שתף קטע נבחר

מאזדה לנטיס 2.0 ליטר - שנות האלפיים

גם מאזדה מצטרפת לקבוצה המשפחתית עם מנוע 2.0 ליטר חזק יחסית - התוצאה מפתיעה

אל דאגה, אנחנו לא עומדים לעסוק שוב במראה השבלוני של מאזדה לאנטיס. עסקנו בזאת בהצגת מקצה השיפורים, ואנחנו מוכנים להתערב שרק מעטים, אם בכלל, יבחינו בצמיגים רחבים יותר ומדבקת "2.0". אנחנו גם לא נזכיר את העיצוב המכובד-אך-אפרורי של תא הנוסעים. כי גם שם, דבר לא השתנה.
הפעם אנחנו מתכוונים להתיישב מהר מאחורי ההגה ולנעוץ את סוליית הגומי במצערת. כי הלאנטיס שניצבת בחניה, כבר אינה אלף-שש-מאות אוטומט, אלא כזו שמצוידת במנוע ה-2.0 ליטר 131 כ"ס. וממש לא ברור לנו אם זו הייתה כוונת המשורר-יבואן - אבל כרגע זו בכל אופן משפחתית-אוטומטית-יפנית החזקה בארץ.

מה פתאום שני ליטר?

באופן זוחל אך ברור הופכים מנועי ה-2.0 ליטר חברים קבועים בהיצע בקבוצה הקומפקטית-משפחתית. כפי שהזכרנו בעבר, פולקסווגן גולף הוכיחה שיש ביקוש גם לקומפקטית חזקה ויקרה יותר, אם היא אוטומטית לפחות. כך שדי מובן מדוע נחתו אצלנו בחודשים האחרונים פיז'ו 307, סיטרואן קסארה ופורד פוקוס עם מנועי 2.0 ליטר, כאשר אופל אסטרה מוצעת מאשתקד עם 2.2. הלאנטיס היא יפנית ראשונה ליישר קו עם המגמה.
אבל למה פתאום 2.0 ליטר? ובכן, קודם כל הוחלף מנוע ה-1.8 ליטר באח גדול יותר כאשר הוצגה ה323- המשופרת באירופה. כך שזה הכיוון של מאזדה, ודלק חייבת ליישר קו. אבל אסור לשכוח כי במקביל משדרגת הוספת מנוע ה-2.0 ליטר את המבחר בארץ. הלאנטיס הרי כבר וותיקה ומוכרת, ובדלק מחפשים דרכים לרענון ושימור האטרקטיביות - עד שתוחלף תוך שנתיים בדגם חדש.

ותכל'ס?

התגובה המיידית למעיכת המצערת - יחד עם מחאות מכיוון הצמיגים, לוחמת הגה על משטח משובש ורעש גברי מכיוון המנוע - מסבירות כי מדובר בלאנטיס עם לב אחר. ואם בין גרסאות ה-1.8 ל-1.6 ליטר קשה להבדיל, כאן השוני בולט. מדובר באופי וצליל, ולא רק בשעון העצר. כי אם תשאלו את דף הנתונים, התשובה תהיה פער של ארבע עשיריות בלבד מול ה-1.8 למשל – 11.4 שניות מ-0 ל-100 לעומת 11.8.
מנוע זה, שמקורו אגב ב-626, הופך את הלאנטיס למכונית שונה במקצת. היפנים הפחיתו אמנם חמישה סוסים מהספק ה-626, ל-131 כ"ס, אבל זה עדיין 16 יותר מה-1.8 ליטר ו-26 יותר מה-1.6. כך שקל להבין כי התחושה נמרצת בהרבה. מעבר לכך, אופי המנוע מעודד קרבה לקו האדום, ושיא המומנט בו (17.7 קג"מ) מושג בסל"ד גבוה יותר (4500).
הוסיפו לכך את העובדה כי מדובר כאן ביחס העברה סופי קצר במעט מה-1.8, את רעשנות המנוע ואת הטון ה"גברי", ותבינו ודאי מדוע יחידת כוח זו מדרבנת את הנהג לפעילות קצת יותר נמרצת מאחורי ההגה - גם אם אינו רוצה בכך במיוחד. למעשה, אולי אפילו יותר מדי בהתחשב בצריכת דלק ממוצעת של קרוב ל-6 קילומטר לליטר במהלך המבחן.
בכל מקרה, עוד ביקורת קלה. אלו עדיין לא יחסי העברה קצרים מספיק, ולמעשה הלאנטיס יכולה הייתה להציע כושר טוב יותר בכבישים הרריים, אילו רק היו מקטינים את הפער בין שני לשלישי. על כל פנים, מדובר בתיבה יפנית טיפוסית ופשוטה יחסית, עם נמרצות מקובלת ומוכרת. חוסר ההתחכמות במקרה זה עושה לה רק טוב.

קשוחה

אבל ההפתעה הגדולה היא דווקא בסעיף ההתנהגות, המסביר מדוע העזה מאזדה להצהיר על הקשחת מרכב ואופי מעט יותר נמרץ. ראשית, ההגה "כבד" יותר, ושומו שמיים - אפילו בעל משקל נכון. מאידך, חיבורי אספלט לא מוצלחים מהסוג הנפוץ אצלנו, עוברים ישירות לישבן ומסבירים כי המכונית הזו אינה מיוצרת בצרפת, נניח.
כדי להבין מהיכן השינוי נדרש רק להביט במידות הצמיגים שתפחו במידה-פלוס ל-195/55 עם חישוקי "16. ולמי שזה אינו מספיק, נדווח כי מאזדה כיילה כאן מחדש את המתלים לכיוון הנוקשה יותר. ואין לה ברירה למעשה, בגלל תוספת משקל של 60 ק"ג - חלקה הלא-קטן באחריות המנוע הגדול יותר.
אז מה זה נותן לנו? ובכן, לאנטיס אוחזת יותר, משנה כיוון בנחישות טובה מבעבר, ואפילו מתקשרת קלות עם הנהג. אפילו תת ההיגוי המטריד מרוסן טוב יותר. תאמינו או לא, יש רגעים בהם הנהיגה היא אפילו הנאה.
האם עסקה זו דורשת גם ויתור נכבד על נוחות? סיבוב-משווה בגרסת ה-1.8 ליטר הזכיר לנו קודם כל שגם לאנטיס "רגילה" אינה נוחה במיוחד. אבל ההבדל אינו בתוצאה אלא בדרך. בעוד ה-1.8 ליטר מעבירה תחושה חלולה-משהו בקיפוץ על מהמורות, ה-2.0 ליטר מציעה אפקט בשרני מעט יותר. יותר נוקשות ספורטיבית ונחישות, פחות מחסור אנמי בשיכוך. בכל מקרה נראה שגרסת ה-2.0 ליטר מעט רועשת יותר, לא רק מכיוון המנוע אלא גם הצמיגים - ולא, גם ה-1.8 אינה שקטה.
בנוסף, מול גרסת ה-1.6 ליטר מציעות הגרסאות הבכירות מערכת בלמים עדיפה, עם דיסקים גם מאחור. זו שב-2.0 ליטר פועלת היטב, אינה עצבנית אך גם לא נרפית מדי, כל זמן שהעומס סביר. תחת עומס גבוה, היא מפתחת רעידות קלות ומטרידות.

מה יצא להם?

מבחינות רבות הלאנטיס 2.0 ליטר היא הפתעה נעימה. מבחינה דינמית היא עדיפה על גרסאות מוכרות, ואפשר אפילו לומר כי עם המנוע החזק יותר, היא אחת היפניות המהנות בקבוצתה. אבל הסיכום מוצא אותנו עם יותר שאלות מתשובות.
כמו למשל האם דלק צריכה בכלל לאנטיס 1.8 ליטר, זו שתצא בקרוב מהמחזור. כאן התשובה היא "לא", כי עם תג-מחיר של 112,000 שקלים, ה-2.0 ליטר יקרה ב-2000 שקלים בלבד מה-1.8. אבל היא מוצעת עם מערכת אזעקה למשל, שעולה כמעט כמו הפרש המחיר.
אבל זו שאלה קלה דווקא, כי הלאנטיס צריכה להתמודד בשוק פתוח, עם כל ההבדלים המסורתיים. ומול הידור, סגנון ואיכויות דינמיות אירופאיות, הלאנטיס פשוט אפרורית מדי. מול קוריאניות לעומת זאת היא יקרה מדי. ואל תשכחו את קרבת המחיר הבעייתית למשפחתיות גדולות ומהודרות כמו C5 ופורד מונדיאו, או מאזדה 626 וסובארו לגאסי.
מה עושים? ובכן, החיים היו יכולים להיות קלים יותר, אילו היה היבואן מטפל במגרעת הגדולה של המכונית - מחסור חמור בכוח משיכה. אנחנו מדברים על חישוקים קלים, פנסי ערפל אולי, או אפילו ייבוא גרסת ה"ספורטיב" שהוצגה בפאריז הכוללת בנוסף גם ספוילרים אגרסיביים ואבזור עשיר. ומה על תא נוסעים עשיר יותר בגווני ריפוד ואבזור? אלא שאז המחיר היה גבוה עוד יותר, ובעצם לא עשינו כלום.
כרגע, כך נדמה, ימשיכו חובבי יפניות-יקרות להעדיף סיוויק, חובבי אלף-שש-מאות-יפני-סטנדרטי יעדיפו לרכוש 323 רגילה ולחסוך עד 12,000 שקלים, ואילו אנשי האירופאיות – ובכן, אלה מן הסתם ימשיכו להעדיף אותן. ככה קשה לרכוש קליינטים חדשים או ישנים וחבל - כי זו הלאנטיס הטובה מכולן.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאזדה לאנטיס...
הפעם בגרסת ה-2.0 ליטר
למרות הכל - הלאנטיס הטובה מכולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים