעיקר על הכאב, יתכן שהבעיה העיקרית היא דווקא ההפרעה בתפקוד. ההפרעה הזו משבשת יחסים ומעמד במשפחה ובחברה, גם כאשר אין מדברים על כך באופן גלוי, יוצרת קושי ביחסים ובהשתלבות בעבודה ומלווה בדיכאון, בחרדה או בשניהם. למרות שההפרעה התפקודית מתחילה עם כאב גב, לעיתים קרובות היא הופכת לבעיה בפני עצמה, שלא נעלמת גם אם הכאב נעלם ומהווה גורם עיקרי לפגיעה באיכות החיים. לכן חיוני לשחזר תפקוד קרוב ככל האפשר לתקין.

 

הרופאים המומחים אשר יודעים לקשר את ההפרעה הגופנית, בתחום זה, עם הקושי בתפקוד ולהציע טיפול למימוש היכולת התפקודית תוך מזעור ההפרעה הגופנית, הם המומחים לרפואת שיקום שעוסקים בשיקום שדרה. המומחים האלה, במרפאה לשיקום שדרה בבית־החולים לוינשטיין, מציעים בירור בניסיון לחשוף את סיבת הכאב המתמשך, טיפול להפחתתו וככל הנדרש גם ממליצים על טיפול לשחזור תפקודי.

 

  (צילום: אורן יזרעאל)
תרגול הארכת משך הפעילות בעמידה(צילום: אורן יזרעאל)

  (צילום: אורן יזרעאל)
תרגול גריבה בעזרת מכשיר עזר פשוט(צילום: אורן יזרעאל)

 

בידי הפונים עם כאב גב למרפאה לשיקום שדרה, יש לעיתים קרובות הדמיות שהדגימו שינויים ניווניים בתעלת השדרה, בעיקר בלט או פריצת דיסק שבין החוליות, או הצרות תעלת השדרה. אבל בגלל שכיחותם הרבה של הממצאים האלה באוכלוסייה בלי קשר לכאב, לרוב אין ביטחון שהם סיבת הכאב. לכן, במרפאה לשיקום שדרה יינתנו בדרך־כלל המלצות לבדיקות נוספות, בניסיון למצוא את סיבת הכאב. כאשר המומחה לשיקום שדרה ימצא בבדיקתו עדות להתדרדרות נוירולוגית (למשל חולשת שרירים מתקדמת) שניתן לייחס ללחץ על עצבים בתעלת השדרה, הוא יפנה את הנבדק למנתח שדרה.

 

הטיפול התרופתי להפחתת כאב גב מתמשך שונה מהטיפול בכאב גב חריף, ואף הוא דורש מיומנות שיש למומחים במרפאה לשיקום שדרה. מתאימות לו תרופות מסוימות שניתן לקבל משך תקופה ממושכת, עם סיכון קטן יחסית לתופעות לוואי. במרפאה לשיקום שדרה מדריכים איך להשתמש בתרופות האלה באופן שהסיכוי לתועלת יהיה מרבי והסיכוי לתופעות לוואי מזערי: באילו שעות, באיזה מינון ואיך להגדיל אותו בהדרגה. בדרך כלל לא יומלץ על תרופות בהזרקה, תרופות נרקוטיות או נוגדי דלקת לא־סטרואידליים.

 

להפרעות בתפקוד, יוצעו הערכה, הדרכה וטיפול לשחזור התפקוד. הם יינתנו על־ידי אחיות כשתהליך השחזור דורש גם טיפול סיעודי, על־ידי מרפאות בעיסוק לשחזור טיפול אישי ועבודה בישיבה ועמידה ועל־ידי פיזיותרפיסטיות לשחזור ניידות.

 

כשיש כאב גב מתמשך, בעיקר עם הפרעות תפקוד, המרפאה לשיקום שדרה בלוינשטיין היא הכתובת המתאימה.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים