שתף קטע נבחר

ג'ורג' הריסון, 25 זכרונות

הנה התחנות החשובות, המרגשות, המצחיקות והנוגעות ללב בחייו של הריסון: מגילויו על-ידי פול וג'ון, ועד דמעותיו של פול למראה גופו הכחוש על ערש-דווי



1. הריסון מצטרף לקווארימן

בשנת 1958, מחליטה "הקווארימן", להקתם של ג'ון לנון ופול מקרטני, לצרף גיטריסט נוסף לשורותיה. מקרטני מציע ללנון את הריסון, אז בן 15, אותו היה פוגש מדי יום באוטובוס לבית ספר. במבחן הקבלה שלו ניגן הריסון את הנעימה "ראנצ'י" באופן מושלם. אבל האמת, כך מתברר, לא כל כך פשוטה: שמועות זדוניות גורסות כי לנון ומקרטני הסכימו לקבלו, מאחר שאמו של הריסון הסכימה לאפשר להם לנגן בביתה.

2. אין כניסה להמבורג

בשנת 1960 הביטלס מגיעים לראשונה להמבורג. הריסון לא מורשה להיכנס בשל גילו הצעיר וחוזר לבדו לליברפול.

3. ג'ורג' מרטין והעניבה

בשנת 1963, אחרי שכל חברות התקליטים בבריטניה דחו אותם, מסכים ג'ורג' מרטין, מפיק צעיר של הרכבים קומיים ב"פארלופון" (חברת בת של EMI), לתת לביטלס הזדמנות ולהקליט להם סינגל ראשון. בתום ההקלטה של "Love Me Do", שאל מרטין: "האם משהו לא מוצא חן בעינכם?". "כן" ענה לו ג'ורג'. "אני לא אוהב את העניבה שלך".

4. שיר מקורי ראשון

לנון ומקרטני היו מההתחלה כותבי השירים והזמרים הראשיים של הביטלס. עם זאת, הם השתדלו מדי פעם לזרוק שיירים גם לג'ורג' ורינגו, ששרו מדי פעם. הריסון לא הסתפק במחוות ולאלבום השני, "With The Beatles", תרם את "Don’t Bother Me", שגם היה אחד מהיותר טובים באלבום.

5. הסטונס חייבים להריסון

"הסטונס" חייבים להריסון את החתמתם בחברת "דקה". הסיפור הוא כזה: "הביטלס" פגשו את "הסטונס" ב-63' (טרם הוציאו ג'אגר וחבריו תקליט) במועדון ה"קראודדי" והתרשמו מאוד מהנוכחות ומהסטייל של הבוהמיינים הלונדונים. זמן קצר מאוחר יותר, הוזמן הריסון לאירוע רוקנרול בו ניגנו להקות ליברפוליות באולם הפילהרמונית של עירם, שם פגש את דיק רו, מנהל האמנים והרפרטואר של "דקה", האיש שדחה את ה"ביטלס" חודשים ספורים קודם לכן בטענה ש"להקות עם גיטרות הן אאוט". רו, שניסה לכפר על טעותו וחיפש את ה"להקה הליברפולית הבאה", שאל את הריסון האם יש להקות טובות באולם. "אני לא יודע לגבי אלה", ענה לו הריסון, "אבל כדאי לך להחתים את 'הרולינג סטונס'". זמן קצר אחר כך יצא הסינגל הראשון שלהם ב"דקה".

6. גיטרת 12 המיתרים

בשנת 1964 החלו הביטלס לחפש צלילים חדשים לשיריהם. הריסון הגיח עם גיטרת 12 מיתרים חשמלית להקלטות שירי הסרט "לילה של יום מפרך", ותרם מהצליל העשיר שלה ל"הייתי צריך לדעת יותר טוב". לצליל הגיטרה היתה השפעה עצומה על התהוותו של זרם הפולק-רוק באמריקה, ובעיקר על יצירתם של ה"בירדז", שיצאו מהסרט אחוזי התלהבות ורכשו את אותה הגיטרה, שכיכבה, אגב, ברוב שיריהם.

7. פטי בויד

לטובת הסרט "לילה של יום מפרך" גויסו נערות יפות כדי לרוץ אחרי חברי הביטלס. אחת מהן, דוגמנית יפה במיוחד, היתה פטי בויד, בה התאהב הריסון. לימים היא תהפוך לאשתו.

8. הסיטאר

"הצילו", סרטם השני של הביטלס, שיצא לאקרנים ב-65', היה פחות מוצלח מקודמו, אך היה אקזוטי יותר. בסרט זה שמע לראשונה הריסון את צלילי הסיטאר ורכש אחד לעצמו. באלבום הבא, "נשמה מגומי", הוא אף תרם מצליליו לשיר "עץ נורווגי".

9. פסיכדליה ובודהיזם

משנת 1966 החל הריסון מעמיק את היכרותו עם LSD ופילוסופיות מזרחיות במקביל. בשנתיים הבאות תרם שני שירים המנוגנים בכלים הודים לביטלס: "Love You To" לאלבום "ריבולבר", ו"Within You, Without You" ל"סארגנ'ט פפר". ג'ורג', ששהה בהודו במשך ארבעה חודשים לפני הקלטות "סארג'נט פפר", גורר ב-68' את הביטלס לרישיקש למספר שבועות של מדיטציה ואוכל צמחוני. הביטלס לא יחזרו להיות מה שהיו אחרי החופשה הזו. למזלנו, את רוב האלבום הלבן הם כתבו שם.

10. כשהגיטרה שלי מייבבת חרישית

במאי 68', חזרו הביטלס לאולפן כדי לעבוד על האלבום הלבן. ההקלטות אופיינו במתח, מאבקי אגו ובמריבות. הריסון תרם לאלבום מספר שירים מצוינים, ביניהם "כשהגיטרה שלי מייבבת חרישית". כשהקלטת השיר נתקעה, החליט הריסון להזמין את אריק קלפטון כדי לנגן גיטרה מובילה, והחברים, שנהגו להתנהג יפה בפני זרים, החלו להתרכז בעבודה. השיר הוקלט ב-46 טייקים בתהליך אבולוציוני משיר אקוסטי שקט לבלוז-רוק מלודי כבד. הסולו האיטי של קלפטון היה מאז למיתוס והיסטוריה.

11. החווה של דילן

לאחר ההקלטות המתישות של האלבום הלבן, קפץ הריסון לאמריקה לנוח כמה חודשים בוודסטוק אצל בוב דילן ומשפחתו. השהייה לצד דילן השפיעה עמוקות על הריסון. ביטחונו העצמי גבר, והשיחות אל תוך הלילה על דת ואמנות היוו את הבסיס למה שיתעצב לאלבום הסולו הראשון שלו. מסקנתו כי טוב יהיה לו ללא הביטלס, התגבשה שם.

12. הוא לא כל כך נהדר

לאחר שהכריז לנון על פרישתו מהלהקה ב-69', יצא הריסון למסע הופעות של "דלאני ובוני" לצד אריק קלפטון וכל החברים לעתיד של "דרק והדומינוס". במסע ההופעות זה מגלה הריסון את הסלייד. הוא גם מבקש ללמוד קצת על גוספל. מישהו מהנגנים מנגן ושר בשבילו את "He’s So Fine", להיט של השיפון מ-64', שממחיש את מבנה הגוספל. זהו הרגע בו מתעצב במוחו "My Sweet Lord", שיהיה ללהיטו הגדול ביותר. שנים מאוחר יותר הוא יואשם בבית משפט בפלגיאט של השיר.

13. לא כל הדברים הם בני חלוף

הריסון הוציא שני אלבומי אווונגארד אינסטרומנטלים בסוף שנות ה- 60, אבל אלבום הסולו הראשון הגדול שלו היה "כל הדברים הם בני חלוף". פיל ספקטור הפיק, אצולת הרוק ניגנה ודילן תרם שיר וחצי למה שייחשב כאלבום הסולו הטוב ביותר של ג'ורג'.

14. הקונצרט למען בנגלה-דש

בשנת 1971 אירגן הריסון קונצרט מיוחד בהשתתפות מיטב אמני הפופ למען נפגעי אסון הטבע בבנגלה-דש. קלפטון ודילן התייצבו, ההופעה תועדה לאלבום, הריסון תרם שיר חדש בשם "בנגלה-דש".

15. איך אתה ישן?

בשנת 1971 הקליט ג'ון לנון שיר בשם "איך אתה ישן?", שביטא את התיעוב שחש כלפי פול מקרטני. "המוזיקה שאתה עושה היא זבל באוזניי", שר לנון על פול, כשהריסון תורם את סולו הסלייד. מקרטני, כפי שניתן היה לקרוא בראיון האחרון שהעניק ל"רולינג סטון", מעולם לא התאושש מזה.

16. קלפטון גונב את פטי בויד

הריסון וקלפטון היו חברים בלב ובנפש, אבל קלפטון התאהב נואשות בפטי בויד, אישתו היפה של הריסון. אחרי שהוא כתב לה את השיר "ליילה", היא נמסה ועברה לזרועותיו ב-73'. בשנת 1974 עלו הריסון, קלפטון ובויד על במה אחת ושרו יחדיו את "Bye Bye Love".

17. קטסטרופה אמריקנית

בעקבות אלבומו "חיים בעולם מטריאליסטי" (73'), יצא הריסון למסע הופעות אמריקני, אבל הקהל, שמאס במסריו הספיריטואליים, בושש להגיע. הריסון קיבל את הדחיה קשה וחזר עם טראומה לכל החיים מהופעות חיות. רק בשנת 1991 הוא סגר מעגל ושב לבמה לצד אריק קלפטון במסע הופעות שהוקלט ביפן.

18. המשפט

בשנת 1975 החליט בית משפט אמריקני כי יש יותר מהבדלים דקים בין "My Sweet Lord" לבין השיר של השיפון. הריסון שילם לתובעים יותר ממה שהרוויח על הסינגל.

19. סוס שחור

בשנת 1976 הקים הריסון חברת תקליטים קטנה בשם "Dark Horse", בה יוציא את כל אלבומי הסולו הבאים שלו, ודרכה יהיה מעורב גם בהפקת סרטים. למשל, אלו של מונטי פייטון.

20. כל השנים האלו

ב-81, לאחר רציחתו של לנון, כותב הריסון את "All Those Years Ago", שהוא לא רק אחד משיריו היפים ביותר, אלא גם אחד מהיותר יפים שנכתבו בעקבות רציחתו של ג'ון.

21. פעם כשהיינו נפלאים

בשנת 1987, לאחר חמש שנות שתיקה, חוזר הריסון עם "ענן תשע", אלבום מופלא ומצליח בהפקתו של ג'ף לין מ–ELO, שפתח תקופה חדשה בחייו.

22. הטרוולינג ווילבוריז

ב-88' הקים הריסון יחד עם לין, דילן, רוי אורביסון ותום פטי את הטרוולינג ווילבוריז, סופר גרופ שהוציאה שני אלבומים מצילחים.

23. האנתולוגיה והסולחה

בשנות ה-90 עמלו הביטלס על האנתולוגיות שלהם. הריסון שב לאולפן עם פול ורינגו על-מנת להקליט שני שירים שהותיר ג'ון לנון. נדמה היה כי ג'ורג' ופול השלימו ביניהם, אם כי שרידים של מרירות, כך נדמה, עדיין נותרו בו. "הוא (מקרטני) נולד תשעה חודשים לפני והוא עדיין גדול ממני בתשעה חודשים", הוא אמר למראיין. הוא גם גמל לג'ף לין, כשהביא אותו להפיק את השירים החדשים - "חופשי כמו ציפור" ו"אהבה אמיתית".

24. כל הדברים הם בני חלוף

בשנת 2001 הוציא הריסון בהוצאה מחודשת ומשופרת את "כל הדברים הם בני חלוף". הוא צירף קרדיטים (שלא היו באלבום המקורי) ומיקסס אותו מחדש. לאלבום צירף גירסה חדשה של "My Sweet Lord", אותה הקליט יחד עם בנו דהאני. פחות משנה אחר כך הוא נפטר. מה יכול להיות יותר סימבולי מזה.

25. הסוף

ג'ורג' התאשפז בנובמבר 2001 בבית חולים בסטייטן-איילנד לטיפול ניסיוני, שלבסוף כשל. חבריו לביטלס הגיעו לבקרו ולעודדו, אך ללא הועיל. עדי ראיה מספרים כי מקרטני פרץ בבכי למראה גופו הכחוש של חברו.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארכיון
ג`ורג` הריסון ז"ל. קריירה של עליות ומורדות
ארכיון
הריסון (משמאל) עם ג`ון לנון וסטויארט סטאקליף בהמבורג
הריסון בזמן ההקלטות של `ריבולבר`.
הריסון מגלה את המהארישי.
לאתר ההטבות
מומלצים