ככה ייעשה לאיש המתגורר בטייבה
תושב טייבה הזמין מכשיר DVD דרך אתר האינטרנט של סקאל. אלא שהמכשיר לא הגיע לביתו ונאמר לו שעליו לקחת אותו מסניף הדואר בנתניה. בהתערבות ynet נשלח לבסוף המוצר לטייבה. סקאל מתנערת מאחריות ומפילה אותה על רשות הדואר
נאדל מסארווה הוא קונה מנוסה באמצעות האינטרנט. גם האתר של רשת סקאל לא היה זר לו. משום כך לא היסס כאשר מצא שם מכשיר DVD כלבבו. הוא הזמין אותו, קיבל אישור על ההזמנה, והמתין כי המכשיר יובא אל ביתו בעיר טייבה, כפי שקרה בעבר. אך הפעם זה לא קרה.
ימים אחדים אחרי הקנייה התקשרו אל נאדל מסניף דואר בעיר נתניה, והוא התבקש להגיע לשם על מנת לקבל את המכשיר. נאדל המופתע והנזעם מיהר להתקשר לשירות הלקוחות של סקאל, כדי למחות על כך ולדרוש כי המכשיר יובא אל ביתו. המוקדן בסקאל לא ממש התרגש מדרישתו. "יש יישובים שאי-אפשר להגיע אליהם", הסביר לו.
בשלב זה פנה נאדל מסארווה אלינו. היה בקולו כל כך הרבה עלבון. מכתבנו אל סקאל יצא מייד בעקבות שיחתנו איתו. ואז פתאום השתנה הטון לחלוטין.
אמנם, ynet לא זכה לשום תגובה מסקאל, אבל יום למחרת קבלת מכתבנו בפקס אצל סקאל התקשרה מנהלת שירות הלקוחות שם אל נאדל, התנצלה, והבטיחה כי הדבר יתוקן. היא אף ביקשה ארכה של יומיים על מנת לאסוף את המכשיר מבית הדואר בנתניה. כך היה. כעבור יומיים הובא מכשיר ה-DVD אל ביתו של נאדל מסארווה בעירו, טייבה.
העלבון בדרך התנהגותה של סקאל היה למעשה כפול. ראשית, מישהו שם החליט כי העיר טייבה, בת כ-35 אלף תושבים, היא "מחוץ לתחום". שנית, עד כדי כך מחוץ לתחום, שאפילו כאשר הוחלט להביא את המכשיר לבית דואר ולא לבית הלקוח – הוא נשלח לעיר נתניה, כאילו בעיר טייבה אין בתי דואר. מבחינתם, שיכתתו תושבי המקום הזה את רגליהם (או גלגלי מכוניותיהם) מרחק כ-13 קילומטרים כדי לקבל שירות שכל תושב מדינת ישראל מקבל בדואר השכונתי שלו.
אמנם בסקאל טוענים כי האחריות על המשלוח מוטלת על רשות הדואר (שלדברי סקאל היא זו שמפיצה את החבילות שלה), אך את הלקוח זה לא צריך לעניין. הוא מבחינתו מקבל שירות מסקאל.
ימים אחדים לפני פרסום כתבה זו התקשרנו לשירות הלקוחות של סקאל. ביקשנו לדעת האם, במקרה שנרכוש אצלם פריטים כלשהם באתר, יבוצע שירות משלוחים עד הבית – ליישובים שער אפרים ובת חפר. בדיקה זריזה מצד מוקדני סקאל העלתה תשובה צוהלת: "כן, בהחלט". היישוב שער אפרים, יש לדעת, גובל בעיר טייבה. בת חפר מצויה קילומטרים ספורים צפונה מטייבה.
סקאל: המשלוח באחריות רשות הדואר
מחברת סקאל נמסר בתגובה לעניין, כי "סקאל מייחסת חשיבות עליונה לשירות הלקוחות שלה ובמסגרת זו מפעילה שירות משלוחים מהיר ואחראי המכסה את מרבית היישובים בגבולות מדינת ישראל והקו הירוק, בכל המגזרים, ובכלל זה – העיר טייבה.
"אולם יש לזכור, כי אין לנו שליטה על שינויים בנהלי העבודה של דואר ישראל, המפעיל את שירות דואר השליחים ובמידה שהדואר החליט, מסיבותיו, להימנע מלחלק משלוחים ביישוב מסוים ולבצע מסירה ביישוב סמוך, אין אנו יכולים לדעת על כך מראש, ונותר לנו למחות על כך ולהפעיל לחץ על רשות הדואר – למסור את המשלוח במען המדויק, כפי שאירע במקרה הנדון".
רשות הדואר: אין לנו שירות שליחויות לטייבה
דובר רשות הדואר מסר בתגובה, כי "אין לרשות הדואר שליחים לטייבה, ואין הדבר קשור למצב הביטחוני. יש לרשות 180 יעדים שאליהם היא עושה שליחויות, וטייבה אינה נכללת ברשימת היעדים. קביעת היעדים נתונה לשיקולים כלכליים של הרשות.
"שירות השליחים אינו על-פי חוק הדואר. יש שירותים אוניברסליים אותם הרשות חייבת לתת ושירות זה אינו נכלל בהם".
עוד נמסר בתגובה למקרה הנדון, כי אם סקאל החליטה להשתמש בשירות השליחים של רשות הדואר, עליה לברר אם הוא מגיע ליעדים עליהם היא מתחייבת בפני לקוחותיה.
הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות