שתף קטע נבחר

רכב יד שנייה, מנוע יד שלישית

מה משמעות החלפת המנוע בעת מכירת רכב? מורה נבוכים לנושא

מנוע המכונית נוטה לשבוק חיים הרבה לפני ששאר המכלולים מצדיקים את השלכת המכונית כולה למגרש הגרוטאות. מסיבה זו אנו פוגשים לא מעט מכוניות (מן הסתם בעלות ותק על הכביש), שהמנוע הפועם בהן אינו מקורי אלא תחליף.

קוראים רבים אינם יודעים אם הדבר מצביע על הורדת ערך המכונית או אולי עלייתו? ובכן – הכלל הבסיסי הוא שמנוע חדש או "מחודש" עדיף על מנוע עתיק ובלוי. לפיכך – הימצאות מנוע שכזה עשוייה להעלות את ערך הרכב. הקוץ שבאלייה הוא שחייבים לבדוק בשבע עיניים את ההיסטוריה של המנוע ה"חדש", את נסיבות החלפתו ואת איכות ואמינות ההחלפה (לשמור מסמכים זוכרים?)

 

קיימות כמה אפשרויות להחלפת המנוע:

 

שיפוץ המנוע הקיים ("אוברול"), הכולל חריטת גל הארכובה והחלפת מיסבים, חריטת הצילינדרים (אם צריך), החלפת הבוכנות והטבעות, שיפוץ ראש המנוע, החלפת חלקים נוספים פגומים, התאמות, ליטושים והעברות אבזרים תקינים מהמנוע הישן. שיפוץ במתכונת כזו כמעט ועבר מן העולם, משום שהתהליך יקר מאוד למוסך המבצע והתוצאות לא תמיד משביעות רצון.

החלפת המנוע הפגום במנוע משופץ. בארץ קיימים מפעלים, המשפצים מנועים בשיטת "הסרט הנע". עבודות השיפוץ המבוצעות במפעל כזה הן כפי שפורט בסעיף הקודם, אך העובדה שהשיפוץ מתבצע באופן מתועש מוזילה אותו ואמורה גם להעלות את אמינות השיפוץ. בדרך כלל, המפעל המשפץ מעניק אחריות של 6 חודשים לעבודתו התקינה של המנוע. מחירי המנועים ה"משופצים" בישראל נעים בין 2,000 ל6,000- שקלים כאשר מדובר במנוע בנזין. מחירי מנועי דיזל "משופצים" נעים בין 9,000 ל- 15 אלף שקלים. (כל זאת בתנאי שהמפעל המשפץ מקבל את המנוע המוחלף).

שימו לב – כאשר מורכב במכונית מנוע "משופץ", הדבר מחייב את רישומו ברשיון הרכב כ"חדש".

מנוע ממכונית שפורקה: מנוע שכזה מגיע, בדרך כלל, ממכונית שעברה תאונה. המנוע יכול להיות חדש לחלוטין או ישן. האחריות הניתנת למנועים כאלה היא על פעילותם התקינה והיא עומדת על 3 עד 6 חודשים – תלוי בגוף המוכר. עד לא מכבר הגיעו רבים מהמנועים האלה ממכוניות שנגנבו בישראל ו"נשחטו". פעולות משטרה מוצלחות וחיוב הרישום והסימון הקטינו מקור זה של מנועים עד למינימום.

באחרונה מיובאים מנועים משומשים (מפירוק) מחו"ל. בדרך כלל אלה מנועים שלא עברו יותר מ- 50 אלף קילומטר. המכירה מלווה באחריות של 6 חודשים. בדיקה שערכנו מגלה, כי למנועים אלה אמינות גבוהה יחסית . המחירים נעים בין 2,500 ל3,000- שקלים (מנוע בנזין 1300 סמ"ק), סביב 4,500 שקלים למנועי בנזין בנפח 1,600 סמ"ק וסביב 8,000 שקלים למנועי דיזל קטנים.

מנוע חדש: רשמנו זאת כאופציה אחרונה, עקב המחירים הגבוהים של מנועים חדשים. הסכומים נעים בין 18 אלף שקלים (למנוע של מכונית קטנה) ועד ל- 70 אלף שקלים למנועי מכוניות גדולות ויוקרתיות. הכל בהתאם לגודל ודגם המכונית.

כאשר אומרים "מנוע חדש מהארגז" אין הכוונה למנוע מושלם. בדרך כלל מדובר בגוף מנוע חדש (ה"בלוק") הכולל בוכנות , טבעות, גל ארכובה ומיסבים ועוד חלקים. לרוב, מרכיבים גוף מנוע חדש למכוניות חדשות יחסית. לכן ניתן להרכיב עליו חלק ניכר מאיבזור המנוע המוחלף.

למחירי המנועים השונים יש להוסיף את עבודות הפירוק והרכבה של המוסך, הנעים בין אלף לאלפיים שקלים.

 

האם זה כדאי?

 

 

אם אתה עומד למכור את המכונית כדאי לזכור, שכמעט תמיד לא תקבל את מלוא ההשקעה במנוע בעת מכירת הרכב. למעשה, יהיה קשה אפילו לגלם את מחצית ההשקעה במחיר הרכב.

אם אתה עומד לרכוש מכונית, שבקרביה פועל מנוע שאינו המקורי, זכור כי אין הדבר מחייב את העלאת ערך הרכב. במקרה כזה אתה חייב לוודא מה היו נסיבות ההחלפה (בלאי טבעי, תאונה וכיו"ב). מעל לכל – חייבת להיות בידיך דוקומנטציה מדוייקת על מקור המנוע הנוכחי, על המקום בו הוא הורכב ועל תקופת האחריות לו ולמכלוליו.

והסיסמה, למי ששכח: הנהג שמח פעמיים – פעם כשהוא קונה מכונית ופעם כשהוא מוכר אותה.

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היה מנוע?
היה מנוע?
מומלצים