שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    האגדה חיה

    המכונית השלישית בסדרת האגדות החיות של פורד היא ה40-GT האגדית שכבשה את הלה-מאן והייתה למכונית העל הנחשקת ביותר של שנות השישים.

    הנרי פורד השני האמין בספורט מוטורי כדרך לקידום מכירות ובתחילת שנות השישים, אחרי שהביא את פורד להישגים רבים בסדרות אמריקניות, חפץ בלה-מאן היוקרתי והכל כך חשוב. הוא העריך, בהתאם לגישה האמריקנית, שהדרך הקצרה ביותר להשיג ניצחון בלה-מאן תהיה על ידי רכישת יצרן הרכב המנוסה ביותר בתחום, ובלי בושה ניגש לפרארי עם הצעת קניה.
    מובן שהזקן - לא בן-גוריון אלא אנצ'ו - גלגל אותו מכל המדרגות; הוא לא ימכור לפורד חברה, או ידע. פורד נשבע לנקום והחליט לבנות את מנצחת הלה-מאן המושלמת, לא לפני שהתעניין אצל לוטוס באפשרות דומה. פורד אוהבים לספר שהם האחראים לפיתוח מכונית הספורט המושלמת שהפכה לאגדה, אבל המציאות מספרת שהם למעשה השתלטו על פרויקט של לולה (יצרנית מכוניות מירוץ בריטית) בעזרת כסף אמריקאי גדול.
    אותה לולה הציגה עוד ב-1963 מכונית ספורט המיועדת ללה-מאן שכונתה לולה GT, וצוידה במקרה במנוע V8 של פורד. הקשר וההתאמה, כמו התפיסה - שלדת מונוקוק ממתכת עם מרכב מחומרים מרוכבים (פיברגלאס לרוב) - מצאו חן בעיני אנשי פורד, וכך החל תהליך היצירה של אחת האגדות הגדולות ביותר בתולדות הספורט המוטורי.

    נולדה באנגליה

    ה-GT40 פותחה למעשה בבריטניה, ורק מנוע ה-V8 הגדול (4.2 ליטר במקור) הגיע מארה"ב. ההשתתפות הראשונה בלה-מאן של 1964 הייתה שבועיים אחרי שהמכונית הוצגה בניו-יורק. הצבע עוד לא יבש, אולם לחץ אמריקני גלגל את המכונית לקרב, למרות שעוד לא הייתה מוכנה למסלול הקשה. היא אמנם הייתה המהירה ביותר, אך סבלה מבעיות אמינות ולא סיימה.
    קרול שלבי, מנצח לה-מאן בעבר ואגדה אמריקנית בתחום המוטורי, שולב על ידי פורד בפרויקט והחליט לשתול במכונית מנוע חזק ובעיקר גדול יותר - בנפח 7.0 ליטר. אם כבר אמריקאי אז עד הסוף.
    ה-GT40 החלה לצבור הישגים, אולם גם שנה מאוחר יותר עדיין פרשו המכוניות. ואולם ב-1966 הגשימו כריס אמון וברוס מקלארן (כן, המקים של קבוצת המירוצים האגדית) את החלום של פורד והשיגו ניצחון ראשון למכונית מבין ארבעה רצופים.
    אולם למרות ההצלחה, העובדה שה-GT40 נבנתה בבריטניה פגעה בגאווה האמריקנית והייתה הסיבה המרכזית להצגת הדור הרביעי של המכונית, מרק 4, ב-1967. זה עשה שימוש במונוקוק מאלומיניום ויוצרה בארצות הברית. לאחר שני נצחונות הרגישו בפורד שהשיגו את המטרה ופרשו, אבל ה-GT40 עוד זכתה לזוג נצחונות ב-1968 וב-1969 תחת קבוצת "גלף" הפרטית של ג'ון וייר. הניצחון ב-69 מפורסם בעיקר בגלל שג'קי איקס ניצח בפער זעיר של שתי שניות.
    אך נראה שהעובדה המעניינת ביותר היא היותה של ה-GT40 גם מכונית הכביש המוחלטת של אותה תקופה. למעשה, יכולת לנסוע אתה מלונדון ללה מאן על הכביש ואז לעלות להתחרות. מעטים המקרים בהם היה דמיון טכני כה גדול בין מכונית כביש למכונית מירוץ.

    חיה מחדש בדטרויט

    הסיבה לפרץ הנוסטלגיה הוא כמובן בגלל שפורד הציגה בתערוכת דטרויט GT40 חדשה. חדשה? למען האמת מי שאינו בקיא בהיסטוריה יכול לטעות ולחשוב שמדובר במכונית הישנה. אנשי פורד לא הלכו רחוק מדי בחיפוש השראה למכונית הספורט החדשה. כמו במקרה הת'נדרבירד וה-49, גם המכונית השלישית בסדרת ה"אגדות החיות" של פורד מראה דמיון למקור, אלא שהפעם מדובר בקרבה הגדולה ביותר מבחינת עיצוב. כמקור השראה שימש הדור שני של ה-GT40 (מרק שניים) מתוך ארבע דורות.
    אלא שמדובר כמובן במכונית שונה לגמרי, מהפנסים החדשים ועד לצמיגים ולמפלטים. מי שיחקור לעומק יגלה גם מידות שונות מהותית. המכונית המקורית נקראה GT40 בגלל גובהה - 40 אינץ' (102 ס"מ). החדשה גבוהה ב-10 ס"מ וגם ארוכה יותר.

    ספורט טהור

    כמו קודמתה, ה-GT40 אינה מיועדת להיות מעבדה לפיתוחים מוטוריים מתוחכמים או מפגן שכלולים אלקטרוניים. הכוונה היא לבנות מכונת נהיגה אמיתית וטהורה ככל שניתן. זו הסיבה למבנה הדו-מושבי עם המנוע המרכזי, מתלי עצמות העצה הכפולות מלפנים ומאחור, הבולמים האופקיים והחישוקים הגדולים שממלאים היטב את הכנפיים.
    במרכז המכונית שוכן כמו אז V8 אמריקאי עתיר אינצ'ים מעוקבים. אלא שהפעם מדובר ביחידת כוח חדשה ומודרנית עם 32 שסתומים, מגדש על ומצנן ביניים. הנפח, 5.4 ליטר, גדול מעט ממנוע ה-5.0 ליטר ששרת את המכונית המקורית בסוף ימיה. ההספק, יותר מ-500 כ"ס, קרוב יותר למנוע ה-7.0 ליטר ששימש את המנצחות הראשונות. הכוח עובר לגלגלים האחוריים דרך תיבה עם שישה הילוכים לעומת חמש בקודמת. בניגוד למקור, שנבנה על שלדת מונוקוק מתכתית, הרי שכאן המרכב עשוי חומרים מרוכבים ומונח על שלדת חלל מאלומיניום.
    האם פורד באמת רוצה לייצר מכונית כזו? אנשי פורד לא מאשרים או מכחישים. אבל הם ממשיכים לתדלק את חרושת השמועות על מכונית אקזוטית מתוצרתם כשהם מודיעים שה-GT40 תוכננה מראש כך שתוכל להגיע לפס הייצור.

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    פורד GT40...
    מכונית ספורט אמריקאית...
    אמיתית
    עם המנוע הגדול...
    הצמיגים השמנמנים...
    וכמובן הדמיון המתבקש לעבר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים