לדואר - בין שלוליות השמן
הדרך לסניף הדואר, השוכן בלב מכון הרישוי דינמומטר בתל אביב, רצופה בתמרונים בין מכוניות וכתמי שמן ומסכנת חיי אדם. פנייה למנכ"ל רשות הדואר נענתה באופן הבא: "הסוכנות במתחם הרישוי דינמומטר הוקמה כדי לתת שירותים למשרד הרישוי ואינה מתאימה לציבור לקוחותינו". דובר הרשות: הנושא ייבדק
עבודתי המקצועית הביאה אותי לפני חודשים אחדים אל משרד ממשלתי השוכן בדרום העיר תל אביב. כדי לקבל שירות מאותו משרד היה צורך בתשלום אגרה, דבר שניתן היה לבצע באמצעות סניף בנק הדואר הקרוב, ברחוב השלושה בשכונת יד אליהו.
וכך, בעודי תרה אחר סניף הדואר שאמור להיות שם, מצאתי עצמי, לתדהמתי, בלבו של מכון הרישוי דינמומטר. נאלצתי לתמרן בדילוגים זריזים בין המכוניות שנכנסו למכון או יצאו ממנו כדי שלא יפגעו בי, לפסוע בקרבה מסוכנת לבורות הבדיקה, שחלקם היו פעורים לרווחה כיוון שלא ניצבה מעליהם מכונית לשם בדיקה, וכל אותה עת השתדלתי שלא להחליק על כתמי השמן שעל רצפת המכון.
אחרי המסע המלבב הזה נתקלתי, בפינתו הפנימית של המכון, בדלת שעליה כתוב "משרד". העובדים במקום שכנעו אותי שאכן שם נמצא סניף הדואר, והם צדקו. היציאה מהמקום הייתה כרוכה, כמובן, באותם תנאים מסוכנים.
כאזרחית מן השורה, כתבתי למנכ"ל רשות הדואר ותיארתי את התנאים השוררים במקום, הצבעתי על הסכנות לחיי אדם שאליהן נחשפים כל הנזקקים לשירותי רשות הדואר, וציינתי כי הדבר בעצם אינו מתקבל על הדעת.
תשובה קיבלתי, בזריזות יש לציין, מדב דעי, מנהל מרחב תל אביב והמרכז של רשות הדואר. למעשה, הוא הסכים עם תלונתי: "סוכנות הדואר במתחם משרד הרישוי דינמומטר הוקמה על מנת לתת שירותי דואר למשרד הרישוי, ואינה מתאימה למתן שירותי דואר לציבור לקוחותינו, שכן הגישה אליה אינה נוחה ותואמת את התיאור במכתבך".
מכאן המשיך וציין, כי בקרבת מקום, מרחק 3 דקות הליכה, נמצא בית דואר ברחוב לה-גרדיה הסמוך, ואפשר לפנות אליו.
"יפה", השבתי לו, "היות שאתה מסכים כי התנאים השוררים במכון הרישוי דינמומטר אינם מתאימים למתן שירותי דואר לציבור לקוחותיה של רשות הדואר, מדוע בכלל קיים במקום כזה סניף דואר? הרי אין לסכן, לא את הנהגים הבאים לקבל שירותי רישוי במקום ולא את שאר האזרחים הנזקקים לשירותי דואר. והיות שקיים בקרבת מקום סניף ברחוב לה גרדיה, מדוע לא יפנה שילוט את הבאים למכון דינמומטר לבית דואר זה?".
תשובתו של דב דעי מדברת בעד עצמה: "ההחלטה להקים סוכנות דואר במכון דינמומטר נועדה לשרת את לקוחות מכון דינמומטר ומשרד הרישוי. בטוחני כי כל באי מכון דינמומטר יודעים להיכן מועדות פניהם ומודעים לקיומם של מכוניות, בורות בדיקה, כתמי שמן וכיוצא בזה 'סכנות' (המרכאות במקור – י"א) אשר אינן קיימות בקרבת יחידות דואר רגילות. יחד עם זאת, כל באי מכון דינמומטר יכולים להימנע מאותן 'סכנות' (גם כאן המרכאות במקור – י"א) הנזכרות לעיל באם ינקטו משנה זהירות. כל אדם נוקט זהירות שבעתיים בבואו למוסך או מכון דינמומטר.
"באשר לכתמי השמן, לרשות הדואר אין כל שליטה על שבילים, דרכים, מדרכות, כבישים וכיוצא בזה דרכי גישה לסניפיה. מן הראוי להפנות מכתבך בעניין זה למכון דינמומטר ו/או למשרד הרישוי.
"לאור האמור לעיל, אנו איתנים בדעתנו כי התועלת בקיומה של סוכנות דואר זו עולה עשרות מונים על 'הסכנות' (שוב, המרכאות במקור – י"א) הטמונות למשתמשים בה, מה גם שאין מדובר בסכנות נסתרות כי אם גלויות וצפויות אשר בקלות רבה ניתן להימנע מהן".
אם לסכם את עמדתו של דב דעי, הסכנות – האמיתיות, ולא במרכאות כפי שניסה להציגן – של דריסה על ידי מכוניות, נפילה לתוך בורות והחלקה על כתמי שמן הן בעייתם של הצרכנים. זה שרשות הדואר מיקמה – ביודעין – סניף במקום מסוכן בעליל (גם מר דעי מודה שהסכנות גלויות וצפויות), זה בסדר. והצרכנים, שיסתדרו עם המלכודת שמצפה להם שם.
דב דעי מזלזל גם בזכות הצרכנים לקבל מידע. "לעניין השילוט", הוא כותב, "תסכימי עימי שאין זה נהוג להפנות לקוח המגיע ליחידת דואר אחת למשנה, אך אציין כי לשם כך הקימה רשות הדואר את 'מודיעין דואר' הנותן מידע על כל השירותים הניתנים והיכן ניתן לקבלם".
אז, דב דעי, אינני מסכימה אתך. ראשית, כשמדובר בשיפור השירות לצרכן, אין "נהוג" ו"לא נהוג"; יש מה טוב לצרכן. שנית, בהמשך לקו המחשבה שחיי אדם אינו גורם שמן הראוי להתאמץ בגינו, ברור שגם לא צריך שילוט שיפנה צרכנים למקום בטוח יותר. רק מי שחושב ההיפך מאמין שצריך למנוע מראש את סיכון האנשים, ושלט אחד קטן יכול לסייע בכך רבות.
ולגופם של דברים, שאלה אחת לא נענתה עד כה: מדוע בכלל קיים סניף דואר במקום המועד לסכן חיי אדם. זכות התגובה לרשות הדואר.
רשות הדואר: נערוך בדיקה מקיפה
דובר רשות הדואר מסר בתגובה: "סוכנות הדואר בסניף דינמומטר היא אחת מרשת סוכנויות דואר הצמודות למכוני רישוי ברחבי הארץ. סוכנויות הדואר ממוקמות דווקא במקומות אלו, שאושרו על ידי משרד התחבורה ומכוני הרישוי, כדי להקל על הנהגים הנדרשים לשלם תשלומים לצורך חידוש אגרת רכב, החלפת בעלות לרכב ועוד.
"היוזמה של רשות הדואר להקמת הסוכנויות במכוני רישוי בכל רחבי הארץ (פתח תקוה, תל אביב, חיפה, ירושלים ועוד) לפני שנים רבות, זוכה להצלחה ולהוקרה מצד כל הלקוחות. שעות העבודה בסוכנויות אלה מותאמות לשעות עבודת המכונים.
"במשך כל שנות פעילות הסוכנויות לא התקבלו תלונות על מיקומן ו/או מפגעים בטיחותיים מצד לקוחותינו. ואולם, בשל פנייתכם בנושא, החליטה רשות הדואר לחזור ולבדוק את הנושא באמצעות הממונה על הבטיחות ברשות הדואר, שיערוך בדיקה מקיפה, נוספת במקום. במידה ויתגלו ליקויים בטיחותיים, נפעל לתיקונם כמו גם לשילוט הולם".
הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות