שתף קטע נבחר

כיצד לבחור את הפצת הלינוקס

מנהלי IT צריכים לאמץ קריטריונים מחמירים לפני שהם מחליטים ממגוון הפצות הלינוקס הקימות, איזו הפצה לבחור

מסמך זה בא לתאר את הקריטריונים וההנחיות שלדעתנו יש להשתמש בזמן בחירת הפצה.במחקר שביצעה חברת IDC, מנהלי מערכות IT מציינים כי התכונות שהם לוקחים בחשבון בבחירת מפיץ לינוקס היא יכולת ומומחיות טכנית בתפעול ופיתוח לינוקס של המפיץ, מוניטין,ושם מוכר וידוע. קיימת חשיבות של מנהלי ה IT בבחירת הלינוקס כך שיהיה המעודכן ביותר, ולמפיץ אסור להתמהמה בהוצאת ההפצות לשוק.
באופן כללי בלינוקס ובעולם הקוד הפתוח, שינויים במוצרים ופיתוח חדשים מתבצע בתדירות יותר תכופה מאשר בתוכנות מסחריות, וארגונים צריכים לשים לב ליכולת הפצה לעמוד בשינויים אלו בעיקר בנושאי תמיכה ושמירה על איכות ההפצה.
הפצות הלינוקס הראשיות: הפצות הלינוקס המסחריות הראשיות הקימות בשוק הינם RedHat , MandrakeSoft, SuSE, Caldera ו Turbolinux.
חברת IDC מאמינה כי RedHat (יותר מ 50% מהשוק) תמשיך להיות המובילה בשוק. ההפצה של חברת Mandrake דומה להפצה של RedHat אולם היא פיתחה את נושא קלות השימוש בהפצה. ההפצה של חברת SuSE תצליח טוב בעיקר בשווקים אירופאים שם ישנה תמיכה טובה להפצה. ההפצה של Caldera תצטרך להרחיב את הפוטנציאל החזק הקיים בה, רשת קשרים עם ספקי משנה (VAR) אשר התרחבו עם הקניה של חברת Santa Cruz Operation (SCO).
ההפצה של Turbolinux, נמצאת בתהליך התארגנות לאחר הרכישה של Linuxcare , ל TurboLinux אין עדיין אסטרטגיה בנושא תמיכה ופיתוח מסודר.

באיזו הפצת לינוקס החברה שלך משתמשת? ראו תמונה בראש הכתבה.

כל ההפצות הללו נמצאות בקשיים כלכליים – כולם למעט Red Hat. כולם מחפשים דרכים שונות כדי להוסיף ערך מוסף לשירות שהם נותנים, מהזמן שניתן להוריד את הפצת לינוקס או לשכפלה בצורה קלה ובמחיר נמוך.
הפצות הלינוקס הראשיות יצרו קשרים עסקיים עם ספקי חומרה, כמו IBM, חברת HP, חברת Compaq ו חברת Dell Computer . אולם הסבירות כי ספק חומרה גדול – לדוגמא חברת IBM שתוציא גרסת לינוקס משה הוא נמוך. חברת IBM, לאחרונה הרחיבה את השימוש במוצרי לינוקס והכניסה את לינוקס כחלק מחבילת השירותים שהיא מספקת.
בקרב השירותים הגלובאלים (Global Services) שהחברה מספקת (AIX 5L), בפלטפורמות ה eServer ובחבילות התוכנה כגון DB2, WebSphere, Domino,Tivoli ועוד, חברת IBM באופן ברור אימצה את מערכת לינוקס לתוך המודל העסקי שלה וללא ספק משפיעה על המפיצים ועל ההפצות עצמה.

קריטריונים מומלצים לבדיקה:

1. קלות התקנה וקינפוג (כולל תיעוד). תהליך ההתקנה של המערכת וקינפוג המערכת שונה מאוד בין ההפצות השונות, ודורש מי פחות מי יותר התבססות על ידע מוקדם של המשתמשים. באופן בסיסי, ההפצות מספקות תפריטים וממשק התקנה רובם כבר עם תמיכה בעכבר ובממשק גרפי נוח, לחלקם ישנו מנגנון זיהוי חומרה והגדרות ביצוע הגדרות אוטמטיות של מערכת ההפעלה. תיעוד נוח ואיכותי הוא גם דבר שמשתנה בין ההפצות השונות ועדיין ההפצות יוצאות מנקודת הנחה כי למשתמשים ישנו ידע טכני בסיסי.
2. חבילות התוכנה, עשור ועדכניות. ה CD של לינוקס שמחירם מתחיל ב 50$, מכילים את מערכת ההפעלה (kernel) ואוסף תוכנות נלוות (utilities), ההפצה מגיע עם אוסף אפליקציות אשר כוללות בין היתר גם תוכנות בשימוש לזמן מוגבל. ההפצות בוחרות את התוכנות ומגדירות את מבנה הספריות, מיקום הקבצים, כלי ניהול המערכת, דבר שיכול לגרום בעיה בהעברת אפליקציה מלינוקס אחד למשנהו.
זהו אחד הנושאים החמים הקיים בויכוח בנושא קביעת הסטנדרטים בלינוקס. לכל הפצה יש את השיטה שלה "לארוז" את חבילות התוכנה אותם הוא מספק, והשוני יכול להוביל לאיחור בעדכניות של התוכנות אותם הוא מספק, כלומר הלינוקס של Red Hat שונה מ Caldera, SuSE ואחרים. ההפצה של Red Hat, לדוגמא תומכת באסטרטגיה של הפצה זולה בכך שאינה כוללת תוכנות המסחריות בתוך רשימת התוכנות אותם היא מספקת עם ההפצה שלה.
האסטרטגיה של Caldera עוצבה עם הרכישה של SCO, היא מכוונת למפיצי משנה וארגונים קטנים. חבילות התוכנה אשר הם מציעים משולבות זו בזו כגון תוכנות ניהול קבצים הדפסה דואר אלקטרוני אינטרנט ושירותי לקוח, דבר שלרוב גורם להוצאת הפצה עדכנית בלוח זמנים ארוך יותר. יש לציין כי Caldera ו Red Hat מציעות מספר חבילות הפצה הכוללות אוסף שונה של תוכנות בתמחור שונה.
3. שיתופי פעולה והשקעות. לכל מפיץ של לינוקס ישנה תוכנית אסטרטגית כיצד להיות רווחי, המודל העסקי נשען בחלקו על הפצת תוכנה חופשית ללא חומרה. הוצאות של מפיץ כזה כרוכות בבניית ההפצה אריזת ספריות התוכנה השונות הכלים השונים לתוך CD התקנה, וכמובן פרסום ההפצה. ללא השקעה חיצונית ותמיכה טכנית הולמת, יהיה להם קשה להפיץ ולממן את הפעילות השוטפת שלהם והמשך הפיתוח של ההפצה.
ישנם תוכנות אשר מפותחות ללינוקס ע"י מפתחי תוכנה חיצוניים (ISVs) ,המפיצים יחד עם ה- ISVs ומפיצי המשנה VARs, חייבים להבטיח קיום השקעות שיבטיחו מימון לסדרת הבדיקות אשר נדרשת עבור תוכנות אלו.
4. שירות ותמיכה. חבילות תמיכה נקבעות עלפי מספר המשתמשים אשר להם יש אפשרות להתקשר למוקד תמיכה. התמיכה משתנה מהפצה להפצה ומגיעים עד לתמיכה של 24x7 אשר מתומחרת בכ 60,000$ ומעלה לשנה. ההפצות מתמודדות עם נושא התמיכה והשירות גם בתחרות מול ספקי החומרה, ספקי שירות צד שלישי כגון LinuxCare (נותן התמיכה של חברת Dell), ואחרים כגון DecisionOne, VA Linux, Penguin Computing, Aspen Systems, ועוד.

קווים מנחים לבחירה: לפני שחותמים מול מפיץ תוכנה לינוקס, משתמשים בארגון צריכים לעבור על הנקודות הבאות :

* צור טבלת השוואה של יכולות טכניות, עמידה בסטנדארטים נדרשים ותמיכה ושירות בנושאים חיוניים כגון רשת, אבטחת מידע, גיבוי ושיחזור, קישוריות בין מערכתו הפעלה שונות, ואפשרות גידול.
* יש לשאול האם פונקציונאליות נדרשת נתמכת ע"י המפיץ/VAR/ספק המערכת, והאם יש צורך בשימוש במוצרי צד שלישי.
* יש לבקש רשימת חומרה נתמכת.
* עקוב אחרי עמידה בלוחות זמנים, איכות השירות, שלמות השירות ונקודה אחת לפניות ותלונות. ניתן לבקש מסמך המתאר את ההבדלים בפונקציונאליות ובכלים הקיימים בינו לבין הפצות אחרות.

שורה אחרונה

האנליסטים צופים כי עד 2005 בין שלוש לארבעה הפצות מסחריות ישרדו. (לא כולל את ההפצות האזוריות כמו בסין ובאמריקה הלטינית). מנהלי IT צריכים לדעת כי ספקי תוכנה לא יתמכו בכל הפצה שתצא לשוק.
בנוסף יכול שלא תהיה דרך קלה לעבור מהפצה להפצה. כדי להבטיח גידול ושרידות לטווח ארוך, האתגר שעומד בפני מפיצי הלינוקס תהיה להיות ב- short list של אותם מפתחי תוכנה חיצוניים ISVs . הפצות שלא נשענות על מימון יגלו כי זו משימה קשה בעיקר בתקופה של שוק במיתון.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באיזו הפצת לינוקס החברה שלך משתמשת?
מומלצים