אחריות ל-5 שנים? לא בדיוק
לקוח רכש באייס מכונת כביסה של קריסטל, עליה נכתב "5 שנות אחריות". מאוחר יותר גילה, כי לאחר השנה הראשונה יש לשלם על כל ביקור של טכנאי. קריסטל: כתבנו "כפוף לתקנון המבצע"
ש' מאזור המרכז הגיע לחנות אייס-קנה-ובנה וביקש, לדבריו, מאחד המוכרים שימליץ לו על מכונת כביסה. לטענתו, המוכר המליץ על מכונת "קריסטל" וציין, כי יש עליה 5 שנות אחריות, והוא השתכנע ורכש את המכשיר.
לדבריו, כשמכונת הכביסה סופקה לו, הוא הבחין כי לפי תנאי האחריות, כל קריאה לטכנאי לאחר סיום שנת האחריות הראשונה תעלה לו 22.90 דולר.
לטענתו, הטכנאי שנתן לו את תעודות האחריות הסביר, כי "הדבר מתבצע כדי שלקוחות יחשבו פעמיים אם לקרוא לשירות".
ש' טוען, כי חש פגוע ומרומה. לדבריו, על מכונת הכביסה הופיעה מדבקה גדולה ועליה נכתב "5 שנות אחריות" - למרות שמהשנה השנייה יש לשלם עבור כל קריאה לטכנאי. כשפנה למוכר באייס, נתקל לדבריו בתגובה מתחמקת ולא אדיבה. "המוכר אמר לי, שאם יאמרו לצרכנים כי עליהם לשלם עבור כל ביקור של טכנאי, לא יהיה להם מחזור מכירות", טוען ש'.
דובר אייס-קנה-ובנה מסר בתגובה: "יבואנית המוצרים היא זו שמספקת, בהתאם לחוק, את השירות והאחריות למוצרים המיובאים על ידה. בתקופה המדוברת יצאה קריסטל במסע פרסום ארצי של מבצע אחריות ל-5 שנים. לאור התלונה פנתה אייס מיידית לקריסטל, והובהר לה כי החברה אמנם מספקת אחריות לחמש שנים על חלפי המכונה והעבודה הכרוכה בהחלפת החלפים, אך לא על ביקור הטכנאי בבית הלקוח החל מהשנה השנייה.
"לאור עובדה זו, הונחו עובדי הרשת להדגיש תקופת אחריות זו, על כל תנאיה, בפני הלקוחות. כן הובהר לחברת קריסטל חוסר שביעות הרצון מאופן הפרסום של תקופת האחריות, שעלול להטעות הן את המשווקים והן את הלקוחות". באייס אישרו כי על המכונות היתה מדבקה "5 שנות אחריות", אך ציינו כי באותיות הקטנות נכתב "בכפוף לתקנון המבצע".
מנהל שירות הלקוחות בקריסטל, מוטי אקסטרמן, מסר: "בכל מודעת פרסומת ובכל חנות יש הפנייה לתקנון המבצע, שמציין כי בשנה הראשונה הלקוח לא משלם בעבור שום דבר, וב-4 השנים הנוספות הלקוח מחויב אך ורק בתשלום של 23 דולר דמי ביקור, מאחר שלעתים קרובות יש קריאות שווא שקריסטל אינה צריכה לשאת בהן. אנו מבקשים מהציבור לקרוא את התקנון ולהתייחס אליו".
* * *
קריסטל מטעה את הצרכנים
תגובת המועצה הישראלית לצרכנות: מהמקרה המתואר אין לדעת האם הצרכן הוטעה רק על ידי עובד קנה-ובנה או שמא הוטעה גם על-ידי פרסומת מטעם קריסטל. כך או כך, חברת אייס-קנה-ובנה אינה יכולה להתכחש לאחריותה כלפי הצרכן. כעקרון, אם אדם התקשר עקב הטעיה מצד העוסק עומדת לו הזכות לבטל את העסקה ולקבל את כספו חזרה. גם אם גרסת אייס קנה-ובנה כי לא היו מודעים להטעייה שנגרמה על-ידם נכונה, הדין הוא כי לצרכן הזכות לבטל את העסקה.
טענת קריסטל כאילו יש הפנייה לתקנון, שבו נכתב כי יש לשלם את הסך המדובר גם לטכנאי, אינה מנקה אותם מאחריות משפטית להטעיית הצרכנים. פרסום בעיתונות או הדבקת מדבקה על גבי מוצר שבה מצויין באופן סתמי שיש אחריות ל-5 שנים מטעה את הצרכנים לחשוב שאין עליהם לשלם סכום כלשהו בשביל לממש את האחריות.